Subaru BRZ 2.4 l D-4S Limited MT – dokonalost v druhém podání

Testy
06.11.2023

F T G

Subaru BRZ 2.4 l D-4S Limited MT – dokonalost v druhém podání

Druhá generace Subaru BRZ je evolucí původního modelu. Výrobce slibuje, že nové BRZ dělá vše lépe a zahrnuje řidiče ještě větší porcí zábavy a emocí. A jaký je náš verdikt po redakčním testu avizované novinky?

Lehké kupé s atmosférickým motorem, pohonem zadních kol a manuální převodovkou. Tak by se dal charakterizovat recept na ideální sportovní vůz. První generace Subaru BRZ a Toyoty GR86 způsobily nadšení u motoristické veřejnosti, přestože si mnozí přáli vyšší výkon. To má vyřešit současná generace, která se letos začala prodávat i na našem trhu.

Na první pohled žádné překvapení

Aktuální Subaru BRZ ve srovnání se svým předchůdcem narostlo do délky na současných 4265 mm (+ 25 mm), šířka je 1775 mm a výška se snížila na 1310 mm. Vzhled karosérie vychází z původního designu. Ten je čistě elegantní s příchutí větší dynamiky, kterou podpořila ostrá hrana víka zavazadelníku.

Jak jsme již zmiňovali Subaru BRZ vychází ze společného vývojového projektu s Toyotou Motor Corporation. Z pohledu designu testované Subaru odlišuje od Toyoty GR86 zejména tvarově komplikovanější přední maska a jiné jsou také vzduchové kanály po jejích stranách. Subaru se dále chlubí výdechy za předními koly nebo decentními křidélky na lemech blatníků zadních kol.

Po usednutí do vozu nás obklopuje relativně stísněný interiér, ve kterém není místa na rozdávání. Dobrou zprávou ale je, že i řidiči vyšších postav za volantem snadno naleznou optimální pozici. Limitem snad může být jen prostor v oblasti hlavy.

Palec nahoru zaslouží mezigenerační vylepšení sportovních sedadel, které lépe drží tělo v zatáčkách a zároveň nabízí relativně komfortní oporu. Zadní sedadla jsou spíše nouzovým řešením a to především s ohledem na velice limitovaný prostor pro nohy vzadu. Dobře však poslouží pro převoz zavazadel, která už do zavazadelníku o objemu 237 litrů prostě nedáte.

Pozice za volantem je stále skvělá. Sedí se velmi nízko a veškeré ovládací prvky jsou dobře dostupné. A to včetně ruční brzdy nebo krátké páky šestistupňového manuálu. Palubní desky sází především na ovládání pomocí klasických tlačítek, což přináší důležitou intuitivnost. Novinkou je digitální přístrojový štít, který má několik režimů a chlubí se dobrou přehledností.

Hlavním prvkem středového panelu je dotyková obrazovka infotainmentu. Ta má přehlednou a jednoduchou grafiku a navíc podporuje konektivitu s prakticky jakýmkoliv mobilním zařízením. Kvalita materiálů se mezigeneračně zlepšila. Již ve standardu jediné výbavy Limited si můžete užívat atraktivních prvků, jako je například čalounění sedadel v kombinaci kůže a příjemného semiše nebo hliníkových pedálů.

Posílený boxer

Nové Subaru BRZ je aktuálně vybaveno přepracovaným 2,4litrovým plochým motorem v kombinaci se šestistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. Jeho maximální výkon činí 172 kW při 7000 ot/min a největší točivý moment 250 Nm při 3700 ot/min. Došlo ke zvětšení zdvihového objemu a zvýšila se  účinnost sání i výfuku. Pohonná jednotka má dnes o 15 procent vyšší točivý moment než jeho předchůdce.

Díky plynulému nárůstu otáček a rychlým reakcím na sešlápnutí plynového pedálu poskytuje  motor lepší akceleraci (6,3 s) a vyšší výkon. Minulé generaci byl mnohdy vyčítán chybějící točivý moment a právě nový motor má být receptem na úspěch. A jak se pohonná jednotka projevuje v praxi?

Okamžitě po sešlápnutí plynového pedálu jde auto skvěle za plynem a už ve středních otáčkách nabízí velmi dobré zrychlení. Kolem 2000 ot/min je motor zvukově nevýrazný, jadrným zvukem se začne probouzet po překročení hranice 3500 ot/min. Slova chvály zaslouží šestistupňový manuál s přesně vymezenými dráhami řazení. Ten bezesporu umocňuje zážitky za volantem, a přestože je v nabídce i automat, právě manuální převodovka by byla naše jednoznačná volba.

Hluk motoru poměrně výrazně proniká do interiéru, což lze říci i o mechanickém zvuku řazení či o valivém hluku od kol nebo podvozku. Ke sportovnímu vozu se to však hodí, jen delší dálniční cestování není zrovna komfortní záležitostí. Krátké převody šestistupňového manuálu totiž mají za následek poměrně vysoké otáčky při dálniční jízdě. Vždyť při 130 km/h točí motor 3500 ot/min. Co se týká kombinované spotřeby pohonných hmot, počítejte s apetitem kolem 8,5 l na 100 kilometrů. Při dynamické jízdě je nutné počítat se spotřebou lehce přes deset litrů.

Hravost nadevše!

Díky vyššímu výkonu motoru, zadnímu pohonu a samosvornému diferenciálu Torsen, je Subaru BRZ zárukou čisté řidičské radosti. Dobrou zprávou je, že konstruktéři dokázali zachovat pohotovostní hmotnost druhé generace BRZ prakticky na stejné úrovni, jako u předchozího provedení. Karosérie je však o polovinu tužší ve zkrutu a auto dostalo i tužší uložení převodovky řízení, pevnější vinuté pružiny či zadního pomocného rámu.

Přední náprava využívá typu McPherson, zadní spoléhá na lichoběžníkovou nápravu. Podvozek má tužší naladění, ale je dobře použitelný i pro denní ježdění. Nový model opět dokáže zprostředkovat řidiči veškeré informace o tom, co se děje pod koly. Jako by byl řidič informován o ztrátě adheze ještě před tím, než k ní skutečně dojde. Skvělou stabilitu novinky zajišťuje podvozek snížený o 4 milimetry. Zárukou optimálních jízdních vlastností je také rozložení hmotnosti v poměru 53:47. Brzdy mají vynikající účinnost a skvěle se dávkují.

Oproti první generaci působí Subaru BRZ lépe sladěným dojmem. Navíc se dokáže statečně vypořádat s nekvalitním povrchem a to díky novým tlumičům. Subjektivně si rovněž všímáme větší jistoty při extrémním zacházení. Nová verze přechází do smyku čitelněji a ještě lépe se v něm řídí. Je to dáno především tužší karosérií.

Resumé

Nové Subaru BRZ je opět lepším vozem, který se i přes řadu vylepšení dokázal ubránit vyšší hmotnosti a přemíry elektronických asistentů. Auto je nyní výkonnější, rychlejší a nový motor poskytuje lineárnější charakteristiku. BRZ si však stále zachovává nekomplikovanost a přijatelné provozní náklady. Schopnost rozdávat radost nadšeným řidičům snad ani netřeba zmiňovat. Bravo!

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:BRZ
Karosérie:Kupé
Motor:2.4 l D-4S 6MT
Palivo:benzín
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Atmosférický zážehový
Válce:4
Objem motoru:2387 ccm
Nejvyšší výkon:172 / 7000 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:250/ 3700 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:226 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:6,3 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:13,6 / 7,5 / 8,8 l, kWh
Velikost zav. prostoru:237 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):50
Pohotovostní hmotnost:1350 Kg
Nosnost:320 Kg
Základní cena:1 030 000 Kč (2.4 l D-4S 6MT, Limited)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 030 000 Kč (2.4 l D-4S 6MT, Limited)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -