Nejvyšší variantu modelové řady RX pohání přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 2.4 l kombinovaný s dvojicí elektromotorů. Každý z nich má na starost pohon jedné nápravy a dohromady se spalovací pohonnou jednotkou poskytují nejvyšší výkon 371 koní.
Není žádným tajemstvím, že se největší SUV značky stalo v rámci druhé generace prvním elektrifikovaným modelem mezi prémiovými vozy. Jednalo se o verzi RX 400h, která reprezentovala nezaměnitelnou ikonou hybridní technologie a to v i v průběhu svých dalších evolucí. Současná pátá generace RX představuje asi tu největší změnu od zrodu tohoto oblíbeného modelu. Testovali jsme špičkové provedení Lexus RX 500h.
Již na první pohled je zřejmé, že Lexus RX sází především na kompaktní karosérii. Dvojnásob to pak platí pro námi testovaný model s karosérií lakovanou černým grafitovým odstínem. Pátá generace modelové řady RX využívá novou platformu TNGA-K. Ta přináší zejména vyšší tuhost a o 15 milimetrů nižší těžiště, což optimalizuje jízdní vlastnosti vozu. Konstruktérům značky se také podařilo snížit hmotnost o nezanedbatelných 90 kilogramů. Na rozdíl od předchozího provedení se zákazníci musí smířit s chybějící třetí řadou sedadel.
Díky absenci třetí řady sedadel má karosérie postupně se svažující střechu, což působí atraktivním dojmem. Obrovskou masku chladiče předchozí generace Lexus nahradil o poznání uhlazenější. Pokrokovým dojmem pak působí samotná výplň masky, která je vyvedena v barvě karosérie. Zajímavostí je, že už od druhé výbavy Lexus nabízí sofistikované Tri-LED světlomety s automatickým dálkovým režimem a předními LED směrovkami.
Karosérii testovaného provedení ve špičkové výbavě F Sport Plus odlišují od ostatních modelů především sportovně vyvedené nárazníky. Ty mají rozměrnější aerodynamické prvky v oblasti mlhovek. Dynamicky ztvárněná byla rovněž mřížka chladiče, která má výraznější žebrování. Efektně rovněž působí matně černý design kol F Sport o rozměru 21 palců.
Téměř pětimetrová karosérie (4890 mm) má vyvážené proporce a díky prodlouženému rozchodu kol je model opticky svalnatější oproti předchozímu provedení. Auto tak naznačuje dynamický potenciál, což skvěle koresponduje právě s nejvýkonnější variantou tohoto pohledného SUV. V souladu s posledními trendy došlo i na výměnu loga značky na zádi vozu, které nově nahradil nápis Lexus.
Méně ostrých křivek v rámci nového designu přináší konzervativnější charakter, avšak zmiňované, sportovně laděné prvky karosérie dodávají lexusu dynamický nádech. Právě na variantě F Sport je vidět, že každé RX nemusí být po designové stránce tak uhlazené, jak je tomu u nižších výbavových stupňů. Za zmínku bezesporu stojí kliky dveří, které se ovládají pomocí tlačítka, obdobně jako u Lexusu NX.
Vnitřek Lexusu RX překvapí nejen prostorností, ale také atraktivním ztvárněním přístrojové desky. Zbrusu nový interiér je o poznání modernější, stále však navazuje na styl posledních modelů Lexus. Palec pak nahoru zaslouží použití těch nejkvalitnějších materiálů. Při jízdě jsme ocenili kožená sedadla F Sport Performance, které přináší vrcholná výbava testovaného vozu F Sport Plus. Jsou odvětrávaná, vyhřívána a posádce nabízí skvělou boční oporu těla. Součástí výbavy je také volant F Sport Performance obšitý příjemnou kůží. V zimních měsících potěší jeho účinné vyhřívání a nadčasové jsou i ovladače s dotykovými plochami.
Hlavní dominantou přístrojové desky je čtrnáctipalcový displej infotainmentu, který navazuje na digitální přístrojový štít. Konstruktéři odstranili nepříliš intuitivní ovládání touchpadem a použili dotykovou obrazovku, která má v dolní části integrovanou lištu. Ta slouží pro ovládání klimatizace a souvisejících funkcí. Dobrou zprávou je, že například změnu teploty nebo vyhřívání oken lze provést pomocí klasických ovladačů. Celkově displej chválíme za pěknou grafiku a jednoduché ovládání. Samozřejmostí verze F Sport je také pěkně provedený barevný head-up displej. Pomocí něj lze ovládat jízdní režimy nebo audiosoustavu.
Co se týká vnitřního prostoru, Lexus RX patří mezi slušný průměr v daném segmentu. Díky prodlouženému rozvoru má i posádka na zadních sedadlech dostatečnou rezervu před koleny. Zavazadlový prostor se chlubí objemem 612 litrů, což je shodná hodnota jako u předchůdce. Dobrou zprávou je, že baterie plug-in hybridního systému velikost zavazadelníku nikterak nezmenšují.
Přestože z nabídky motorizací vypadl oblíbený benzinový šestiválec, testovaná nejvýkonnější varianta je dostatečnou důstojnou náhradou. Lexus totiž přišel s novým řešením a poprvé v historii použil u hybridního pohonu kombinaci turbem přeplňované spalovací jednotky s dvojicí elektromotorů. Každý z nich má na starost pohon jedné nápravy v rámci sofistikovaného pohonu všech kol s názvem Direct4. Systém dále využívá NiMH baterii o kapacitě 1,44 kWh.
Srdcem hybridního pohonu je přeplňovaný benzinový čtyřválec o objemu 2393 ccm. Ten se chlubí nejvyšším výkonem 202 kW a maximálním točivým momentem 460 Nm. Elektromotor na přední nápravě disponuje parametry 64 kW a 292 Nm, zadní pak přidává dalších 76 kW a 169 Nm. Celkový přepočtený výkon systému pak činí velmi slušných 273 kW. Není se tedy co divit, že akcelerace z 0 na 100 km/h proběhne za 6,2 sekundy. A jak je na tom nejvýkonnější verze RX se spotřebou?
V praxi jsme v kombinovaném režimu jezdili za 8,5 l na 100 kilometrů. Na dálnici je pak nutné počítat se spotřebou atakující desetilitrovou hranici. Na téměř čtyřistakoňové SUV s pohotovostní hmotností kolem 2,2 tuny se jedná o akceptovatelné hodnoty. Zájemci o úspornější provoz musí zvolit jednu ze slabších motorizací a to buď RX 350h nebo RX 450h. Palivová nádrž má pouze průměrný objem a to 65 litrů.
Dynamické vlastnosti automobilu jsou perfektní a v kombinaci se sofistikovaným podvozkem je zřejmé, že je Lexus RX 500h o krok dále, než předchozí generace. Lexus také zaslouží pochvalu za ještě vyšší úroveň odhlučnění, než tomu bylo u jeho předchůdce. Zajímavostí je, že automobilka zapracovala například i na eliminaci vibrací čelního skla a zadních dveří.
Dalším trumfem v rukávu vrcholové verze RX 500h oproti zmiňovaným slabším variantám je skutečnost, že Lexus namísto použití bezstupňové převodovky e-CVT zvolil klasické šestistupňové ústrojí s hydroměničem. Zapomenout tedy můžete na rušivé elementy v podobě konstantně vytočeného čtyřválce při akceleraci.
Adaptivní podvozek testovaného Lexusu dobře žehlí nerovnosti našich silnic a to bez ohledu na rozměrná kola. I díky nim působí podvozek relativně tuhým dojmem, což má pozitivní vliv na jízdní stabilitu. V zatáčkách se karosérie naklání jen minimálně, na limitu se však projeví vyšší hmotnost vozu. Jízda s Lexusem RX 500h je velice relaxační a to především díky omezení jakýchkoliv rušivých elementů zvenčí. Na sofistikovaném odhlučnění nové generace RX konstruktéři opět zapracovali a výsledek stojí za to.
Lexusu RX 500h dostal také již zmiňovaný systém pohonu všech kol Direct4. Ten je propracovanější, než kterým se chlubí ostatní varianty této modelové řady. Výhodou je zejména to, že umí poslat až 100% točivého momentu na přední kola. Ve prospěch zadní nápravy pak lze přerozdělit až 80% kroutícího momentu, což má optimalizovat jízdní vlastnosti hlavně při dynamické jízdě.
Dalším specifikem je dynamické řízení kol zadní nápravy. Maximální úhel natočení zadních kol činí až 4 stupně, což zajišťuje lepší ovladatelnost nejen při rychlé jízdě, ale také ve městě. Díky pohonu všech čtyř kol se Lexus nezalekne ani povrchu se sníženou adhezí. Právě v lehkém terénu je velikým pomocníkem zcela nový režim Trail. Ten dokáže optimalizovat rozdělení síly mezi jednotlivá kola a pomůže tak zdolat náročnější pasáže, ve kterých dochází k větší míře křížení náprav.
Námi zkoušený model byl vybaven řadou dalších pokrokových asistentů. Horkou novinkou je například proaktivní asistent řízení, který radarem sleduje, co se děje před vozem a na základě těchto informací pomáhá přizpůsobit rychlost jízdy. Samočinně tedy například dokáže zpomalit před prudkou zatáčkou nebo kruhovým objezdem. Akustické upozornění na únavu řidiče (a to i v případě delšího pohledu do zpětného zrcátka atd.) nebo překročení povolené rychlosti však občas dokáže znepříjemnit klid a pohodu v kabině. Naštěstí lze tyto pomocníky deaktivovat prostřednictvím infotainmentu.
Lexus RX 500h se výhradně nabízí se sportovně laděnou výbavou F Sport. Ta se k verzi s nejvýkonnějším hybridním motorem mimořádně hodí a to i přes to, že RX 500h je spíše komfortně agilní SUV, než sportovní kompakt. Palec nahoru auto zaslouží za osobitý charakter a v neposlední řadě i skvěle sladěný hybridní pohon. Dynamické schopnosti varianty RX 500h přijdou vhod zejména při potřebě rychlého předjetí či v jiných nebezpečných situacích. Asi nikoho nepřekvapí vyšší cenovka špičkově vybavené verze, která se blíží hranici třech miliónů korun.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | RX |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 500h |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový + 2x elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 2393 ccm |
Nejvyšší výkon: | 202 / - přepočtený výkon soustavy 273 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 460 / - [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 210 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 6,2 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 8,1 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 612 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 65 |
Pohotovostní hmotnost: | 2175 Kg |
Nosnost: | 575 Kg |
Základní cena: | 1 790 000 Kč (RX 350h, Comfort) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 2 530 000 Kč (RX 500h, F Sport) |