Nové Subaru Crosstrek – přichází důstojný nástupce oblíbeného modelu XV

Novinky
02.02.2024

F T G

Nové Subaru Crosstrek – přichází důstojný nástupce oblíbeného modelu XV

Japonský  koncern Subaru je výrobcem automobilů s dlouhou historií technologických inovací a vychází i ze zkušeností v oblasti letectví. Celosvětové uznání získala tato značka především za konstrukci pohonu všech kol AWD, ploché motory Subaru Boxer s protiběžnými písty nebo vývoj ekologických technologií v oblasti ochrany životního prostředí.

Největší letošní novinkou v Evropě je aktuálně kompaktní crossover Subaru Crosstrek, který spojuje svět osobních vozů a SUV a přichází jako nástupce a pokračovatel oblíbeného typu XV.

Výrazný vzhled a propracovaný interiér

S novinkou rozhodně nepřichází revoluční proměny. Designéři se tentokrát zaměřili především na zdokonalení všech detailů  a asi si řekli, proč měnit to, co tak dobře funguje. Exteriér nového modelu Crosstrek  zvýrazňuje jeho odolný a robustní charakter. Na vnějším vzhledu tohoto modelu jsou nyní patrné ostřejší a dynamičtější linie. Dílčí úpravy přední masky chladiče, obložení spodních lemů karoserie nebo zadní sdružené svítilny nyní dodávají novince ten správný vzhled. Jeho celková délka je nyní 4495 mm (+10), výška 1600 mm (-10), rozvor 2670 mm (+5), celková šířka 1800 mm, rozchod kol 1555 mm  a světlá výška podvozku 220 mm.

Vysoká poloha kapoty motoru, výrazně tvarované blatníky a 17 nebo 18- ti palcová kola z lehké slitiny zdůrazňují jeho originální dynamické tvary. Rozšířena byla i plocha obkladů karoserie a tvar zadního nárazníku lépe vyhovuje aerodynamice. Aktuálně je k dispozici celkem 10 barev karoserie, z nichž jsou čtyři nové (Sun Blaze Pearl, Oasis Blue, Offshore Blue Metallic a Sapphire Blue Pearl). Na Crosstreku jsou použity matné plastové povrchy s texturou, které podtrhuje funkčnost a odolnost.

V kabině se vedle optimální pozice řidiče podařilo výrazně rozšířit prostor nejen pro ramena, ale i pro dosažení komfortnější vzdálenosti mezi středy sedadel, což ocení další členové posádky. Šedé dvoubarevné provedení a stříbrné prošívání interiéru podtrhuje odhodlanost novinky pro aktivní životní styl v přírodě. V rámci přívětivého uživatelského rozhraní značky zaujme především displej v hlavních přístrojích přehledně zobrazující řadu praktických informací.  Na středovém panelu je umístěn další 11,6 palcový dotykový informační displej s nejnovější verzí infotainmentu. Vylepšena byla také funkčnost ovladačů na multifunkčním volantu. Nechybí propracovanější ovládání navigace, bezdrátová vylepšená konektivita  Android Auto a Apple CarPlay nebo PIN kódový zámek.

Uživatelé ocení vyhřívání sedadel a volantu. Snadno přístupné 2,4A porty USB A & USB C jsou nyní k dispozici i na zadní straně středové konzoly a mohou je tedy využívat cestující vzadu k rychlému nabíjení chytrých zařízení. Crosstrek nabízí zavazadlový prostor o objemu 315 až 1314 litrů. Díky snadno přístupnému prostoru na zadních sedadlech a sklopným zadním sedadlům děleným v poměru 60:40 lze zavazadlový prostor snadno variabilně řešit podle konkrétní potřeby.

Motorizace a jízdní komfort

Novinka se drží tradiční koncepce se stálým symetrickým pohonem všech kol Symmetrical AWD a hybridním pohonem e-BOXER. Součástí hybridního systému je čtyřválcový motor Boxer s protilehlými válci o objemu 2,0 litru a přímým vstřikováním, který je spojený s elektromotorem instalovaným v upravené bezstupňové převodovce Lineartronic. Výsledkem jsou rychlejší reakce a jemnější chod. Samotný spalovací motor prošel úpravami, které se dotkly jeho bloku válců. Chlazení nyní zlepšují vodní pláště válců s upraveným tvarem a rozměry. Došlo také k zajištění lepšího přívodu vzduchu k chladiči a sání motoru, což současně zlepšilo aerodynamické vlastnosti a plnění motoru, účinnost chlazení motoru včetně klimatizace.

Hybridní pohonná jednotka e-BOXER se především vyznačuje nízko umístěným těžištěm a ideálním rozložením hmotnosti mezi nápravy. Kombinace točivého momentu spalovacího motoru a elektromotoru zajišťuje potřebné síly a přirozené reakce motoru nejen při akceleraci, ale také při sundání nohy z plynového pedálu.

Vyšší jízdní dynamiku, komfort, ale také rychlejší reakce, větší stabilitu a celkově intenzivnější potěšení z jízdy zajišťuje dále zdokonalený systém stálého pohonu všech kol Symmetrical AWD, který efektivně rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu. Hnací ústrojí  upravuje poměr rozdělení výkonu mezi spalovacím motorem a elektromotorem podle aktuálních jízdních podmínek a volí mezi jedním ze tří hlavních režimů: pohon spalovacím motorem, pohon elektromotorem a režim, kdy spalovacímu motoru pomáhá elektromotor.

Stálý symetricky uspořádaný pohon všech kol Symmetrical AWD zajišťuje na různém  povrchu optimální trakci, zlepšuje obratnost a způsob průjezdu zatáček. Aktivní rozdělování hnací síly mezi nápravy pracující v závislosti na jízdním stylu řidiče přináší více stability v přímém směru, lepší reakce a vylepšené manévrovací schopnosti. U nového Crosstreku byl tento systém přepracován tak, aby zajistil přesnější rozdělení hnací síly, které vylepšuje jak reakce v nájezdu do zatáčky, tak chování při jízdě přímým směrem.

Vylepšen byl režim X-MODE určený pro jízdu v terénu, který ovládá motor, převodovku, systém pohonu všech kol a brzdy s cílem zajistit optimální trakci na kluzkém povrchu a v prudkých stoupáních či klesáních. Nyní je aktivní také při couvání.  Systém kontrolovaného sjíždění svahů (Hill Descent Control) udržuje při zapnutém režimu X-MODE i po sejmutí nohy z pedálu konstantní rychlost sjíždění. Řidič se tak může i při jízdě z náročného kopce po nezpevněném povrchu plně soustředit na řízení. Pro lepší kontrolu rychlosti při jízdě z kopce byl současně vylepšen výkon a citlivost brzdového systému.

Standardní výbavou je také systém SI-DRIVE (SUBARU Intelligent Drive) umožňující volit mezi dvěma jízdními režimy, které se přizpůsobí aktuální situaci a chování řidiče. Režim „I“ je ideální pro jízdu s ohledem na ekonomiku provozu, zatímco sportovní režim „S“ přináší rychlejší reakce a živější akceleraci. Minimální světlá výška vozu je 220 mm a spolu se zvětšenými nájezdovými úhly vpředu a vzadu omezuje riziko zachycení při přejezdu terénních zlomů. Nabízí větší průchodnost terénem a tím i umožňuje širší spektrum aktivit mimo zpevněné silnice. Novinka dnes může táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1270 kg.

Bezpečnost na prvním místě

V novém Crosstreku najdeme nejnovější verzí asistenčního systému EyeSight. Jeho zorný úhel se zvětšil téměř dvojnásobně a je schopen rozpoznávat také jednostopá vozidla a chodce napravo i nalevo od vozidla. Systém je sladěn s novým elektrickým brzdovým posilovačem s rychlejším účinkem, díky němuž má funkce předkolizního brzdění kratší odezvu a současně je jeho činnost výrazně tišší. Nová generace asistenčního systému EyeSight aktuálně nabízí  téměř 14 funkcí. Zlepšilo se předkolizní brzdění a zabránění nechtěnému vyjetí z jízdního pruhu. Po vzoru ostatních modelů byla přidána schopnost rozpoznávání krajnice a tak se zabránilo vyjetí vozu ze silnice v místech, kde není vodorovné značení jízdních pruhů.

Automobilka poprvé v Crosstreku také představuje funkci rozpoznávání dopravních značek, kterou kombinuje s inteligentním omezovačem rychlosti. Spojením těchto dvou systémů je vůz schopen automaticky dodržovat rozpoznané aktuální rychlostní limity.  EyeSight monitor najdeme v tomto modelu poprvé, ukazuje stav činnosti systému EyeSight a navíc zobrazuje jeho upozornění na čelním okně. Řidič tak může rychleji pochopit a řešit aktuální  dopravní situaci. Nechybí upozornění na nechtěné vyjetí z jízdního pruhu,  kličkování v jízdním pruhu nebo upozornění na rozjezd vozu vpředu popř. zabránění rozjezdu do překážky.

Standardní výbavou je dnes systém automatického brzdění při couvání RAB (Reverse Automatic Breaking), který řidiče při couvání varuje před rizikem kolize a v případě potřeby aktivuje brzdy. Nechybí systém monitorování řidiče DMS (Driver Monitoring System), který neustále sleduje řidiče a při rozpoznání nepozornosti, únavy či spánku na informačním displeji zobrazí varování.

Novinka je nyní také standardně vybavena systémem Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD), který detekuje a upozorňuje řidiče na objekty blížící se zezadu. Poprvé jsou  k dispozici LED odbočovací světla, která výrazně zlepšují viditelnost v noci. Crosstrek  je již od základní výbavy opatřen celkem devíti airbagy včetně středového airbagu umístěného mezi sedadly.

Aktuální nabídka a ceny

Nové Subaru Crosstrek  je v dealerské síti značky v prodeji již od konce prosince 2023. V konfiguraci s nabízenou motorizací 2.0 e-Boxer a automatickou převodovkou Lineartronic jsou v nabídce tři úrovně výbavy Active, Comfort, Executive. Výbavy jsou voleny tak, aby se co nejlépe přizpůsobily zákazníkům s různými životními styly a individuálními požadavky pro budoucí použití. Již v základní specifikaci Active je k dispozici kompletní bezpečnostní výbava s nejnovější verzí uvedeného originálního bezpečnostního asistenčního systému tohoto výrobce EyeSight.

Současné zákaznické ceny modelu odrážejí nově použitou techniku podvozkové platformy, novou verzi bezpečnostního systému EyeSight i vysoký stupeň výbavových prvků, které představenou novinku posunují mezi skutečně nejbezpečnější kompaktní vozy kategorie SUV na trhu. Nové Subaru Crosstrek s hybridní motorizaci e-BOXER FB20 100kW(136 k), výbavou Active, převodovkou Lineartronic CVT a pohonem všech kol nyní pořídíte i s DPH za 880 000 Kč.  Subaru Crosstrek se stejnou motorizací a pohonem ve výbavě Comfort stojí 955 000 Kč.

Vrcholem nabídky je aktuálně model s výbavou Executive  s pořizovací cenou 1 020 000 Kč. Jednotný příplatek za zvolenou barvu karoserie je 12 000 Kč. Další informace o tomto špičkovém modelu od japonského výrobce Subaru včetně poznatků z provozu brzy přineseme v našem redakčním testu.

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -