Subaru připravilo limitovanou edici s názvem Black Edition, která sází na eleganci černých doplňků. Tradičně velmi dobré jízdní vlastnosti a plochý motor Boxer samozřejmě zůstaly zachovány.
Právě benzinový dvoulitr Subaru nabízí v kombinaci s elektromotorem. Hybridní ústrojí výrobce označuje e-Boxer a v kombinaci se symetrickým pohonem všechy kol Symmetrical AWD zajišťuje modelu perfektní trakci. Nejzajímavější novinkou testovaného vozu je však limitovaná série Black Edition, na kterou se nyní podíváme podrobněji.
Nadčasové podání zmiňované výbavy podtrhují černí nápisy označení modelu vozu na zádi. Dominantním prvkem Subaru Forester je již tradičně výrazná maska chladiče. Ta dostala černé orámování a vnitřní lamely. Lesklé provedení orámování navíc vytváří atraktivní kontrast. Design z profilu působí originálně především díky osmnáctipalcovým kolům v tmavém provedení.
Také spodní části nárazníků a prahů zdobí černá barva, stejně jako střešní ližiny, žraločí anténa nebo lišty kolem bočních oken. Efektně působí také černý nárazník vzadu, který skvěle koresponduje s lesklou černou úpravou mezi koncovými svítilnami. Podobné provedení najdeme i na střešním spoileru pátých dveří a krytech vnějších zpětných zrcátek.
Limitovaná série Black Edition vychází z nejvyšší výbavy Executive, takže má řidič k dispozici opravu širokou škálu nejmodernějších prvků. Samozřejmostí je například kožené čalounění s elektricky nastavitelnými sedadly, navigaci se špičkovým audiosystémem Harman/Kardon, bezklíčový přístup nebo střešní okno.
Samozřejmostí je také bezpečnostní a asistenční systém EyeSight, který byl doplněn novým systémem pro monitorování řidiče Driver Monitoring System. Ten pomocí kamery rozpoznává řidiče a současně identifikuje jeho únavu, mikrospánek, nepozornost nebo nesoustředění se provoz před vozem.
EyeSight čtvrté generace využívá kamer s dvojnásobným zorným polem a podporuje jedenáct bezpečnostních funkcí. Nechybí automatické nouzové řízení, adaptivní tempomat s centrováním v jízdním pruhu a prevencí proti vybočení. Co se dále týká bezpečnosti, loňská evoluce modelu Forester také přinesla skvěle svítící BiLED světlomety s natáčením.
Po usednutí do interiéru dáváme palec nahoru originální přístrojové desce s trojicí displejů. Menší displej se nachází mezi analogovými budíky přímo před řidičem a zobrazuje především údaje palubního počítače. Tradiční obrazovka infotainmentu se nachází uprostřed palubní desky a slouží zejména pro zobrazení navigace, audiosoustavy a výstupu z parkovací kamery. Menší displej v kapličce na palubní desce pak informuje například o využití hybridního systému, dopravních značkách nebo pohonu všech kol. Také dokáže zobrazit záběr z kamery na pravém zpětném zrcátku.
Pochvalu zaslouží velmi dobrá ergonomie moderně navržené přístrojové desky a také skutečnost, že se většina funkcí ovládá klasickými tlačítky. To je v dnešní době rozmachu různých multimediálních rozhraní příjemná změna! Díky vyšší světlé výšce se do Subaru velmi pohodlně nastupuje a platí to i pro zadní sedadla. Zadní dveře lze totiž otevřít do velkého úhlu.
Vpředu je dostatek místa prakticky ve všech směrech. Rovněž na zadních sedadlech se pohodlně usadí dvojice osob. Zavazadelník má solidní objem 509 litrů. Zklamáním je snad jen absence rezervy, protože prostor pod podlahou zabírá speciální schránka pro akumulátory hybridního systému.
Subaru Forester pořídíte výhradně v kombinaci s hybridním pohonným systémem e-Boxer. Jeho základem je klasický dvoulitrový čtyřválec typu boxer s nejvyšším výkonem 110 kW při 5600 – 6000 ot/min. Maximální točivý moment 194 Nm vrcholí při 4000 ot/min. Točivý moment se na kola přenáší prostřednictvím bezestupňové převodovky Lineartronic, jejíž součástí je elektromotor s výkonem 12,3 kW a největším krouticím momentem 66 Nm.
V praxi tento hybrid zvládá pohon výhradně na spalovací motor či elektromotor, pracovat však mohou i obě pohonné jednotky současně. Chod elektromotoru je pochopitelně závislý na kapacitě nabití akumulátoru, jehož maximální výkon činí 13,5 kW. Nechybí ani schopnost rekuperace kinetické energie a tradiční symetricky uspořádaný pohon všech kol s elektronicky řízenou spojkou.
O tom, že řídíte vůz vybavený mild hybridním pohonem, svědčí při jízdě snad jen nápis „Ready“ v kapličce přístrojů. V případě dostatečné kapacity akumulátoru pak velmi rychle zaregistrujete jízdu výhradně na elektromotor, kterou indikuje kontrolka EV. V případě plně nabité baterie, zvládne Subaru ujet zhruba 1,6 kilometru a to do maximální rychlosti 40 km/h.
Palec nahoru zaslouží sladění motoru s bezestupňovou převodovkou, která v praxi působí velice plynule. Při rozjezdech a popojíždění v nízkých otáčkách pomáhá točivý moment elektromotoru, který zlepšuje akceleraci. Právě tím elektromotor jízdní vlastnosti s benzinovým boxerem ještě více zpříjemňuje. Akumulátor se navíc dokáže relativně rychle dobíjet, k čemuž dochází díky efektivní rekuperaci. Obecně jsme u testovaného hybridu postrádali snad jen vyšší výkon pro zajištění lepší dynamiky robustního Subaru.
A jak je na tom Forester e-Boxer se spotřebou pohonných hmot? V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem osmilitrové hranice. Jízda ve městě pak znamená apetit 9 litrů na sto kilometrů. Při snaze o úspornou jízdu ukazoval palubní počítač hodnoty začínající šestkou. S ohledem na symetrický pohon všech kol a pohotovostní hmotnost 1768 kilogramů se jedná o očekávaný apetit. Spotřebu paliva lze ovlivnit i pomocí volby jízdních režimů Intelligent a Sport. Ty se ovládají na volantu tlačítkem SI-Drive. Palivová nádrž má objem pouze 48 litrů a to kvůli zástavbě akumulátorů.
Podvozek se chlubí optimálním naladěním a kromě stability dokáže vyžehlit většinu nerovností našich silnic. Přestože světlá výška vozu (220 milimetrů) patří mezi nejvyšší ve třídě, náklony karosérie v zatáčkách jsou stále v rozumných mezích. Právě světlost podvozku jasně naznačuje, že zákazníci mohou očekávat tradičně velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu.
Celkově je jízda s Foresterem velice komfortní a líbí se nám také skutečnost, že automobil hbitě reaguje na sebemenší podnět ze strany řidiče. I když řízení není příliš komunikativní, posilovač má optimální účinnost. Brzdy fungují na jedničku a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.
Při jízdě mimo zpevněné cesty jsme ocenili sofistikovaný elektronický asistent X-Mode, který optimalizuje trakci zejména na povrchu se sníženou adhezí. K tomu využívá motoru, převodovky, pohonu všech kol a v neposlední řadě i brzd. Novinkou systému X-Mode je vylepšení dvojice módů pro povrchy sníh/štěrk nebo hluboký sníh/bláto. Funkce se automaticky vypíná po překročení rychlosti 35 km/h. Při poklesu rychlosti opět pod hranici 35 km/h se systém opět aktivuje.
Samozřejmostí je také funkce Hill Descent Control, která v rámci módu X-Mode automaticky udržuje stálou rychlost při sjíždění prudkých svahů a to aniž by řidič ovládal jakýkoliv z pedálů. Při jízdě v náročnějších podmínkách přijde vhod rychlejší nástup točivého momentu hybridního pohonného ústrojí. Točivý moment se lépe dávkuje a přenos síly je efektivnější. Skvělou vychytávkou je pak kamera v pravém vnějším zrcátku, jež zlepšuje orientaci v terénu.
Subaru Forester e-Boxer v limitované edici Black Edition je atraktivní crossover s bohatým vnitřním prostorem a výbavou. Jedničku dáváme také intuitivnímu ovládání a to díky přítomnosti klasických tlačítek na přístrojové desce. Přestože bychom si uměli představit vyšší výkon hybridního pohonu e-Boxer, Subaru nás dostalo především perfektními jízdními vlastnostmi a v neposlední řadě také terénními dovednostmi. Pořizovací cena není zrovna lidová, variantu Active pořídíte za 965 tisíc korun, testovanou Black Edition pak dokonce za 1,2 milionu Kč. I základní verze však dokáže nabídnout slušnou výbavu!
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | Forester |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0I-L e-BOXER CVT |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Zážehový + elektrormotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1995 ccm |
Nejvyšší výkon: | 110 / 5600 - 6000, nejvyšší výkon elektromotoru 12,3 kW [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 194 / 4000, maximální točivý moment elektromotoru 66 Nm [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 188 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 11,8 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 8,1 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 509 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 48 |
Pohotovostní hmotnost: | 1768 Kg |
Nosnost: | 417 Kg |
Základní cena: | 965 000 Kč (e-Boxer, Active) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 965 000 Kč |