Fiat doslova zaplavil městské ulice stylovým modelem 500 a to v několika verzích včetně ryze elektrifikovaného provedení. Naopak v horských oblastech, zejména na jihu Evropy, se nezřídka setkáte se schopnou Pandou 4x4. Fiat má ale v nabídce ještě jeden model, který je však trochu opomíjený. Jedná se o Tipo, které jsme v provedení hatchback s mild-hybridním pohonem podrobili našemu redakčnímu testu.
Fiat Tipo prošel před třemi lety modernizací s několika vizuálními a technickými novinkami. V mezidobí se také zúžila nabídka karosářských variant a to na hatchback a praktické kombi. V nejvyšší výbavě RED se navíc lze těšit z exteriérového paketu Cross, který mimo jiné přináší vyšší světlou výšku (+37 mm). Dobrou zprávou je, že se týká nejen testovaného provedení hatchback, ale také varianty kombi.
Při pohledu na vůz si všímáme nového loga výrobce na přední masce chladiče. Zaujmou také přepracované nárazníky, které vůz dostal v rámci posledního faceliftu. Dobrodružný nádech testovaného hatchbacku pak přináší stříbrné ochranné prvky a to nejen ve zmiňovaných náraznících, ale také v bočních prazích. Efektně rovněž působí černé plastové lemy blatníků, které dotváří celkový dojem designové varianty Cross.
Karosérie testovaného vozu se chlubila červeným pastelovým lakem Passione (+14 tisíc korun) a v neposlední řadě také atraktivními sedmnáctipalcovými koly z lehkých slitin. Z bočního profilu si všímáme stříbrných klik nebo zatmavených zadních oken. Jízdní bezpečnost a cestovní komfort v noci zajišťují full LED přední i zadní světlomety.
Po usednutí za volant příjemně překvapí přístrojová deska. Ta kombinuje klasické ovladače s moderní technikou. Ocenili jsme standardní tlačítka, která řidiči poskytují intuitivnější ovládání, než dotykové displeje. Na druhou stranu Tipo nedávno dostalo právě nový displej infotainmentu s řadou příjemných funkcí. Ten má velikost 10,25 palců, chlubí se pěknou grafikou a rychlými reakcemi. Samozřejmostí je například schopnost bezdrátového zrcadlení displeje telefonu, což snadno nahradí například navigační systém. Moderně také působí displej sedmipalcového přístrojového štítu.
Výhradu máme proti některým tvrdým plastům v interiéru. V nejvyšší výbavě jsme pak postrádali vyhřívání předních sedadel. Právě sedadla ale zaslouží pochvalu za optimální tuhost. Líbí se nám jejich červené lemování, které je součástí nejvyšší výbavy RED. Ocenili bychom snad jen výraznější boční vedení. Doslova jásáme nad třemi praktickými kruhovými ovladači klimatizace. Zkrátka ergonomie interiéru zaslouží pochvalu.
Co se týká vnitřního prostoru, ve Fiatu Tipo je ho na poměry daného segmentu dostatek. To se týká nejen předních sedadel, ale relativně pohodlně se pasažéři posadí i vzadu. Zavazadlový prostor má nadprůměrný objem 440 litrů. Výhodou jsou pravidelné tvary a navíc při sklopení opěradel zadních sedadel vznikne téměř rovná ložná plocha.
Kromě ryze benzinového tříválce 1.0 a naftové jedna-šestky se pod kapotou Fiata Tipo teprve nedávno objevil mild-hybridní benzinový čtyřválec. Zejména ve městě má být dokonce úspornější, než zmiňovaný diesel. Jedná se o pohonnou jednotku, která byla představena i u koncernového Jeepu Renegade a Compass.
Základem pohonného systému je benzinový motor 1.5 s nejvyšším výkonem 96 kW při 5250 ot/min. Největší točivý moment 240 Nm pak vrcholí již při 1500 ot/min. Kromě startérgenerátoru a baterky pohonná jednotka navíc ještě využívá malého elektromotoru umístěného mezi spalovacím motorem a převodovkou. Auto se tedy dokáže pohybovat pouze na elektřinu, samozřejmě pouze v omezené míře. Při aktivaci spalovacího motoru dojde ke znatelnému škubnutí, což by inženýři automobilky mohli ještě odladit.
Mild-hybridní pohon je spojen výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Zároveň se jedná o jedinou možnou kombinaci s automatem v rámci této modelové řady. U ostatních motorů si tak potenciální zájemci musí vystačit s manuálem. V praxi je motor příjemným společníkem a poskytuje vozu relativně slušnou dynamiku. Navíc má kultivovaný jízdní projev a je dobře odhlučněn. A jaká je spotřeba pohonných hmot?
V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem šestilitrové hranice. Při snaze o úspornou jízdu lze apetit motoru snížit až k hodnotě 5 l/100 km. Ve městě jsme jezdili lehce nad 6 l, na dálnici se pak spotřeba šplhala k 7 litrům na 100 kilometrů. Díky nádrži o objemu 50 litrů poskytuje Fiat Tipo poměrně slušný dojezd na jedno natankování.
Podvozek byl naladěn na méně kvalitní silnice, takže je měkčí a díky tomu i komfortní. Snadno se tedy popere s českými silnicemi a většinu nerovností odfiltruje s přehledem. A to i na sedmnáctipalcových kolech nejvyššího výbavového stupně RED. V zatáčkách je pochopitelně třeba počítat s většími náklony karosérie. Jinak jsou ale jízdní vlastnosti čitelné a poměrně dlouho neutrální.
Posilovač řízení je účinný, díky čemuž není řízení příliš komunikativní. Naladění podvozku však k dynamické jízdě příliš nevybízí, takže koresponduje s jízdním charakterem vozu. Palec nahoru zaslouží brzdy. Jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění.
Fiat Tipo 1.5 1.5 GSE MHEV je tradiční hatchback s moderním hybridním pohonem a praktickým interiérem. Komfortně naladěný podvozek koresponduje spíše s klidným jízdním stylem, s čímž sekunduje i nízká spotřeba motoru. Základní cena vozu s testovanou motorizací v současnosti činí 619 tisíc korun. Za nejvyšší výbavu si pak potenciální zájemce připlatí dalších sto tisíc korun. Není to málo, ale z perspektivy dnešních cen to asi nikoho nepřekvapí.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Fiat |
Model: | Tipo |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.5 GSE MHEV |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1469 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 5250 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 240 / 1500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,9 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 440 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1350 Kg |
Nosnost: | 500 Kg |
Základní cena: | 489 900 Kč (1.0 GSE T3 100k, Tipo, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 619 900 Kč (1.5 GSE T4 MHEV 130k, Tipo, akční cena) |