Honda Jazz Crosstar 1.5 i-MMD e:HEV – příjemný společník nejen do města

Testy
25.09.2023

F T G

Honda Jazz Crosstar 1.5 i-MMD e:HEV – příjemný společník nejen do města

Modernizovaná Honda Jaazz Crosstar se od jara prodává i u nás a o její pohon se stará silnější hybridní motorizace. Jak jezdí outdoorově pojatý model do města jsme vyzkoušeli v rámci našeho redakčního testu.

Zajímavostí je, že verzi Crosstar odlišují od klasického Jazzu pouze přidané ochranné plasty a o jeden centimetr vyšší světlá výška podvozku. Specificky tvarovanou karosérii s prosklenými trojúhelníkovými okny vpředu však přehlédne jen málokdo. A nutno dodat, že se jedná o typických prvek obou modelů.

Co je nového?

Facelift novinky přinesl několik úprav exteriéru, ale pár změn najdeme také uvnitř automobilu. Jazz Crosstar dostal výraznější masku chladiče, která má atraktivní voštinový vzor a vozu dodává elegantní vzhled. Přepracované nárazníky se stříbrnými detaily působí odolněji a celkově tak podtrhují dobrodružnější pojetí tohoto modelu.

Nové jsou také boční prahy, jež mají vůz chránit při jízdě po nezpevněných cestách. Modernizace také přinesla efektní povrchovou úpravu kol a rozšířila se také paleta barev karosérie. Jedná se o decentní modrý lak Fjord Mist, kterým byl vybaven právě námi testovaný vůz.

Po usednutí do interiéru zaujme moderně zpracovaná přístrojová deska a v neposlední řadě také vzdušnost vnitřního prostoru. Facelift přinesl nové čalounění sedadel a také palubní deska se může chlubit novým povrchem. Líbí se nám minimalistická kaplička před řidičem s digitálním displejem o úhlopříčce 7 palců.

Dominantou přístrojové desky je multimediální displej uprostřed, který připomíná moderní tablet ve stylu prémiových vozů. Hodnotně působí i ovládání klimatizace, které reprezentují praktické hardwarové ovladače. Bravo!

Interiér je velmi dobře prosvětlený a to díky bohatému prosklení s rozměrným předním sklem. Přes tenké sloupky je navíc fantasticky vidět, což přispívá k bezpečnosti jízdy. Přední sedadla mají optimální tvarování a potěší zejména dostatečným bočním vedením těla. Zdařilý je také dvouramenný volant s dostatečně tlustým věncem, který skvěle padne do ruky. Všechny ovladače jsou dobře dostupné včetně ovladače automatické převodovky. Zamrzí snad jen několik částí z tvrdého plastu, jako například přihrádka na mobil. V ní telefon při jízdě nepříjemně cestuje a vydává tak nelibé zvuky.

Hlavní výhodou mimořádně prostorný interiér v daném segmentu a v neposlední řadě také několik praktických vychytávek. Dostatek místa vpředu je dnes víceméně standard a to i u malých vozů. Teprve vzadu se však projeví kvalita práce konstruktérů a právě v tomto ohledu Honda Jazz nemá konkurenci. Prostorové omezení cestující nepotká ani v oblasti kolen či hlavy a to díky dostatečně vysoké karosérii.

Přestože má zavazadlový prostor spíše nižší objem 304 litrů, po sklopení zadních sedadel získáte až 1205 litrů. Dominantní chloubou je pak možnost zvednutí zadního sedáku do svislé polohy, čímž vznikne před předními sedadly dostatek místa třeba pro velký nákup, dětský kočárek nebo jízdní kolo.  Tyto sedadla se jmenují Magic Seats a poskytují ještě další praktickou funkci. Jednoduchým tahem je totiž lze sklopit do úplné roviny, čímž sedák částečně zajede do podlahy a ještě více zvětší přepravní kapacitu.

Praktické vlastnosti dále podtrhuje řada odkládacích prostor, jako například dvojitá schránka před spolujezdcem nebo velká kapsa na středové konzoli. Nechybí ani robustní loketní opěrka či několik držáků nápojů. V zavazadelníku se navíc skrývá plastová vymyvatelná schránka s výpustí, která se hodí například pro převoz znečistěných předmětů.

Výkonnější hybrid a komfortní podvozek

Jedinou motorizaci v nabídce Hondy Jazz Crosstar reprezentuje hybridní pohon e:HEV. Ten kombinuje atmosférický zážehový čtyřválec i-VTEC o zdvihovém objemu 1498 ccm se dvěma elektromotory. Jeden z nich funguje jako generátor a chlubí se výkonem 78 kW, druhý má výkon 90 kW a zastává roli trakčního motoru. Jeho největší točivý moment navíc dosahuje hodnoty 253 Nm.

Nad zadní nápravou je umístěna lithium-iontová baterie, kterou dobíjí právě spalovací pohonná jednotka. Její nejvyšší výkon vzrostl na 79 kW při 6000 – 6400 ot/min. Největší hodnota točivého momentu 131 Nm vrcholí v rozmezí 4500 – 5000 ot/min. Dynamické vlastnosti vozu jsou na slušné úrovni. Výrobce uvádí zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 s a maximální rychlost 175 km/h. To jsou na takto malý automobil zcela dostačující parametry.

Při jízdě je znát, že automobil z velké části využívá pouze pohon elektromotoru. Tradiční spalovací čtyřválec po většinu času působí jako generátor elektrické energie, která se ukládá v akumulátoru. Výrazná akcelerace ho pochopitelně zapojí do provozu, avšak nejčastěji se aktivuje až ve vyšších rychlostech mimo město. Při pomalé jízdě totiž elektromotor umí pohánět automobil klidně i několik kilometrů.

Jazz Crosstar má tři jízdní režimy – elektrický, hybridní a spalovací. Elektronika sama volí jízdní režim podle aktuálních jízdních podmínek s cílem maximalizovat efektivitu provozu. Ve městě je pochopitelně nejvíce využíván elektrický režim, mimo město pak dochází ke kombinaci spalovacího motoru s elektromotorem. Dálniční jízda samozřejmě nejvíce zapojuje benzinový čtyřválec.

Pro co nejefektivnější dobití akumulátoru, může řidič prostřednictvím voliče automatické převodovky e-CVT zvolit funkci „B“. Tím dojde k výrazné rekuperaci energie a tedy i relativně rychlému dobití akumulátoru. Tento mód funguje jako motorová brzda, při ubrání plynu automobil výrazně zpomaluje a získává tak kapacitu pro jízdu bez emisí. Hodí se tedy zejména v kopcovitých úsecích nebo při popojíždění po městě.

A jak je na tom testovaný model se spotřebou pohonných hmot? Překvapivě dobře. V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem hranice 5 l/100 km. Ve městě pak není problém stlačit apetit motoru klidně i pod čtyřlitrovou hodnotu. Dálnice pak znamená spotřebu v rozmezí 6-7 litrů na sto kilometrů. Palivová nádrž o objemu 40 litrů tak poskytuje velmi dobrý dojezd na jedno natankování.

Podvozek Hondy Jazz je pohodlný a skvěle filtruje nerovnosti nekvalitních silnic. Vyšší světlá výška v porovnání se standardním modelem Jazz se na stabilitě projevuje pouze minimálně a auto tak stále působí relativně agilním dojmem. V zatáčkách se Honda chová neutrálně a to i přes přední poháněnou nápravu. Brzdy jsou velice účinné, avšak hůře se dávkují. To má na svědomí jejich funkce rekuperace brzdné energie. Řízení je komfortní jak se na městský vůz hodí.

Resumé

Honda Jazz Crosstar e:HEV je praktický vůz do města, ale skvěle se hodí i pro kratší cestování po běžných silnicích. Auto má zajímavý design a chlubí se praktickým interiérem s velmi dobrou variabilitou. Pouze jediná motorizace v nabídce vyhoví širokému spektru zákazníků. Hybridní pohon je příjemným společníkem při jízdě a poskytuje také úsporný provoz. Pihou na kráse tedy může být snad jen o něco vyšší cenovka, která činí bezmála 680 tisíc korun.  

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Honda
Model:Jazz Crosstar
Karosérie:Hatchback
Motor:1.5 i-MMD e:HEV
Palivo:hybrid
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Atmosférický zážehový + elektromotor
Válce:4
Objem motoru:1498 ccm
Nejvyšší výkon:79 / 6000 - 6400 (spalovací motor), 90 kW (elektromotor) [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:131 / 4500 – 5000 (spalovací motor), 253 Nm (elektromotor) [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:175 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,7 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 4,8 l, kWh
Velikost zav. prostoru:304 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):40
Pohotovostní hmotnost:1320 Kg
Nosnost:370 Kg
Základní cena:679 900 Kč (1.5i-MM, Advance)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:679 900 Kč

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -