Renault Austral patří mezi atraktivní SUV francouzské automobilky. A přestože má v segmentu C řadu konkurentů, díky sympatické karosérii a moderní technice se rozhodně nemusí obávat nedostatku zájemců. Tentokrát jsme testovali provedení v základní výbavě Techno s osvědčenou benzinovou třináctistovkou pod kapotou.
Klíčový model automobilky Renault se v základním provedení Techno nabízí za 770 tisíc korun. Není to sice žádná láce, Austral však ambiciózní cenu kompenzuje opravdu bohatou základní výbavou. Mezi základní charakteristické rysy patří nové logo výrobce, stejně jako avantgardní linie světel. Podívejme se tedy na design trochu více zblízka.
Karosérie Renaultu Austral má tradiční tvary, čemuž odpovídá i koeficient aerodynamického odporu 0,28. Dominantou vozu je neobyčejná přední maska chladiče a v neposlední řadě mřížka, která je pod ní. Originální grafika předních světel je charakteristická zejména světly pro denní svícení, které evokují mamutí kly.
Při pohledu na zadní část vozu okamžitě zaujmou zadní světla s 3D efektem. Jsou opravdu rozměrná a vůz opticky znatelně rozšiřují. Palec nahoru zaslouží také prolisy na blatnících a zadních dveřích, které zdůrazňují mohutnost vozu. Karosérie Renaultu Austral vypadá větší, než je tomu ve skutečnosti. Příznivce originální vzhledu bezesporu potěší možnost připlatit si za dvoubarevné provedení.
Interiér působí i v základní výbavě poměrně hodnotně. Látkové čalounění sedadel je kvalitní a většina plastů měkčených. Sedadla jsou vcelku pohodlná, hodilo by se snad jen výraznější tvarování a to především v bederní oblasti zad. Zajímavostí je atypické tvarování volantu v téměř čtvercovém provedení. Praktický smysl tohoto řešení nevidíme, přináší však jistou dávku originality. Pochvalu naopak zaslouží na volantu umístěné kulaté tlačítko pro změnu jízdních režimů Multi Sense. Je skvěle dostupné a neodvání pozornost řidiče od řízení.
Celkově je vnitřek útulný a dojem z dobře vybaveného vozu podtrhuje standardně dodávané multimediální prostředí OpenR s dvanáctipalcovou dotykovou obrazovkou infotainmentu. Samozřejmostí je také stejně veliký digitální přístrojový štít v zorném poli řidiče. Centrální displej se chlubí perfektní grafikou, rychlými reakcemi a zárukou kvality je rovněž navigační systém využívající služeb Google. Velké množství lesklých ploch v interiéru bohužel ukazují veškerý prach a otisky prstů, což vyžaduje pravidelnou péči.
Vpředu je dostatek místa ve všech směrech a nalezení optimální pozice za volantem je hračkou. Všechny výbavové stupně Australu v základní výbavě nabízí posunovatelnou zadní řadu sedadel v rozmezí 16 centimetrů. Výjimkou je varianta Techno Esprit Alpine, kde se toto řešení dodává za příplatek 10 tisíc korun. Posádka má tedy vzadu dostatek místa a to jak v oblasti nohou, tak i ramen a hlavy. V závislosti na poloze zadních sedadel poskytuje zavazadelník dostatečný objem v rozmezí 487 – 575 litrů. Ten lze navýšit sklopením opěradel zadních sedadel až na 1525 litrů.
Renault Austral se u nás prozatím nabízí pouze s mild-hybridní technologií pod kapotou a to ve dvou výkonových verzích. Základní variantu pohání přeplňovaný zážehový čtyřválec 1.3 l s nejvyšším výkonem 103 kW při 4500 – 5750 ot/min kombinovaný se šestistupňovou manuální převodovkou. Silnější provedení se pak chlubí výkonem 116 kW a největším točivým momentem 270 Nm. Časem ještě přibude silnější hybrid využívající tříválce 1.2 l.
Maximální točivý moment testované slabší varianty činí 260 Nm a vrcholí v rozmezí 1750 – 3500 ot/min. Pohonná jednotka využívá elektromotoru s akumulátorem o kapacitě 0,15 kWh. Jeho asistenci při rozjezdech ale prakticky ani nezaznamenáte. Šestistupňový manuál má delší dráhy řazení, jinak je však řazení přesné a příjemné na ovládání.
Dynamické vlastnosti základní verze pochopitelně nejsou kdovíjak úchvatné, pro normální jízdu ale rozhodně stačí. Pro lepší dynamiku je třeba držet motor ve vyšších otáčkách, což usnadňuje právě manuální převodovka. Asi nikoho nepřekvapí, že se z nižších otáček motoru příliš nechce.
Spotřeba pohonných hmot se v kombinovaném režimu pohybuje kolem 6,7 l/100 km. Při dálničním limitu točí motor 2400 ot/min na šestý převodový stupeň a spotřebuje kolem 8 litrů. S tímto apetitem počítejte také ve městě. Naopak mimo město spotřeba klesá klidně i po šestilitrovou hranici.
Austral využívá koncernové platformy CMF-CD se vzpěrami McPherson vpředu a vlečnou zadní nápravou. Odpružení je tužšího charakteru, což zajišťuje velmi dobrou stabilitu a jisté ovládání. I základní varianta Renaultu Austral obouvá devatenáctipalcové pneumatiky. O to větším překvapením byla skutečnost, že se auto dokáže dobře vypořádat s nerovnostmi našich silnic. Zároveň nedochází k odskakování kol na nekvalitním povrchu. Posilovač řízení je poměrně účinný, takže výraznou zpětnou vazbu od předních kol nečekejte. Palec nahoru naopak zaslouží strmější převod řízení, který se hodí zejména ve městě.
Zajímavostí je, že varianta s dražší hybridní motorizací bude v nabídce v kombinaci se čtyřprvkovou nápravou vzadu. Ta se navíc bude pojit se systémem natáčení zadních kol 4Control. Jízdní vlastnosti této verze by tedy měly být ještě lepší. Naopak pohon všech kol žádný Renault Austral nenabídne a v zimních podmínkách si tedy uživatelé budou muset vystačit s elektronickými pomocníky.
Renault Austral MHEV 140 je pohledný crossover s dostatečným vnitřním prostorem a slušnou variabilitou. Základní motorizace nabízí jako jediná manuální převodovku, potenciální zájemci se však musí smířit pouze s průměrnou dynamikou. Příjemný jízdní komfort zajistí podvozek, který navíc poskytuje dobrou jízdní stabilitu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Renault |
Model: | Austral |
Karosérie: | SUV |
Motor: | MHEV 140 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1333 ccm |
Nejvyšší výkon: | 103 / 4500 - 5750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 260 / 1750 - 3500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 175 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,7 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 6,3 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 487 - 575 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 55 |
Pohotovostní hmotnost: | 1448 - 1565 Kg |
Nosnost: | 457 - 574 Kg |
Základní cena: | 770 000 Kč (MHEV 140, Techno) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 770 000 Kč (MHEV 140, Techno) |