Ačkoliv na dveře již klepe nová generace Peugeotu 5008, i současný model má stále co nabídnout. Za atraktivní cenu totiž zákazník získá velké SUV s originálně pojatou karosérií a kapacitou až pro sedm osob. V minulém roce se navíc pod jeho kapotou objevil mild-hybridní pohon, který jsme podrobili redakčnímu testu.
Stávající provedení modelové řady 5008 determinuje zejména stylová a prostorná karosérie. Ta prošla v roce 2020 modernizací, jež přinesla především novou přední část. Pihou na kráse naopak může být absence pohonu všech čtyř kol nebo plug-in hybridní motorizace v nabídce.
Hlavní předností Peugeotu 5008 je rozměrná karosérie. Auto měří na délku 4641 milimetrů a jeho výrazně zkosená zadní část nápadně připomíná právě vozy kategorie MPV. Elegantní dojem navozují vertikální LED světlomety pro denní svícení a líbivá je také nová přední maska s linkami evokující lví drápy. Zkrátka přesně podle novodobého korporátního designu značky.
Design karosérie dále vylepšuje černá střecha Black Diamond námi testovaného provedení. Mohutně pak působí hranatá záď. Sdružené zadní svítilny mají originální grafiku a také využívají full LED technologii. Osmnáctipalcová litá kola s výbrusem jsou součástí špičkové výbavy GT námi testovaného vozu.
Ve standardu této výbavy je rovněž paket Look GT, který přináší řadu jedinečných prvků. Za zmínku stojí bezrámová maska chladiče s chromovanými fazetami ve tvaru šachovnice. Palec nahoru zaslouží i chromovaný dekor bočních dveří, okenní lišty nebo práh zadního nárazníku se spodní mřížkou. Jedinečný styl přináší i lemování podběhů kol, kryty vnějších zpětných zrcátek v černé barvě nebo okrasné prahy předních dveří v nerezovém provedení.
Po usednutí do vozu potěší pohodlná sedadla s kvalitním látkovým čalouněním kombinovaným s kůží. Sedadla jsou příjemně tuhá a neunaví ani při delší jízdě. V rámci nejvyšší verze GT si lze připlatit za kombinaci látky s alcantarou nebo celokožené provedení s exkluzivní kůží Nappa. Na seznamu výbavy na přání lze také zvolit ergonomicky tvarovaná sedladla se zdravotním certifikátem AGR, kterým nechybí ani vícebodová masážní funkce.
Druhou řadu tvoří tři samostatná sedadla, jejichž opěradla lze variabilně sklápět dle potřeby. Velkou výhodou je, že všechny verze modelu 5008 jsou vybaveny dvojicí samostatných sedadel ve třetí řadě, která jsou sklopná do podlahy. Díky tomu je posádce v rámci pětimístného uspořádání k dispozici zcela rovná plocha pro zavazadla. Sedadla lze také úplně vyndat a získat prostor navíc. Praktické také je, že je možné ve druhé řadě jednotlivé sedáky podélně posouvat a opěradla nastavit do pěti různých úhlů. Základní objem zavazadelníku činí 780 litrů při pětimístném uspořádání a po sklopení opěradel druhé řady pak 1940 litrů. Tyto parametry platí při vyjmutí sedadel ve třetí řadě.
Netradičně zpracovaná přístrojová deska doslova obklopuje posádku na předních sedadlech. Namísto klasického přístrojového štítu Peugeot už pár let využívá architektury i-Cockpit. Hlavním prvkem je 12,3 palcový přístrojový štít se spoustou funkcí a praktických zobrazení. Řidič si zde může nakonfigurovat vlastní nastavení, například dát si do popředí navigaci a některé informace potlačit nebo stáhnout až na minimum. V rámci poslední modernizace je navíc tento systém rychlejší a dostal také lepší grafiku.
Součástí i-Cockpitu je také volant s osmiúhelníkovým tvarem a malým průměrem. Ten má zajistit dobrou viditelnost na displej přístrojového štítu, na který se řidič dívá přes volant a nikoliv skrze něj. Možnosti nastavení sedadla a volantu tak, aby posez splňoval všechny atributy správného sezení za volantem a zároveň řidič dobře viděl na přístrojový displej, nemusí ale vyhovovat každému. Zejména řidičům vyšších postav doporučujeme při výběru vozu absolvovat delší testovací jízdu a prověřit tak i-Cockpit v praxi.
Palec nahoru zaslouží příjemné nasvícení interiéru LED světly s možností nastavení nebo vypnutí. Nechybí ani řada úložných prostorů a praktických a účelově řešených držáků. Centrální displej infotainmentu má úhlopříčku deset palců a chlubí se 3D online navigací s hlasovým ovládáním a pěknou grafikou. Snad jen relativně široký rámeček displeje působí v dnešní době poněkud archaicky. Naopak sedm „klávesových“ tlačítek pod displejem snad nikdy nezastará. Jednotlivými tlačítky se lze přepínat mezi hlavními funkcemi, jako je audiosystém, klimatizace, navigace, telefon případně lze nakonfigurovat nastavení vozidla či dalších aplikací.
V minulém roce Peugeot představil nový mild-hybridní motor, který využívá 48V akumulátoru s využitelnou kapacitou 432 Wh. Srdcem pohonného systému je přeplňovaný tříválec 1.2 PureTech s nejvyšším výkonem 100 kW a maximálním točivým momentem 230 Nm. Benzinová pohonná jednotka spolupracuje s elektromotorem o nejvyšším výkonu 21 kW a točivém momentu 55 Nm. Zajímavostí je, že elektromotor byl uložen v nové šestistupňové převodovce e-DSC6.
Výhodou testovaného motoru je, že mu elektrický pohon zajišťuje větší točivý moment v nízkých otáčkách. Zároveň dle vyjádření automobilky snižuje spotřebu paliva až o 15%. Hlavní úspory má elektromotor zajistit pochopitelně při jízdě ve městě, kde lze více než 50% času jezdit čistě na elektrický pohon. A tedy s nulovými emisemi. Na dálnici se efektivita hybridního pohonu samozřejmě snižuje. Zajímavostí je, že se při uvolnění pedálu akcelerátoru ve vyšších rychlostech spalovací jednotka úplně zastaví. Lithium-iontová baterie se samozřejmě dobíjí zejména při zpomalování respektive brzdění.
V praxi je jízda s Peugeotem 5008 příjemnou záležitostí, automobil se rozjíždí tiše s lineárním zátahem. Pouze občas se projeví cukáním, zejména při řazení. Především ve městě je znát časté zapojení elektromotoru, což v interiéru poznáte nejen podle tichého provozu, ale také indikací digitálního displeje před řidičem. Při čistě elektrické jízdě se totiž digitální rychloměr zbarví do modra. Nechybí ani zobrazení toku energie, úrovně nabití baterie a v neposlední řadě také procenta vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu.
Dynamické vlastnosti vozu jsou dostatečné, tedy alespoň v porovnání s ostatními motorizacemi z nabídky. Pocitově elektromotor příjemně kompenzuje limity zátahu turbodmychadla benzinové pohonné jednotky. Jednou z hlavních předností zkoušeného mild-hybridu je spotřeba pohonných hmot.
V kombinovaném režimu jsme s autem jezdili kolem 6,5 l/100 km, což je perfektní hodnota. Ve městě je nutné počítat s apetitem kolem 6,8 litrů, na dálnici se pak snadno dostanete přes sedmilitrovou hranici. Palivová nádrž má objem 56 litrů, což vozu zajišťuje slušný dojezd na jedno natankování.
Naladění podvozku je spíše komfortní a celkově koresponduje s pojetím vozu. Auto se hravě přenáší přes nerovnosti a palec nahoru zaslouží i odhlučnění interiéru. Cestování po rovných silnicích na delší vzdálenosti je příjemnou záležitostí. Nevýhodou hybridního pohonu v porovnání s ostatními verzemi je snad jen o něco vyšší pohotovostní hmotnost vozu 1627 kilogramů. I díky tomu působí auto o něco těžkopádnějším dojmem.
Peugeot 5008 GT Hybrid 136 e-DCS6 je prostorným rodinným vozem s neotřelou dávkou elegance a originality. Výhodou je nejen sedmimístné provedení v rámci všech výbavových stupňů, ale také bohatá základní výbava a v neposlední řadě bezpečnost. Hybridní pohon přináší oproti standardní benzinové variantě úspornější provoz a je povedenou alternativou k naftovému čtyřválci 1.5 BlueHDi. Právě hybrid tento Peugeot doslova předurčuje pro městské využití, stejně jako cestování po běžných silnicích. Na dálnici se výhoda hybridní pohonné jednotky spíše ztrácí.
Palec nahoru zaslouží atraktivní cenová politika českého zastoupení této značky. S ohledem na blížící se premiéru zcela nové generace, pořídíte v rámci akční nabídky hybridní variantu 5008 s výbavou Active Pack za 789.000,- Kč. Oproti standardní benzinové variantě si za mild-hybrid připlatíte cca 40 tisíc korun. Stejně jako za zmiňovaný turbodiesel.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 5008 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | Hybrid 136 e-DCS6 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový + elektromotor |
Válce: | 3 |
Objem motoru: | 1199 ccm |
Nejvyšší výkon: | 100/5500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 230/1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,4 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,7 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 780 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 56 |
Pohotovostní hmotnost: | 1627 Kg |
Nosnost: | 623 Kg |
Základní cena: | 699 000 Kč (1.2 PureTech 130 MAN6, Active Pack, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 789 000 Kč (Hybrid 136 e-DCS6, Active Pack, akční cena) |