Peugeot e-2008 GT – avantgardní crossover na elektřinu

Testy
10.10.2023

F T G

Peugeot e-2008 GT – avantgardní crossover na elektřinu

Ačkoliv Peugeot 2008 stále reprezentuje vůz s atraktivním designem, český dovozce již začíná prodávat modernizovanou variantu tohoto modelu. Testovali jsme plně elektrifikovanou verzi e-2008 se silnějším elektromotorem a baterií s větší kapacitou.

Nová  generace 2008 byla uvedena na trh koncem roku 2019 a zatím se těchto modelů vyrobilo téměř 700 000 kusů. Svůj podíl na tom má i elektrická verze e-2008, která byla od roku 2019 s více než 75 000 vyrobenými kusy průkopníkem elektromobility ve svém segmentu. Loňský podíl na prodejích e-2008 byl již 17,4 procent.

Omlazený design

Crossover Peugeot 2008 patří v rámci segmentu B mezi největší vozy. Jeho délka karosérie činí 4300 milimetrů a rozvor 2605 mm pak zajišťuje pohodlí pro všechny členy posádky. Dostatek místa je samozřejmě také pro zavazadla.

Modernizace tohoto modelu přinesla především nový světelný podpis. Charakteristický je především trojicí svislých světelných drápů, které jsou zabudovány do leskle černých lišt na nárazníku. U nejvyšší testované úrovně výbavy GT se nápadný efekt tří drápů poprvé objevuje i u full LED světlometů využívajících tři světelné moduly. Opticky působí přední část širším dojmem, než tomu bývalo u předchozího provedení

Také zadní LED světlomety byly přepracovány a rovněž evokují podobu symbolických tří drápů. Ty jsou tvořeny třemi tenkými dvojitými horizontálními lamelami umístěnými nad sebou. LED technologie nechybí ani u zpětných a směrových světel. K elegantnímu vzhledu již tradičně přispívá robustní C sloupek karosérie, který však částečně brání výhledu z vozu.  

Subjektivně se nám omlazený design modelu 2008 líbí a nutno dodat, že zkoušené provedení GT posunuje celkový dojem z vozu ještě o kus dále. To samozřejmě platí i o dvoubarevném provedení karosérie testované varianty GT, jejíž součástí je černá střecha Black Diamond. Atraktivně rovněž působí černá kola sedmnáctipalcová kola Karakoy s výbrusem, která Peugeotu 2008 nepochybně sluší.

Originální interiér s větším displejem

A co je nového uvnitř? Všechny výbavy se nově mohou pochlubit desetipalcovou obrazovkou multimediálního systému. Novinkou je také pokročilá generace softwarového rozhraní s rozšířenými prvky mobilní konektivity a lepším hlasovým ovládáním. Samozřejmostí je také HD rozlišení displeje nebo nové logo značky na zploštělém volantu. i-Cockpit.

Ten se sice u vyšších výbavových verzí chlubí perfektně vyvedeným 3D efektem, při optimálním nastavení posezu ale horní část věnce volantu zakrývá přístrojový štít. Samozřejmě, že lze nastavit volant tak, aby bylo dobře vidět na přístroje. Tohle řešení bude ale pravděpodobně u většiny v rozporu se základními pravidly správného posezu za volantem. A to je podle nás až příliš velkým kompromisem.

Pochvalu naopak zaslouží robustní sedadla s dostatečným bočním vedením, optimální tuhostí a zesílenými bočnicemi. Stylově pak působí kombinace Alcantary se zeleným prošíváním. Líbila se nám také možnost výškového nastavení sedadla řidiče i spolujezdce. Hliníkové pedály jsou rovněž standardem testované verze GT.

Palec nahoru zaslouží kvalitní materiály v interiéru, které jsou velmi dobře zpracované a působí hodnotným dojmem. To platí nejen o přístrojové desce, ale i středovém tunelu nebo výplních dveří. Samozřejmostí je řada bezpečnostních systémů a nechybí ani několik odkládacích schránek. Hodnotnější dojem z interiéru pak navozuje ambientní osvětlení interiéru testované verze GT s možností výběru barvy v osmi odstínech.  

Vnitřní prostor testované novinky je na poměry malého SUV nadprůměrný. Na předních sedadlech je dostatek místa ve všech směrech. Přestože zadní řada sedadel má trochu kratší sedáky, rovněž poskytuje dostatek místa pro pohodlné cestování. Příjemně jsme byli překvapeni také dostatečným prostorem v oblasti hlavy a to i přes svažující se střechu. Zavazadlový prostor má nadprůměrný objem 434 litrů a po sklopení zadních sedadel lze do vozu naložit až 1467 l nákladu.  Potěší také pravidelný tvar, dvojitá podlaha i přítomnost plnohodnotné rezervy.

Elektrická posila

Hlavní novinkou inovovaného Peugeotu e-2008 je elektromotor s nejvyšším výkonem 115 kW a točivým momentem 260 Nm. Oproti předchozímu provedení získal motor 15 % výkonu navíc a chlubí se samozřejmě i lepší dynamikou. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 9 sekund. Maximální rychlost zůstala beze změny a činí 150 km/h.

Model e-2008 dostal také nový lithium-ionový akumulátor s větší kapacitou 54 kWh, oproti předchozí baterii s kapacitou 50 kWh. Reálná využitelnost je nyní 48,1 kWh a i díky řadě technických vylepšení se inženýrům podařilo zvýšit dojezd vozu až na 406 kilometrů podle WLTP. Na baterie výrobce stále poskytuje záruku 8 let nebo 160 000 km na 70 procent její kapacity.

Součástí standardní výbavy všech výbav je palubní třífázová nabíječka 11 kW a také nabíjecí třífázový kabel pro Wallbox s výkonem 22 kW. Co se týká nabíjení vozu z veřejné nabíjecí stanice, zde regulace teploty baterie zajistí nabíjecí výkon max. 100 kW. Pomocí rychlého dobíjený stejnosměrným proudem lze tak dosáhnout dobití z 20 na 80 procent kapacity za 30 minut.

V praxi jsme si ověřili, že výrobcem indikovaný dojezd 406 kilometrů je spíše jen teoretický. Přes 350 kilometrů ujedete s vozem pouze při popojíždění po městě s lehkou nohou a za optimálních teplotních podmínek. V tomto režimu lze s vozem skutečně jezdit se spotřebou kolem 15 kWh/100 km. Defenzivní jízda po okreskách pak znamená sympatickou spotřebu 12 kWh/100 km.

Jakmile ale vjedete na dálnici, spotřeba se hravě přehoupne přes hranici 20 kWh/100 km. Při rychlosti kolem 130 km/h jsme jezdili se spotřebou 22 kWh/100 km, což snižuje dojezd na zhruba 220 kilometrů. Nutno však počítat s tím, že dobití z 80% do 100% je časově poměrně neefektivní, protože se rychlost dobíjení významně snižuje.

Auto nabízí tři jízdní režimy. Pro optimalizaci dojezdu a maximální efektivitu elektrického pohonu je k dispozici režim Eco. Ten částečně omezuje výkon elektromotoru pro optimalizaci spotřeby a e-2008 v něm působí poněkud letargicky. Vysoký jízdní komfort při každodenním používání pak zajistí režim Normal. Nechybí ani sportovní mód, jehož prioritou je zážitek z jízdy a maximální dynamika. V rámci tohoto módu je k dispozici nejvyšší výkon elektromotoru 115 kW.  

K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění prostřednictvím voliče jízdních režimů s příslušným typem regenerace baterie. Standardní režim je blízký vozu se spalovacím motorem. Pokud aktivujete tlačítkem na voliči převodovky režim Brake („B“), dochází při povolení plynového pedálu k intenzivnímu zpomalování, čímž lze rekuperovat energii s vysokou efektivitou. Více úrovní rekuperace však není k dispozici, což potvrzuje i absence pádel pod volantem.

Na silnici

Oproti konvenčnímu modelu 2008 se spalovacím motorem je vyšší hmotnost testované elektrické verze samozřejmě znát. I tak se podvozek dokáže dobře vypořádat s nerovnostmi našich silnic a sedmnáctipalcová kola zkoušeného Peugeotu hodnotíme jako optimální volbu. V zatáčkách chválíme minimální náklony karosérie, při přejezdu větší nerovnosti však občas dochází k odskočení zadní nápravy. Na kvalitním povrchu dáváme Peugeotu e-2008 palec nahoru za agilní jízdní vlastnosti.  

Uložení akumulátorů do podlahy snižuje těžiště a optimalizuje jízdní vlastnosti v zatáčkách. Auto je i na limitu dlouhou dobu neutrální a nedotáčivost se tedy projeví až při opravdu nekompromisním zacházení. Na poměry malého SUV je podvozek poměrně hbitý, za což zaslouží palec nahoru. Zpětnou vazbu od řízení však nečekejte. Posilovač je až příliš účinný. Brzy fungují dobře a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se skvěle dávkuje jejich brzdná síla. Elektrický model zajišťuje komfort v interiéru a to díky tichému provozu.  

Resumé

Peugeot e-2008 GT je stylový elektrický crossover s prostorným interiérem a poměrně agilními jízdními vlastnostmi.  Posílený elektromotor vozu zajišťuje lepší jízdní dynamiku a palec nahoru zaslouží i prodloužený jízdní dojezd díky akumulátoru s větší kapacitou. Výhradu máme snad jen proti ergonomii posezu za volantem a to kvůli přístrojovému systému i-Cockpit. Nutno dodat, že za povedený mix vlastností modelu e-2008 si Peugeot nechá slušně zaplatit. Základní verzi pořídíte v rámci akční ceny za bezmála 900 tisíc korun, špičková GT pak vyjde na milion korun.   

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:e-2008
Karosérie:SUV
Motor:Elektromotor 115 kW
Palivo:elektřina
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Elektromotor
Válce:N/A
Objem motoru:N/A ccm
Nejvyšší výkon:115/5000 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:260/500 - 4060 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:150 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,1 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 15,3 kWh l, kWh
Velikost zav. prostoru:434 l
Pohotovostní hmotnost:1623 Kg
Nosnost:407 Kg
Základní cena:470 000 Kč (Active, 1.2 PureTech 100 MAN6, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:895 000 Kč (Active, Elektromotor 115 kW, Baterie 54 kWh, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -