Nové kompaktní SUV od Hondy se jmenuje ZR-V a chlubí se efektivním hybridním pohonem. Jeho hlavními konkurenty jsou především Škoda Karoq nebo Toyota Corolla Cross. Redakčnímu testu jsme podrobili variantu v prostředním výbavovém stupni Sport.
Model ZR-V lze v rámci modelové řady Hondy zařadit mezi reprezentativní CR-V a rozměrově menší HR-V. Zajímavostí také je, že novinka využívá techniku hatchbacku Civic, který vyhrál anketu Auto roku 2023. Díky tomu jsme od Hondy ZR-V měli už od začátku velká očekávání.
Už na první pohled je zřejmé, že významným trhem pro Hondu ZR-V bude americký kontinent. Design je konzervativní, avšak zároveň se chlubí dominantní přední částí. Záď zase končí robustním nárazníkem s chromovanými koncovkami výfuků. A rozhodně se nejedná o nějaké slepé koncovky!
Karosérie s délkou 4568 milimetrů dále zaujme úzkými a výše umístěnými předními světlomety. Pod nimi jsou efektní nádechy pro usměrnění proudění vzduchu a optimalizaci aerodynamického odporu. Zajímavostí je, že rozměry karosérie jsou prakticky shodné se zmiňovaným modelem Civic, světlá výška novinky se ale samozřejmě liší. Osmnáctipalcová kola testovanému modelu sluší, stejně jako osmiúhelníková maska chladiče.
Z exteriéru celkově vyzařuje elegance a klid. Zapomeňte na jakékoliv agresivní tvary. Tohle auto zvenku doslova uklidňuje. To v neposlední řadě potvrzuje i svažující se záď. Výhradu máme snad jen proti nepříliš praktickému oplastování blatníků. Lesklý černý lak je totiž náchylný na poškrábání.
Stejně jako exteriér, také vnitřek vozu se výrazně inspiroval architekturou modelu Civic. Palubní deska má jednoduché tvary a hlavní dominantou je horizontální dekorační lišta. Do ní byly integrovány výdechy klimatizace, což působí elegantně a čistě zároveň. Kvitujeme také ovládání klimatizace prostřednictvím klasických ovladačů, což neodpoutává pozornost řidiče při jízdě.
Interiér zdařile kombinuje klasiku s modernou. Multimediální systém Honda Connect+ využívá středového digitálního displeje s úhlopříčkou 9 palců. Ten je přehledný a nabízí jednoduché ovládání. Snad jen grafika by mohla být modernější, přestože se v té stávající velmi rychle zorientujete.
Testovaná výbava Sport má sedmipalcový digitální přístrojový štít, doplněný analogovým rychloměrem. V rámci nejvyšší výbavy Advance naleznete plně digitální přístrojový štít o velikosti 10,2 palců. Volič automatické převodovky se ovládá pomocí tlačítek, což vyžaduje chvíli zvyku. Poté však působí jednoduše a za hlavní výhodu považujeme rychlost volby konkrétního režimu.
Pochvalu zaslouží přední sedadla, která jsou ergonomicky dobře provedená a neunaví ani při delší jízdě. Navíc se sedí poměrně nízko. Prostor pro nohy byl zde optimalizován i pro nadprůměrně vzrostlé Evropany. To nebylo u modelů Hondy vždy samozřejmostí, za což zaslouží palec nahoru!
Zajímavostí je, že Honda upřednostnila komfort posádky před objemem zavazadelníku, takže se do ZR-V vejde maximálně 380 litrů nákladu. Praktická je schránka pod podlahou s dodatečným objemem 10 litrů. Na zadní sedadla se pohodlně posadí i vyšší jedinci. Bude tedy záležet na preferencích potenciálního zákazníka. Vzadu zamrzí snad jen absence sklopných sedadel Magic Seats.
Hybridní pohon 2.0 i-MMD je jedinou motorizací v nabídce pro ZR-V u nás. Skládá se z atmosférického benzinového dvoulitru s nejvyšším výkonem 105 kW a elektromotoru. Kombinovaný výkon hybridního systému novinky činí 135 kW a největší točivý moment pak 315 Nn. Spalovací motor funguje v Atkinsonově cyklu a dostal přímé vícenásobné vstřikování paliva.
Při prvním sešlápnutí plynového pedálu si všímáme, že Honda při rozjezdu využívá výhradně elektromotor a benzinový čtyřválec se připojuje až následně. Do té doby tedy funguje jako generátor. Energie se ukládá do akumulátoru s kapacitou 1,05 kWh. Dynamika Hondy ZR-V je dostatečná, což potvrzuje hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s. Prakticky v jakémkoliv jízdním režimu má automobil dostatečný zátah.
Hybridní pohon si navíc i při razantním sešlápnutí plynového pedálu stále udržuje kultivovaný zvukový projev. A to jednostupňové převodovce e-CVT navzdory. Automat si totiž k simulaci řazení pomáhá umělým zvukem z reproduktoru a zvládá i kolísání otáček, aby zamaskoval nepříjemný variátorový projev. A nutno dodat, že se mu to daří velmi dobře. Zajímavostí také je, že hliníková pádla pod volantem neslouží pro manuální řazení, ale pro nastavení intenzity rekuperace elektrické energie. Skvěle se tato funkce hodí například při sjíždění dlouhých klesání.
Spotřeba pohonných hmot je jednou z nejsilnějších stránek testovaného hybridu. V kombinovaném režimu jsme jezdili pod šestilitrovým průměrem a při snaze o úspornou jízdu není problém stlačit apetit motoru k hranici 5 l na 100 km. Na dálnici jsme pak na palubním počítači vídali hodnoty kolem 7 l na 100 kilometrů. Ve městě se spotřeba pohybuje do šesti litrů. Nádrž má dostatečný objem 57 I, což vozu poskytuje dostatečný dojezd na jedno natankování.
Palec nahoru zaslouží také podvozek tohoto kompaktního SUV. Přední náprava typu McPherson v kombinaci se zadním víceprvkovým zavěšením totiž nabízí skvělý kompromis mezi jízdní stabilitou a komfortem. S ohledem na osmnáctipalcová kola je schopnost podvozku tlumit nerovnosti až překvapivá. Zároveň se Honda drží silnice jako přibitá a dynamicky také působí relativně strmé řízení. Režim Sport navíc řidiči umožní vychutnat si dynamickou jízdu! A brzdy? I přes jejich funkci rekuperace se skvěle dávkují, jsou účinné a dělají přirozený dojem.
Honda ZR-V 2.0 i-MMD Hybrid je atraktivním SUV střední třídy. Chlubí se kultivovaným jízdním projevem, úsporným hybridním pohonem a zábavným podvozkem. Menší zavazadelník novinka kompenzuje prostorným interiérem a vyšší cenu zase bohatou základní výbavou. Elegantní tvary karosérie dokáží testovaný model odlišit od německé konkurence, což mu na našich silnicích dodává jistou dávku originality.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Honda |
Model: | ZR-V |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0 i-MMD Hybrid |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1993 ccm |
Nejvyšší výkon: | 105 / 6000 (spalovací motor), přepočtený výkon soustavy 135 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 186 / 4500 (spalovací motor), 315 (elektromotor) [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 173 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,8 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 380 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 57 |
Pohotovostní hmotnost: | 1604 Kg |
Nosnost: | 526 Kg |
Základní cena: | 949 900 Kč (2.0 i-MMD, Elegance) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 949 900 Kč |