Citroen e-C4 – extravagantní praktik čistě na elektřinu

Testy
02.01.2024

F T G

Citroen e-C4 – extravagantní praktik čistě na elektřinu

Vůz nižší střední třídy C4 od Citroenu se chlubí netradičními tvary a originální koncepcí. Vyšší světlá výška v kombinaci se svažující se střech z něj totiž činí netradiční crossover. Dvojnásob to platí pro plně elektrickou variantu, kterou jsme podrobili našemu redakčnímu testu. Jak se s ní jezdí?

Prostorný interiér, pohodlný podvozek a pořizovací cena do milionu korun. To jsou hlavní atributy elektrického Citroen C4, který nabízí dojezd přes 300 kilometrů. Model využívá osvědčenou techniku koncernu Stellantis v čele s platformou e-GMP do níž lze integrovat konvenční i elektrické motory.

Elegantní design

Elektrifikovaný model C4 sdílí většinu exteriérových i interiérových prvků s běžnou C4 a na první pohled zaujme zvýšenou karosérií. Crossover s rysy SUV narostl ve srovnání s předchozím modelem do délky o 31 milimetrů na 4360 mm. Zvýšený podvozek v kombinaci s oplastováním působí robustním dojmem. Eleganci navíc přidává svažující se střecha, která vytváří dojem kupé.

Design modelu C4 koresponduje s posledním stylem automobilky Citroen, a tak není divu, že se na předních i zadních světlometech motivy písmene X. Působí to nadčasově a elegantně zároveň. Plastové prvky na bocích karosérie chrání především spodní část dveří a prahů. Detaily těchto částí mohou být barevně odlišeny, což vytváří určitý dojem jedinečnosti.

Všechny výbavové stupně se pak chlubí koly o rozměru 18 palců. Na logo výrobce s chromovanými lištami vpředu navazují úzké linky denního svícení. U všech verzích je pak světelná technika vpředu plně diodová. 

Originální záď se chlubí protaženým zadním oknem, které opticky rozděluje černý spoiler. Po praktické stránce je méně příjemnou zprávou absence stěrače zadního okna. Výhradu máme snad jen k absenci elektrického ovládání víka zavazadelníku a to zejména kvůli jeho hmotnosti.

Prostorný interiér

Mezi svými koncernovými sourozenci, jako je Opel Mokka-e, Peugeot e-2008, DS3 Crossback E-Tense, se kterými e-C4 sdílí stejnou techniku, nabízí právě Citroen největší interiér. Snad jen objemem zavazadelníku 380 litrů Citroen na Peugeot nestačí. Po usednutí za volant potěší tradičně pohodlná sedadla, zamrzí snad jen velmi subtilní boční vedení. Na rychlou jízdu v zatáčkách si ale Citroen C4 rozhodně nikdo pořizovat nebude.

Vpředu jsme očekávali dostatek prostoru, více jsme byli zvědaví na to, jak se sedí na zadních sedadlech. Relativně nízká střecha naštěstí prostor pro hlavy cestujících příliš neomezuje a to i díky relativně nízko umístěným sedákům. Ty velmi dobře podpírají nohy cestujících, prostor pro nohy je ale spíše průměrný.  

Celkově působí interiér originálním dojmem, při každodenním použití však posádka ocení skutečnost, že vzhled rozhodně nebyl podřízen funkčnosti. Líbí se nám také kvalitní zpracování a v neposlední řadě i použití odolných materiálů. Za volantem potěší tradičně pohodlná sedadla, zamrzí snad jen velmi subtilní boční vedení. Na rychlou jízdu v zatáčkách si ale elektrický Citroen C4 rozhodně nikdo pořizovat nebude.

Vpředu jsme očekávali dostatek prostoru, více jsme byli zvědaví na to, jak se sedí na zadních sedadlech. Relativně nízká střecha naštěstí prostor pro hlavy cestujících příliš neomezuje a to i díky relativně nízko umístěným sedákům. Ty velmi dobře podpírají nohy cestujících, prostor pro nohy je ale spíše průměrný.

Před řidičem se nachází digitální přístrojový štít, který je menší a zobrazuje jen ty nejdůležitější informace. Palec nahoru pak zaslouží rozměrný displej uprostřed přístrojové desky, který nabízí skvělou grafiku a relativně rychlou odezvu v rámci dotykového ovládání.

Citroen konečně přizpůsobil infotainment pro elektrický pohon. Nechybí vyhledávání nabíjecích stanic v rámci navigačního systému. Postrádali jsme však možnost omezení nabíjecího výkonu nebo praktického limitu, do kolika procent se má akumulátor nabít. Chválíme naopak použití klasických otočných ovladačů pro regulaci teploty. Jejich ovládání je intuitivní a neodvádí pozornost od řízení.

Praktické jsou rozměrné kapsy ve dveřích i úložný prostor ve středové konzole. Zajímavostí je držák na tablet na přístrojové desce před spolujezdcem. Ten lze navíc jednoduše umístit do malé přihrádky nad hlavní schránkou. Výhradu máme proti některým tvrdým plastům, které poněkud kazí dojem z kvality interiéru. Týká se to například dveřních výplní.

Koncernový elektromotor

Nabídka elektromotorů pro Citroen e-C4 se nedávno rozšířila o výkonnější elektromotor. Ten využívá baterii s kapacitou 54 kWh a jeho výkon narostl na 115 kW. Díky akumulátoru s novým chemickým složením a efektivnějším nastavením elektromotoru poskytuje vůz dojezd až 420 km dle metodiky WLTP. My jsme však testovali variantu vybavenou základním elektromotorem, který vozu poskytuje nejvyšší výkon 100 kW a točivý moment 260 Nm. Obě dvě výkonové verze samozřejmě využívají i další elektrické modely koncernu Stellantis.

Dynamika základní testované varianty je spíše průměrná a to i s ohledem na pohotovostní hmotnost 1636 kilogramů. Citroen e-C4 zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,7 s a jeho maximální rychlost činí 150 km/h. Energie se ukládá do akumulátoru o kapacitě 50 kWh. Reálná využitelnost je 46 kWh a výrobce uvádí dojezd až 357 kilometrů. Baterie má záruku 8 let nebo 160 000 km na 70 procent její kapacity.

Akumulátor nabízí tři způsoby nabíjení. První přes klasickou domácí zásuvku nebo pro úplné nabití přes speciální zásuvku pomocí kabelu, který je součástí výbavy vozu. Další možností je pomocí Wall Boxu do úplného nabití za 5 hodin při použití třífázového proudu 11 kW. Třetí způsob je použití veřejné nabíjecí stanice. Zde regulace teploty baterie umožňuje použít nabíječky 100 kW a dosáhnout dobití na 80 procent kapacity za 30 minut. Schopností rychlodobíjení jsou většinou vybaveny dražší elektromobily, za což Citroen zaslouží palec nahoru.

V praxi jsme si ověřili, že výrobcem indikovaný dojezd 357 kilometrů je spíše jen teoretický. Přes 300 kilometrů ujedete s vozem pouze při popojíždění po městě s lehkou nohou a za optimálních teplotních podmínek. V tomto režimu lze skutečně jezdit se spotřebou kolem 15 kWh/100 km. Defenzivní jízda po okreskách pak znamená sympatickou spotřebu 12 kWh/100 km.

Jakmile ale vjedete na dálnici, spotřeba se hravě přehoupne přes hranici 20 kWh/100 km. Při rychlosti 130 km/h jsme jezdili kolem 24 kWh/100 km, což snižuje dojezd na zhruba 200 kilometrů. Nutno však počítat s tím, že dobití z 80% do 100% je časově poměrně neefektivní, protože se rychlost dobíjení významně snižuje.

Auto nabízí tři jízdní režimy Eco, Normal a Sport. Už podle označení je zřejmé, že elektronika pracuje s motorem dle priority základních atributů spotřeba versus výkon. K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění prostřednictvím voliče jízdních režimů s příslušným typem regenerace baterie. Standardní režim je blízký vozu se spalovacím motorem. Pokud posunete volič převodovky do polohy Brake („B“), dochází při povolení plynového pedálu k intenzivnímu zpomalování, čímž lze rekuperovat energii s vysokou efektivitou. Více úrovní rekuperace však není k dispozici, což potvrzuje i absence pádel pod volantem.

K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění prostřednictvím voliče jízdních režimů s příslušným typem regenerace baterie. Standardní režim je blízký vozu se spalovacím motorem. Pokud posunete volič převodovky do polohy Brake („B“), dochází při povolení plynového pedálu k intenzivnímu zpomalování, čímž lze rekuperovat energii s vysokou efektivitou. Více úrovní rekuperace však není k dispozici a auto ani nemá pádla pod volantem.

Tradičně komfortní podvozek

Podvozek má jednoznačně měkčí charakter a rychlé tempo mu příliš nevyhovuje. Náklony karosérie při rychlé jízdě v zatáčkách tuto skutečnost jen potvrzují. Také u elektrické varianty jsou samozřejmostí tlumiče s hydraulickými dorazy tak, jako u většiny modelů této značky. Díky nim si auto dokáže poradit s nerovnostmi našich silnic a poskytuje slušný jízdní komfort.

I v extrémní situaci si citroen drží dobře stopu a působí neutrálním dojmem. Zpětnou vazbu od řízení však nečekejte. Posilovač je až příliš účinný. Brzy fungují dobře a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se skvěle dávkuje jejich brzdná síla. Elektrický model zdůrazňuje komfort v interiéru díky absolutnímu tichu. To je dáno i nízkým aerodynamickým hlukem specificky tvarované karosérie.   

Resumé

Citroen e-C4 je designově sympatický elektromobil s osvědčenými prvky koncernu Stellantis. Pochvalu zaslouží za komfortní jízdní vlastnosti, skvěle odhlučněný interiér a relativně příznivou pořizovací cenu. Ta se i u nejlépe vybavené varianty pohybuje pod hranicí milionu korun. Výhradu máme k vyšší spotřebě při dálniční jízdě a pomalejšímu infotainmentu, který navíc není příliš přizpůsoben elektrickému pohonu. Kratší dojezd však skvěle kompenzuje schopnost rychlého nabití výkonem až 100 kWh.

Zajímavostí je, že cenový rozdíl mezi základní a výkonnější motorizací činí zanedbatelných 10 tisíc korun. Právě z tohoto důvodu doporučujeme potenciálním zájemcům volbu elektromotoru s vyšším výkonem. Ten navíc slibuje i úspornější provoz. Praktické zkušenosti vám přineseme v některém z dalších redakčních testů.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:e-C4
Karosérie:Hatchback
Motor:100 kW / 136k (Baterie 50 kWh)
Palivo:elektřina
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Elektromotor
Válce:N/A
Objem motoru:N/A ccm
Nejvyšší výkon:100 / 3673 - 10000 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:260 / 300 - 3673 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:150 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,7 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 15,2 l, kWh
Velikost zav. prostoru:380 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):50
Pohotovostní hmotnost:1636 Kg
Nosnost:384 Kg
Základní cena:874 900 Kč (e-C4 100 kW, YOU, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:874 900 Kč (e-C4 100 kW, YOU, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -