Lexus RZ je dalším plně elektrickým vozem značky a to po modelu UX 300e, který jsme nedávno podrobili redakčnímu testu. Zajímavostí je, že nový Lexus RZ sdílí platformu e-TNGA s Toyotou BZ4X a Subaru Solterra a to bez ohledu na jeho prémiový charakter.
Asi nikoho nepřekvapí, že RZ 450e rozšiřuje kategorii kompaktních SUV značky. Právě vozy tohoto segmentu jsou u Lexusu velmi poptávané. Důvodů je hned několik, ale tím hlavním je rozhodně jejich schopnost nabídnout úžasné cestovní pohodlí. Agresivní křivky navíc Lexus nahrazuje mimořádně elegantními tvary, které oceňují vybraní zákazníci prémiového segmentu.
Již při prvním pohledu na RZ 450e je zřejmé, že i zde Lexus pracoval se svým posledním designovým rukopisem. Dominantním prvkem je opět přední maska s vřetenovitým tvarováním. Plně elektrický charakter potvrzuje její zaslepená mřížka, pouze ve spodní části nárazníků si všímáme otevřených otvorů. Ty slouží k optimalizaci proudění vzduchu a v neposlední řadě také k chlazení baterie.
Charakteristickým prvkem přední části vozu jsou také specificky tvarované světlomety. Kvitujeme špičkový světelný výkon a jednoznačně identifikovatelný podpis denního svícení. Z bočního pohledu se Lexus RZ chlubí elegantními tvary a zajímavými detaily. Za zmínku stojí například „kočičí uši“ nad sklem pátých dveří. Jedná se o netradiční aerodynamické prvky kombinující funkčnost a stylový vzhled.
Zadní světlomety mají tenké linie, které protínají celou šířku karosérie a jsou viditelná i z profilu. Zadní část automobilu se skutečně povedla. Působí vyspěle a netradičně zároveň. Design rozhodně není nudný, přestože jeho křivky nikoho nedráždí. Sebevědomí má Lexusu RZ na rozdávání a originalita z něj doslova čiší. První dva výbavové stupně (Comfort a Executive) mají ve standardu osmnáctipalcová kola, nejvyšší Luxury pak dvacetipalcová. Těmi byl vybaven i námi testovaný vůz. A nutno dodat, že v podbězích vypadají opravdu skvěle!
Interiér Lexusu RZ je luxusní záležitostí tak, jak jsme u tohoto prémiového výrobce zvyklí. Všude kolem jsou mimořádně kvalitní materiály a palec nahoru rovněž zaslouží kvalitní slícování. Veškeré ovládací prvky včetně tlačítek mají příjemný chod, který neomrzí ani po delší době.
Po usednutí za volant překvapí obrovská obrazovka infotainmentu s úhlopříčkou 14 palců. Pochvalu zaslouží nejen za grafiku, ale skvělá je také přehlednost a citlivě naladěné ovládání. Samozřejmostí je i bezdrátová konektivita telefonu pomocí Android Auto a Apple Car Play. Hned pod displejem se nachází panel pro ovládání klimatizace. Ten se chlubí možností nastavení teploty prostřednictvím klasických ovladačů. Bravo!
Přímo před řidičem se nachází subtilní digitální kokpit, který zobrazuje základní informace o průběhu jízdy. Veškeré parametry jsou přehledné a v rámci námi testovaného vozu byl řidiči rovněž nápomocen head-up displej. Ten se ovládá precizně vyvedenými tlačítky na volantu. O jízdní pohodlí se starají ergonomicky velmi dobře provedená sedadla. Mají dostatečné boční vedení a neunaví ani při delší jízdě.
Součástí testované výbavy Luxury byla také funkce účinného vyhřívání a odvětrávání sedadel. Zajímavostí je, že přihrádku u spolujezdce nahradil panel potažený látkou, který během vyhřívání sedadel funguje jako další zdroj tepla. Také zadní řada nabízí dostatečný komfort a překvapivě i nadprůměrný prostor. Snad jen sedáky by mohly být umístěny výše. Zavazadelník má dostatečný objem 522 litrů a díky pravidelným tvarům je dobře využitelný.
V rámci nejvyšší verze byl navíc zkoušený model vybaven nadstandardním paketem Luxury Top. Ten zahrnuje panoramatické střešní okno se zatmavovací technologií. Jediným stiskem tlačítka se tak průhledné sklo zabarví do matného odstínu tak, že skrz něj prakticky neproniká žádné světlo. Skvělá vychytávka! Samozřejmostí této výbavy byl také špičkový audiosystém Mark Levinson se 13-ti reproduktory.
Zvyknout si posádka Lexusu RZ bude muset snad jen na horší výhled z vozu. Zorné pole řidiči omezuje poměrně výrazně zkosené přední okno v kombinaci s vysokou kapotou. Navíc boční sloupky částečně omezují i výhled do stran. Kvůli velikosti a umístění zadního okna je pak opravdu nezbytností mít ve výbavě panoramatickou kameru.
Jak jsme již zmiňovali v úvodu, zájemci o čistě elektrický lexus si relativně dlouho museli vystačit s kompaktním crossoverem UX 300e. Kromě limitovaného vnitřního prostoru je jeho hlavním úskalím skutečnost, že byl postaven na platformě klasického spalovacího modelu. Naopak testovaná novinka v podobě modelové řady RZ využívá podvozku e-TNG vyvinutém výhradně elektromobily.
Pohon modelu RZ s označením 450e má na starost dvojice elektromotorů se systémem Direct4. Každý z motorů pohání jednu nápravu, čímž automobil získává jistotu trakce v podobě pohonu všech kol. Na rozdíl od sourozeneckých modelů Toyoty a Subaru nabízí Lexus vyšší výkon. Zadní elektromotor disponuje 80 kW, zatímco přední poskytuje 150 kW. Výsledný kombinovaný výkon systému pak dosahuje nadprůměrných 230 kW a největšího točivého momentu 435 Nm.
Tyto parametry Lexusu RZ pochopitelně zajišťují velmi slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 5,3 sekundy a auto samozřejmě okamžitě vystřelí bezprostředně při sešlápnutí pedálu akcelerátoru. Zkrátka jedna z nejpříjemnějších vlastností elektromotoru. Direct4 navíc optimalizuje přenos točivého momentu mezi nápravy. Díky tomu auto zbytečně neprotáčí kola a působí příjemným vyváženým dojmem. Nevýhodou naopak je, že je maximální rychlost modelu RZ 450e omezena na 160 km/h. To je ale bohužel standard u většiny elektromobilů prodávaných u nás.
Lexus RZ byl vybaven akumulátorem o celkové kapacitě 71,4 kWh. Jeho využitelná kapacita je však pouze 64 kWh. Výrobce slibuje dojezd 395 kilometrů (u varianty s dvacetipalcovými koly), což je bohužel příliš optimistická hodnota. Při běžném jízdním stylu se spotřeba pohybuje nad hranicí 20 kWh/100 km, na dálnici to je samozřejmě ještě více. Za optimálních podmínek jsme s plně nabitou baterií urazili kolem 300 kilometrů, při dálničním cestování je nutné počítat spíše s hodnotou kolem 250 km. A to je v tomto segmentu spíše podprůměrná hodnota.
Příjemné je, že Lexus poskytuje maximální nabíjecí výkon až 150 kWh. Během nabíjení se však rychlost poměrně významně snižuje. Téměř vybitou baterii lze dobít na 80% kapacitu kolem 30 minut, což je solidní. Během jízdy lze pochopitelně využívat funkci rekuperace. Lexus RZ rovněž nabízí možnost ovládání jedním pedálem. Intenzitu brzdění při uvolnění pedálu akcelerátoru je navíc možné měnit pádly pod volantem.
Slova chvály testovaný model bezesporu zaslouží i za vynikající jízdní komfort. To je dáno nejen prémiově zpracovaným interiérem s pohodlnými sedadly a skvělým odhlučněním, ale v neposlední řadě také mimořádně vyladěným podvozkem. Jízdní pohodlí nás překvapilo i s ohledem na dvacetipalcová kola, kterými byl vybaven námi testovaný vůz.
Palec nahoru zaslouží nejen schopnost podvozku tlumit nerovnosti našich nekvalitních silnic, ale také velmi dobrá jízdní stabilita. V zatáčkách se karosérie prakticky nenaklání a auto působí neutrálním dojmem. A to i v případě, že řidič využívá výkonový potenciál pohonného sytému. Tyto vlastnosti přisuzujeme zmiňovanému systému Direct4, jenž byl vyladěn téměř k dokonalosti. Vyšší pohotovostní hmotnosti 2130 kg se tedy netřeba obávat.
Lexus RZ 450e je prémiový elektromobil s atraktivním designem, praktickými vlastnostmi a mimořádně pohodlným interiérem. Dobrou zprávou je, že výrobce dokázal poskytnout své největší přednosti i modelu s elektrickým pohonem. RZ navíc nabízí velmi slušnou dynamiku a optimální naladění pohonného systému. Škoda jen, že není tak efektivní z pohledu spotřeby elektrické energie nebo alespoň nemá akumulátor s větší kapacitou. Za jeho dokonalý podvozek a skvělý jízdní komfort mu však nutnost častějšího nabíjení rádi odpustíte.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | RZ |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 450e |
Palivo: | elektřina |
Rok výroby: | 2024 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | 2x elektromotor |
Válce: | N/A |
Objem motoru: | N/A ccm |
Nejvyšší výkon: | 230 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 430 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 160 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 18,7 (WLTP) l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 522 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 71,4 |
Pohotovostní hmotnost: | 2130 Kg |
Nosnost: | 510 Kg |
Základní cena: | 1 750 000 Kč (RZ 450e, Comfort) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 750 000 Kč |