Značky Toyota a Lexus – již třicet let na českém trhu

Články
05.04.2023

F T G

Značky Toyota a Lexus – již třicet let na českém trhu

Automobilka Toyota letos slaví tři desítky let na českém trhu. V rámci tiskové konference se pochlubila svými výsledky. „Za 30 let od zahájení importu japonské značky na český trh si Češi pořídili více než 150.000 nových vozů. Pokud k tomu připočítáme více než 15 tisíc prodaných lehkých užitkových automobilů, prodeje se blíží už k 166 tisíc nových vozů Toyota,“ řekl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška a ještě dodal: „Spolu s předanými modely Lexus jde o bezmála 172.000 nových vozů.“

Oficiálně se automobily značky Toyota začaly do Česka dovážet v roce 1993, kdy byla založena společnost Toyota Tsusho ČR. V prvním roce bylo prodáno 111 osobních a 16 lehkých užitkových vozů, o rok později značka překonala tisícovku a od roku 2006 se prodeje stabilně pohybovaly okolo 5000 vozů. V roce 2017 začaly prodeje rychle růst. Jenom v minulém roce prodala tato společnost v rámci své dealerské sítě celkem 13.728 vozů a udržela si čtvrté místo na českém trhu. Značka Lexus vloni získala celkem 881 registrací, což znamená meziroční růst o 60 procent a páté místo mezi prémiovými značkami na českém trhu.

Za úspěchem stojí především hybrid

Toyota v Česku jednoznačně a dlouhodobě vládne kategorii automobilů s hybridním pohonem. Hybridy Toyota v současnosti představují téměř čtvrtinu ze všech v Česku registrovaných vozů s tímto kombinovaným pohonem. Hybridní pohon má v současnosti už víc než polovina všech v Česku prodaných automobilů značky Toyota a v loňském roce to bylo téměř 51 procent. První hybridní automobil Toyota Prius byl u nás prodán již před více než 20 lety a značka Toyota si po celou dobu drží jasné prvenství právě v této kategorii.

Současná aktuální nabídka představuje 20 modelů osobních vozů a čtyři lehké užitkové modely. Nejprodávanějšími modely značky byly v loňském roce  Toyota Corolla  (2177 kusů), RAV4 (2093 kusů), Yaris (1641 kusů) a Yaris Cross (1435 kusů). Následují osobní verze modelů Proace a Proace City se 1432 respektive 1036 vozy, model Toyota C-HR (844 kusů) a Toyota Aygo X (580 kusů). Z lehkých užitkových vozů je nejprodávanější pick-up Toyota Hilux s 597  kusy.

Jednoznačně nejoblíbenějším modelem ve své kategorii je Toyota Hilux, který dlouhodobě vládne také českému trhu. Svědčí o tom celkem již více než 5000 prodaných nových vozů včetně velkého kontraktu na více než 2000 vozů pro armádu České republiky. Další stálicí v nabídce značky Toyota je SUV model RAV4, jehož prodeje se v tuzemsku již blíží k celkovému počtu 20 000 nových vozů. Jenom za loňský rok se prodalo více než 2000 těchto praktických a u motoristické veřejnosti oblíbených automobilů kategorie SUV.

Celosvětově nejprodávanější osobní automobil Toyota Corolla je v Česku v současnosti čtvrtým nejprodávanějším modelem v nabité nižší střední třídě a v počtu dosud prodaných vozů je dvojkou mezi modely značky s více než 25 000 prodanými kusy. V oblasti oblíbených malých automobilů vede Toyota Yaris. Za 25 let prodejů v Česku si našlo své zákazníky už na 50 000 Yarisů. Nedávno rozšířená nabídka Yarise o model Yaris Cross představuje další triumf v nabídce Toyoty. Přestože nová verze Cross není na trhu ještě ani dva roky, stal se letos v lednu už 15. nejprodávanějším modelem a současně i jedničkou českého trhu mezi malými crossovery. Aktuálně mu patří čtvrté místo v segmentu B-SUV. Yaris také patří mezi dlouhodobě velmi oblíbené a spolehlivé modely, které si zákazníci ponechávají obvykle velmi dlouho a proto jejich nabídka v bazarech je poměrně malá. V nabitém B segmentu je momentálně druhým nejprodávanějším modelem.  Nejmenší model Toyota Aygo X z Kolína je na prvním místě prodejů v A segmentu.

Na českém trhu se také dobře prosadily spolehlivé dodávky Toyota Proace.  Jejich prodeje ve všech čtyřech  provedeních (Proace a Proace City v osobní i užitkové variantě) pomalu atakují hranici 12 000 kusů. Proace Verso a Proace City Verso jsou od začátku roku druhé nejprodávanější na našem trhu. Velké počty prodaných vozů jsou dobře patrné i v běžném provozu na našich silnicích a hlavně ve městech, kde se s těmito charakteristickými dodávkami setkáváme stále častěji a dobře zde slouží svému účelu.

Bude patřit budoucnost vodíku?

Toyota je známým  průkopníkem vodíkových technologií ve světě. V Česku už jezdí prvních deset vozů Toyota Mirai  na vodíkové palivové články. Dalším prodejům nahrává začátek rozvoje tuzemské vodíkové infrastruktury. Před několika týdny byla v Praze na Barrandově otevřena první plnohodnotná samoobslužná vodíková čerpací stanice. Do roku 2030 by jich mělo být po celé republice minimálně 40. Toyota Mirai druhé generace je v současnosti nejprodávanějším sériovým vozem na vodík. Sedan o délce téměř pět metrů disponuje výkonem 182 koní, ujede na jedno natankování 650 km a doba doplnění vodíkových nádrží nepřekračuje pět minut.

Vývoj prodejů a počtu objednávek v prvním čtvrtletí předznamenává, že i letošní rok bude pro Toyotu výrazně úspěšný a povede k upevnění pozice mezi nejprodávanějšími značkami. Toyota předpokládá překonání loňského prodejního rekordu a zároveň i rychlejší růst než deset procent za celý trh. Podle sdělení přítomných představitelů firmy bude tento celosvětový výrobce dál rozvíjet široké spektrum alternativních pohonů od full hybridů a plug-in hybridů přes bateriové elektromobily  až po vozy  na vodíkové palivové články i bezemisní motory spalující vodík.

 

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -