K zákazníkům právě v těchto dnech přichází inovovaná Škoda Kodiaq, která má především plnit roli rodinného vozu. Její první generace byla vyráběna od roku 2016 do února 2024 a celkem za toto období vzniklo 866 100 vozidel v pětimístné i sedmimístné konfiguraci s pohonem předních nebo všech kol.
Největší mladoboleslavské SUV si kromě Česka získalo velkou popularitu například také v Německu a Velké Británii a dnešní druhá generace má tedy rozhodně na co navázat. Hlavním cílem proměny byly vyšší nároky na celkový prostor, variabilitu, funkčnost a bezpečnost při různých provozních situacích. Zda se to výrobci skutečně podařilo, tak to jsme měli možnost vyzkoušet při prvních testovacích jízdách s novým Kodiaqem v okolí španělské Barcelony.
První dojem potvrzuje úsilí o dospělejší vzhled a celkovou propracovanost. Na přídi najdeme matrixové světlomety se zdařile osvícenou maskou nebo kontrastní D-sloupek, který s určitými barvami laku splývá s karoserií. Dobře působí i zadní světla vzájemně opticky propojená linkou, což vozu dává výraznější podpis. Důraz byl kladen také na aerodynamiku, kterou zlepšují kromě celkových tvarů i aktivní žaluzie v masce či aerodynamické kryty kol. Ta jsou dostupná v rozměru 17 až 19 palců. Koeficient odporu vzduchu se povedlo snížit na Cx 0,28, což by měla být jedna z nejlepších hodnot ve své třídě. Vůz je dnes dlouhý 4758 mm, široký 1864 mm, vysoký 1659 mm a má rozvor 2789 mm.
V kabině zaujme především velmi příjemný volant s celou paletou ovladačů. Při řízení sedíte o něco výše a vzpřímeněji, což je u vozů této kategorie zvykem. Navíc vyšší pozice má při ovládání právě tak velkého vozu, jakým je dnes Kodiaq celou řadu výhod. Interiér nabízí čtyři konfigurace s čalouněním používajícím recyklovanou látku, vlněnou tkaninu, umělou kůži či perforovanou kůži. Důraz byl opět kladen na udržitelnost a zpracování. Vše působí kvalitně, stejně jako celkové pojetí kabiny, která je příjemně robustní. Ve dveřích již tradičně najdeme deštník a ve víčku nádrže škrabku, nově opět z udržitelných materiálů.
Interiér novinky ve srovnání s předchůdcem překvapuje svojí vzdušností, nabízí mnoho odkládacích prostorů a velmi dobře vypadají také propracované detaily s klikami a dekory dveří. V základu dodávaný 10 palcový přístrojový panel lze příplatkově doplnit průhledovým displejem. Dotykový středový tablet má nyní 13 palcovou obrazovku. Displeje přístrojového panelu a infotainmentu jsou podle našeho názoru zdařile integrovány do palubní desky a širší středový tunel nerušený tlačítkem parkovací brzdy vytvořil více možností pro odkládací prostory. Například pro dva telefony vedle sebe včetně indukčního nabíjení s výkonem 15 W a chlazením. Nechybí zde USB-C konektory, odkládací místa pro nápoje a další praktické vychytávky, které uživatelé skutečně ohodnotí až při každodenním praktickém použití.
Užitný zavazadlový prostor novinky dnes nabízí v základu 910 litrů s variabilní možností rozšíření až na překvapivých 2105 litrů. Výška nákladové hrany je 759 mm. Volitelná třetí řada sedadel je určena především pro děti a za ní zbyde ještě poměrné slušných 340 litrů prostoru na přepravu zavazadel a nákladu. V případě sklopení opěradel třetí řady se zavazadlový prostor zvětší na 845 litrů. Rozhodně vítané řešení pro vícečlennou rodinu nebo občasné přepravy většího počtu pasažérů. V zadní části najdeme plno praktických detailů jako háčky nebo různé upevňovací prvky pro další bezpečnostní řešení při přepravě většího množství nákladů, dovolenkových potřeb nebo sportovního vybavení.
Při usednutí za volant v kabině zaujme nejen nový informační displejový systém ale i trojice multifunkčních otočných ovladačů Smart Dials s vlastním integrovaným displejem. Dva krajní ovladače slouží k nastavení teploty a vyhřívání případně chlazení sedaček v přední řadě, střední ovladač je určen pro regulaci větrání, hlasitost, přepínání jízdních režimů a dalších funkcí. Po rychlém seznámení řidič ocení jak jejich zpracování, tak i snadnost ovládání i za provozu. Trojce těchto multifunkčních ovladačů je jistě skvělé řešení pro praktické použití v jízdní praxi a jistě bude uživateli kladně hodnoceno.
Novinka je nyní vybavena DCC+ podvozkem, jehož adaptivní tlumiče mají dvouventilovou techniku. To vývojářům umožnilo precizněji ladit jejich celkovou charakteristiku. Řidič tak za volantem jasně cítí, že vůz lépe pohlcuje různé nerovnosti a zároveň má pod kontrolou pohyby karoserie. V komfortním režimu je automobil příjemně houpavý, zatímco ve sportovním módu působí sebejistě, aniž by se nechal rozhodit různými hrboly, výmoly a dalšími nerovnostmi. Světlá výška vozu ve srovnání s předchozí generací se nezměnila.
Paleta nových jízdních asistentů směřuje k vyšší aktivní a pasivní bezpečnosti. Již jsme uvedli nové příplatkové světlomety s technologií LED Matrix nebo paket poloautonomní jízdy nabízející aktivní vedení v jízdním pruhu v součinnosti s adaptivním tempomatem. Právě ten předvídá zatáčky a křižovatky a díky inteligentnímu asistentu rychlosti reaguje na snížený rychlostní limit. Za pozornost stojí proaktivní ochrana cestujících před nárazem hlídající rizika možných srážek ze všech stran nebo nouzový asistent, který v případě kolapsu řidiče zvládne sám zastavit a pomocí eCallu zavolat pomoc.
Příplatkově výrobce nabízí dálkový parkovací asistent, samočinné nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů nebo asistent pro manévrování s přívěsem. Hlídač jízdních pruhů nyní detekuje vozidla až do vzdálenosti 90 metrů od vozidla. Ve výbavě může být až devět airbagů, sedm v základu a dva boční pro druhou řadu sedadel za příplatek.
Použitá paleta pohonných jednotek představuje slušnou nabídku celkem pěti motorizací. Dva hnací agregáty jsou zážehové, dva vznětové a jeden plug-in hybridním provedení. Základní motor 1,5 TSI (110 kW) pracuje v Millerově cyklu a používá turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, v mildhybridním provedení má kromě systému vypínání poloviny válců při práci v nízké zátěži ještě variabilní zdvih ventilů na druhých dvou válcích.
Hybrid do zásuvky zajištuje dojezd až 100 km a jeho 150 kW směřuje pouze na přední kola. Slabší čistě spalovací verze o shodném výkonu 110 kW opět pohání pouze přední kola. Výkonnější zážehový agregát 150 kW a vznětový 142 kW motor je kombinovaný s pohonem všech kol. Převodovka je ve všech modifikacích osvědčená automatická DSG s ovládacím voličem pod volantem a tak se především uvolnil prostor na středovém tunelu. Použité ovládání pod volantem je pro neznalého řidiče jenom otázkou zvyku a rychle se mu přizpůsobí.
Po prvních jízdních zkušenostech lze konstatovat, že nový Kodiaq působí jako velmi příjemné SUV, které rozhodně bude pokračovat v duchu příznivého hodnocení první generace tohoto modelu. Podle prvních poznatků z provozu již základní motorizace o výkonu 110 kW určitě uspokojí klidnější řidiče kladoucí hlavní důraz na příjemné a bezpečné cestování. Velký podíl na jízdním komfortu má pochopitelně aktuálně použitá a praxí odzkoušená automatická sedmistupňová převodovka DSG, která společně s vyladěným podvozkem přispívá k celkové jízdní stabilitě v různých provozních situacích. V tomto případě navíc s příjemnou spotřebou kolem 6 litrů paliva na 100 km jízdy.
Oceňujeme prostornost, pohodlí a jízdní komfort novinky včetně její robustnosti zcela odpovídající právě vozu této kategorie. Z aktuálně nabízené palety motorů a výbav si jistě vybere každý budoucí majitel. Za pozornost také rozhodně stojí skutečně pestrá příplatková výbava, která dokáže dále zvýšit jízdní i bezpečnostní parametry a zvyšuje tak užitnou hodnotu tohoto vozu. Podle prvních informací zástupců výrobce se ještě v tomto roce představí i vrcholové provedení Škoda Kodiaq RS.
Aktuální nabídka nového Kodiaqu na českém trhu nyní, v čase zahájení prodejů přichází s dvojicí dieselů a výbavou Selection nebo Exclusive Selection. Ceny za Škodu Kodiaq nové generace začínají na částce 1 040 00 Kč (2,0 TDI 110 kW 4 × 2) a pokračují nabídkou za 1 170 000 Kč (2,0 TDI 142 kW 4 × 4). Ve vyšší výbavě Exclusive Selection pořídíte novinku za 1 285 000 Kč, resp. 1 415 000 Kč. Další informace o tomto novém mladoboleslavském modelu přineseme brzy v našem redakčním testu.
Tým AUTOiNDEX.cz