Toyoty Proace Verso je prostorným minivanem, který nabízí pohodlné cestování pro vícečlennou posádku. Vůz lze nově vybavit také univerzální obytnou přestavbou od Toyoty Professional, jenž částečně supluje standardní obytný automobil. Testovali jsme model poháněný oblíbeným vznětovým čtyřválcem 2.0 D-4D s nejvyšším výkonem 130 kW.
Model Proace Verso vyrábí Toyota ve spolupráci s koncernem PSA. Se spřízněnými automobily Citroen Spacetourer a Peugeot Traveller tedy sdílí většinu prvků. Ačkoliv se oba dva koncernové minivany se spalovacími motory u nás již nenabízí, Toyota se stále prodává s osvědčeným vznětovým čtyřválcem a to ve dvou výkonových variantách.
Toyota Proace Verso v testovaném provedení L1 měří na délku 4959 milimetrů. To představuje velmi solidní základ pro velkorysý vnitřní prostor. Tvar karosérie je samozřejmě především praktický, takže jej charakterizují hranaté tvary. Určitá invence je vidět zejména na přední části, která zaujme rozměrnou maskou se stříbrnými profily. Ta začíná prakticky hned nad vozovkou a stylově koresponduje s modelovou řadou Toyoty. Diody LED pro denní svícení jsou součástí hlavních světlometů a mlhová světla se pak nacházejí v nárazníku.
Zkoušený Proace Verso byl vybaven druhým nejvyšším stupněm výbavy s názvem Family. Navíc nechyběl ani příplatkový paket Comfort Navi (+60 tisíc korun). Ten přináší nejen efektní sedmnáctipalcová litá kola, ale také například xenonové přední světlomety s LED světly pro denní svícení, parkovací senzory a samozřejmě také multimediální systém Toyota Pro-Touch s navigací.
Okamžitě po usednutí do vozu zaujme dostatečně dimenzovaný vnitřní prostor. Vpředu musíme pochválit především dostatek místa v příčném směru. Snad jen v podélné části bychom si uměli představit větší možnost posunu sedadla řidiče směrem vzad. Přístrojová deska je vyvedena spíše z tvrdších plastů, palec nahoru však zaslouží za velmi dobrou dostupnost téměř všech ovladačů. Celkově tedy působí moderně a elegantně. Přímo na palubní desce se nachází již tradičně otočný volič samočinné převodovky. Není se co divit, vždyť středový tunel zde zcela chybí.
Centrální displej infotainmentu Toyota Pro-Touch disponuje pěknou grafikou. Potěší také široké možnosti propojení s ostatním zařízením a nechybí ani konektivita Apple CarPlay a Android Auto. Pouze odkládacích přihrádek by mohlo být více. Na druhou stranu ty stávající jsou praktické, velké a dobře dostupné. Do zadní části interiéru je velice dobrý přístup a to díky velkým posuvným bočním dveřím. A co všechno přináší vestavba FullVans?
Pohodlí v interiéru při kempování jednoznačně zajistí otáčecí přední sedadla, která tedy mohou směřovat i do interiéru. Nad nimi je pak průchod do střešního stanu, který lze jednoduchým odjištěním několika pojistek ručně vyklopit. Stan zajišťující prostor pro pohodlné přespání dvou dospělých osob je vybaven ventilačními okny s praktickou síťkou proti hmyzu. Postel lze navíc i zvednout, čímž v kabině vozu vznikne více místa na jednodušší pohyb.
Také v kabině lze jednoduše vytvořit místo pro spaní, k čemuž slouží praktická matrace. Stačí jen složit opěradla zadních sedadel a matraci rozložit na dřevěnou desku umístěnou v praktickém boxu vestavby. Díky tomu Toyota Proace Verso nabízí pohodlné přenocování až čtyřem dospělým osobám, což se hodí například při cestování s dětmi.
Díky dostatečně prostornému pětimístnému interiéru lze před druhou řadu sedadel umístit stolek, čímž vzniká místo pro příjemný společenský pobyt v kabině. Tepelnou pohodu navíc zajistí příplatkové nezávislé topení (+27 tisíc korun), které se ovládá na B sloupku u spolujezdce.
Páté výklopné dveře ukrývají hlavní část vestavby FullVans se čtyřmi šuplíky. Po praktickém odjištění odhalí základní kuchyňskou výbavu. Nechybí kompaktní dřez s výklopnou baterií napojenou na kanystr s čistou vodou i odpadní vodou. Samozřejmostí je také elektrická indukční varná deska, která je však funkční pouze po připojení automobilu do sítě. Její účel pak na cestách může suplovat klasický plynový vařič.
Další část úložného prostoru vyplnila příplatková lednice (+20 tisíc korun) s připojením na samostatnou baterii. K jejímu dobíjení dochází buď za jízdy, nebo prostřednictvím solárního panelu umístěného na střešním stanu. Nechybí ani dostatek dalšího prostoru třeba na uskladnění nádobí a příborů. Opravdovou vychytávkou nad pravými bočními dveřmi je příplatková markýza (30,5 tisíc korun). Ta cestovatele ochrání nejen před sluncem, ale i deštěm.
Toyota Proace Verso se aktuálně nabízí pouze v kombinaci se vznětovým čtyřválcem 2.0 D-4D a to ve dvou výkonových variantách - 140 a 180 koní. My jsme zkoušeli nejsilnější dvoulitr s nejvyšším výkonem 130 kW při 3750 ot/min a největším točivým momentem 400 Nm. Ten vrcholí při 2000 ot/min. Tato varianta se vyrábí výhradně ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou. Zájemci o manuál pak musí zvolit slabší verzi dvoulitrového čtyřválce.
Auto má dostatek výkonu prakticky pro veškeré jízdní situace a to i s kempingovou vestavbou. Motor příjemně zabírá již od 1800 ot/min a chlubí se relativně kultivovaným projevem a dobrým odhlučněním. Chválíme také plynulý nárůst výkonu a jen nepatrnou prodlevu turbodmychadla.
Velice se nám zamlouvá samočinná převodovka, která pracuje na principu měniče točivého momentu. Oproti dvouspojkovým převodovkám jsme ocenili hladší rozjezdy a příjemnější popojíždění s absencí trhavých pohybů. A to je dobrá zpráva zejména při jízdě v městském provozu. Rychlostí řazení sice testovaný automat za dvouspojkovými převodovkami trochu zaostává, rozdíl však není nikterak propastný.
Škála osmi stupňů pak v praxi znamená velmi časté řazení a tedy i udržování motoru poblíž hranice největšího točivého momentu. Řidič tak má velmi často k dispozici maximální potenciál. Snad jen na otočný ovladač převodovky si je třeba chvíli zvykat. Vhod přijde i funkce manuálního řazení prostřednictvím páček pod volantem. Tato funkce se aktivuje tlačítkem M vedle otočného voliče převodovky. Dynamickou jízdu si asi v tomto autě nikdo užívat nebude, ruční volba převodových stupňů se ale může hodit například při sjíždění prudkých horských průsmyků.
Pohotovostní hmotnost vozu se pohybuje kolem 1,7 tuny a nutno dodat, že vestavba přidává o další desítky kilogramů navíc. Vysoká karosérie samozřejmě znamená vyšší aerodynamický odpor, což se projevuje i na spotřebě pohonných hmot. V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem hranice 8 l/100 km, na dálnici je však nutné počítat s apetitem v rozmezí 9 – 10 l/100 km. V kombinaci s nádrží o objemu 69 litrů tak automobil poskytuje relativně velký akční rádius na jedno natankování.
Základem podvozku je upravená modulární platforma PSA EMP2, doplněná nezávislým zavěšením zadních kol pro větší komfort jízdy. Podvozek Toyoty Proace Verso je poddajný a dokáže dobře filtrovat nerovnosti našich silnic. S vestavbou však došlo nejen ke zvýšení hmotnosti vozu, ale také k posunutí těžiště o něco výše. Tím se o něco zhoršila stabilita karosérie, která se v zatáčkách o něco více naklání. Vyžaduje to tedy opatrný přístup zejména při průjezdu ostřejších zatáček.
Toyota Proace Verso FullVans 2.0 D-4D 180 je univerzální minivan, který lze na rozdíl od klasických obytných vozů velmi dobře využít nejen pro kempování, ale také pro běžné denní ježdění. Má příjemný motor, prostorný interiér a i při dlouhých cestách nabízí vynikající komfort. Další silnou zbraní Toyoty je atraktivní pořizovací cena. Ta v případě testovaného provedení startuje na částce 1 087 000 Kč bez DPH. Základní set vestavby FullVans pak pořídíte za 227 tisíc korun. Toyota tedy nabízí zajímavou alternativu k lépe vybaveným obytným dodávkám od konkurence.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Proace Verso |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 2.0 D-4D 180 A/T |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2023 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon: | 130 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400 / 2000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 185 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,1 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | 7,5 / 5,5 / 6,2 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | N/A l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 69 |
Pohotovostní hmotnost: | 1730 Kg |
Nosnost: | 1115 Kg |
Základní cena: | 990 000 Kč (2.0 D-4D 140 6 M/T, karosérie L1, Kombi) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 186 000 Kč (2.0 D-4D 180 8 A/T, karosérie L1, Shuttle) |