Lexus LC dostal v minulém roce limitovanou edici, která byla pojmenována po krásném ostrově Hokkaidó. Zajímavostí je, že testovaná limitka se stahovací střechou byla vyrobena pouze ve 40 kusech! Bez ohledu na specifika testované výbavy však stále platí, že karosérie modelu LC 500 představuje vrchol současného automobilového designu.
Je až s podivem, že automobilka silně podporující hybridní pohony stále prodává jedinečná auta pro řidiče. Pětilitrový osmiválec dnes působí doslova nepatřičně a dvojnásob to platí u velkého dvoudveřového kupé. A to netřeba ani zmiňovat testovanou variantu se stahovací plátěnou střechou.
Studie sportovního kupé s označením LF-LC byla odhalena v roce 2012 a naznačila designový směr automobilky Lexus pro další dekádu. Pochopit skutečnost, jak se z konceptu mohl stát sériový automobil vypadající prakticky stejně, je v dnešní době takřka nemožné, ale díky bohu za to!
Obecně jsou pro design karosérie modelu LC 500 CV charakteristické čisté linie a pohyb, což je v dnešní době prakticky nevídané. Na rozdíl od některých modelů této značky si Lexus odpustil příliš odvážné tvary a překombinované záhyby. Výsledkem je mimořádně povedený exteriér, který budí velký zájem u kolemjdoucích. Rozhodně to ale nejsou pobouřené reakce kvůli majestátnímu stylu vozu s agresivní vizáží. Je to čistý obdiv!
Při prvním pohledu na vůz si všímáme hodně profilované dlouhé kapoty a miniaturních předních světlometů. Obrovská maska chladiče byla v rámci limitované edice Hokkaido vyvedena v černém provedení, stejně jako některé další prvky exteriéru. Palec nahoru zaslouží šípovitá karosérie, nízká silueta a celkově čistý styl Lexusu, který doslova uklidňuje. S tím skvěle korespondují detaily, jako například zapuštěné kliky či ostře řezaná záď se světlomety s 3D efektem. Zkrátka tohle auto se snad nikdy neokouká a Lexus LC 500 CV vypadá i po letech velice nadčasově a úchvatně zároveň.
Dalším poznávacím znamením exkluzivní edice jsou černá kola o rozměru 21 palců. Vůz v této omezené sérii nabídl výrobce ve čtyřech odstínech karosérie. Námi testovaný model se chlubil tmavě šedou metalízou Sonic Platinum v kombinaci s provokativní červenou látkovou střechou. Ta se k vozu perfektně hodí, vyznavači konzervativního stylu pak ale jistě upřednostnili černé provedení. Rozruch, jenž námi testovaný vůz u kolemjdoucích vyvolává, asi nemusíme dále popisovat.
Limitovaná edice přináší interiér v černo-červené kombinaci, který má evokovat sopečnou krajinu ostrova Hokkaidó. Zajímavostí je, že prostor pro řidiče obklopují materiály v červeném odstínu, zatímco u spolujezdce dominuje černá barva. Pocit jedinečnosti zajišťuje štítek na středovém panelu, který avizuje počet vyrobených kusů limitované edice a také pořadí testovaného modelu ve výrobě. Celkem Lexus vyrobil 80 kusů, z čehož 40 vozů ve verzi convertible a 40 v provedení kupé.
Interiér ale není tak extravagantní jako design karosérie, zejména abstrahujeme-li od barevné kombinace. Ani zde si však Lexus neodpustil několik netradičních detailů včetně odvážného tvarování přístrojové desky. Za zmínku například stojí výplně dveří s minimalistickou vnitřní klikou. Právě ta skvěle koresponduje s vysouvací klikou na vnější straně bočních dveří.
Kaplička přístrojové desky zahrnuje velmi přehledný displej včetně analogového otáčkoměru. Ten je přímo uprostřed zorného pole řidiče tak, jak se u luxusně-sportovního vozu sluší. Originálně pak působí dva otočné ovladače trčící ze samotné kapličky. Těmi lze měnit jízdní režimy a ovládat stabilizaci. Panel klimatizace se chlubí hliníkovým designem, stejně jako skvěle vyvedená pádla pod volantem pro manuální řazení desetistupňové převodovky.
Součástí prostoru oddělující řidiče od spolujezdce je mohutné madlo. To koresponduje s obdobným madlem na dveřích spolujezdce a skvěle se drží. Přijde vhod, zejména pokud řidič často využívá výkonový potenciál pětilitrového osmiválce. Uprostřed přístrojové desky se nachází barevný displej infotainmentu. Má skvělé rozlišení, rychlou odvezu, ale bohužel jen průměrnou grafiku. Uživatelské prostředí navíc vyžaduje chvíli zvyku. Ovládání prostřednictvím touchpadu navíc není příliš intuitivní a výtku zaslouží za velkou citlivost.
Samotné ovládání stahovací střechy je umístěno pod krytkou, která je součástí loketní opěrky. Elektrické stažení střechy zabere kolem 15 sekund a příjemné je, že lze provést až do rychlosti 50 km/h. Střecha se skládá do speciálního prostoru za zadními nouzovými sedadly. Tento prostor má vlastní víko a je oddělen od zavazadelníku s objemem 149 litrů. Mimochodem varianta kupé nabízí zavazadlový prostor o velikosti 197 litrů.
Na praktickou stránku vozu tedy zapomeňte, ale případný nedostatek místa lze kompenzovat právě prostorem na zadních nouzových sedadlech. Na nich se snad nikdo pohodlně neusadí, a proto je lze využít pro umístění dalších zavazadel. Dobrou zprávou je, že několikavrstvá plátěná střecha zajišťuje interiéru perfektní odhlučnění, téměř srovnatelné s variantou kupé.
Co se ale týká vnitřního prostoru na předních sedadlech, tady je místa dostatek ve všech směrech. Sedadla jsou mimořádně pohodlná a lze je nastavovat v širokém rozsahu, stejně jako volant. Vyhoví tak řidiči jakýchkoliv postav. Varianta convertible navíc kromě ventilovaných a vyhřívaných sedadel přidává i výdechy teplého vzduchu z hlavových opěrek předních sedadel. Jízdu se staženou střechou si tak můžete užívat i při teplotách kolem 10 stupňů.
Aby došlo ke kompenzaci tuhosti kvůli absenci klasické střechy, použil Lexus v rámci modelu LC 500 CV řadu výztuh. To mělo za následek zvýšení hmotnosti zhruba o 100 kilogramů oproti verzi s pevnou střechou. S ohledem na dostatečný výkon atmosférického osmiválce však není důvodů k obavám z nedostatečné jízdní dynamiky. A tímto se dostáváme asi k tomu nejlepšímu, co Lexus LC 500 CV nabízí.
Pětilitrový atmosférický osmiválec pod kapotou Lexusu je jedním z mála současných motorů, který se výrazně liší od zaběhlého mainstreamu. Ačkoliv má integrovaný filtr pevných částic, jedná se o charakterní motor, který dnes bezesporu patří mezi nejlepší na trhu.
Nejvyšší výkon avizované pohonné jednotky činí 341 kW při 7100 ot/min. a největší točivý moment 530 Nm pak vrcholí při 4800 ot/min. Jak již tyto údaje napovídají, pětilitrový osmiválec doslova miluje vysoké otáčky a hlavně sílu demonstruje charismatickým stylem. Nejedná se o nejrychlejší auto a hodnoty zrychlení nelze srovnávat se supersporty. I tak je způsob jakým zrychluje opravdu jedinečný!
Jakmile totiž ručička otáčkoměru překročí hranici 5000 ot/min., motor zatáhne brutální silou a u toho duní způsobem, který je vidlicovým osmiválcům tak blízký. Radost pokazí až omezovač otáček, jenž zasahuje při 7300 ot/min. Zvuk naštěstí není přikrášlen umělými reproduktory, a tak si posádka vychutná syčení sání nebo prskání z výfuku při řazení. Nenechte se ale mýlit, při normální jízdě je akustický komfort uvnitř vozu na vysoké úrovni. Vše zajišťuje sofistikovaný výfukový systém o několika klapkách. Ty se otevírají v závislosti na otáčkách motoru.
Motor přenáší výkon na zadní nápravu přes desetistupňovou automatickou převodovku od společnosti Aisin. V samočinném módu řadí rychle a intuitivně, přesně podle aktuálního jízdního stylu řidiče. Při běžné jízdě navíc zajistí sametovou změnu převodového stupně. Pádla pod volantem jsou rozměrná a řidiči umožní bleskurychlé přeřazení. Převodovka výrazně mění styl řazení podle zvoleného jízdního režimu. K dispozici jsou módy Normal, Comfort, Eco, Sport a Sport +.
Právě režim Normal byl v rámci poslední modernizace upraven, aby poskytoval kultivovanější projev a tím vyšší jízdní pohodlí. Sport+ zase optimalizuje chování odpružení a tím přináší důležitou čitelnosti podvozku a to i při extrémní jízdě. Jedinou výtkou může být absence funkce launch control, která však u vozu GT nedává příliš velký smysl.
Spotřeba se při běžné jízdě pohybuje kolem devítilitrové hodnoty. Při dynamickém jízdním stylu pak roste výrazně nad 15 l/100 km. Ve městě ukazoval palubní počítač 12,5 l na sto kilometrů. Nádrž má dostatečný objem 82 litrů, který zajistí slušný dojezd bez tankování.
Prémiový základ reprezentuje unikátní platforma využívající hliník a materiál s uhlíkovými vlákny kvůli zajištění extrémní tuhosti. Zajímavostí je, že specifické uložení nápravy musí pojmout kola o rozměru 21 palců. Netřeba se však obávat snížení úrovně komfortu ani pohotovostní hmotnosti vozu přes dvě tuny. Auto dokáže skvěle žehlit většinu nerovností našich silnic. Díky tuhému podvozku a skvěle vyztužené karosérii nabízí testovaný kabriolet vynikající jízdní stabilitu. Precizní vedení auta je samozřejmostí a to i přes poměrně účinný posilovač řízení s progresivní funkcí.
Námi testovaný vůz byl rovněž vybaven samosvorným diferenciálem Torsen mezi zadními koly. Ten vykouzlí úsměv na tváři snad každému příznivci táhlých driftů. Právě řízení vozu ve smyku je další silnou stránkou Lexusu LC 500 CV! Při cestování se navíc lexus chlubí stabilitou, tichem a komfortem. Podvozek zkrátka zvládá všechny disciplíny tak, jak by to mělo u patřičně vyladěného GT být.
Lexus LC 500 CV je jedinečný dvoumístný kabriolet s exkluzivním designem a mimořádně pohodlným interiérem. Auto nabízí opravdovou radost za volantem a to při jakémkoliv jízdním stylu. Skvělý osmiválec s atmosférickým plněním má úžasný zvuk a dostatečný výkon. Navíc si skvěle rozumí s desetistupňovým automatem. Přestože limitovanou edici Hokkaido v současnosti už bohužel neobjednáte, standardní verzi kupé nebo kabrio prozatím ano. Jen je třeba si pospíšit. S ohledem na přísné emisní normy je otázkou času, kdy prodej tohoto jedinečného vozu skončí.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | LC |
Karosérie: | Kabriolet |
Motor: | 500 CV |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový |
Válce: | 8 |
Objem motoru: | 4969 ccm |
Nejvyšší výkon: | 341 / 7100 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 530 / 4800 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 270 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,0 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 11,7 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 149 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 82 |
Pohotovostní hmotnost: | 2032 Kg |
Nosnost: | N/A Kg |
Základní cena: | 3 528 000 Kč (LC 500 CV, Luxury) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 3 528 000 Kč |