Citroen C4 X 1.2 PureTech 130 EAT8 – komfort na prvním místě

Testy
11.12.2023

F T G

Citroen C4 X 1.2 PureTech 130 EAT8 – komfort na prvním místě

Outdoorově pojatý sedan od Citroenu nese označení C4 X a je zajímavou alternativou k netradičně pojatému hatchbacku modelové řady C4. Testovali jsme variantu s výkonnějším zážehovým tříválcem 1.2 PureTech s nejvyšším výkonem 130 koní a automatickou převodovkou.

Nejprve se ale krátce podívejme na historii oblíbené modelové řady C4. První generace byla představena v roce 2004 a další pak ve 2010. Po osmi letech však byla výroba modelu C4 ukončena, a protože vozy typu SUV zažívaly nevídaný boom, objevil se na trhu Citroen C4 Cactus. Ten se ale netěšil takové oblibě zákazníků, a tak Citroen v roce 2020 odhalil současný crossover. A nedávno představil i originální variantu s tříprostorovou karosérií C4 X.

Originální sedan

Současná generace modelu C4 je postavena na kompaktní modulární platformě CMP, kterou využívá například Peugeot 2008. Stejný základ pochopitelně sdílí i nová varianta C4 X, která se však oproti stávajícímu modelu C4 liší především tříprostorovou karosérií. Auto tak má o 24 cm delší záď a chlubí se elegantnějšími tvary. Uzavřený zavazadlový prostor má navíc řadu výhod a především o 130 litrů větší objem. Styl crossoveru pochopitelně zůstal zachován, stejně jako vyšší světlá výška 156 milimetrů. 

Díky delší karosérii působí C4 X větším dojmem v porovnání s hatchbackem C4. Vzhledově oceňujeme optickou vyváženost jednotlivých partií. Palec nahoru také zaslouží lepší aerodynamika testované verze. Tu potvrzuje i delší dojezd elektrické varianty. Zvýšený podvozek novinky v kombinaci s oplastováním navíc vypadá robustně. Nevýhodou je snad jen vyšší nákladová hrana zavazadelníku. 

Tradiční designový styl automobilky se odráží v provedení předních i zadních světlometů s motivy písmene X. Působí to nadčasově a elegantně zároveň. Zmiňované plasty na bocích karosérie chrání především spodní část dveří a prahů. Detaily těchto prvků mohou být barevně odlišeny, což vytváří určitou jedinečnost.

Na rozdíl od modelu C4 je i základní provedení testovaného modelu C4 X vybaveno osmnáctipalcovými koly. Na logo výrobce s chromovanými lištami vpředu navazují úzké linky denního svícení. Samozřejmostí u všech výbavových stupňů jsou přední LED světlomety s perfektní účinností. Dvě nejvyšší výbavové verze jsou navíc vybaveny automatickým přepínáním dálkových světel. Zadní svítilny mají originální tvar a grafika blinkrů dokonce obsahuje zakomponovaný pásek se stylizovaným logem značky.

Kvalita a funkčnost

Interiér má neobvyklé provedení, avšak při každodenním použití je zřejmé, že vzhled rozhodně nebyl podřízen funkčnosti. Líbí se nám kvalitní zpracování a v neposlední řadě i použití odolných materiálů.

Před řidičem se nachází digitální přístrojový štít, který je menší a zobrazuje jen ty nejdůležitější informace. Palec nahoru pak zaslouží desetipalcový displej uprostřed přístrojové desky, který nabízí skvělou grafiku a relativně rychlou odezvu v rámci dotykového ovládání. Chválíme použití klasických otočných ovladačů pro regulaci teploty. Jejich ovládání je intuitivní a neodvádí pozornost od řízení.

Po usednutí za volant potěší tradičně pohodlná sedadla, zamrzí snad jen velmi subtilní boční vedení. Na rychlou jízdu v zatáčkách si ale Citroen C4 X rozhodně nikdo pořizovat nebude. Vpředu je dostatek prostoru, více jsme byli zvědaví na to, jak se sedí na zadních sedadlech. Navzdory elegantně klesající střeše zadní části vozu je místa pro hlavy cestujících dostatek. Sedáky vzadu navíc velmi dobře podpírají nohy cestujících a prostoru je oproti C4 rovněž více. Jak jsme již zmiňovali dalším pozitivem delší karosérie novinky C4 X je větší zavazadelník, jehož celkový objem činí 510 litrů.  

Osvědčený tříválec a pohodlný podvozek 

Potenciální zájemci o Citroen C4 X mají na výběr benzinový, naftový nebo čistě elektrický motor (100 kW a 115 kW). Optimální nám přijde volba benzinového tříválce o zdvihovém objemu 1199 ccm, který je v nabídce ve dvou výkonových variantách – 74 kW a 96 kW. My jsme testovali silnější provedení s nejvyšším výkonem 96 kW při 5500 ot/min. Největší točivý moment 230 Nm pak vrcholí při 1750 ot/min.

Motor má na volnoběh kultivovaný chod a příjemný zvukový projev. Dynamický potenciál auta s touto pohonnou jednotkou je dostatečný a pro běžné ježdění rozhodně stačí. Zvyknout si řidič musí snad jen na výraznější turboefekt a trochu zamrzí absence výkonové špičky ve vysokých otáčkách. Akusticky se motor projevuje o něco více, zase ale netrpí neduhy jiných tříválců, jako jsou vibrace nebo dunění v nízkých otáčkách.

Slabší varianta benzinového tříválce je v nabídce pouze s manuálem, testovaná varianta naopak výhradně s automatickou převodovkou. Jedná se o osmistupňový automat, který pochází od výrobce Aisin. Ta si s pohonnou jednotkou velmi dobře rozumí a vyznačuje se především hladkými rozjezdy a intuitivní volbou jednotlivých převodových stupňů. Navíc řadí rychle a má optimální odstupňování jednotlivých převodových stupňů. Samozřejmostí je také manuální režim. Volby jednotlivých rychlostí pak probíhají prostřednictvím pádel pod volantem. A jak je na tom testovaný model se spotřebou pohonných hmot?

V kombinovaném jízdním režimu jsme jezdili do  6,0 l/100 km, ve městě se pak apetit motoru vyšplhal na 7,0 l na 100 kilometrů. Defenzivní jízdní styl po běžných silnicích znamená hodnoty spotřeby začínající pětkou. Palivová nádrž má slušný objem 50 litrů, který umožňuje dostatečný dojezd na jedno natankování.

Citroen C4 X má podvozek s jednoznačně měkčím charakterem a rychlé tempo mu tedy příliš nevyhovuje. Náklony karosérie při rychlé jízdě v zatáčkách tuto skutečnost jen potvrzují. Auto je vybaveno tlumiči s hydraulickými dorazy tak, jako většina modelů této značky. Díky nim si citroen dokáže poradit s nerovnostmi našich silnic a poskytuje slušný jízdní komfort.

I přes měkčí charakter tlumičů se testovaný model může chlubit dobrou jízdní stabilitou a v extrému působí neutrálním dojmem. Zpětnou vazbu od řízení však nečekejte. Posilovač je až příliš účinný. Brzdy fungují dobře a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se skvěle dávkuje jejich brzdná síla. Pochvalu také zaslouží nízký aerodynamický hluk, který je dán především specificky tvarovanou karosérií.  

Ovladačem na středové konzoli lze vybírat mezi třemi jízdními režimy. Vzhledem k absenci adaptivních tlumičů, dochází ke změně charakteru pouze posilovače řízení a převodovky. Konkrétní volbou Sport, Eco, Normal, dojde také k úpravě reakce plynového pedálu.

Resumé

Citroen C4 X 1.2 PureTech 130 EAT8 je sedan s originálním charakterem a to nejen o optické stránce. Auto nabízí komfortní podvozek a relativně praktickou tříprostorovou karosérii. Přestože vychází z hatchbacku C4, poskytuje větší zavazadelník a v neposlední řadě i více místa na zadních sedadlech. To je dáno především o 24 cm delší karosérií. Silnější variantu benzinového tříválce pak považujeme za optimální volbu se stále zajímavou cenovkou.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:C4 X
Karosérie:Sedan
Motor:1.2 PureTech 130 EAT8
Palivo:benzín
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:3
Objem motoru:1199 ccm
Nejvyšší výkon:96 / 5500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:230 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:200 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,4 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 5,8 l, kWh
Velikost zav. prostoru:510 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):50
Pohotovostní hmotnost:1364 Kg
Nosnost:411 Kg
Základní cena:419 900 Kč (1.2 PureTech 100 MAN6, YOU, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:519 900 Kč (1.2 PureTech 130 EAT8, PLUS, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -