Citroen C5 Aircross Hybrid 225 e-EAT8 – omlazený pohodář

Testy
26.06.2023

F T G

Citroen C5 Aircross Hybrid 225 e-EAT8 – omlazený pohodář

Citroen C5 Aircross prošel v minulém roce modernizací, které se dotkla především vnějšího designu. Hlavními atributy tohoto modelu jsou především pohodlný podvozek a dostatečný vnitřní prostor. Testovali jsme variantu s plug-in hybridním pohonem, jež kombinuje přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.6 PureTech s elektrickým motorem a osmistupňovou automatickou převodovkou e-EAT8.

Dříve liftback a kombi, dnes pohledné SUV! Citroen C5 v poslední době prošel výraznou proměnou. Automobilka se totiž přizpůsobila současnému trendu a postavila unikátní crossover s přídomkem Aircross. Tradiční plynokapalinové odpružení nahradily tlumiče s hydraulickými dorazy a novinkou je také hybridní pohon, který umožňuje jízdu na výhradně elektrický režim.

Zcela nová příď a komfortní interiér

Modernizace modelu C5 Aircross přinesla především výrazně upravenou přední část, které již nedominují rozdělené světlomety. Na původní trend však okazuje denní svícení, které je rozdělené do dvou vertikálních linií. Napříč celou maskou je navíc propojují dvě linky se subtilními chromovanými dekory a za povšimnutí bezesporu stojí i modernizované logo výrobce. Jeho šípy byly dříve celé chromu, dnes jsou chromované pouze okraje a jinak jsou černé.

Další změnou je spodní část nárazníku, jež dostala nové výplně a sportovní nádech pak přináší nové nasávací otvory. Vzadu se modernizace dotkla pouze sdružených světel. Ty dostaly novou grafiku a působí elegantním dojmem. Novinkou jsou také dvoubarevná kola osmnáctipalcová kola. Celkově se nám představený facelift modelu líbí, autu dodává modernější vzhled a osobitý šmrnc.

Citroen C5 Aircross se samozřejmě stále chlubí originálními prvky, jako jsou například ochranné kryty  Airbump, které naznačují odolnost i pro drsnější zacházení. Přestože jízdu v terénu usnadní světlá výška 230 milimetrů, nenechte se zmýlit. C5 Aircross se prodává pouze s přední poháněnou nápravou.

Testovanou elektrifikovanou variantu C5 Aircross poznáte podle označení H na předních blatnících a také nápisu Hybrid na víku zavazadlového prostoru. Plug-in technologie se prozradí rovněž dvojicí víček na bocích. Pod jedním je totiž zásuvka pro nabíjení a druhé skrývá standardní hrdlo nádrže. Ta má u testované varianty Hybrid zmenšený objem na 43 litrů, zatímco klasická varianta se chlubí nádrží o objemu 53 litrů.

Interiér dostal v rámci modernizace především nový desetipalcový dotykový displej infotainmentu. Ten je nově umístěn výše na palubní desce, zatímco výdechy klimatizace se přesunuly pod displej. Přestože se většina funkcí ovládá přímo prostřednictvím dotykové obrazovky, výrobce zachoval klasické ovladače pro rychlý přístup k hlavním funkcím vozu.

Automatická převodovka se nově ovládá minimalistickým přepínačem e-Toggle, namísto původního joysticku. Uživatelé bezesporu ocení i zvětšení odkládacích prostor. Hybridní varianta se už v základní výbavě chlubí digitální kapličkou přístrojů, kterou tvoří displej s úhlopříčkou 12,3 palce. Ten nabízí několik možností zobrazení a oproti běžným verzím má odlišnou grafiku.

Palec nahoru zaslouží vnitřní prostor testovaného vozu. Vpředu je místa prakticky v každém směru a sedadla se chlubí příjemným tvarováním. Jsou však poměrně měkká, což vyžaduje chvíli zvyku. Jejich boční vedení by mohlo být výraznější, na druhou stranu dynamickou jízdu si v C5 Aircross asi nikdo užívat nebude. Pochvalu si zaslouží kvalita materiálů a zpracování.

Škoda jen, že jsou zadní sedadla relativně úzká a mají krátké sedáky i opěradla. Limitem je samozřejmě šířka karosérie v daném segmentu. V závislosti na poloze zadních sedadel se objem zavazadlového prostoru pohybuje od 460 do 600 litrů. Po sklopení opěradel navíc vzniká absolutně rovná plocha a prostor pro náklad 1510 litrů.  

Hybrid jako nejvýkonnější volba

Plně elektrický režim v současnosti dovoluje bezproblémový vjezd do bezemisních zón a poskytuje výrazně ekonomický provoz po městě. Na druhé straně spalovací motor umožní delší dojezd v běžném silničním provozu. Celková filosofie plug-in hybridu vychází převážně z toho, že podle zjištěných průzkumů až 75 procent uživatelů ujede denně méně než 40 kilometrů.

Právě na to sází Citroen a stále využívá plug-in hybridní technologie i v modernizovaném C5 Aircross. Pohonné ústrojí tvoří dobře známý přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1598 cm3 s nejvyšším výkonem 133 kW při 6000 ot/min. Největší točivý moment 300 Nm pak vrcholí při 3000 ot/min. Zážehový motor spolupracuje s elektromotorem, který se nachází v tělese modifikované automatické převodovky e-EAT8 z dílny Aisin. Dosahuje nejvyššího výkonu 81 kW při 2500 ot/min a maximálního točivého momentu 320 Nm v rozmezí 500 – 2500 ot/min.

Celkový přepočtený výkon hybridního pohonu Citroen C5 Aircross Hybrid činí 165 kW a největší točivý moment 360 Nm. Ten se přenáší na přední kola a zajišťuje vozu velmi slušnou dynamiku. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne vůz za 8,7 s a nejvyšší rychlostí činí 225 km/h. Při jízdě výhradně na elektrickou energii je pak nejvyšší rychlost 135 km/h.

Právě elektrická energie se ukládá v lithium-iontovém akumulátoru s reálně využitelnou kapacitou 11,8 kW. Ten lze z běžné zásuvky dobít za cca sedm hodin. Prostřednictvím Wallboxu dosáhnete maximální kapacity za necelé dvě hodiny. Ale pozor. Citroen je standardně vybaven nabíječkou o výkonu 3,7 kW, za příplatek 17 tisíc korun dostanete výkonnější se 7,4 kW. A ta dokáže ušetřit spoustu času.

Citroen C5 Aircross pracuje ve třech jízdních režimech. Čistě elektrický mód propůjčuje vozu nulové emise a za optimálních podmínek jsme vozem ujeli 50 kilometrů. Nutností je pochopitelně plně nabitý akumulátor. Baterie lze samozřejmě nabíjet i při jízdě a to motorem v kombinaci s rekuperací brzdné energie.

Dobíjení motorem má samozřejmě za následek vyšší spotřebu pohonných hmot. Funkce se jmenuje e-Save a lze ji aktivovat prostřednictvím multimediálního displeje. K urychlení nabíjení pak stačí zvolit na ovladači automatické převodovky režim B. Ten zajistí efektivnější dobití akumulátoru, s čímž však souvisí vyšší spotřeba paliva. Při využívání vozu na kratší vzdálenosti, např. při popojíždění po městě, se tedy vyplatí nabíjet vůz přímo ze sítě elektrické energie.

Mezi další jízdní režimy patří hybridní a sportovní mód. Hybridní režim automaticky optimalizuje výkon a spotřebu elektrické energie. Využívá tak ideální kombinace spolupráce spalovacího motoru s elektromotorem. V rámci sportovního nastavení je vše podřízeno dynamice a motor hybridního systému odevzdává maximální výkon 225 koní.

Přestože převodovka ve vysokých otáčkách nefunguje už tak hladce, jako v těch nízkých, předjížděcí manévry jsou velmi bezpečnou záležitostí. Ani manuální mód převodovky pomocí páček pod volantem však nedokáže vyřešit neplynulé řazení ve vysokých otáčkách. Občas totiž elektronika samovolně rozhodne o volbě konkrétního převodového stupně a to i v manuálním režimu. Navíc zvuk vytočené šestnáctistovky nepůsobí zrovna příjemně. Stejně jako spotřeba, která se při dynamické jízdě snadno přehoupne přes desetilitrovou hranici.

Naopak hybridní mód se snaží maximálně využít elektrickou energii a to nejen pro rozjezdy, ale i pro samotnou jízdu. Není se co divit, výhradně na elektrický pohon mnoho kilometrů neurazíte a jízda v hybridním módu je skvělým kompromisem mezi ekonomickým provozem a jízdní dynamikou. Jinak ale spalovací motor zaslouží pochvalu za hladké rozjezdy. A jak je na tom tedy plug-in hybridní C5 Aircross se spotřebou pohonných hmot?

V hybridním režimu lze jezdit se spotřebou kolem 5,0 l na 100 kilometrů. Při snaze o mimořádně úspornou jízdu jsme dokonce v kombinovaném režimu dosáhli spotřeby 2,5 l/100 km. Podmínkou je ale nabitý akumulátor. Bez něj spotřeba snadno atakuje sedmilitrovou spotřebu. Platí to především při jízdě v městském provozu nebo na dálnici. Navíc již dříve zmiňované zmenšení palivové nádrže, kvůli zástavbě hybridního pohonu, výrazně zkracuje dojezd na jedno natankování. Situace je samozřejmě jiná pokud vůz využíváte ve městě pro jízdu na kratší vzdálenosti a pravidelně dobíjíte akumulátor z elektrické sítě. 

Na silnici 

Testovaný model byl postaven na podvozkové platformě EMP2, který sdílí s ostatními koncernovými SUV. Podvozek hybridního provedení C5 Aircross se ale od variant s konvenčním motorem liší zejména víceprvkovou nápravou vzadu. Ta přináší lepší stabilitu a to zejména s ohledem na větší zatížení zadní nápravy plug-in hybridu. Vpředu se pak o zavěšení stará osvědčený McPherson.

Jízdní vlastnosti Citroenu C5 Aircross Hybrid samozřejmě ovlivnil nárůst hmotnosti. Vždyť varianta s naftovým motorem váží 1567 kg, což je v porovnání pohotovostní hmotností testovaného vozu 1845 kg výrazný rozdíl. I přes větší hmotnost nad zadní nápravou si ale Citroen stále zachovává velmi dobré jízdní vlastnosti.

Jak jsme již zmiňovali v úvodu, auto dostalo tlumiče s hydraulickými dorazy. V podstatě se jedná o zdvojený tlumič, jehož hlavní tlumící prvek je naladěn o něco měkčeji, díky čemuž poskytuje skvělé žehlení drobných nerovností. Druhá část, v podobě hydraulického dorazu, se zapojí až v případě výraznějšího rázu nebo při ostré jízdě.

V praxi je tento systém okamžitě citelný a troufáme si tvrdit, že částečně nahrazuje adaptivní odpružení při zachování nižších výrobních nákladů. Řešení je totiž o poznání jednodušší. Tyto tlumiče vyrábí pro Citroen společnost Kayaba jako externí dodavatel. Citroen C5 Aircross je stavěn spíše na klidnější a především komfortní jízdu a rozhodně s ním mezi SUV nebudete lámat rychlostní rekordy. Karosérie se v zatáčkách částečně nakloní a při prudkém výjezdu ze zatáčky občas ucítíte prokluz vnějšího předního kola. Je to dáno především měkčím naladěním vozu a relativně výkonným pohonným systémem.

Na druhou stranu jen málokterý podvozek v této třídě dokáže nabídnout srovnatelný komfort. Chválíme také dobré odhlučnění, které se k hybridnímu pohonu zkrátka hodí. Vyčítat autu nemůžeme ani přeposilované řízení s minimální zpětnou vazbou. Zkrátka vše je u testovaného modelu podřízeno maximálnímu pohodlí. A tak to má u Citroenu být. 

Resumé

Modernizovaný Citroen C5 Aircross Hybrid klade důraz především na komfort posádky a stylové pojetí exteriéru. Hybridní pohon se vyplatí především při jízdě na kratší vzdálenosti a pravidelném dobíjení akumulátoru z elektrické sítě. Pokud plánujete vůz využívat především na delších cestách, raději zvolte naftovou motorizaci. Vzhledem k tomu, že se jedná o nejvyšší model tohoto výrobce, automobilka si za něj nechá slušně zaplatit. Za plug-in hybridní variantu s výkonem 225 koní zákazník zaplatí přes milion korun a s příplatkovou výbavou se cena pohybuje výrazně nad touto hranicí.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:C5 Aircross
Karosérie:SUV
Motor:Hybrid 225 e-EAT8
Palivo:hybrid
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový + elektromotor
Válce:4
Objem motoru:1598 ccm
Nejvyšší výkon:133 / 6000 přepočtený výkon soustavy 165 / - [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300 / 3000 přepočtený toč. moment soustavy 360 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:225 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:8,7 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 1,3 l, kWh
Velikost zav. prostoru:460 - 600 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):43
Pohotovostní hmotnost:1845 Kg
Nosnost:465 Kg
Základní cena:595 000 Kč (1.2 PureTech 130 MAN6, Live Pack, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 010 000 Kč (Plug-in Hybrid 225 e-EAT8, Feel Pack, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -