Citroen C4 X reprezentuje netradičně pojatý crossover s tříprostorovou karosérií. Tentokrát jsme testovali variantu s úsporným vznětovým čtyřválcem 1.5 BlueHDi s nejvyšším výkonem 130 koní a automatickou převodovkou.
Současná generace modelu C4 je postavena na kompaktní modulární platformě CMP, kterou využívá například Peugeot 2008. Stejný základ pochopitelně sdílí i nová varianta C4 X, která se však oproti stávajícímu modelu C4 liší především karosérií typu sedan. Auto tak má o 24 cm delší záď a chlubí se elegantnějšími tvary. Uzavřený zavazadlový prostor má navíc řadu výhod a především o 130 litrů větší objem. Styl crossoveru pochopitelně zůstal zachován, stejně jako vyšší světlá výška 156 milimetrů.
Oproti hatchbacku C4 působí delší karosérie varianty C4 X větším dojmem. Vzhledově oceňujeme optickou vyváženost jednotlivých partií. Palec nahoru také zaslouží lepší aerodynamika testované verze. Tu potvrzuje i delší dojezd elektrické varianty. Zvýšený podvozek novinky v kombinaci s oplastováním navíc vypadá robustně. Nevýhodou je snad jen vyšší nákladová hrana zavazadelníku.
Designový styl automobilky Citroen se odráží v provedení předních i zadních světlometů s motivy písmene X. Působí to nadčasově a elegantně zároveň. Zmiňované plasty na bocích karosérie chrání především spodní část dveří a prahů. Detaily těchto prvků mohou být barevně odlišeny, což vytváří určitou jedinečnost.
Zajímavostí je, že na rozdíl od varianty C4 dostalo i základní provedení testovaného modelu C4 X osmnáctipalcová kola. Na logo výrobce s chromovanými lištami vpředu navazují úzké linky denního svícení. Samozřejmostí u všech výbavových stupňů jsou přední LED světlomety s perfektní účinností. Dvě nejvyšší výbavové verze jsou navíc vybaveny automatickým přepínáním dálkových světel. Zadní svítilny mají originální tvar a grafika blinkrů dokonce obsahuje zakomponovaný pásek se stylizovaným logem značky.
Interiér má neobvyklé provedení, avšak při každodenním použití je zřejmé, že vzhled rozhodně nebyl podřízen funkčnosti. Líbí se nám kvalitní zpracování a v neposlední řadě i použití odolných materiálů. Před řidičem se nachází digitální přístrojový štít, který je menší a zobrazuje jen ty nejdůležitější informace. Dominantním prvkem je ale desetipalcový displej uprostřed přístrojové desky, který nabízí skvělou grafiku a relativně rychlou odezvu v rámci dotykového ovládání. Chválíme použití klasických otočných ovladačů pro regulaci teploty. Jejich ovládání je intuitivní a neodvádí pozornost od řízení.
Za volantem potěší tradičně pohodlná sedadla, chybí nám snad jen výraznější boční vedení. Na rychlou jízdu v zatáčkách si ale Citroen C4 X rozhodně nikdo pořizovat nebude. Vpředu je dostatek prostoru, více jsme byli zvědaví na to, jak se sedí na zadních sedadlech. Navzdory elegantně klesající střeše zadní části vozu je místa pro hlavy cestujících dostatek. Sedáky vzadu navíc velmi dobře podpírají nohy cestujících a prostoru je oproti C4 rovněž více. Jak jsme již zmiňovali dalším pozitivem delší karosérie novinky C4 X je větší zavazadelník, jehož celkový objem činí 510 litrů.
Potenciální zájemci o Citroen C4 X mají na výběr benzinový, naftový nebo čistě elektrický motor. My jsme testovali čtyřválcový turbodiesel s nejvyšším výkonem 96 kW při 3750 ot/min. Největší točivý moment 300 Nm pak vrcholí při 1750 ot/min. Vznětový motor se prodává výhradně v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou, zatímco konvenční varianta s benzinovým čtyřválcem 1.2 PureTech je dostupná i se šestistupňovým manuálem.
Testovaný motor vychází z pohonné jednotky 1.6 BlueHDI, u které byl zdvihový objem zmenšen zkrácením zdvihu. Dostal samozřejmě i další úpravy, jako například nové turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. Díky těmto parametrům zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min.
V praxi jsme ocenili hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a to díky minimální prodlevě turbodmychadla. Kultivovanost motoru je pouze průměrná a zapracovat by se mohlo i na lepším odhlučnění. Ničím nevybočují ani dynamické vlastnosti vozu, což naznačuje i výrobcem uváděná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,5 s. Předjížděcí manévry vyžadují tedy více obezřetnosti a to především při jízdě s plně naloženým vozem. Pro běžné jízdní tempo je ale výkon motoru dostatečný.
Pohonná jednotka 1.5 BlueHDi si velmi dobře rozumí s osmistupňovým automatem EAT8 z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Mezi největší přednosti pohonné jednotky patří úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,2 l/100 km, což je perfektní hodnota. Při defenzivní jízdě mimo město se spotřeba pohybuje dokonce pod pětilitrovou hranicí, ve městě se pak jen málokdy přehoupne přes 6,0 l/100 km. Palivová nádrž má objemu 50 litrů, což vozu zajišťuje dostatečný dojezd na jedno natankování.
Citroen C4 X má podvozek s jednoznačně měkčím charakterem a rychlé tempo mu tedy příliš nevyhovuje. Náklony karosérie při rychlé jízdě v zatáčkách tuto skutečnost jen potvrzují. Auto je vybaveno tlumiči s hydraulickými dorazy tak, jako většina modelů této značky. Díky nim si citroen dokáže poradit s nerovnostmi našich silnic a poskytuje slušný jízdní komfort.
Testovaný model se může chlubit dobrou jízdní stabilitou a to i přes měkčí charakter tlumičů. Dobrou zprávou také je, že auto v extrému působí neutrálním dojmem. Zpětnou vazbu od řízení však nečekejte. Posilovač je až příliš účinný. Brzdy fungují dobře a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se skvěle dávkuje jejich brzdná síla. Pochvalu také zaslouží nízký aerodynamický hluk, který je dán především specificky tvarovanou karosérií.
Volbu mezi třemi jízdními režimy lze provést ovladačem na středové konzoli. Vzhledem k absenci adaptivních tlumičů, dochází ke změně charakteru pouze posilovače řízení a převodovky. Konkrétní volbou Sport, Eco, Normal, dojde také k úpravě reakce plynového pedálu.
Citroen C4 X 1.5 BlueHDi 130 EAT8 je originální sedan s outdoorovým charakterem. Zároveň velmi dobře navazuje na tradici značky a to především v oblasti komfortního naladění podvozku. Auto má dobře využitelný zavazadlový prostor a to hlavně díky delší karosérii v porovnání s běžným modelem C4. Vznětový čtyřválec zajistí úsporný provoz, otázkou zůstává, zda to dokáže vykompenzovat o padesát tisíc vyšší cenovku oproti srovnatelně výkonnému benzinovému čtyřválci 1.2 PureTech.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | C4 X |
Karosérie: | Crossover |
Motor: | 1.5 BlueHDi 130 EAT8 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2022 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 206 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,5 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,0 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 510 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 50 |
Pohotovostní hmotnost: | 1395 Kg |
Nosnost: | 390 Kg |
Základní cena: | 494 900 Kč (1.2 PureTech 100 MAN6, Feel, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 644 900 Kč (1.5 BlueHDi 130 EAT8, Feel Pack, akční cena) |