Toyota nedávno do Evropy přivezla pick-up Hilux v provedení GR Sport, který odkazuje na sportovní úspěch značky. Spíše praktické užitné vlastnosti pak nabízí dieselový čtyřválec 2.8 D-4D pod kapotou testovaného vozu.
Terénní vozy typu pick-up se těší velkému zájmu a už dávno neplatí, že jen na americkém kontinentě. Ačkoliv je tento typ automobilu primárně určen pro práci v drsných podmínkách, většina výrobců je nabízí s bohatou výbavou a skvělými materiály uvnitř. Příkladem je Toyota Hilux s bohatou výbavou GR Sport.
Už podle červených detailů verze GR Sport je zřejmé, že se testovaná Toyota Hilux vymyká běžným standardům této modelové řady. Hlavní poznávacím znamení verze GR Sport je nový přední nárazník, jehož spodní část se chlubí lakováním v barvě vozu. Přepracovaná byla také maska chladiče, kterou zdobí logo GR Sport a standardní logo značky nahradil nápis Toyota. Dále zaujmou i matně černé rámečky masky či otvory nad mlhovkami pro lepší chlazení.
V porovnání s konvenční variantou působí hilux robustnějším dojmem a to hlavně díky lemům blatníků v provedení GR Sport. Elegantní jsou rovněž zatmavená boční oka, černě lakované kryty zpětných zrcátek, vnější kliky dveří nebo černý B sloupek karosérie. Samozřejmostí jsou pak přední světlomety s technologií LED či sedmnáctipalcová kola v designu GR Sport.
Po usednutí do interiéru zaujme povedený dekor přístrojové desky imitující karbon. Tomu sekunduje extravagantní červený pruh, jenž přináší do interiéru nekonvenční nádech. Posádku potěší i přední sedadla čalouněná alcantarou v kombinaci s klasickou kůží. Červené prošívání a loga GR Sport přináší atraktivnější vzhled.
Provedení GR Sport reprezentuje nejvyšší výbavu modelové řady Hilux a poskytuje řadu moderních prvků. Samozřejmostí je elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, bezklíčový přístup, navigační systém, vyhřívání všech sedadel nebo dvouzónová klimatizace. Do ruky pak skvěle padne volant obšitý perforovanou kůží. Eblémů GR Sport si všímáme i na startovacím tlačítku, koberečcích nebo grafice přístrojového štítu.
Analogové budíky potvrzují, že základ interiéru byl vyvinut již před lety, což ale vůbec nevadí. Snad jen dotykový osmipalcový displej navigačního systému působí poněkud archaicky a je relativně pomalý. Kabina naopak zaslouží pochvalu za prostornost a pohodlí, které poskytuje posádce. Nákladová korba má solidní prostor pro převážení rozměrného nákladu. Výhradu máme snad jen proti přítomnosti pouze dvou kotvících prvků. Praktická je elektrická roleta s dálkovým ovládáním, která zakryje náklad před nepříznivými vlivy počasí nebo nenechavci.
Přestože dakarský speciál Toyotu Hilux pohání přeplňovaný benzinový šestiválec, sériový model si musí vystačit s naftovým čtyřválcem 2.8 D-4D. Ten vozu poskytuje nejvyšší výkon 150 kW při 3400 ot/min. Největší točivý moment 500 Nm pak vrcholí v rozmezí 2800 – 5000 ot/min. Motor testované varianty GR Sport byl spojen se šestistupňovou automatickou převodovkou, která se k jízdnímu charakteru pick-upu perfektně hodí. Motor má šestnáct ventilů, rozvod paliva Common Rail a vstřikování močoviny (AdBlue).
Po nastartování o sobě dává pohonná jednotka vědět hrubším chodem, při klidné jízdě je ale motor poměrně utlumený. Pokud nebudete razantně akcelerovat, automat udržuje pohonnou jednotku v relativně nízkých otáčkách. Převodovka si zaslouží pochvalu za intuitivní a hlavně plynulé řazení.
Při snaze o úspornou jízdu se spotřeba testované Toyoty pohybovala kolem hranice 9 l/100 km. Běžný jízdní styl pak znamená desetilitrový apetit. Na dálnici nebo ve městě je nutné počítat se spotřebou 11-12 l. To jsou stále velmi slušné hodnoty pro auto tohoto segmentu. Díky nádrži o objemu 80 litrů navíc hilux nabízí solidní dojezd.
Výbava GR Sport v rámci testovaného vozu nepřináší pouze výjimečný vzhled, ale oproti běžné verzi také odlišné jízdní vlastnosti! Základem karosérie je pochopitelně stále žebřinový rám s nezávislým zavěšením kol vpředu a listovými pružinami na zadní nápravě. Hlavním rozdílem je však skutečnost, že testovaný model dostal nové jednoplášťové tlumiče a pružiny na přední nápravu.
Tyto tlumiče poskytují Toyotě Hilux lepší tlumení a rychlejší odezvu. Vinuté pružiny jsou navíc tužší, než tomu je u konvenční verze. V rámci faceliftu došlo i na nové naladění listových per na zadní nápravě. Výsledkem je daleko pohodlnější jízda a to i s nezatíženým vozem. Podvozek skvěle filtruje nerovnosti a auto se ovládá lépe i ve vyšších rychlostech. Při průjezdech zatáčkami však nelze čekat stabilitu jako u vozů typu SUV. Na druhou stranu právě v zatáčkách působí Hilux GR Sport lepším dojmem, než běžná verze tohoto modelu.
Hlavní devizou avizovaných úprav je vylepšení jízdních vlastností na silnici. Vynikající schopnosti v terénu však zůstaly zachovány, čímž se Toyota Hilux GR Sport stává ještě komplexnějším vozem. Primárně hilux pohání zadní náprava, kruhovým ovladačem pak lze zvolit režim pohonu všech kol (4H). Nechybí ani volba 4L, což je režim 4x4 s redukcí do pomalé rychlosti pro ještě větší sílu v náročném terénu.
Toyota Hilux v provedení GR Sport je jedním z nejuniverzálnějších pick-upů, který obstojně zvládá silniční provoz a doslova exceluje v náročném terénu. Nutno dodat, že označení GR Sport je trochu matoucí. Testovaný automobil totiž nenabízí sportovní charakter, ale především funkční podvozek a originální vzhled. Tomu odpovídá i pořizovací cena, která startuje nad hranicí 1,7 mil. Kč. Za tuto cenu však zákazník získá velmi dobře vybavený a pohodlný pick-up nejen do náročného terénu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Hilux |
Karosérie: | Pick-Up |
Motor: | 2.8 D-4D 6AT |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 2755 ccm |
Nejvyšší výkon: | 150 / 3400 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 500 / 1600-2800 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 175 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 8,8 – 10,1 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 1555 mm x 1540 mm x 480 mm (D x Š x V) l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 80 |
Pohotovostní hmotnost: | 2090 - 2355 Kg |
Nosnost: | 3945 - 4210 Kg |
Základní cena: | 1 236 620 Kč (2.8 D-4D 6MT, Extra cab, Active) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 315 270 Kč (2.8 D-4D 6AT, Double cab, Active) |