Alfa Romeo Tonale 1.5 Turbo e-Hybrid – srdeční volba

Testy
22.01.2024

F T G

Alfa Romeo Tonale 1.5 Turbo e-Hybrid – srdeční volba

Model Tonale vychází ze stejnojmenného konceptu, který Alfa Romeo představila na autosalonu v Ženevě již v roce 2019. Na trh se tento italský vůz dostal až o tři roky později a to ve velmi podobném designovém ztvárnění. Testovali jsme model se silnější variantou benzinového motoru 1.5 Turbo e-Hybrid.

Alfa Romeo Tonale patří mezi kompaktní SUV s atraktivním designem. Výrobce však již od samotné premiéry prohlašoval, že jen atraktivní design nestačí. Tento italský automobil má totiž patřit mezi nejsportovnější SUV na trhu. A jaké jsou naše praktické zkušenosti?

Charismatická kráska

Automobilka Alfa Romeo design vozů vždy uměla a ani Tonale není výjimkou. Zajímavostí je, že kompaktní tvary testovaného auta maskují jeho skutečnou velikost. Délku karosérie 4528 milimetrů byste mu totiž asi nehádali. Typické tvary značky jsou okamžitě patrné na přídi vozu, která má tradičně vykrojenou masku a v neposlední řadě také registrační značku umístěnou na levé straně.

Moderní Full-LED Matrix přední světlomety jsou opticky rozděleny do tří segmentů. Jejich úzký tvar navíc působí poměrně agresivně. Palec nahoru zaslouží za skvělou svítivost a také dobře fungující automatické vyvažování, která je patrná i při sebemenším ponoření přídě. Z bočního profilu je design karosérie velice elegantní a za pozornost stojí i provedení devatenáctipalcových litých kol testovaného vozu.

Při pohledu na záď zaujmou propojené sdružené svítilny, které rovněž ctí rozdělení do tří částí. Atraktivně působí i dvojice poctivých koncovek výfuků. Testovaný model dorazil do redakce s příplatkovým modrým lakem Missano (+27 tisíc Kč) a nejvyšší výbavou Veloce. Zvenku ji prozradí například černě lakované nápisy na předních blatnících.

Univerzální interiér

Po usednutí za volant okamžitě zaujme kaplička přístrojů, kterou tvoří dva kruhové tubusy. Ty ukrývají digitální přístrojový štít o velikosti 12,3 palce. Displej zaslouží pochvalu za pěknou grafiku a jemné rozlišení. Přehlédnout nelze ani volant s relativně silným věncem a ergonomickým tvarováním v oblasti palců. Palec nahoru dáváme i atraktivnímu umístění tlačítka start/stop do středové části volantu a především výrazným pádlům pro řazení. Ty byly uchyceny přímo do sloupku řízení a jsou vyrobeny z hliníku.

Multimediální systém pak využívá volně stojícího displeje o velikosti 10,25 palců. Systém je přehledný a chlubí se pěknou grafikou a rychlými reakcemi v rámci dotykového ovládání. Pod obrazovku byly integrovány výdechy ventilace. Lišta pro ovládání klimatizace je hned pod nimi, má klasické hardwarové ovladače, což usnadňuje ovladatelnost při jízdě. Snad jen výhřev volantu nebo sedadel jiným způsobem, než prostřednictvím dotykového displeje nenastavíte. Přehlédnout nelze ani samostatný otočný ovladač pro volbu jízdních režimů. Ty byly již tradičně pojmenovány zkratkami DNA.  

Přední sedadla mají sportovní tvarování, zároveň však nabízí i solidní míru komfortu na delších cestách. Uvnitř se nám rovněž líbí použité prémiové materiály, výhradu máme snad jen proti nepříjemným zvukům, které se z útrob interiéru linou při jízdě na nekvalitním povrchu. Slícování je v pořádku, původ rušivých elementů by tedy vyžadoval prověření testovaného vozu v autorizovaném servisu.

Za volantem se sedí překvapivě nízko, trochu nám vadil širší středový tunel, který částečně omezuje nohy posádky. Jinak je vpředu místa dostatek, kvitujeme také sportovní posez včetně nastavitelného volantu v širokém rozsahu. Solidní prostor má posádka i na zadních sedadlech. Alespoň na poměry daného segmentu. Nastupování a vystupování navíc usnadňuje široký úhel otevírání zadních dveří. Zavazadelník má objem dostatečných 500 litrů. Navíc je dobře využitelný a to především díky pravidelným tvarům.

Přeplňovaný mild-hybrid a dynamický podvozek

Aktuálně se Alfa Romeo nabízí s relativně širokou škálou motorizací. Základ reprezentuje částečně elektrifikovaný mild-hybrid s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.5 Turbo. Ten se vyrábí ve dvou výkonových variantách, 96 kW a 118 kW. My jsme testovali silnější provedení, které lze považovat za optimální motorizaci pro komplexní využití modelu Tonale.

Zajímavostí je, že právě testovaná varianta motoru je vyhrazena pouze pro Alfu Romeo a v jiných koncernových vozech jí nenajdete. U zkoušené výkonnější verze se navíc nejedná pouze o prosté přeladění nejvyššího výkonu. Oproti základnímu provedení dostal motor jiné písty nebo třeba turbo s variabilní geometrií lopatek. Nejvyššího výkonu 118 kW pohonná jednotka dosahuje při 5750 ot/min. Největší točivý moment 240 Nm pak vrcholí při 1500 ot/min.

Standardně je čtyřválec spojen se sedmistupňovou automatickou převodovkou se dvěma spojkami. V ní je zabudován elektromotor P2 o výkonu 15 kilowatů a točivém momentu 55 Nm. Energie se ukládá do lithium-iontové baterie zabudované ve středovém tunelu. Akumulátor má kapacitu 0,77 kWh a poněkud překvapením je, auto dokáže jezdit čistě na elektrickou energii. Samozřejmě jen při nízkém zatížení. Převodovka zaslouží pochvalu za velmi rychlé řazení a intuitivní volbu převodových stupňů v automatickém režimu. Navíc potěší i řazení pomocí plnohodnotných pádel pod volantem v rámci manuálního módu.

Pohonná jednotka má spíše průměrnou dynamiku, na bezpečnou a svižnou jízdu však rozhodně stačí. Akceleraci z 0 na 100 km/h testovaný vůz zvládne za 8,8 vteřiny a maximální rychlost činí 212 km/h. A spotřeba? Ta se v kombinovaném režimu pohybuje mezi 6-7 litry. Ve městě a na dálnici se pak hravě přehoupne k osmilitrové hranici. Palivová nádrž o objemu 55 litrů zajistí vozu dostatečný dojezd na jedno natankování.

Co se týká jízdních vlastností, Alfa Romeo Tonale má v genech sportovní nastavení podvozkových prvků. Především na kvalitním povrchu se vrhá do zatáček s mimořádnou lehkostí, karosérie se nenaklání a auto se drží asfaltu jako přibité. To je dáno zejména nezávislým zavěšením kol McPherson a to vpředu i vzadu. Standardem je také elektronický samosvorný diferenciál či elektronicky řízené tlumiče. Limitem testovaného vozu je tedy spíše nedostatek výkonu pro okreskové hrátky.

To, že je ale podvozek „rychlejší“ než motor, je v souladu s bezpečnostními zásadami. Stejně jako ideální rozložení hmotnosti mezi nápravami v poměru 50:50. Milovníci dynamické jízdy však pravděpodobně sáhnou po výkonnější plug-in hybridní verzi s pohonem všech kol. Zájemci o vůz s testovanou motorizací si také musí vystačit s přední poháněnou nápravou.

Jízdní charakter vozu lze měnit pomocí zmiňovaného otočného ovladače jízdní režimů. Při volbě „A“ tj. Advanced Efficiency je vše přizpůsobeno maximální úspoře. Dynamic naopak nastaví motor, převodovku a tlumiče na maximální výkon. Posilovač řízení v žádném režimu nepřenáší řidiči příliš informací o tom, co se děje pod předními koly. Naopak brzdy Brembo zaslouží pochvalu za vynikající účinnost a jednoduše dávkovatelný brzdný účinek.

Resumé

Alfa Romeo Tonale 1.5 Turbo e-Hybrid je sportovně laděné SUV s pořádnou dávkou charisma a atraktivity. Auto se chlubí příjemným interiérem s kvalitními materiály a moderními prvky výbavy prémiového charakteru. Pochvalu zaslouží skvěle naladěný podvozek, který vozu poskytuje hravost a velmi dobrou ovladatelnost. Pohonná jednotka 1.5 Turbo příliš nepřekvapí, ale ani nezklame. Pro univerzální použití tedy stačí. Rozhodně však doporučujeme zvolit námi testovanou výkonnější verzi.

Alfa Romeo si za Tonale nechá slušně zaplatit. Pořizovací cena se totiž hravě přehoupne přes hranici jednoho milionu korun. Zákazník si ale může být jistý, že za tyto peníze získá stylové SUV s výbornými jízdními a užitnými vlastnostmi.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Alfa Romeo
Model:Tonale
Karosérie:SUV
Motor:1.5 Turbo e-Hybrid
Palivo:hybrid
Rok výroby:2024
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:4
Objem motoru:1469 ccm
Nejvyšší výkon:118 / 5750 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:240 / 1500 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:212 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:8,8 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 6,0 l, kWh
Velikost zav. prostoru:500 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):55
Pohotovostní hmotnost:1525 Kg
Nosnost:N/A Kg
Základní cena:912 000 Kč (1.5 Turbo e-Hybrid 96kW, Super)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 088 000 Kč (1.5 Turbo e-Hybrid 118kW, Ti)

Fotogalerie

Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -