Jedenáctá generace ultimativního hatchbacku Civic Type R je skutečností a již podle papírových parametrů se mají potenciální zájemci na co těšit. Vždyť i konvenční provedení tohoto modelu sbírá jedno ocenění za druhým. Navíc předchozí provedení Type R se stále řadí mezi etalon třídy sportovních hothatchů.
Vzhled novinky zaznamenal radikální proměnu a to především kvůli kontroverznímu designu minulé generace. Ten byl trnem v oku nemalé skupiny příznivců tohoto modelu, což bylo dáno možná až příliš extravagantními tvary. Současná generace nepůsobí tak puberťácky, jako ta předchozí, stále však zaujme především odvážnější zákazníky.
Při pohledu na příď nelze přehlédnout nabroušeného výrazu, zároveň má však jistou dávku elegance. Agresivitu vozu podtrhují černé boční prahy, atraktivní devatenáctipalcová kola a v neposlední řadě i rozměrné zadní křídlo. Zajímavostí je, že Civic Type R, reprezentuje spíše sportovní liftback, než klasický hatchback. V porovnání s ním je zároveň o dost větší.
Oproti předchozí generaci má o 37 milimetrů delší karosérii a do šířky vůz narostl o 13 mm. Sportovní charakter zdůrazňuje i o 33 milimetrů nižší výška. Dalším překvapením je rozvor novinky, který činí úctyhodných 2734 milimetrů! To je o dost více, než má například zdánlivě srovnatelný Hyundai i30 N Fastback. Výhodou je samozřejmě větší vnitřní prostor a to nejen na zadních sedadlech, ale také v zavazadelníku. Vždyť jeho objem činí solidních 410 litrů.
Nevýhodou výrazně se svažující střechy Civicu Type R je pochopitelně méně prostoru pro cestující vzadu a to v oblasti hlavy. Průměrně vzrostlý jedinec se do druhé řady ještě relativně pohodlně posadí, vyšší osoby to budou mít horší. To je snad ale jediná výtka směrem k interiéru novinky. Zejména na skvěle tvarovaných sedadlech vpředu jsme měli vynikající pocit! Ptáte se proč?
Výrazné tvary bočnic totiž dokážou skvěle podržet tělo v zatáčkách a palec nahoru zaslouží i možnost umístění sedáku prakticky na podlahu. Ryze na emoce pak hraje křiklavé červené čalounění sedadel i koberců, které se však ke sportovně pojatému Civicu skvěle hodí. Se vynikající řidičskou pozicí velmi dobře koresponduje i volant konvenčních tvarů potažený semišem.
Radost nám v nabroušeném Civicu dělala i přístrojová deska. Přítomnost fyzických tlačítek totiž neodvádí pozornost a připomíná již téměř legendární modely předchozích generací. Absolutorium si zaslouží i krátká páka šestistupňového manuálu, která skvěle padne do ruky. Moderní funkcí, jenž ocení všichni příznivci rychlé jízdy, je pak aplikace logR, která je součástí multimediálního systému. Po propojení se smartphonem totiž tato funkce dokáže zobrazit telemetrii na okruhu včetně hlídání teploty provozních náplní atd.
Pod kapotou se opět nachází přeplňovaný dvoulitr VTEC, který jsme chválili již u předchozí generace. Motor má doslova atmosférický charakter, to znamená, že jeho točivý moment vrcholí ve vyšších otáčkách. Pohonná jednotka potěší také minimální prodlevou turbodmychadla. Dobrou zprávou je, že díky několika úpravám se majitel nové Hondy Civic Type R může těšit na lepší výkonové parametry.
Přeplňovaný čtyřválec disponuje výkonem 242 kW při 6500 ot/min, což je o 7 kW více, než tomu bylo u předchozího provedení. Maximální točivý moment vzrostl na 420 Nm a vrcholí v rozmezí 2500 - 4000 ot/min. Těchto parametrů bylo dosaženo snížením počtu lopatek a optimalizací tvaru turbodmychadla a také optimalizací průtoku výfukového vzduchu. Mimo softwarového naladění dostal Civic Type R i nový tlumič se třemi koncovkami výfuků.
V praxi jsme si užívali sportovního charakteru motoru, jehož zátah umí posádku slušně zatlačit do sportovních sedadel. Hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšila na 5,4 sekund, což je znát. Maximální rychlost činí úctyhodných 275 km/h. Doslova jsme si užívali výkonové špičky, kterou motor předvádí těsně před omezovačem. Chvíli zvyku vyžaduje relativně tuhá spojka, naopak jsme si doslova vychutnávali skvělé manuální převodovky s krátkými dráhami a přesným chodem. Zvuk motoru je stále hutný, oproti předchozímu provedení ale ne tak výrazně. To je ale jen malá piha na kráse perfektně fungujícího celku.
A spotřeba paliva? Při klidné jízdě jsme v kombinovaném režimu dokázali jezdit kolem 9 l/100 km, ve městě nebo při sportovní jízdě se ale spotřeba snadno přehoupne přes desetilitrovou hranici. Z tohoto pohledu je objem nádrže 47 litrů spíše průměrem. To dvojnásob platí pro řádění na okreskách nebo dokonce na okruhu, kde se apetit motoru hravě vyšplhá výrazně přes 15 litrů na 100 km.
Jízdní vlastnosti definuje především tuhý podvozek, velice přesné řízení a nízká pohotovostní hmotnost vozu 1504 kilogramů. Zajímavostí je, že kromě různých karbonových prvků Honda rovněž použila hliníkovou přední kapotou namísto standardní železné. Sofistikovanou přední nápravu tvoří McPherson dual-axis s kratší tyčí řízení a oddělenou těhlicí. Tím došlo ke zlepšení trakce předních kol a především k omezení přenosu nežádoucích sil do volantu při sportovní jízdě. Vzadu se pak nachází víceprvková náprava.
Řízení vozu je chirurgicky přesné a tuhé. Navíc dokáže řidiči velmi dobře zprostředkovat zpětnou vazbu. Trakce je na suchém povrchu doslova dechberoucí. Svůj podíl na tom mají špičkové pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S. Zkrátka najít limity Civicu Type R na běžné silnici vyžaduje velkou dávku kuráže! Zkrocení ostré Hondy mají na starost brzdy Brembo s dvoudílnými plovoucími kotouči, které jsou jedním slovem k neutahání. Brzdný účinek se navíc skvěle dávkuje a umožňuje řidiči vychutnat si požitek z rychlosti.
Kromě přepracovaných brzd dostalo auto také upravené adaptivní tlumiče. Nutno ale dodat, že posádka může zapomenout na jakékoliv skloňování slova komfort. Podvozek je opravdu tvrdý, což oceníte při dovádění na kvalitních silnicích, na těch rozbitých však budete trpět. Veškeré rázy se přenáší do interiéru bez odpuštění, což trochu znepříjemňuje běžné cestování. Musíte být velký nadšenec, abyste novou Hondu Civic Type R používali na denní ježdění.
Nová Honda Civic Type R je vybroušený klenot, který doslova miluje rychlou jízdu. Motor má až neuvěřitelný charakter, který dokáže budit velké emoce nikoliv zvukem, ale především způsobem jakým dokáže dávkovat výkon. Přesné řízení v kombinaci s tvrdým podvozkem pak zajišťuje skvělou trakci a zároveň radost za volantem. Originální design, který abstrahuje od extravagantních výstřelků předchozí generace se nám líbí, stejně jako perfektně zpracovaný interiér.
Pokud hledáte nekompromisní předokolku, nový Type R vás rozhodně dokáže uspokojit, zájemci o univerzálnější vůz se pravděpodobně ohlédnou jinde. A cena? Ta může v závislosti na výbavě hravě atakovat hranici 1,5 milionu korun, což ale dnes asi nikoho nepřekvapí. Zejména v kontextu se skutečností, že v současnosti je Civic Type R opravdovým unikátem.
Tým AUTOINDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Honda |
Model: | Civic Type R |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 2.0 VTEC Turbo |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový VTEC |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1996 ccm |
Nejvyšší výkon: | 242 / 6500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 420 / 2500 - 4500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 275 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 5,4 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 8,2 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 410 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 47 |
Pohotovostní hmotnost: | 1504 Kg |
Nosnost: | 296 Kg |
Základní cena: | 1 349 900 Kč (2.0 VTEC Turbo, Type R) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 349 900 Kč (2.0 VTEC Turbo, Type R) |