Tři verze hybridního systému, pohon všech čtyř kol a nejmodernější elektronické systémy. Pátá generace Lexusu RX přijíždí s kompaktní karosérií a bohatým vnitřním prostorem ve skvělé formě. Testovali jsme variantu se základním hybridem ve špičkové výbavě Luxury.
Lexus RX měl premiéru již v roce 1998, ale celosvětovou popularitu získala především jeho druhá generace představená v roce 2003. O dva roky později byla uvedena na trh verze Lexus RX 400h, která se stala prvním elektrifikovaným modelem mezi prémiovými značkami. Další modernizace přinesly nové pohonné jednotky, špičkové technologie nebo výrazné designové proměny. Současná pátá generace RX představuje asi tu největší změnu od zrodu tohoto oblíbeného modelu.
Po designové stránce Lexus RX sází především na kompaktní karosérii, která je postavena na nové platformě TNGA-K. Ta přináší zejména vyšší tuhost a o 15 milimetrů nižší těžiště, což optimalizuje jízdní vlastnosti vozu. Konstruktérům značky se také podařilo snížit hmotnost o nezanedbatelných 90 kilogramů. Na rozdíl od předchozího provedení se ale musí zákazníci smířit s chybějící třetí řadou sedadel. V nabídce motorizací navíc nyní nenajdou ani benzinový šestiválec.
Díky absenci třetí řady sedadel má karosérie postupně se svažující střechu, což působí atraktivním dojmem. Obrovskou masku chladiče předchozí generace Lexus nahradil o poznání uhlazenější. Pokrokovým dojmem pak působí samotná výplň, která je vyvedena v barvě karosérie. Už od druhé výbavy Lexus nabízí sofistikované Tri-LED světlomety s automatickým dálkovým režimem a předními LED směrovkami.
Délka karosérie novinky zůstala zachována a měří 4890 milimetrů. Prodloužením rozvoru a zkrácením zadního převisu dostal Lexus RX vyváženější proporce. Delší rozchod kol má za následek opticky svalnatější vzhled, který naznačuje dynamický potenciál tohoto pohledného SUV. Logo značky na zádi nově nahradil nápis Lexus, což je v souladu s posledními trendy automobilového designu.
Celkově je design nového RX uhlazenější a elegantnější, než u předchozího modelu. Méně ostrých křivek přináší konzervativnější charakter, avšak několik originálních prvků mu dodává jistou dávku osobitosti. Zajímavým detailem jsou také kliky, které se ovládají pomocí tlačítka, obdobně jako u modelu NX.
Vnitřek vozu překvapí prostorem a v neposlední řadě i atraktivním ztvárněním přístrojové desky. Lexusu se navíc perfektně podařilo navázat na styl svých posledních modelů. Znatelný je také posun k modernějším trendům. Palec nahoru zaslouží použití těch nejkvalitnějších materiálů. Posádka také ocení velmi pohodlná sedadla. Ty jsou elektricky nastavitelná v osmi směrech a samozřejmostí je i účinné vyhřívání a ventilování. Také vzadu se sedí velice pohodlně a v případě námi testovaného vozu ani zadním sedadlům nechybělo vyhřívání, ventilování či možnost elektrického přizpůsobení sklonu opěradel.
Hlavní dominantou přístrojové desky je čtrnáctipalcový displej infotainmentu, který navazuje na digitální přístrojový štít. Konstruktéři odstranili nepříliš intuitivní ovládání touchpadem a použili dotykovou obrazovku, která má v dolní části integrovanou lištu. Ta slouží pro ovládání klimatizace a souvisejících funkcí. Dobrou zprávou je, že například změnu teploty nebo vyhřívání oken lze provést pomocí klasických ovladačů. Celkově displej chválíme za pěknou grafiku a intuitivní ovládání. Samozřejmostí vyšších výbav je také pěkně provedený barevný head-up displej. Pomocí něj lze ovládat jízdní režimy nebo audiosoustavu.
Pochvalu zaslouží dostatečný prostor na předních i zadních sedadlech. Překvapením je, že panoramatické okno testovaného vozu příliš neomezuje prostor v oblasti hlavy cestujících vzadu. Díky prodlouženému rozvoru má navíc posádka dostatečnou rezervu před koleny. Jak jsme již zmiňovali, sezení vzadu lze upravit změnou sklonu opěradla. Zavazadlový prostor má objem 612 litrů, což je shodná hodnota jako u předchůdce.
U Lexusu RX můžete vybírat mezi trojicí hybridních pohonů s označením RX 350h, RX 450h+ a RX 500h. Tentokrát jsme redakčnímu testu podrobili základní provedení RX 350h, jehož srdcem je 2,5 l benzinový čtyřválec s atmosférickým plněním. Tomu pomáhají dva elektromotory, které zároveň zajišťují pohon všech kol. Přenos točivého momentu má na starost elektronicky řízená převodovka s plynule proměnným převodem CVT.
Benzinový motor nabízí nejvyšší výkon 140 kW a maximální točivý moment 239 Nm. Elektromotor nad přední nápravou pak poskytuje výkon 134 kW a zadní 40 kW. Celkový přepočtený výkon hybridní soustavy činí 184 kW (270 Nm). Tyto parametry zajišťují Lexusu RX 350h zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s a jeho maximální rychlost činí 200 km/h.
V praxi automobil nabízí dostačující dynamiku, tedy alespoň pro klidnou jízdu s občasnou potřebou bezpečného předjetí. Rušivým elementem je pouze vytočený čtyřválec spojený s bezstupňovou převodovkou e-CVT. Na druhou stranu nový model RX zaslouží pochvalu za ještě vyšší úroveň odhlučnění, než tomu bylo u jeho předchůdce. Automobilka zapracovala například na eliminaci vibrací čelního skla a zadních dveří.
Příjemným atributem zkoušené varianty RX 350h je spotřeba pohonných hmot. Na běžných silnicích si Lexus RX 350h řekne o 6 – 7 litrů na 100 kilometrů, ve městě dokonce apetit klesá až k pětilitrové hranici. Dálniční jízda příliš výhod hybridního systému pochopitelně nepřináší a je nutné počítat se spotřebou přes 8 l/100 km. Dostatečný dojezd na jedno natankování pak zajistí palivová nádrž o objemu 65 litrů.
Adaptivní podvozek Lexusu RX dobře žehlí nerovnosti našich silnic, k čemuž přispívají i majestátní kola testovaného vozu o velikosti 21 palců. I díky nim působí podvozek relativně tuhým dojmem, což má pozitivní vliv na jízdní stabilitu. V zatáčkách se karosérie naklání jen minimálně, na limitu se však projeví vyšší hmotnost vozu 2040 kilogramů. Lexus se nezalekne ani povrchu se sníženou adhezí, kde rozhodně přijde vhod pohon všech čtyř kol.
I přes absenci natáčecích zadních kol, která je výsadou modelu RX 500h, se testovaný model chová dostatečně agilně. Jízda s ním je navíc velice relaxační a to především díky omezení jakýchkoliv rušivých elementů zvenčí. Na sofistikovaném odhlučnění nové generace RX konstruktéři opět zapracovali a výsledek stojí za to.
Námi zkoušený model byl vybaven řadou pokrokových asistentů. Horkou novinkou je například proaktivní asistent řízení, který radarem sleduje, co se děje před vozem a na základě těchto informací pomáhá přizpůsobit rychlost jízdy. Samočinně tedy například dokáže zpomalit před prudkou zatáčkou nebo kruhovým objezdem. Akustické upozornění na únavu řidiče (a to i v případě delšího pohledu do zpětného zrcátka atd.) nebo překročení povolené rychlosti však občas dokáže znepříjemnit klid a pohodu v kabině. Naštěstí lze tyto pomocníky deaktivovat prostřednictvím infotainmentu.
Lexus RX 350h v nevyšší výbavě Luxury je plnohodnotným prémiovým SUV s perfektně naladěným hybridním pohonem. Ten v základní variantě sice nenabízí kdovíjakou dynamiku, dokáže však zajistit opravdu úsporný provoz. V kombinaci s prostorným a mimořádně komfortním interiérem tak zkoušený Lexus doslova předurčuje pro delší cestování. Pihou na kráse zůstává snad jen vyšší cenovka, která u testovaného modelu v nejvyšší výbavě atakuje hranici 2,4 milionu korun. Zážitek jízdy však rozhodně stojí za to!
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | RX |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 350h |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + 2x elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 2487 ccm |
Nejvyšší výkon: | Přepočtený výkon soustavy 184 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 270 / - (platí pro spalovací motor) [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,9 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 6,3 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 612 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 65 |
Pohotovostní hmotnost: | 2040 Kg |
Nosnost: | 620 Kg |
Základní cena: | 1 790 000 Kč (RX 350h, Business Edition) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 790 000 Kč |