Nová Škoda Kodiaq – nabídka zdařilé modernizace s bohatou paletou technologií

Novinky
16.04.2024

F T G

Nová Škoda Kodiaq – nabídka zdařilé modernizace s bohatou paletou technologií

K zákazníkům právě v těchto dnech přichází inovovaná Škoda Kodiaq, která má především plnit roli rodinného vozu. Její první generace byla vyráběna od roku 2016 do února 2024 a celkem za toto období vzniklo 866 100 vozidel v pětimístné i sedmimístné konfiguraci  s pohonem předních nebo všech kol.

Největší mladoboleslavské SUV si kromě Česka získalo velkou popularitu například také v Německu a Velké Británii a dnešní druhá generace má tedy rozhodně na co navázat. Hlavním cílem proměny byly vyšší nároky na celkový  prostor, variabilitu, funkčnost a bezpečnost při různých provozních situacích. Zda se to výrobci skutečně podařilo,  tak to jsme měli možnost vyzkoušet při prvních testovacích jízdách s novým Kodiaqem v okolí španělské Barcelony.

Exteriér a interiér s tradicí značky

První dojem potvrzuje úsilí o dospělejší vzhled a celkovou propracovanost. Na přídi najdeme matrixové světlomety se zdařile osvícenou maskou nebo kontrastní D-sloupek, který s určitými barvami laku splývá s karoserií. Dobře působí i zadní světla vzájemně opticky propojená linkou, což vozu dává výraznější podpis. Důraz byl kladen také na aerodynamiku, kterou zlepšují kromě celkových tvarů i aktivní žaluzie v masce či aerodynamické kryty kol. Ta jsou dostupná v rozměru 17 až 19 palců. Koeficient odporu vzduchu se povedlo snížit na Cx 0,28, což by měla být jedna z nejlepších hodnot ve své třídě. Vůz je dnes dlouhý 4758 mm, široký 1864 mm, vysoký 1659 mm  a  má rozvor 2789 mm.

V kabině zaujme především velmi příjemný volant s celou paletou ovladačů. Při řízení sedíte o něco výše a vzpřímeněji, což je u vozů této kategorie zvykem. Navíc vyšší pozice má při ovládání právě tak velkého vozu, jakým je dnes Kodiaq celou řadu výhod. Interiér nabízí čtyři konfigurace s čalouněním používajícím recyklovanou látku, vlněnou tkaninu, umělou kůži či perforovanou kůži. Důraz byl opět kladen na udržitelnost a zpracování. Vše působí kvalitně, stejně jako celkové pojetí kabiny, která je příjemně robustní. Ve dveřích již tradičně najdeme deštník a ve víčku nádrže škrabku, nově opět z udržitelných materiálů.

Interiér novinky ve srovnání s předchůdcem překvapuje svojí vzdušností, nabízí mnoho odkládacích prostorů a velmi dobře vypadají také propracované detaily s klikami a dekory dveří. V základu dodávaný 10 palcový přístrojový panel lze příplatkově doplnit průhledovým displejem. Dotykový středový tablet má nyní 13 palcovou obrazovku. Displeje přístrojového panelu a infotainmentu jsou podle našeho názoru zdařile integrovány do palubní desky a širší středový tunel nerušený tlačítkem parkovací brzdy vytvořil více možností pro  odkládací prostory. Například pro  dva telefony vedle sebe včetně indukčního nabíjení s výkonem 15 W a chlazením. Nechybí zde USB-C konektory, odkládací místa pro nápoje a další praktické vychytávky, které uživatelé skutečně ohodnotí až při  každodenním praktickém použití.

Užitný zavazadlový prostor novinky dnes nabízí v základu 910 litrů s variabilní možností rozšíření až na překvapivých 2105 litrů. Výška nákladové hrany je 759 mm. Volitelná třetí řada sedadel je určena především pro děti a za ní zbyde ještě poměrné slušných 340 litrů prostoru na přepravu zavazadel a nákladu. V případě sklopení opěradel třetí řady se zavazadlový prostor  zvětší na 845 litrů. Rozhodně vítané řešení pro vícečlennou rodinu nebo občasné přepravy většího počtu pasažérů. V zadní části najdeme plno praktických  detailů  jako háčky nebo různé upevňovací prvky pro další bezpečnostní řešení při přepravě většího množství nákladů, dovolenkových potřeb nebo sportovního vybavení.

Zaměřeno na inovativní technologie

Při usednutí za volant v kabině zaujme nejen nový informační displejový systém ale i trojice multifunkčních otočných ovladačů Smart Dials s vlastním integrovaným displejem. Dva krajní ovladače slouží k nastavení teploty a vyhřívání případně chlazení sedaček v přední řadě, střední ovladač je určen pro regulaci větrání, hlasitost, přepínání jízdních režimů a dalších funkcí. Po rychlém seznámení řidič ocení jak jejich zpracování, tak i snadnost ovládání i za provozu. Trojce těchto multifunkčních ovladačů je jistě skvělé řešení pro praktické použití v jízdní praxi a jistě bude uživateli kladně hodnoceno.

Novinka je nyní vybavena DCC+ podvozkem, jehož adaptivní tlumiče mají dvouventilovou techniku. To vývojářům umožnilo precizněji ladit jejich celkovou charakteristiku. Řidič tak za volantem jasně cítí, že vůz lépe pohlcuje různé nerovnosti a zároveň má pod kontrolou pohyby karoserie.  V komfortním režimu je automobil příjemně houpavý,  zatímco ve sportovním módu působí sebejistě, aniž by se nechal rozhodit různými hrboly, výmoly a dalšími nerovnostmi. Světlá výška vozu ve srovnání s předchozí generací se nezměnila.

Paleta nových jízdních asistentů směřuje k vyšší aktivní a pasivní bezpečnosti. Již jsme uvedli nové příplatkové světlomety s technologií LED Matrix nebo paket poloautonomní jízdy nabízející aktivní vedení v jízdním pruhu v součinnosti s adaptivním tempomatem. Právě ten předvídá zatáčky a křižovatky a díky inteligentnímu asistentu rychlosti reaguje na snížený rychlostní limit. Za pozornost stojí proaktivní ochrana cestujících před nárazem hlídající rizika možných srážek ze všech stran nebo nouzový asistent, který v případě kolapsu řidiče zvládne sám zastavit a pomocí eCallu zavolat pomoc.

Příplatkově výrobce nabízí dálkový parkovací asistent, samočinné nouzové brzdění s detekcí chodců a cyklistů nebo asistent pro manévrování s přívěsem. Hlídač jízdních pruhů nyní detekuje vozidla až do vzdálenosti 90 metrů od vozidla. Ve výbavě může být až devět airbagů, sedm v základu a dva boční pro druhou řadu sedadel za příplatek.

Motorizace a ceny

Použitá paleta pohonných jednotek představuje slušnou nabídku celkem pěti motorizací. Dva hnací agregáty  jsou zážehové, dva vznětové a jeden plug-in hybridním provedení. Základní motor 1,5 TSI (110 kW) pracuje v Millerově cyklu a používá turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, v mildhybridním provedení má kromě systému vypínání poloviny válců při práci v nízké zátěži ještě variabilní zdvih ventilů na druhých dvou válcích.

Hybrid do zásuvky zajištuje dojezd až 100 km a jeho 150 kW  směřuje pouze na přední kola. Slabší čistě spalovací verze o shodném výkonu 110 kW opět pohání pouze přední kola. Výkonnější zážehový agregát 150 kW a vznětový 142 kW motor je kombinovaný s pohonem všech kol. Převodovka je ve všech modifikacích osvědčená automatická DSG s ovládacím voličem pod volantem a tak se především uvolnil prostor na středovém tunelu. Použité  ovládání pod volantem je pro neznalého řidiče jenom otázkou zvyku a rychle se mu přizpůsobí.

Po prvních jízdních zkušenostech lze konstatovat, že nový Kodiaq působí jako velmi příjemné  SUV, které rozhodně bude pokračovat v duchu příznivého hodnocení první generace tohoto modelu. Podle prvních poznatků z provozu již základní motorizace o výkonu 110 kW určitě uspokojí klidnější řidiče kladoucí hlavní důraz na příjemné a bezpečné cestování. Velký podíl na jízdním komfortu má pochopitelně aktuálně použitá a praxí odzkoušená automatická sedmistupňová převodovka DSG, která společně s vyladěným podvozkem přispívá k celkové jízdní stabilitě v různých provozních situacích. V tomto případě navíc s příjemnou spotřebou kolem 6 litrů paliva na 100 km jízdy.

Oceňujeme prostornost, pohodlí a jízdní komfort novinky včetně její robustnosti zcela odpovídající právě vozu této kategorie. Z aktuálně nabízené palety motorů a výbav si jistě vybere každý budoucí majitel. Za pozornost také rozhodně stojí skutečně pestrá příplatková výbava, která dokáže dále zvýšit jízdní i bezpečnostní parametry a zvyšuje tak užitnou hodnotu tohoto vozu. Podle prvních informací zástupců výrobce se ještě v tomto roce představí i vrcholové provedení Škoda Kodiaq RS.

Aktuální nabídka nového Kodiaqu na českém trhu nyní, v čase zahájení prodejů přichází s dvojicí dieselů a výbavou Selection nebo Exclusive Selection. Ceny za Škodu Kodiaq nové generace začínají  na částce 1 040 00 Kč (2,0 TDI 110 kW 4 × 2) a pokračují nabídkou za 1 170 000 Kč (2,0 TDI 142 kW 4 × 4). Ve vyšší výbavě Exclusive Selection pořídíte novinku za 1 285 000 Kč, resp. 1 415 000 Kč. Další informace o tomto novém mladoboleslavském modelu přineseme brzy v našem redakčním testu.

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -