Opel Astra 1.2 Turbo 130k AT8 – moderní elegance

Testy
27.02.2023

F T G

Opel Astra 1.2 Turbo 130k AT8 – moderní elegance

Šestá generace oblíbeného hatchbacku Opel Astra již na první pohled zaujme svým extravagantním vzhledem. Pod moderně vyvedenou karosérií se navíc skrývá osvědčená technika koncernu PSA. Testovali jsme provedení Elegance s benzinovým tříválcem 1.2 Turbo pod kapotou.

Opel Astra doposud patří mezi nejprodávanější modely značky a nutno dodat, že i pod křídly koncernu PSA má velmi dobře našlápnuto. Ultramoderní design totiž abstrahuje od některých kontroverzních prvků sourozence Peugeot 308, což hraje do karet zejména konzervativně smýšlejícím zákazníkům.

Čisté linie

Právě design nového Opelu Astra je jednou z hlavních předností tohoto sympatického modelu. Uhlazené linie s absencí provokativních tvarů formuje elegantní vzhled testované novinky. Ten je navíc umocněn žlutou metalízou zkoušeného provedení, která ještě více zdůrazní čisté linie vozu. Překvapí navíc skutečnost, že právě toto výstřední lakování je v nabídce jako jediné bez příplatku.

Dominantou výrazně tvarované přední části je leskle černá maska, kterou automobilka označuje jako Opel Vizor. Po stranách na masku navazují LED světlomety s ostře řezaným podpisem denního svícení ve tvaru písmene L. Inspirací samozřejmě byl Opel Mokka, která obdobný design představila již v roce 2020. Vpředu Opel Astra zaujme i majestátním nasávacím otvorem. Zkrátka radost pohledět.

Zadní část zase zdobí ostře řezaný C sloupek střechy, stejně jako dvoubarevné lakování námi testovaného vozu (+ 10 tisíc korunu). Úzké světlomety vzadu rovněž působí futuristicky a vše dokresluje výrazný nápis modelu. Palec nahoru zaslouží také sedmnáctipalcové broušené ráfky nebo zatmavěná zadní okna – to vše ve standardní výbavě Elegance.

Co se týká rozměrů karosérie, vůz se mezigeneračně zvětšil o 4 mm na celkovou délku 4374 milimetrů. Astra je také o 44 mm nižší a překvapivě o jeden centimetr užší. Rozvor se však prodloužil o 13 milimetrů, což má přispět k většímu vnitřnímu prostoru.

Ergonomie na jedničku!

Jelikož interiér nové Astry vznikal samostatně v automobilce Opel, zapomeňte na kontroverzní i-Cockpit Peugeotu 308. Volant tak má tradiční tvar a na přístrojový štít je dobře vidět prakticky z jakékoliv pozice. Oproti současným trendům je navíc pracoviště řidiče vybaveno větším množstvím fyzických tlačítek, což usnadňuje ovládání různých funkcí při jízdě. Dvojice desetipalcových displejů navíc vypadá velice atraktivně, protože opticky tvoří jeden celek. Bravo!

Ovládání infotainmentu vyžaduje chvíli zvyku, pochvalu ale zaslouží za možnost individuálního přizpůsobení. Líbí se nám také pěkná grafika displeje. Celkově je interiér dobře zpracován a disponuje řadou kvalitních materiálů. Snad jen použité barvené odstíny jsou trochu mdlé. Palec nahoru naopak dáváme pohodlnému AGR sedadlu řidiče, které neunaví ani při delší jízdě. Za příplatek, jehož součástí je i vyhřívaný volant a vyhřívání předních sedadel, dostanete navíc AGR sedadlo i pro spolujezdce.  

Za volantem se sedí pohodlně a překvapením je, že sedadlo lze umístit poměrně nízko. Vpředu je dostatek prostoru ve všech směrech a ani středový tunel nikterak nebrání komfortu. Na zadních sedadlech je místa tak akorát, druhá řada je tedy určena spíše osobám průměrného vzrůstu. Zavazadelník poskytuje standardní objem 422 litrů. Potěší však dvojité dno, nadprůměrná šířka mezi podběhy (106 cm) a v neposlední řadě také nízko umístěná hrana pro nakládání těžšího nákladu.

Koncernová volba

Potenciální zájemci o Opel Astra mají na výběr benzinový, naftový nebo plug-in hybridní motor. Varainta s plug-in hybridním motorem sice jako jediná z benzinových motorů nabízí čtyřválec, pořizovací cena však startuje na ambiciózní částce 939.990,- Kč. Optimální nám tedy přijde volba benzinového tříválce o zdvihovém objemu 1199 ccm, který je v nabídce ve dvou výkonových variantách – 81 kW a 96 kW. My jsme testovali silnější provedení s nejvyšším výkonem 96 kW při 5500 ot/min. Největší točivý moment 230 Nm pak vrcholí při 1750 ot/min. Cenový rozdíl mezi těmito variantami činí zanedbatelných dvacet tisíc korun.

Motor má na volnoběh kultivovaný chod a příjemný zvukový projev. Dynamický potenciál auta s touto pohonnou jednotkou je dostatečný a pro běžné ježdění rozhodně stačí. Zvyknout si řidič musí snad jen na výraznější turboefekt a trochu zamrzí absence výkonové špičky ve vysokých otáčkách. Akusticky se motor projevuje o něco více, zase ale netrpí neduhy jiných tříválců, jako jsou vibrace nebo dunění v nízkých otáčkách.

Benzinové tříválce jsou v nabídce s manuálem i automatem, naftový motor a výkonný plug-in hybrid pak výhradně s automatickou převodovkou. My jsme testovali variantu s osmistupňovým automatem, který pochází od výrobce Aisin. Ta si s pohonnou jednotkou velmi dobře rozumí a vyznačuje se především hladkými rozjezdy a intuitivní volbou jednotlivých převodových stupňů. Navíc řadí rychle a má optimální odstupňování jednotlivých převodových stupňů. Samozřejmostí je také manuální režim. Volby jednotlivých rychlostí pak probíhají prostřednictvím pádel pod volantem. A jak je na tom testovaný model se spotřebou pohonných hmot?

V kombinovaném jízdním režimu jsme jezdili do  6,0 l/100 km, ve městě se pak apetit motoru vyšplhal na 7,0 l na 100 kilometrů. Defenzivní jízdní styl po běžných silnicích znamená hodnoty spotřeby začínající pětkou. Palivová nádrž má slušný objem 52 litrů, který umožňuje dostatečný dojezd na jedno natankování.

Ve znamení komfortu

Šestá generace nového Opelu Astra byla postavena na platformě EMP2 koncernu Stellantis. Podvozek tvoří jednoduchá náprava vzadu a klasické tlumiče. Jízdní chování je podobné koncernovému Peugeotu 308, charakter podvozku Opelu Astra je však trochu jiný. Naladění tlumičů je měkčí, což přináší vyšší jízdní komfort zejména na nekvalitních silnicích nebo městské dlažbě.

Při rychlé jízdě se karosérie o něco více naklání a není tak precizní při průjezdu zatáčkami. Stále si však zachovává neutrální jízdní vlastnosti. Ocenili jsme ale skutečnost, že zásahy elektronické stabilizace nejsou tak časté, jakou u koncernového sourozence ze stáje Peugeot. Řízení je přeposilované a jeho převod je relativně málo strmý. Celkově tedy vůz nepůsobí tak dynamicky jako Peugeot 308, avšak lépe se cítí na nerovnostech při běžné jízdě.

Resumé

Opel Astra 1.2 Turbo 130k AT8 je atraktivní hatchback s neotřelým designem, který má šanci zalíbit se širokému spektru potenciálních zájemců. Interiér zaslouží pochvalu za přítomnost klasických ovladačů, které v kombinaci s displeji působí moderně a prakticky zároveň. Novinka také zaslouží palec nahoru za ergonomický posez za volantem a pohodlná sedadla.

Variantu s výkonnějším tříválcem považujeme za optimální, otázkou zůstává, zda se vyplatí příplatek ve výši padesáti tisíc korun za automat. Motor je úsporný a poskytuje dostatečnou dynamiku. Podvozek je komfortní, pro rychlou jízdu se ale příliš nehodí. V kombinaci s testovanou pohonnou jednotkou dává ale Opel Astra jednoznačně smysl! 

Tým AUTOINDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Opel
Model:Astra
Karosérie:Hatchback
Motor:1.2 Turbo 130k AT8
Palivo:benzín
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:3
Objem motoru:1199 ccm
Nejvyšší výkon:96 / 5500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:230 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:210 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,7 s
Velikost zav. prostoru:422 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):52
Pohotovostní hmotnost:1371 Kg
Nosnost:499 Kg
Základní cena:549 990 Kč (1.2 Turbo 110k, Edition, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:679 990 Kč (1.2 Turbo 130k AT8, Elegance, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -