Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 e-EAT8 – komfortní záležitost

Testy
04.12.2023

F T G

Citroen C5 X Plug-in Hybrid 225 e-EAT8 – komfortní záležitost

Citroen C5 X v sobě spojuje eleganci hatchbacku, prostornost kombi a samozřejmě i ultimativní pohodlí. Testovali jsme provedení s moderním plug-in hybridním pohonem, jehož základem je přeplňovaný benzinový čtyřválec 1.6 l kombinovaný s elektromotorem.

Označením C5 výrobce navazuje na předchozí dvě generace této modelové řady, která se přestala dovážet do Evropy v roce 2018. Za písmenem X stojí extravagantní pojetí karosérie, které spojuje atributy několika segmentů automobilu. Model C5 X tedy reprezentuje unikátní crossover s řadou nevšedních detailů. V nejvyšší zkoušené specifikaci Shine Pack navíc nabízí opravdu bohatou výbavu.

Nevšední design

Už při prvním pohledu na karosérii C5 X je zřejmé, že se jedná o zajímavý mix několika stylů. Protáhlá přední část evokuje klasický sedan, kdežto zadní silueta připomíná spíše siluetu kupé. Vyšší světlou výšku 195 milimetrů ve spojení s plastovými lemy blatníků pak lze spojit s crossoverem. Hlavním cílem nové vlajkové lodi Citroenu ale je poskytnout posádce především vysoký jízdní komfort.

Citroen velmi dobře zvládl navázat na styl některých předchozích vozů z historie. Jakoby se nekonvenční vzhled modelů DS, XM nebo C6 odrazil právě v C5 X. Originalitu potvrzuje například delší přední převis či vyboulené zadní blatníky. Palec nahoru pak zaslouží elegantní přechod střechy v záď včetně nenápadného spoileru.

Rozměry karosérie novinky pak jasně potvrzují, že se jedná o pořádný kus auta. Na délku C5 X totiž měří 4805 milimetrů a na šířku 1859 mm. Délka rozvoru činí 2785 mm, díky čemuž vůz nabízí solidní prostor v podélném směru a to především na zadních sedadlech. Pojďme se tedy podívat dovnitř.

Konzervativní interiér

Po usednutí do interiéru potěší příjemný posaz za volantem, který je dobře přizpůsobitelný různým postavám. Svým zpracováním není interiér tak extravagantní jako provedení karosérie a troufáme se tvrdit, že je tomu právě naopak. Relativně konzervativní styl vyzařuje i z přístrojové desky, která je elegantní a čistě provedená. Na nějaké designové výkřiky však zapomeňte. Vše je ergonomicky dobře promyšlené a potěší například samostatný panel s klasickými tlačítky pro ovládání klimatizace a audiosoustavy.

Velmi dobrý dojem podtrhuje výběr kvalitní materiálů a zpracování. Potěší také mnoho odkládacích prostor a přihrádek, stejně jako rozměrné kapsy ve dveřích. Dominantou přístrojové desky je dvanáctipalcový dotykový displej infotainmentu, který je ve standardu mimo základního výbavového stupně. Právě základní verze má pouze desetipalcovou obrazovku. Přístrojový panel reprezentuje sedmipalcový TFT displej, který se chlubí pěknou grafikou. Přístroje lze přizpůsobit osobnímu vkusu zejména přidáním widgetů. Pochvalu dáváme také širokým možnostem zobrazení dobře čitelného head-up displeje.    

Jedničku pak zaslouží skvěle provedená sedadla s příjemným čalouněním a optimálním tvarem. Ani po dlouhé jízdě jsme z vozu nevysedali unavení. Výtku si naopak zaslouží ovládání ventilace nadstandardních sedadel, které bylo ukryto hluboko v infotainmentu. Stejně schovaná byla i masážní funkce, jejíž účinek je ale vynikající. A jak je to s vnitřním prostorem?

Vpředu je místa dostatek ve všech směrech. Vzadu potěší prostor pro nohy a ramena. V oblasti hlavy je místa tak akorát. Standardně poskytuje zavazadelník objem 545 litrů, u testovaného plug-in hybridu se kvůli zástavbě akumulátorů objem snížil na 485 litrů. Po sklopení dělených opěradel zadních sedadel vznikne téměř rovná ložná plocha.

Plug-in hybrid a pohodlný podvozek

Základem hybridního systému modelu C5 X je dobře známý přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1598 ccm s nejvyšším výkonem 133 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 250 Nm pak vrcholí při 1750 ot/min. Zážehový motor spolupracuje s elektromotorem, který se nachází v tělese modifikované automatické převodovky e-EAT8 z dílny Aisin. Dosahuje nejvyššího výkonu 81 kW a maximálního točivého momentu 320 Nm.

Celkový přepočtený výkon činí 165 kW a největší točivý moment 360 Nm. Ten se přenáší na přední kola a zajišťuje vozu velmi slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne vůz za 7,8 s a nejvyšší rychlost činí 233 km/h. Při jízdě výhradně na elektrickou energii se Citroen rozjede maximálně na 135 km/h. Právě elektrická energie se ukládá v lithium-iontovém akumulátoru s kapacitou 12,4 kWh. Baterie lze z běžné zásuvky dobít za cca sedm hodin. Prostřednictvím příplatkové palubní nabíječky (7,4 kWh) lze dosáhnout maximální kapacity za jednu hodinu a čtyřicet minut.

Hybridní systém pracuje ve čtyřech jízdních režimech. Čistě elektrický mód propůjčuje vozu nulové emise a za optimálních podmínek s ním automobil urazí kolem 55 kilometrů. Nutností je pochopitelně plně nabitý akumulátor. Baterie lze nabíjet i při jízdě a to motorem nebo pomocí rekuperace brzdné energie.

Dobíjení motorem má samozřejmě za následek vyšší spotřebu pohonných hmot. Funkce se jmenuje e-Save a lze ji aktivovat prostřednictvím multimediálního displeje. K urychlení nabíjení stačí zvolit na ovladači automatické převodovky režim B. Ten zajistí efektivnější dobití akumulátoru, s čímž však souvisí avizovaná vyšší spotřeba paliva. Při využívání vozu na kratší vzdálenosti, např. při popojíždění po městě, se tedy vyplatí nabíjet vůz přímo ze sítě elektrické energie.

Mezi další jízdní režimy patří hybridní, komfortní a sportovní mód. Hybridní režim automaticky optimalizuje výkon a spotřebu elektrické energie. Využívá tedy ideální kombinaci spolupráce spalovacího motoru s elektromotorem. V rámci sportovního nastavení je vše podřízeno dynamice a motor hybridního systému odevzdává maximální výkon 225 koní. Komfortní mód zase upřednostní pohodlí a to včetně přenastavení charakteru aktivních tlumičů. Ty jsou v nabídce pouze u hybridní verze.

Přestože převodovka ve vysokých otáčkách nefunguje už tak hladce, jako v těch nízkých, předjížděcí manévry jsou velmi bezpečnou záležitostí. Ani manuální mód převodovky pomocí páček pod volantem však nedokáže vyřešit neplynulé řazení ve vysokých otáčkách. Občas totiž elektronika samovolně rozhodne o volbě konkrétního převodového stupně a to i v manuálním režimu. Navíc zvuk vytočené šestnáctistovky nepůsobí zrovna příjemně. Stejně jako spotřeba, která se při dynamické jízdě snadno přehoupne přes desetilitrovou hranici.

Naopak hybridní mód se snaží maximálně využít elektrickou energii a to nejen pro rozjezdy, ale i pro samotnou jízdu. Není se co divit, výhradně na elektrický pohon mnoho kilometrů neurazíte a jízda v hybridním módu je skvělým kompromisem mezi ekonomickým provozem a jízdní dynamikou. Jinak ale spalovací motor zaslouží pochvalu za hladké rozjezdy.

Při klidné jízdě bez nabitého akumulátoru jezdí Citroen C5 X v hybridním režimu se spotřebou kolem 6,0 l na 100 kilometrů. Při snaze o mimořádně úspornou jízdu jsme v kombinovaném režimu dosáhli spotřeby 2,0 l/100 km. Podmínkou je ale nabitý akumulátor. Kvůli zástavbě hybridního pohonu má palivová nádrž objem zmenšený na 40 litrů. To pochopitelně zkracuje dojezd na jedno natankování, pokud tedy nevyužíváte vůz ve městě s možností pravidelného dobíjení akumulátoru z elektrické sítě.  

Charakter podvozku C5 X je hoden jména svého výrobce a je velice komfortní. Chlubí se totiž podvozkem s progresivními hydraulickými dorazy a v rámci hybridní varianty dostal rovněž aktivní tlumiče. Jejich tuhost lze tedy měnit prostřednictvím jízdních režimů a nutno dodat, že rozdíly mezi jednotlivými režimy jsou poměrně výrazné. V módu Komfort je tedy jízda až překvapivě plavná, jakoby se automobil doslova vznášel nad silnicí. Ve sportovním nastavení podvozek naopak ztuhne a Citroen začne obstojně fungovat i při rychlých průjezdech zatáčkami.

Ve všech režimech pak C5 X zaslouží pochvalu za velmi dobrou schopnost filtrace nerovností našich silnic. Snad jen při přejezdu větších nerovností pronikají související rázy poměrně výrazně do interiéru. Karosérie však stále působí stabilním dojmem, nikterak se nekroutí a propůjčuje vozu dobrou stabilitu. Navíc se příliš nenaklání a to ani v komfortním nastavení. Posilovač řízení je poměrně účinný a žádnou zpětnou vazbu řidiči nenabízí. K charakteru vozu se však rozhodně hodí. Palec nahoru zaslouží perfektní odhlučnění kabiny, za které C5 X vděčí vrstveným sklům.

Resumé

Citroen C5 X PHEV je atraktivní vlajková loď automobilky s netradičním pojetím. Komfortní interiér má velmi dobrou ergonomii a v neposlední řadě také praktickou využitelnost. Díky aktivnímu podvozku testované hybridní varianty skvěle navazuje na tradici značky právě v oblasti komfortu a jízdního pohodlí. V kombinaci s částečně elektrifikovaným pohonem umí ještě více zdůraznit tyto přednosti. Plug-in hybridní ústrojí dokáže přinést zajímavé úspory, ale většinou jen při využití ve městě a při možnosti pravidelného nabíjení.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:C5 X
Karosérie:Crossover
Motor:Plug-in Hybrid 225 e-EAT8
Palivo:hybrid
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový + elektromotor
Válce:4
Objem motoru:1598 ccm
Nejvyšší výkon:133 / 6000 přepočtený výkon soustavy 165 / - [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:250 / 1750 přepočtený toč. moment soustavy 360 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:233 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:7,8 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 1,4 l, kWh
Velikost zav. prostoru:485 l
Pohotovostní hmotnost:1797 Kg
Nosnost:388 Kg
Základní cena:870 000 Kč (1.2 PureTech 130 EAT8, YOU, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 190 000 Kč (Plug-in Hybrid 225 e-EAT8, PLUS, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -