Škoda Karoq si odbyla světovou premiéru před šesti lety, a tak není divu, že v minulém roce dostala nový facelift. Testovali jsme ekonomicky pojatou variantu s výbavou Ambition a vznětovým čtyřválcem 2.0 TDI pod kapotou.
Modelu Karoq se prodalo již přes půl milionu kusů a jeho oblíbenost stále roste. Škoda však neusíná na vavřínech a snaží se neustále vylepšovat nejen technické prvky, ale také design. Jasným důkazem je současná modernizace, která přináší zejména funkční inovace.
Facelift Škody Karoq prozradí především nové přední a zadní světlomety. Všechny výbavy dostaly plně diodovou techniku a vyšší výbavy se chlubí dokonce Matrix LED světly. Přední část vozu nově zdobí výrazná šestihranná maska, která vystupuje více do prostoru. Modernější tvar mají i přední a zadní světlomety. Na zadních světlometech například zmizelo typické vykrojení světel u přechodu do zavazadelníku. Novinkou jsou také zadní dynamické blinkry.
Škoda pracovala také s aerodynamikou. Výsledkem jsou aktivní lamely ve spodní části nárazníku a v neposlední řadě také prodloužený střešní spoiler. Novinkou jsou také kryty nádrže a podvozku. Tyto úpravy v praxi snižují emise a samozřejmě také spotřebu paliva.
Už na první pohled je zřejmé, že vzhled testovaného SUV střední třídy vychází z moderního designové koncepce automobilky Škoda z posledních let. Jedná se o čisté linie, které se chlubí slušnou dávkou elegance a líbivosti. Nelze čekat žádné odvážné výstřelky, prakticky všechny křivky jsou konzervativní, avšak s moderním pojetím. Pochvalu si zaslouží vyváženost proporcí menšího modelu Karoq, které jsou elegantní a dynamické zároveň. Auto působí velice decentně, a jeho design je čistý a jasně zařaditelný.
Po usednutí do interiéru nepřekvapí konzervativně ztvárněná přístrojová deska. Všímáme si také nových materiálů a dekorů, které vůz dostal v rámci námi testované poslední evoluce. Novinkou je rovněž volant, který vypadá moderněji a skvěle se drží. Naštěstí si konstruktéři odpustili ovládání pomocí dotykových ploch, po vzoru současných trendů. Stále tedy má klasická tlačítka, za která zaslouží palec nahoru!
Další změnou je skutečnost, že i vůz v základní testované výbavě dostal virtuální kokpit v minimalistickém pojetí. Jedná se o digitální přístrojový panel s osmipalcovou úhlopříčkou, který nahradil analogové budíky. Dominantou přístrojové desky je středový displej s pěknou grafikou a intuitivním ovládáním. Pod ním se nachází samostatný panel s klasickými otočnými ovladači klimatizace. Vše je přehledně rozmístěné a dobře dostupné. Bravo!
Jako každý vůz značky Škoda, i Karoq poskytuje opravdu slušný vnitřní prostor. Překvapí především dostatkem místa v oblasti hlavy a to pro všechny členy posádek. Zavazadelník má ve standardním uspořádání objem 521 litrů, po sklopení opěradel zadních sedadel pak dokonce 1630 litrů.
Zadní sedadla mohou být klasická s asymetrickým sklápěním nebo s funkcí VarioFlex tj. tři samostatně vyjímatelná a posuvná. Obecně sedadla zaslouží pochvalu za příjemné provedení a hlavně optimální tuhost. Na přání mohou být vybavena účinným vyhříváním. Pochvalu zaslouží spousty přihrádek na odkládání věcí či nápojů.
Pod kapotou testovaného vozu se nacházel základní naftový dvoulitr 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 85 kW při 2750 – 4250 ot/min. Největší točivý moment 300 Nm vrcholí v rozmezí 1600 – 2500 ot/min. Dvoulitrový čtyřválec byl spojen se šestistupňovou manuální převodovkou. Po nastartování o sobě dává dvoulitr vědět, situace se však výrazně zlepší po zahřání motoru. Zejména kolem hranice 2000 ot/min je takřka ideálním společníkem pro dálniční cestování rychlostí 130 km/h na šestý převodový stupeň.
Co se týká dynamiky, ta je spíše průměrná a nelze od základní naftové motorizace očekávat kdovíjaké výkony. Pro běžnou jízdu je však síla motoru dostačující. Dobrou zprávou navíc je, že motor zatahuje již od 1500 ot/min. Snad jen při jízdě s plně naloženým vozem nebo předjížděcích manévrech je potřeba být opatrnější.
Šestistupňový manuál je přesný a jednotlivé rychlosti jsou velmi dobře odstupňované. Pro dosažení solidní dynamiky je samozřejmě nutné udržovat motor v optimálním pásmu otáček. Pohyb řadicí páky v kulise je lehký a řazení je bezproblémové. Samozřejmostí je vylepšený asistent pro řazení, který poskytuje i eko-tipy.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 5,0 l/100 km, při snaze o úspornou jízdu jsme dokonce jezdili lehce nad čtyřlitrovou hranicí na sto kilometrů. Ale i při svižné jízdě či ve městě se jen stěží dostanete přes šest litrů. Nádrž o velikosti 50 litrů zajistí velmi slušný dojezd na jedno natankování. Akční rádius se během našeho redakčního testu výrazně přiblížil hranici 1000 kilometrů. Tyto hodnoty dělají z Karoqu 2.0 TDI 85 kW jedno z nejúspornějších SUV svého segmentu.
Podvozek je poměrně agilní a zároveň nabízí pohodlné cestování. Příplatková sedmnáctipalcová kola testované verze jsou podle nás optimální volbou. Oproti většímu Kodiaqu se Karoq méně naklání a pocitově tak působí jistějším chováním na silnici. Bez zajímavosti není ani fakt, že se od sebe liší provedení 4x4 a varianta s přední poháněnou nápravou. Model 4x4 má totiž víceprvkovou zadní nápravu, kdežto námi testovaný vůz s předním pohonem disponuje jednoduší vlečnou nápravou. Sofistikovanější zadní náprava předurčuje čtyřkolku k ještě k lepším jízdním vlastnostem na nekvalitním povrchu příp. v lehkém terénu.
Škoda Karoq 2.0 TDI je kompaktní SUV s moderní technikou a kvalitními materiály. Výhodou je také prostorný interiér. Zamrzí snad jen konzervativně pojatá přístrojová deska. Vznětový čtyřválec 2.0 TDI dynamikou příliš neoslní, je však velice úsporným společníkem. Příznivcům svižnějšího svezení doporučujeme sáhnout po výkonnější motorizaci, ať už benzinové nebo naftové. Základní provedení Ambition pořídíte s testovaným motorem za 715 tisíc korun. Vyšší výbavové verze a volba silnějšího motoru však může znamenat pořizovací náklady kolem hranice jednoho milionu korun. A to už není zrovna málo.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Karoq |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Nejvyšší výkon: | 85 / 2750 - 4250 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1600-2500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 193 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,0 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 521 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1483 Kg |
Nosnost: | 587 Kg |
Základní cena: | 715 900 Kč (1.5 TSI MAN6, Ambition) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 715 900 Kč (2.0 TDI 85 kW MAN6, Ambition) |