Subaru BRZ 2.4 l D-4S Limited AT – automaticky sportovně

Testy
12.01.2024

F T G

Subaru BRZ 2.4 l D-4S Limited AT – automaticky sportovně

Model BRZ ve své druhé generaci bezesporu patří mezi jedno z nejlepších Subaru současnosti. Zároveň dominuje na žebříčku nejzábavnějších sportovních aut s cenovkou kolem jednoho milionu korun. Jestli toto tvrzení bude platit i pro variantu s automatickou převodovkou jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Tvrzení, že k lehkému kupé s atmosférickým motorem a pohonem zadních kol patří manuální převodovka, je tak trochu klišé. Stačí se podívat na statistiky prodejů, ze kterých je zřejmé, že majorita současných sportovních vozů bývá vybavena právě automatem. V cenovém segmentu Subaru BRZ už to ale tak jednoznačné není. Po vyzkoušení varianty s manuálem i automatem jsme došli k závěru, že každá má své přednosti.

Stylový design bez výstředností

Není žádným tajemstvím, že Subaru BRZ vychází ze společného vývojového projektu s Toyotou Motor Corporation. Z pohledu designu se testované Subaru odlišuje od Toyoty GR86 zejména tvarově komplikovanější přední maskou a jiné jsou také vzduchové kanály po jejích stranách. Subaru se dále chlubí výdechy za předními koly nebo decentními křidélky na lemech blatníků zadních kol.

Rozměry BRZ jsou pochopitelně stejné, jako u Toyoty GR86. Oproti první generaci však karosérie narostla o 25 milimetrů na současných 4265 mm. Šířka pak činí 1775 mm a výška se snížila na 1310 mm. Vzhled karosérie vychází z původního designu. Ten je čistě elegantní s příchutí větší dynamiky, kterou podpořila ostrá hrana víka zavazadelníku.

Uvnitř posádku obklopuje relativně stísněný interiér, ve kterém není místa na rozdávání. Dobrou zprávou ale je, že i řidiči vyšších postav za volantem snadno naleznou optimální pozici. Limitem snad může být jen prostor v oblasti hlavy.

Pochvalu zaslouží mezigenerační vylepšení sportovních sedadel, které lépe drží tělo v zatáčkách a zároveň nabízí relativně komfortní oporu. Zadní sedadla jsou spíše nouzovým řešením a to především s ohledem na velice limitovaný prostor pro nohy vzadu. Dobře však poslouží pro převoz zavazadel, která už do zavazadelníku o objemu 237 litrů prostě nedáte.

Za volantem se sedí se velmi nízko a veškeré ovládací prvky jsou dobře dostupné. A to včetně ruční brzdy nebo krátké páky pro ovládání automatické převodovky. Právě s automatem souvisí i pádla na volantu pro manuální režim řazení. Palubní deska sází především na ovládání pomocí klasických tlačítek, což přináší důležitou intuitivnost. Novinkou je digitální přístrojový štít, který má několik režimů a chlubí se dobrou přehledností.

Dominantou středového panelu je dotyková obrazovka infotainmentu. Ta má přehlednou a jednoduchou grafiku a navíc podporuje konektivitu s prakticky jakýmkoliv mobilním zařízením. Kvalita materiálů se mezigeneračně zlepšila. Již ve standardu jediné výbavy Limited si můžete užívat atraktivních prvků, jako je například čalounění sedadel v kombinaci kůže a příjemného semiše nebo hliníkových pedálů.

Větší Boxer pod kapotou

První generace Subaru BRZ a Toyoty GR86 způsobily nadšení u motoristické veřejnosti, přestože si mnozí přáli vyšší výkon. Právě proto se současná generace chlubí přepracovaným 2,4litrovým plochým motorem, který byl v našem případě spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou. Jeho maximální výkon činí 172 kW při 7000 ot/min a největší točivý moment 250 Nm při 3700 ot/min.

Palec nahoru zaslouží lineární průběh točivého momentu a v neposlední řadě také rychlé reakce na sešlápnutí plynového pedálu. Zrychlení z 0 na 100 km/h je v případě testované varianty s automatem o šest desetin horší (6,9 s), než u verze s manuální převodovkou (6,3 s). Zajímavostí ale je, že z pohledu akcelerace testovaný vůz hravě strčí do kapsy první generaci vybavenou manuálem.

I tak jde ale auto okamžitě po sešlápnutí plynového pedálu skvěle za plynem a už ve středních otáčkách nabízí solidní zátah. Motor se zvukově začne probouzet až po překročení hranice 3500 ot/min. V případě námi testovaného vozu, jsme si užívali, jadrného zvuku z výfuku Remus, který však na seznamu běžné výbavy nenajdete. A jaké jsou naše dojmy z automatické převodovky?

