Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8 – velkoprostorový vrchol s úsporným motorem

Testy
15.05.2023

F T G

Peugeot 5008 GT BlueHDi 130 EAT8 – velkoprostorový vrchol s úsporným motorem

Velké SUV od Peugeotu, model 5008, může být právem považován za zdařilou alternativu k vozu kategorie MPV. To potvrzuje nejen jeho originálně pojatá karosérie, ale také absence pohonu všech kol nebo sedmimístný interiér. Testovali jsme vrcholové provedení GT s mimořádně úsporným vznětovým motorem 1.5 BlueHDi.

Peugeot 5008 determinuje zejména stylová a prostorná karosérie. Ta prošla v roce 2020 modernizací a zejména přední část se více přiblížila menšímu modelu 3008. Zajímavostí je, že na rozdíl od modelu 5008 dokáže kompaktnější 3008 nabídnout i pohon všech čtyř kol nebo plug-in hybridní motorizaci.

5008 sází na dlouhou karosérii

Už na první pohled karosérie Peugeotu 5008 naznačuje své velkoprostorové geny. Auto na délku měří 4641 milimetrů a jeho výrazně zkosená zadní část nápadně připomíná právě vozy kategorie MPV. Vpředu má auto výrazné „kly“ LED světlometů pro denní svícení a elegantně působí také bezrámová maska bez stylisticky jasného ohraničení. V testované špičkové výbavě GT navíc zaujme přední maska s chromovanými fazetami ve tvaru šachovnice, což vozu přidává jistou dávku luxusu.

Netradiční dojem činí i černá střecha Black Diamond námi testovaného provedení. Vpředu dominují LED světlomety s originálním tvarem, perfektní účinností, kterým nechybí ani světelný režim pro jízdu za snížené viditelnosti např. v mlze. Mohutně pak působí hranatá záď, jež dostala tmavší sdružené svítilny, jež rovněž využívají full LED technologii. 

Osmnáctipalcová litá kola s diamantovým výbrusem jsou součástí nejvyšší výbavy námi testovaného vozu. Ve standardu výbavy GT je rovněž paket Look GT, který přináší řadu jedinečných prvků. Kromě zmiňované originální masky chladiče, stojí za zmínku chromovaný dekor bočních dveří, okenní lišty nebo práh zadního nárazníku se spodní mřížkou. Jedinečný styl přináší také lemování podběhů kol, kryty vnějších zpětných zrcátek v černé barvě nebo okrasné prahy předních dveří v nerezovém provedení.

Prostor pro sedm

Po usednutí do vozu zaujme nezaměnitelný interiér s několika originálními prvky. Volant je spíše tvaru osmiúhelníku, velmi rychle si na něj však zvyknete. Jedinou výtku máme k jeho nastavení v podélném směru, jde pouze málo přitáhnout k tělu. A právě to by ocenili zejména řidiči vyšší postavy.

Příjemné jsou alcantarové dekory ve dveřích a na palubní desce. Místo klasických přístrojů je zde i-Cockpit, který zahrnuje 12,3 palcový přístrojový štít se spoustou funkcí a praktických zobrazení. Řidič si zde může nakonfigurovat vlastní nastavení, například dát si do popředí navigaci a některé informace potlačit nebo stáhnout až na minimum. V rámci poslední modernizace je navíc tento systém rychlejší a dostal také lepší grafiku. Novinkou je i možnost zobrazit si na displeji výstup z infračervené kamery, která zobrazuje chodce, cyklisty nebo zvěř. Za noční vidění však zaplatíte 38 tisíc korun.

Celý interiér je v noci příjemně nasvícen LED světly s možností nastavení nebo vypnutí. Ve zdařilém interiéru nechybí řada úložných prostorů a praktických a účelově řešených držáků. Centrální displej infotainmentu má úhlopříčku deset palců a nechybí mu například 3D online navigace s hlasovým ovládáním a pěknou grafikou. Ovládání probíhá dotykově nebo na sedmimístné klávesnici uprostřed pod displejem. Na ní se přepíná rádio, klimatizace, navigace, nakonfiguruje se nastavení funkcí vozidla nebo nastaví telefon a další aplikace.

Velmi pohodlným sedadlům vpředu nechybí účinná masážní funkce a samozřejmostí je také nastavitelná délka sedáku. Druhou řadu tvoří tři samostatná sedadla a ve třetí řadě jsou další dvě, se kterými se snadno manipuluje. Po jejich sklopení do podlahy je k dispozici zcela rovná plocha pro zavazadla. Sedadla lze také úplně vyndat a získat prostor navíc. V druhé řadě lze jednotlivé sedáky podélně posouvat a opěradla nastavit do pěti různých úhlů. Základní objem zavazadelníku je 780 litrů při pětimístném uspořádání a po sklopení opěradel druhé řady 1940 litrů.

Jediná naftová motorizace

Současná nabídka motorů modelové řady 5008 zahrnuje benzinový tříválec 1.2 PureTech (96 kW) ve variantě s manuální a automatickou převodovkou. Dále je k dispozici testovaná pohonná jednotka 1.5 BlueHDi, která představuje jedinou naftovou motorizaci v nabídce. Vznětový čtyřválec se prodává výhradně v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8.

Pohonná jednotka 1.5 BlueHDi disponuje nejvyšším výkonem 96 kW při 3750 ot/min. a největším točivým momentem 300 Nm při 1750 ot/min. Tento čtyřválec vychází z pohonné jednotky 1.6 BlueHDI, u které byl zdvihový objem zmenšen zkrácením zdvihu. Dostal samozřejmě i další úpravy, jako například nové turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. Díky těmto parametrům zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min.

V praxi jsme ocenili hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a to díky minimální prodlevě turbodmychadla. Dynamika modelu 5008 je s tímto turbodieselem pouze průměrná, což naznačuje i výrobcem uváděná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,5 s. Svůj podíl na tom má i pohotovostní hmotnost vozu, která činí 1611 kilogramů. Předjížděcí manévry tedy vyžadují více obezřetnosti a to především při jízdě s plně naloženým vozem. Pro běžné jízdní tempo je ale výkon motoru dostatečný. Palec nahoru zaslouží dobré odhlučnění.

Turbodiesel si velmi dobře rozumí s osmistupňovým automatem EAT8 z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Mezi největší přednosti pohonné jednotky patří úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem 5,7 l/100 km, což je perfektní hodnota. Při defenzivní jízdě mimo město se spotřeba dokonce pohybuje na pětilitrové hranici, ve městě se jen málokdy přehoupne přes 6,0 l/100 km. Palivová nádrž má objemu 56 litrů, což vozu zajišťuje slušný dojezd na jedno natankování.  

Naladění podvozku je spíše komfortní, což koresponduje s pojetím vozu. Auto se hravě přenáší přes nerovnosti a palec nahoru zaslouží i odhlučnění interiéru. Cestování po rovných silnicích na delší vzdálenosti je příjemnou záležitostí. Karosérie se v zatáčkách trochu více naklání, což je daní za luxus a je potřeba si na to zvyknout.

Resumé

Peugeot 5008 BlueHDi 130 EAT8 ve špičkové výbavě GT je komfortním rodinným vozem. Auto nabízí dostatečný prostor pro vícečlennou posádku a to díky sedmimístnému uspořádání. Bohatá výbava navíc zvyšuje jízdní pohodlí a v neposlední řadě také bezpečnost. Úsporný vznětový čtyřválec v kombinaci s automatickou převodovkou tento Peugeot doslova předurčuje nejen pro městské využití, ale především pro delší cesty. Palec nahoru také zaslouží atraktivní cenová politika českého zastoupení této značky. S ohledem na blížící se premiéru zcela nové generace, pořídíte testovaný Peugeot 5008 GT již za 1.039.000,- Kč.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:5008
Karosérie:SUV
Motor:BlueHDi 130 EAT8
Palivo:nafta
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1499 ccm
Nejvyšší výkon:96 / 3750 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:190 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:11,8 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 5,6 l, kWh
Velikost zav. prostoru:780 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):56
Pohotovostní hmotnost:1611 Kg
Nosnost:619 Kg
Základní cena:818 800 Kč (1.2 PureTech 130 MAN6, Active Pack, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:920 000 Kč (1.5 BlueHDi 130 EAT8, Active Pack, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -