Extravagantní design, agilní jízdní vlastnosti a osvědčená technika koncernu Stellantis – to je Peugeot 308, který reprezentuje vůz nižší střední třídy. Testovali jsme základní variantu Active Pack, která se s automatickou převodovkou nabízí již od 632 400 korun.
Model 308 zaznamenal v rámci minulé generace veliký úspěch. Od roku 2014 totiž Peugeot dokázal prodat přes 7 milionu těchto vozů, a proto s jeho mezigenerační obměnou nespěchal. Nová generace 308 byla uvedena na trh před dvěma lety a zejména její design vzbudil velkou pozornost a to nejen u odborné veřejnosti.
Už na první pohled se Peugeot 308 chlubí výrazně přepracovanou podobou. Jako jeden z prvních modelů značky představil nové logo výrobce a ostře řezanou příď, čímž nastolil nový trend vozů Peugeot. Auto má zoptimalizovanou architekturu, je prostornější a přináší svým uživatelům další technologie a asistenční systémy řízení poslední generace.
Větší vnitřní prostor přinesla karosérie, která se natáhla na 4367 mm. Rozvor se oproti předchůdci prodloužil o 55 milimetrů. Opticky se tak zvětšila pohledová silueta ve prospěch prostoru na zadních sedadlech a snížením výšky automobil dostal dynamický vzhled.
I základní testovaná výbava Active Pack má již ve standardu LED světlomety s integrovanými LED světly pro denní svícení. Jejich stylizovaná atraktivnější podoba je pak ve standardu u vyšších výbav. Matrix LED technologii hlavních světlometů dostanou zákazníci pouze v rámci nejvyšší výbavy GT.
Co se týká světelné techniky vzadu, ta je reprezentována sdruženými LED svítilnami s 3D kresbou lvích drápů. Peugeot 308 se také chlubí výraznými blatníky s ostře vyvedenými prolisy nad předním a zadním kolem. Charakteristická stylová linie protínající záď novinky optimalizuje aerodynamiku, stejně jako splývající linie střechy.
Prémiový dojem přináší dlouhá přední kapota a v neposlední řadě také úzké zadní světlomety. Ty jsou v kombinaci se svalnatými boky doslova pastvou pro oči. Design nového Peugeotu 308 celkově chválíme za nápaditost a nepřehlédnutelný styl.
Za volantem řidiče obklopí moderně vyvedená přístrojová deska a také spousty kvalitních materiálů. Přepracovaný i-Cockpit si zachovává původní charakteristické prvky. Těmi jsou především malý volant se zploštělým věncem a v neposlední řadě i vyvýšená přístrojová deska. Zatímco některým toto uspořádání vyhovuje, jiným zakrývá výhled na digitální přístrojový štít. Kouzlo pochopitelně spočívá v samotném nastavení volantu a sedala.
Digitální přístrojový panel umístěný v úrovni očí zaslouží palec nahoru za možnost individuálního nastavení. Má několik režimů zobrazení, které lze upravovat přímo pomocí ovladače na volantu. Jinak je interiér z ergonomického hlediska naprosto v pořádku a navíc doslova lahodí oku.
Sedadla základního provedení jsou pohodlná a tělu zajistí dostatečnou podporu i při delším cestování. Dvojnásob to platí o ergonomickém sedadle řidiče AGR, které je součástí příplatkového kombinovaného čalounění za 26 tisíc korun. Skvělou podporu nohou řidiče zajišťuje nastavitelná délka i výška sedáku. Vzadu se pak sedí poměrně nízko, což zrovna nepotěší osoby vyššího vzrůstu.
Dominantou přístrojové desky je digitální panel o rozměru deset palců. Ten je rovněž plně konfigurovatelný a přizpůsobitelný na míru. Líbil se nám i nový multimediální systém, který u vyšších verzí doplňuje dotyková lišta tzv. i-Toggles. U testované základní verze dotykovou lištu nahrazují klasické ovladače klimatizace. Oproti regulaci teploty a dalších funkcí na displeji, přináší toto řešení intuitivnější ovládání, než lépe vybavené verze.
Desetipalcová obrazovka barevného dotykového displeje zaslouží pochvalu za perfektní grafiku, což platí i pro zcela novou mapu navigačního systému. Infotainment hbitě reaguje a nechybí ani bezdrátová funkce pro zrcadlení chytrých telefonů. Aktualizaci systému navíc provedete bez kabelového připojení a integrovaný manuál dokonce zahrnuje instruktážní videa.
A jak je to s vnitřním prostorem? Vpředu se pohodlně usadí i osoba nadprůměrného vzrůstu, vzadu je to s místem o něco horší a to hlavně v oblasti nohou a hlavy. Zavazadelník se mezigeneračně zmenšil na 412 litrů, u hybridu pak jeho objem činí 361 litrů. Velikost zavazadlového prostoru však většinou není u hatchbacku nižší střední třídy tím hlavním kritériem při výběru vozu.
Nabídka motorů nové modelové řady 308 zahrnuje benzinový tříválec 1.2 PureTech (96 kW) a dvě plug-in hybridní verze se zážehovým čtyřválcem 1.6 PureTech. Pro příznivce nafty je pak k dispozici čtyřválcový turbodiesel 1.5 BlueHDi s nejvyšším výkonem 96 kW. Ten se prodává pouze v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou, zatímco konvenční varianta s benzinovým tříválcem 1.2 PureTech je dostupná i se šestistupňovým manuálem. My jsme pro redakční test zvolili zážehovou pohonnou jednotku s automatickou převodovkou EAT8.
Motor má na volnoběh kultivovaný chod a příjemný zvukový projev. Dynamický potenciál auta s tímto motorem je dostatečný a pro běžné ježdění rozhodně stačí. Zvyknout si řidič musí snad jen na výraznější turboefekt a trochu zamrzí absence výkonové špičky ve vysokých otáčkách. Akusticky se motor projevuje o něco více, zase ale netrpí neduhy jiných tříválců, jako jsou vibrace nebo dunění v nízkých otáčkách.
Osmistupňový automat, který pochází od výrobce Aisin, si s pohonnou jednotkou velmi dobře rozumí a vyznačuje se především hladkými rozjezdy a intuitivní volbou jednotlivých převodových stupňů. Navíc řadí rychle a má optimální odstupňování jednotlivých převodových stupňů. Samozřejmostí je také manuální režim. Volby jednotlivých rychlostí pak probíhají prostřednictvím pádel pod volantem. A jak je na tom testovaný model se spotřebou pohonných hmot?
V kombinovaném jízdním režimu jsme jezdili do 5,9 l/100 km, ve městě se pak apetit motoru vyšplhal na 6,8 l na 100 kilometrů. Defenzivní jízdní styl po běžných silnicích znamená hodnoty spotřeby kolem 5,5 l/100 km. Palivová nádrž má slušný objem 52 litrů, který umožňuje dostatečný dojezd na jedno natankování.
Testovaný Peugeot jezdil na základních šestnáctipalcových kolech, které mu zajišťovaly dostatečný komfort. Díky tužšímu naladění podvozku však nečekejte houpavou jízdu. Stabilita je stále na velmi dobré úrovni a model 308 zkrátka nezapře vrozenou sportovní DNA.
Při rychlejší jízdě potěší také neutralita hatchbacku. Nedotáčivost se projeví opravu až při razantním zacházení, jinak je auto příjemně neutrální. Podvozek se navíc skvěle projevuje i na rozbitém povrchu, přestože je vybaven pouze jednoduchou torzní příčkou na zadní nápravě. Líbí se nám také odhlučnění vozu, které zajistí pohodlí především při dlouhých dálničních cestách.
Brzdy fungují na jedničku a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují. Posilovač řízení je až příliš účinný, takže mnoho zpětné vazby od předních kol nenabízí. Ve standardu všech výbav je ovladač jízdních režimů. Pomocí volby Normal, Eco, Sport lze tak zvolit specifické nastavení převodovky, posilovače řízení a charakteru plynového pedálu.
Peugeot 308 PureTech 130 EAT8 je i v základním provedení Active Pack solidně vybaveným hatchbackem. Pozornost dokáže přitáhnout nejen svým atraktivním designem, ale také kvalitně provedeným interiérem. Snad jen na zadních sedadlech není místa na rozdávání. Zážehový tříválec považujeme za optimální motorizaci pro tento model. Nabízí dostatek dynamiky, umí být úsporný a navíc dobře koresponduje s agilně naladěným podvozkem. Motoru chybí snad jen příjemnější zvukový projev. Cenovka základního provedení s automatickou převodovkou sice atakuje hranici 600 tisíc korun, optikou dnešních cen je však obhajitelná.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 308 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | PureTech 130 EAT8 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 3 |
Objem motoru: | 1199 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 5500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 230 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 210 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,7 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 412 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 52 |
Pohotovostní hmotnost: | 1363 Kg |
Nosnost: | 487 Kg |
Základní cena: | 576 600 Kč (Active Pack, PureTech 130 MAN6, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 632 400 Kč (Active Pack, PureTech 130 EAT8, akční cena) |