Modelová řada UX vznikla na základě přání a připomínek evropských zákazníků, u kterých se městské vozy těší čím dál větší oblibě. Tentokrát jsme testovali elektrickou variantu 300e, která v rámci faceliftu dostala o poznání větší baterii. Jak se s ní jezdí?
Právě větší baterie, jejíž kapacita vzrostla z 54,3 kWh na 72,8 kWh, zajistí komplexnější využití vozu. Výrobce totiž slibuje prodloužení dojezdu až na 440 kilometrů! S ohledem na vnitřní prostor se samozřejmě stále jedná spíše o vůz do města, úrovní komfortu však strčí do kapsy kdejakou limuzínu vyšší třídy.
Při prvním pohledu na karosérii Lexusu UX je viditelný japonský původ. Model, který se nápadně podobá většímu NX, se chlubí se nekonvenčními prvky, které jsou pro tohoto výrobce typické. Za zmínku bezesporu stojí ostře řezaná maska chladiče a v neposlední řadě také relativně úzké světlomety s několika hranatými prvky. Líbí se nám také výraznější oplastování lemů blatníků, které v našem případě ukrývaly osmnáctipalcová kola.
Elegantní boční profil zajišťuje výrazný prolis předních i zadních dveří šípovitého tvaru. Palec nahoru pak zaslouží atraktivní sdružené zadní svítilny, jež spojuje svítící vodorovná linka. Světla jsou plně diodová a charakteristickým prvkem jsou jejich výstupky v rozích karosérie. Diody zajišťují skvělou účinnost také u hlavních předních světlometů. Zajímavostí je, že nedávný facelift nepřinesl na karosérii žádnou změnu. Rozdíly jsme tedy hledali v interiéru.
Okamžitě po usednutí za volant nás obklopila poměrně konvenčně zpracovaná přístrojová deska z vynikajících materiálů. I přes relativně konzervativní tvary se jedná o příjemnou změnu v porovnání s německou prémiovou konkurencí. Na volantu a přístrojové desce je množství tlačítek, na které si musí řidič chvíli zvykat. Jediným odvážným prvkem je pro lexusy typická dvojice ovladačů nad přístrojovým štítem, kterými se ovládají jízdní režimy a elektronická stabilizace podvozku.
Modernizace přinesla nový centrální displej s infotainmentem, který se ovládá dotykově, takže se už řidič nemusí trápit s touchpadem. Ten vyžadoval chvíli zvyku a hlavně přesnosti v rámci ovládání. Lexus však napříč všemi modely postupně nahrazuje právě touchpad dotykovým displejem. Chválíme skvělou grafiku nové obrazovky a v neposlední řadě i spolupráci s aplikací Lexus Link. Výhodou je jednoduché spárování s telefonem, jakmile nastoupíte do vozu. A to bez nutnosti potvrzování různých souhlasů na displeji.
Asi nejsilnější stránkou interiéru jsou sedadla, která nabízí optimální tuhost perfektní boční vedení. Jsou čalouněna jemnou kůží a působí opravdu prémiovým dojmem. V nejvyšší výbavě Luxury je samozřejmostí jejich elektrické ovládání a rozměrově vyhoví i nadprůměrně vzrostlým jedincům. Palec nahoru zaslouží i automatická funkce vyhřívání a ventilování (vpředu).
Právě na předních sedadlech je místa dostatek, vzadu je to o poznání horší a to i přes skvělé provedení sedadel. Týká se to zejména prostoru v oblasti nohou. Jistou nevýhodou jsou rovněž relativně malé zadní dveře, což trochu znesnadňuje pohodlné nastupování a vystupování. Také zavazadlový prostor není v rámci tohoto segmentu příliš prostorný, ale takový od prémiového crossoveru do města asi ani nikdo nečeká. Zavazadelník má objem 316 litrů a potěší dvojitým dnem. Právě tím Lexus částečně dohání prostorový hendikep.
Zásadní změnou v rámci modernizace Lexusu UX 300e je větší baterie. Auto dostalo akumulátor s kapacitou 72,8 kWh, což je velmi solidní posun. Původní akumulátor měl totiž kapacitu 54,3 kWh. Větší baterie navíc nepřinesla výrazný nárůst hmotnosti. Lexus nabral na váze pouhých 25 kilogramů.
V přední části vozu je umístěný elektromotor s maximálním výkonem 150 kW a největším točivým momentem 300 N.m. Díky němu se Lexusu UX chlubí velmi dobrou dynamikou. Z 0 na 100 km/h se dokáže rozjet za 7,5 sekundy a maximální rychlost činí 160 km/h. Auto má dostatek síly prakticky pro jakoukoliv jízdní situaci. Výhodou elektrického pohonu je také okamžitá reakce na sebemenší pohyb plynovým pedálem.
Co se týká efektivity, účinnou rekuperaci zajistí režim B automatické převodovky. Auto v tomto módu začne okamžitě po uvolnění pedálu akcelerátoru brzdit, čímž vyrábí dodatečnou energii. Intenzitu rekuperace lze upravit nejen v režimu B, ale také ve standardním módu D a to pomocí páček pod volantem. A jak je na tom elektromotor se spotřebou energie?
Výrobce tvrdí, že hodnota dojezdu na plně nabitou baterii činí 440 km (WLTP). My jsme s vozem dokázali absolvovat nájezd v rozmezí 300 – 350 kilometrů, avšak defenzivním jízdním stylem. Při svižné jízdě jsme se hranici 300 kilometrů nepřiblížili. Spotřeba se tedy většinou pohybuje nad výrobcem uváděné hodnotě 17 kWh/100 km.
Modernizací bohužel neprošlo nabíjení, které stále využívá konektor typu CHAdeMO. Zásuvku najdete pod víkem v zadní části vozu na straně řidiče. Systém zvládá dobíjecí výkon maximálně 50 kW. V praxi nám ale displeje na veřejných stanicích ukazovali většinou nižší rychlost nabíjení. Jakmile baterie není úplně vybitá, rychlost nabíjení strmě klesá. Výrobcem slibovaného času nabití z 0 na 80% za 1 hodinu a 20 minut jsme tedy nedosáhli. Přítomnost druhé zásuvky pro konektor typu AC tento hendikep bohužel nevykompenzuje.
Tam, kde se Lexusu UX 300e naopak předvedl v nejlepším světle, jsou jízdní vlastnosti a především komfort. A je úplně jedno, jestli se s autem pohybujete ve městě nebo po oblíbených okreskách. Všude jeho podvozek exceluje a skvěle odhlučněný interiér poskytuje posádce vynikající pohodlí. V zatáčkách dokáže nabídnout i opravdu zábavné svezení, což jsme od tohoto kompaktu rozhodně nečekali. Svůj podíl na tom bezesporu má citlivě naladěné a přesné řízení. Palec nahoru zaslouží i stabilita vozu a minimální náklony karosérie.
Nedávný facelift přinesl i zvýšení tuhosti karosérie, která se při jízdě nekroutí. Optimální je také rovnoměrné rozložení hmotnosti vozu. Kvůli vysokému točivému momentu se musí řidič smířit s občasným proklouznutím jednoho z předních kol, s čímž také souvisí nedotáčivý charakter auta. To však platí při zimních teplotách a na zimních pneumatikách. Předpokládáme tedy, že na letním obutí bude tento neduh významně eliminován. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Oproti hybridní verzi má čistě elektrický Lexus UX 300e odvětrávané kotoučové brzdy i na zadní nápravě. Průměr kotoučů je 317 milimetrů.
Lexus UX 300e je kompaktní SUV na čistě elektrický pohon s prémiovým charakterem. Auto je mimořádně pohodlné a skvěle ovladatelné. Navíc má dostatečně výkonný elektromotor a baterii se solidní kapacitou. V daném segmentu nám vadí snad jen absence pohonu 4x4 a především možnosti rychlého dobíjení. Pro ty, kteří mají možnost nabíjet doma, se ale nejedná o příliš velkou nevýhodu. Trávit spousty času čekáním na veřejných nabíjecích stanicích, by se nám ale nechtělo.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | UX |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 300e |
Palivo: | elektřina |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Elektromotor |
Válce: | N/A |
Objem motoru: | N/A ccm |
Nejvyšší výkon: | 150 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 150 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,5 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 17 (WLTP) l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 316 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 72,82 |
Pohotovostní hmotnost: | 1850 Kg |
Nosnost: | 370 Kg |
Základní cena: | 1 299 000 Kč (UX 300e, Comfort) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 299 000 Kč |