Peugeot 3008 GT 1.5 BlueHDi 130 EAT8 – naftová volba

Testy
06.03.2023

F T G

Peugeot 3008 GT 1.5 BlueHDi 130 EAT8 – naftová volba

Peugeot 3008 je oblíbené SUV, které sází především na výrazný vzhled a komfortní interiér. Dvojnásob to platí pro špičkovou variantu GT námi testovaného vozu. Příznivce vznětových motorů pak bezesporu potěší úsporný čtyřválec 1.5 BlueHDi s automatickou převodovkou EAT8.

Druhá generace Peugeotu 3008 byla představena v roce 2016 a o rok později dokonce vyhrála soutěž evropské Auto roku. Tento model se těší velkému zájmu zákazníků, což lze s klidem říci také o modernizované variantě, jež působí ještě elegantnějším dojmem.

Elegantní vzhled

Avizovaná modernizace se dotkla zejména přední části vozu. Auto dostalo větší masku chladiče, která má navíc ve vrcholové výbavě GT jedinečný vzor tvořený chromovanými fazetami, jenž zdůrazňuje dynamiku vozu. Novinkou také bylo výrazné logo značky nebo označení modelu 3008 umístěné nad maskou chladiče.

Všechny modely využívají již v základní výbavě LED technologii předních světlometů. Na ty pak navazují zalomená světla pro denní svícení s chromovou špičkou. U vyšší výbavy najdeme Full LED světlomety s funkcí přídavného osvětlení do zatáčky (EVS) optimalizující viditelnost až do rychlosti 90 km/h. V těchto světlometech nahrazuje nová funkce Foggy Mode mlhová světla, kdy se při zapnutých zadních mlhových svítilnách rozsvítí potkávací světla se sníženou intenzitou.

Modernizované zadní sdružené světlomety opět používají technologii Full LED a mají tvar 3D lvích drápů pro energický světelný podpis. Směrovky jsou vybavené funkcí posunu světla. Vzadu mají světla průhledné kouřové sklo a elegantně navazují na černou lištu zavazadlového prostoru. Opticky tak rozšiřují celou zadní část.

Testované provedení bylo navíc vybaveno paketem Black Pack, který přináší některé vnější prvky karosérie v tmavém provedení. V kombinaci s červeným perleťovým lakem karosérie vypadá zkoušené SUV zkrátka úchvatně. Eleganci podtrhují devatenáctipalcová kola s černým výbrusem, stejně jako bezrámová přední maska včetně loga výrobce v tmavém chromu.

Černý lesk najdeme také ve spodní liště předního nárazníku, na bočním orámování oken a v neposlední řadě také na liště zadního nárazníku. Emblém označení modelu na přední kapotě je rovněž vyveden v tmavém provedení. Příplatek 15 tisíc korun za tento paket tedy podle nás rozhodně stojí a design automobilu posune o level výše.

Moderní a komfortní interiér

Samozřejmostí pracoviště řidiče je i-Cockppit, který charakterizuje malý volant a vyvýšený přístrojový panel s displejem o úhlopříčce 12,3 palců. Na něj se tedy díváte přes zploštělý věnec volantu (v horní části), což může poněkud komplikovat nalezení optimální pozice za volantem. Nutno dodat, že na rozdíl od některých jiných modelů tohoto výrobce, je právě architektura i-Cockpit v Peugeotu 3008 relativně přátelská a vyhoví širokému spektru zákazníků.

Palec nahoru pak zaslouží širokoúhlý centrální desetipalcový displej umístěný na horní části středového panelu. Pod ním je sada sedmi tlačítek umožňující přímý přístup k hlavním funkcím jako je rádio, klimatizace, 3D on-line navigace, nastavení parametrů vozu, telefon, mobilní aplikace a výstražná světla.

Testované SUV bylo vybaveno příplatkovými sedadly s kombinovaným čalouněním alcantarou (+45 tisíc korun), které nabízí prémiový vzhled a velmi dobrý komfort. Paket Power Seats (+30 tisíc korun) navíc přidá specifické tvarování předních sedadel se zdravotním certifikátem AGR, masážní funkce nebo nastavitelnou délku sedáku. Samozřejmostí je také účinné vyhřívání. Tyto sedadla zajistí špičkový komfort a to i na dlouhých cestách.  

Technologická výbava vozu zahrnovala i přepínač jízdních režimů nebo třeba  systém nočního vidění (+38 tisíc korun). Ten při snížené viditelnosti detekuje chodce nebo zvíře na vzdálenost 200 až 250 metrů. Samozřejmostí je také systém rozpoznání dopravních značek. K bezpečnosti rovněž přispívá automatické nouzové brzdění poslední generace, které rozpozná chodce a cyklisty ve dne i v noci při jízdní rychlosti od 5 do 140 km/h včetně bezpečnostního systému varování před srážkou.

Interiér zaslouží pochvalu za dostatečně dimenzovaný prostor na předních sedadlech. Vzadu je prostoru rovněž dostatek a to i v oblasti hlavy a ramen. Zavazadelník nabízí standardní objem 520 litrů, který lze sklopením zadních opěradel zvětšit až na 1482 litrů. Škoda jen, že po sklopení nedojde k vytvoření zcela rovné plochy.

Jediná naftová motorizace

Současná nabídka motorů modelové řady 3008 zahrnuje benzinový tříválec 1.2 PureTech (96 kW) a tři plug-in hybridní varianty se zážehovým čtyřválcem 1.6 PureTech. Dále je k dispozici testovaná pohonná jednotka 1.5 BlueHDi, která představuje jedinou naftovou motorizaci v nabídce. Vznětový čtyřválec se prodává výhradně v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8, zatímco konvenční varianta s benzinovým čtyřválcem 1.2 PureTech je dostupná i se šestistupňovým manuálem.

Pohonná jednotka 1.5 BlueHDi disponuje nejvyšším výkonem 96 kW při 3750 ot/min. a největším točivým momentem 300 Nm při 1750 ot/min. Tento čtyřválec vychází z pohonné jednotky 1.6 BlueHDI, u které byl zdvihový objem zmenšen zkrácením zdvihu. Dostal samozřejmě i další úpravy, jako například nové turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. Díky těmto parametrům zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min.

V praxi jsme ocenili hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a to díky minimální prodlevě turbodmychadla. Dynamika modelu 3008 je s tímto turbodieselem pouze průměrná, což naznačuje i výrobcem uváděná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,5 s. Svůj podíl na tom má i pohotovostní hmotnost vozu, která činí 1504 kilogramů. Předjížděcí manévry tedy vyžadují více obezřetnosti a to především při jízdě s plně naloženým vozem. Pro běžné jízdní tempo je ale výkon motoru dostatečný. Palec nahoru zaslouží dobré odhlučnění.

Turbodiesel si velmi dobře rozumí s osmistupňovým automatem EAT8 z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Mezi největší přednosti pohonné jednotky patří úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem 5,6 l/100 km, což je perfektní hodnota. Při defenzivní jízdě mimo město se spotřeba dokonce pohybuje na pětilitrové hranici, ve městě se jen málokdy přehoupne přes 6,0 l/100 km. Palivová nádrž má objemu 53 litrů, což vozu zajišťuje slušný dojezd na jedno natankování.  

Oproti plug-in hybridním variantám je pohotovostní hmotnost testované specifikace o poznání příznivější, což se pozitivně projevuje také jízdních vlastnostech. Podvozek je relativně agilní a to i při dynamickém jízdním stylu. Stále si však zachovává příjemný jízdní komfort a to i přes devatenáctipalcová kola. Ocelili bychom snad jen lepší filtrování větších nerovností. Pochvalu zaslouží brzdy. Jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Snad jen dávkování brzdné síly vyžaduje chvíli zvyku.

Resumé

Špičkově vybavený Peugeot 3008 GT 1.5 BlueHDi 130 EAT8 je SUV střední třídy s atraktivním designem a téměř prémiovým interiérem. Ten je kvalitně zpracovaný a pochvalu zaslouží i dostatečný vnitřní prostor. Úsporný vznětový čtyřválec v kombinaci s automatickou převodovkou tento Peugeot doslova předurčuje nejen pro městské využití, ale především pro delší cesty. Moderní technologie a bohatá výbava varianty GT dokáží ospravedlnit ambiciózní cenovku 1.095.000,- Kč.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:3008
Karosérie:SUV
Motor:1.5 BlueHDi 130 EAT8
Palivo:nafta
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1499 ccm
Nejvyšší výkon:96 / 3750 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:189 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:11,5 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 5,5 l, kWh
Velikost zav. prostoru:520 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):53
Pohotovostní hmotnost:1504 Kg
Nosnost:496 Kg
Základní cena:830 000 Kč (1.2 PureTech 130 MAN6, Active Pack)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:940 000 Kč (1.5 BlueHDi 130 EAT8, Active Pack)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -