Opel Mokka se ve své druhé generaci chlubí francouzskou technikou koncernu PSA a v neposlední řadě také elektrifikovanou verzí. Právě model Mokka-e jsme zkoušeli v rámci našeho redakčního testu.
Prakticky každá automobilka v současnosti nabízí elektromobil a ani Opel nemůže být výjimkou. Kromě modelu Corsa a Zafira už nějakou dobu prodává právě Mokku-e, která reprezentuje pohledné SUV nižší střední třídy. Vzhledem ke skutečnosti, že Opel je již několik let součástí skupiny Stellantis asi nikoho nepřekvapí, že Mokka-e spoléhá na koncernovou platformu e-CMP. Právě do ní jsou integrovány 50 kWh akumulátory s využitelnou kapacitou 45 kWh.
Karosérie Opelu Mokka zaujme na první pohled. Úzkou a relativně vysokou karosérii modelu první generace Opel nahradil širokým crossoverem s atraktivní přídí. Opel ji nazývá Vizor a představuje vlastně jednolitou masku, na níž navazují hlavní světlomety. Ty byly v případě testovaného vozu vybaveny technologií Matrix LED. Karosérie je o cca 15 centimetrů kratší, než ta u předchozího provedení, což jde proti současným trendům.
Světelná technika vzadu je velice decentní a neobsahuje žádné komplikace. Díky minimalistickým světlometům působí i záď vozu velice moderně a elegantně. Krátké převisy a solidní světlá výška zajistí dobrou průchodnost na nezpevněných cestách. A to i přes skutečnost, že se automobil prodává výhradně s pohonem přední nápravy.
Je zřejmé, že u Mokky hraje styl velmi důležitou roli. To zdůrazňuje i neobvykle dlouhá přední kapota s "ploutví" uprostřed. Důvodem této strategie je zejména snaha odlišit vůz od modelu Crossland, který má vyhovět širší skupině uživatelů. Celkově se nám design Opelu Mokka velice zamlouvá a díky kompaktním rozměrům se jedná o skvělý dopravní prostředek zejména do města. A s tím dobře koresponduje právě testované provedení s elektrifikovaným pohonem.
Po usednutí do interiéru je jasné, že originalita byla jedna z hlavních preferencí konstruktérů tohoto vozu. Za volantem naleznou optimální pozici i vzrostlí jedinci a to hlavně díky možnosti nastavit sedadlo v širokém spektru. Výtku zaslouží sedadla snad jen za absenci výraznějšího bočního vedení těla. Dobrou zprávou ale je, že příliš neunaví ani při delší jízdě.
Přístrojové desce dominuje dvojice displejů. Dvanáctipalcový digitální přístrojový štít je přehledný a graficky kvalitně zpracovaný. Potěší také širokými možnostmi individuálního zobrazení informací. To samé platí i pro desetipalcovou centrální obrazovku infotainmentu, pod kterou se nachází klasické ovladače. Ty fungují jako tlačítka hlavní volby v rámci orientace v menu dotykového displeje. Také veškeré hlavní funkce klimatizace lze ovládat prostřednictvím standardních ovladačů, za což Opel zaslouží palec nahoru!
Co se týká prostoru, vpředu je dostatek místa prakticky ve všech směrech. Na zadních sedadlech je to o poznání horší, což potvrzuje skutečnost, že se o rodinný automobil rozhodně nejedná. Limitovaný prostor jsme vzadu měli nejen před koleny, ale také nad hlavou. Zavazadelník má objem 310 litrů, což je o 40 litrů méně, než má verze s klasickým spalovacím motorem. Po sklopení opěradel zadních sedadel je k dispozici solidních 1060 litrů.
Opel Mokka-e je vybaven elektromotorem s výkonem 100 kW a točivým momentem 260 Nm. Jedná se o totožné údaje, které nabízí i ostatní sourozenci koncernu. Dynamika je samozřejmě odlišná, protože se tyto vozy liší velikostí. Vzhledem k tomu, že Opel Mokka-e patří spíše mezi ty subtilnější, nabízí zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 sekund. Naopak maximální rychlost byla nastavena pro všechny koncernové vozy stejně a činí 150 km/h.
Model Mokka-e má uloženou energii v baterii o kapacitě 50 kWh. Reálná využitelnost je 45 kWh, která má zajistit dojezd až 350 kilometrů. Na baterie výrobce poskytuje záruku 8 let nebo 160 000 km na 70 procent její kapacity.
Akumulátory nabízí tři způsoby nabíjení. První přes klasickou domácí zásuvku nebo pro úplné nabití přes speciální zásuvku pomocí kabelu, který je součástí výbavy vozu. Další možností je pomocí Wall Boxu do úplného nabití za 5 hodin při použití třífázového proudu 11 kW, za 7,5 hodiny v případě jednofázového proudu 7,4kW. Třetí způsob je použití veřejné nabíjecí stanice. Zde regulace teploty baterie umožňuje použít nabíječky 100 kW a dosáhnout dobití na 80 procent kapacity za 30 minut. Schopností rychlodobíjení jsou většinou vybaveny dražší elektromobily, za což Opel zaslouží palec nahoru.
V praxi jsme si ověřili, že výrobcem indikovaný dojezd 350 kilometrů je spíše jen teoretický. Přes 300 kilometrů ujedete s vozem pouze při popojíždění po městě s lehkou nohou a za optimálních teplotních podmínek. V tomto režimu lze s vozem skutečně jezdit se spotřebou kolem 15 kWh/100 km. Defenzivní jízda po okreskách pak znamená sympatickou spotřebu 12 kWh/100 km.
Jakmile ale vjedete na dálnici, spotřeba se hravě přehoupne přes hranici 20 kWh/100 km. Při rychlosti 130 km/h jsme jezdili kolem 24 kWh/100 km, což snižuje dojezd na zhruba 200 kilometrů. Nutno však počítat s tím, že dobití z 80% do 100% je časově poměrně neefektivní, protože se rychlost dobíjení významně snižuje.
Auto nabízí tři jízdní režimy. Pro optimalizaci dojezdu a maximální efektivitu elektrického pohonu je k dispozici režim Eco. Ten omezuje výkon na 60 kW a Mokka-e v něm působí poněkud letargicky. Maximální jízdní komfort při každodenním používání pak zajistí režim Normal s výkonem 80 kW. Nechybí ani sportovní mód, jehož prioritou je zážitek z jízdy a maximální dynamika. V rámci tohoto módu je k dispozici nejvyšší výkon elektromotoru 100 kW.
K dispozici jsou rovněž dva režimy brzdění prostřednictvím voliče jízdních režimů s příslušným typem regenerace baterie. Standardní režim je blízký vozu se spalovacím motorem. Pokud posunete volič převodovky do polohy Brake („B“), dochází při povolení plynového pedálu k intenzivnímu zpomalování, čímž lze rekuperovat energii s vysokou efektivitou. Více úrovní rekuperace však není k dispozici, což potvrzuje i absence pádel pod volantem.
Podvozek se dokáže dobře vypořádat s menšími nerovnostmi a to i přes osmnáctipalcová kola testovaného vozu. Přejezd větších výmolů však znamená výrazný přenos rázů do interiéru. V zatáčkách navíc občas dochází k odskočení zadní nápravy, což má negativní vliv na stabilitu vozu. Na kvalitnějším povrchu naopak chválíme jízdní agilitu vozu.
Uložení akumulátorů do podlahy snižuje těžiště a optimalizuje jízdní vlastnosti v zatáčkách. Auto je i na limitu dlouhou dobu neutrální a potěší také minimální náklony karosérie. Na poměry malého SUV je podvozek poměrně hbitý, za což zaslouží palec nahoru. Zpětnou vazbu od řízení však nečekejte. Posilovač je až příliš účinný. Brzy fungují dobře a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se skvěle dávkuje jejich brzdná síla. Elektrický model zajišťuje komfort v interiéru a to díky tichému provozu.
Opel Mokka-e je designově povedený crossover, který se svými rozměry perfektně hodí do města. Pochvalu zaslouží intuitivní interiér s řadou klasických ovladačů a v neposlední řadě také povedený elektrický pohon. Možnost rychlého nabití jeho akumulátorů výkonem až 100 kWh totiž dokáže vykompenzovat limitovaný dojezd především na dálnicích. Cenovka, blížící se hranici jednoho milionu korun, dnes už v tomto segmentu není žádným překvapením.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Opel |
Model: | Mokka-e |
Karosérie: | SUV |
Motor: | e |
Palivo: | elektřina |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Elektromotor |
Válce: | N/A |
Objem motoru: | N/A ccm |
Nejvyšší výkon: | 100 / N/A [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 260 / N/A [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 150 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 16 (WLTP) l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 310 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1598 Kg |
Nosnost: | N/A Kg |
Základní cena: | 939 990 Kč (Mokka-e, Elegance) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 939 990 Kč |