Při běžné jízdě převodovka potěší plynulými rozjezdy a hladkým řazením. Oproti minulé generaci dostal automat sportovní režim, který optimalizuje řazení dle údajů příčného a podélného zrychlení. Převodovka tedy inteligentně podřazuje při brzdění do zatáček a umožňuje tak na výjezdu naplno využít maximálního potenciálu motoru.

Pro ještě větší zábavu za volantem však doporučujeme využít manuálního řazení pomocí pádel pod volantem. Řadit lze i samotným voličem na středovém panelu. Škoda jen, že vyšší převod zvolíte pohybem vpřed (a naopak), což je v rozporu s působením přetížení při sportovní jízdě. Právě v manuálním módu má převodovka schopnost držet motor v omezovači bez samočinného zařazení vyššího převodu, za což automat zaslouží pochvalu.

Při jízdě si všímáme, že má automatická převodovka delší zpřevodování v porovnání s manuálem. Zejména nižší převodové stupně jsou tak lépe využitelné při sportovní jízdě. Další výhodou je příjemnější cestování na dálnici. Na šestku při 130 km/h totiž motor točí 2500 ot/min, což je podstatně méně, než u motoru spojeného s manuální převodovkou.

Kombinovaná spotřeba pohonných hmot se pohybuje kolem 8,6 l na 100 kilometrů. Při dynamické jízdě je nutné počítat se spotřebou přes deset litrů. Objem palivové nádrže 50 litrů asi nikoho nepřekvapí a na dnešní poměry lze považovat za dostatečný. 

Zábavný podvozek

Co se týká technického aspektu podvozkových prvků, vpředu Subaru BRZ spoléhá na zavěšení typu McPherson, vzadu pak na lichoběžníkovou nápravu. Podvozek má samozřejmě tužší naladění, ale je dobře použitelný i pro denní ježdění. Auto dokáže řidiči skvěle zprostředkovat veškeré informace o tom, co se děje pod koly. O ztrátě adheze jsme se tak za volantem dozvěděli ještě dříve, než k tomu skutečně došlo.

Skvělou stabilitu BRZ zajišťuje podvozek snížený o 4 milimetry oproti předchozímu modelu. Zárukou optimálních jízdních vlastností je také rozložení hmotnosti v poměru 53:47. Brzdy mají vynikající účinnost a skvěle se dávkují. Řízení je relativně komunikativní a řidiči tak poskytuje dostatek zpětné vazby.

Je jasné, že díky vyššímu výkonu motoru, zadnímu pohonu a samosvornému diferenciálu Torsen, je Subaru BRZ zárukou čisté řidičské radosti. Dobrou zprávou je, že konstruktéři dokázali zachovat pohotovostní hmotnost druhé generace BRZ prakticky na stejné úrovni, jako u předchozího provedení.

Testovaná varianta s automatickou převodovkou je pouze o 21 kilogramů těžší, než verze s manuálem. Oproti první generaci je znát tužší karosérie, díky které auto přechází čitelně do smyku a skvěle se v něm řídí. Jízdní vlastnosti rovněž zlepšují pevnější vinuté pružiny a zadní pomocný rám. Na nekvalitním povrchu se auto dokáže lépe vypořádat s nerovnostmi a to díky novým tlumičům.

Resumé

Subaru BRZ je dostupným sportovním vozem s klasickou koncepcí, které dokáže rozdávat hodně radosti. A to i v kombinaci se samočinnou převodovkou. Ta je za příplatek 50 tisíc korun a nabídne pochopitelně více komfortu. Spolu s automatem zákazník dostane i kamerový systém EyeSight. Jeho součástí je adaptivní tempomat, funkce pro udržování vozu v jízdním pruhu nebo asistent dálkových světlometů či parkování. Pro ty, kteří chtějí sportovní vůz pro každodenní využití, představuje Subaru BRZ s automatem univerzálnější volbu.

Tým AUTOiNDEX.CZ

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:BRZ
Karosérie:Kupé
Motor:2.4 l D-4S 6AT
Palivo:benzín
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Atmosférický zážehový
Válce:4
Objem motoru:2387 ccm
Nejvyšší výkon:172 / 7000 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:250 / 3700 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:216 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:6,9 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:14,9 / 7,2 / 8,8 l, kWh
Velikost zav. prostoru:237 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):50
Pohotovostní hmotnost:1371 Kg
Nosnost:329 Kg
Základní cena:1 030 000 Kč (2.4 l D-4S 6MT, Limited)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 080 000 Kč (2.4 l D-4S 6AT, Limited)

Fotogalerie

Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -