Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 6AT – drsňák s prémiovým charakterem

Testy
19.02.2023

F T G

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D 6AT – drsňák s prémiovým charakterem

Modelová řada 150 legendární Toyoty Land Cruiser je v současném světě offroadů bezesporu ikonou. Tento osvědčený terénní vůz se příliš nemění, jen čas od času dostane několik vylepšení, které jsou však spíše kosmetického charakteru. 

Jako ze staré školy působí Toyota Land Cruiser v současném automobilovém světě. Tento čistokrevný offroad však má mnoho schopností, na které mohou novodobá SUV zapomenout. Díky klasickému žebřinovému rámu má velmi dobré schopnosti v terénu, avšak lze ho s klidem používat i pro každodenní ježdění. I na silnici totiž nabízí solidní komfort. Jízdní styl je pochopitelně nutné přizpůsobit karosérii s relativně vysokým těžištěm a také hmotnosti auta.

Nejen v Evropě si Land Cruiser každoročně nachází spoustu příznivců, takže i úspěch poslední generace modelové řady Land Cruiser je zaručen. U nás se tento model nabízí výhradně se vznětovým čtyřválcem 2.8 l, jenž v rámci poslední evoluce nabízí  nejvyšší výkon 150 kW. V rámci našeho redakčního testu jsme vyzkoušeli, jak se s ním jezdí.

Prostorný obojživelník

Už na první pohled je Toyota Land Cruiser robustním automobilem, což dokazují jeho vnější rozměry. Délka karosérie se v rámci modernizace prodloužila na 4840 milimetrů, její šířka pak činí 1885 mm. Výška včetně střešních nosičů činí úctyhodných 1890 mm. Novinkou testované nejvyšší výbavy Executive je tzv. Paket Black, který přináší několik stylistických doplňků. Za zmínku stojí například tmavá mřížka chladiče nebo černé lemování mlhových světel. Ve stejném odstínu jsou také kryty vnějších zpětných zrcátek, což působí elegantním dojmem.

Samozřejmostí předních světlometů je moderní Bi-LED technologii s automatickou regulací. Zadní svítilny jsou nově čiré. Atraktivní vzhled pak zajišťují prolisy na kapotě a v neposlední řadě i robustní nárazník. Obří rozměry Land Cruiser neskryje ani při pohledu z boku. Boční nášlapy usnadní nastupování do auta, avšak často ušpiní kalhoty při vystupování. Kvůli světlé výšce 215 milimetrů jsou ale nezbytností.

Odpůrce novodobých interiérů potěší Land Cruiser okamžitě po usednutí za volant. Konvenční přístrojová deska je doslova posetá klasickými tlačítky, která zajistí snadné ovládání a logické uspořádání. Několik ovladačů se doslova zatoulalo kolem sloupku řízení, takže jsme je museli chvilku hledat. Jakmile si na to ale zvyknete, bude ovládání velice intuitivní. Na středovém panelu jsou pak ovladače terénních funkcí. Za zmínku například stojí uzávěrky diferenciálů a v neposlední řadě také adaptivní tlumiče resp. světlá výška vozu.

Novinkou je multimediální systém Toyota Touch 2 s devítipalcovou dotykovou obrazovkou. Má relativně rychlé reakce a přehledné menu. Samozřejmostí je také konektivita Apple CarPlay a Android Auto. Ovládání navíc zpříjemňuje řada klasických tlačítek po stranách obrazovky a nechybí ani kruhové ovladače.

Sedadla jsou velice pohodlná a mají účinné vyhřívání a odvětrávání. Ocenili bychom snad jen výraznější boční vedení. To ale u této kategorie vozů nikoho příliš trápit nemusí. Příjemný je elektricky nastavitelný volant, kterému nechybí vyhřívání. Příjemnou atmosféru při jízdě zajišťuje prémiový audiosystém JBL se 14-ti reproduktory.

Interiér se chlubí solidním vnitřním prostorem a to nejen vpředu, ale i na zadních sedadlech. Komfort vzadu navíc zvyšuje možnost nastavení sklonu opěradla a vhod přijde i loketní opěrka. Ve výbavě na přání nechybí ani třetí řada sedadel pro sedmimístné provedení. Zavazadelník nabízí slušný objem 621 litrů. Přístup ale poněkud omezuje víko zavazadlového prostoru, které se otevírá do strany. Tento systém totiž vyžaduje více prostoru za vozidlem.

Naftová posila

Toyota Land Cruiser se nabízí výhradně se vznětovým čtyřválcem 2.8 D-4D. V rámci modernizace vzrostl jeho výkon o 20 kW na výsledných 150 kW při 3000 – 3400 ot/min. Také největší točivý moment se zlepšil a to ze 450 Nm na 500 Nm. Maximální kroutící moment vrcholí v rozmezí 1600 – 2800 ot/min. Motor má šestnáct ventilů, rozvod paliva Common Rail a vstřikování močoviny (AdBlue).

Po nastartování o sobě dává pohonná jednotka vědět hrubším chodem, při klidné jízdě ale motor prakticky neslyšíte. Je to dáno mimo jiné i povedeným šestistupňovým automatem s hydrodynamickým měničem, se kterým si vznětový čtyřválec skvěle rozumí. Pokud nebudete razantně akcelerovat, automat udržuje motor v relativně nízkých otáčkách. Převodovka si zaslouží pochvalu za intuitivní a hlavně plynulé řazení. Líbila se nám také minimální prodleva.

V porovnání s předchozí variantou došlo ke zlepšení dynamiky vozu a potvrzují to i papírové parametry. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 9,9 sekundy, což je o tři sekundy lepší, než tomu bylo dříve. Pocitově charakter motoru významně ovlivňuje zvolený jízdní režim. K dispozici je Comfort, Eco, Normal, Sport a Sport+. Nejčastěji jsme využívali ekologicky zaměřený režim, který umožňuje citlivější dávkování výkonu plynovým pedálem.

Režim Comfort zase zajistí o poznání pohodlnější charakter adaptivních tlumičů, což jsme ocenili zejména na nekvalitních silnicích. Smysl sportovních režimů je samozřejmě ve voze segmentu offroad diskutabilní. Pomůžou snad jen při potřebě rychlejší jízdy nebo předjížděcích manévrech. Motor má chuť po otáčkách ovšem v těch vysokých o sobě dává poměrně výrazně vědět. Akustické pohodě tedy spíše vyhoví klidná jízda.

Toyota v rámci modernizovaného Land Cruiseru přislíbila nižší spotřebu pohonných hmot. Kombinovaný průměr udávaný výrobcem podle metodiky WLTP činí 9,3 – 9,7 l/100 km. A jak je to v praxi? Při snaze o úspornou jízdu se spotřeba testované Toyoty pohybovala kolem hranice 9 l/100 km. Běžný jízdní styl pak znamená desetilitrový apetit. Na dálnici nebo ve městě je nutné počítat se spotřebou 11-12 l. To jsou stále velmi slušné hodnoty pro auto tohoto segmentu. Díky nádrži o objemu 87 litrů navíc Land Cruiser nabízí solidní dojezd.    

Cestou necestou

Na podvozku Toyoty Land Cruiser se v podstatě nic nezměnilo. Jedná se o klasický offroad s žebřinovým rámem, který pochopitelně neposkytuje takovou stabilitu, jako běžný osobní automobil, s čímž je třeba neustále počítat. Řízení navíc není tak strmé, takže je třeba připravit se na větší manévry volantem. Kdykoli jsme do auta nasedli, cítili jsme se bezpečně a to díky úctyhodným rozměrům a skvělému výhledu. Manévrování v městském prostředí pochopitelně vyžaduje chvíli zvyku, stejně jako trpělivosti při hledání dostatečně velkého parkovacího místa.

Jízda po silnici s testovanou Toyotou Land Cruiser pochopitelně vyžaduje několik kompromisů, ve výsledku jsme byly překvapeni, jak skvěle auto funguje. Opatrnost vyžaduje zejména průjezd zatáčkami, kterým je třeba náležitě přizpůsobit rychlost. Komfort cestování je na velmi slušné úrovni a s autem lze relativně pohodlně udržovat poměrně rychlé dálniční tempo. To vše navíc při zachování rozumné akustické pohody v interiéru.

Opravdové zábavy si s Toyotou užijete v terénu. Solidní nájezdový úhel 31 stupňů vpředu je dostatečnou zárukou pro zdolání větších překážek a to i přes poměrně dlouhý rozvor pětidveřového automobilu. Ten může být v určitých situacích pochopitelně limitem. Auto se chlubí i skvělou brodivostí a také hodnotou maximálního bočního náklonu nebo stoupavosti.  

Pomocí funkce Muti-Terrain Select můžete volit mezi několika jízdními režimy, podle aktuálního povrchu např. bláto, písek, nerovný terén, kameny apod. Systém těmto podmínkám přizpůsobuje fungování brzd nebo třeba protiskluzového systému.  Nechybí ani Crawl Control, který udržuje stálou rychlost prakticky v jakýchkoliv podmínkách. Na rozdíl od asistenta pro sjíždění prudkých svahů lze tuto funkci využít i při jízdě po rovině.

Samozřejmostí je také uzávěrka centrálního diferenciálu Torsen, která výrazně zlepšuje trakci v těch nejnáročnějších podmínkách. Postrádali jsme tak snad jen uzávěrku zadního diferenciálu. Vhod by rovněž přišlo terénní obutí, které je nezbytné zejména při jízdě na rozbláceném povrchu.

Resumé

Toytota Land Cruiser je jednorožcem mezi současnými automobily a svému majiteli dokáže nabídnout především univerzální využití. Auto nabízí skvělé jízdní vlastnosti v terénu a až překvapivě dokáže maskovat svojí „terénní“ koncepci na silnici. Prémiový charakter interiéru testované Toyoty Land Cruiser navíc zpříjemňuje jízdu i na delších cestách. K tomu všemu navíc přidává velký vnitřní prostor a pocit bezpečí pro všechny členy posádky. Výkonnější motor modernizované verze zlepšil dynamiku při zachování rozumné spotřeby pohonných hmot.

Testovanou špičkovou variantu Executive pořídíte za dva miliony korun, za základní provedení zaplatíte pak přes milion a půl. Pro lepší vlastnosti v terénu se vyplatí investovat do vyšší výbavy. Zahrnuje totiž řadu elektronických pomocníků, které usnadní jízdu po nezpevněných cestách.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Toyota
Model:Land Cruiser
Karosérie:Terénní vůz
Motor:2.8 D-4D 6AT
Palivo:nafta
Rok výroby:2023
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:2755 ccm
Nejvyšší výkon:150 / 3400 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:500 / 1600-2800 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:175 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,9 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 9,3 – 9,7 l, kWh
Velikost zav. prostoru:621 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):87
Pohotovostní hmotnost:2135 - 2410 Kg
Nosnost:2990 Kg
Základní cena:1 575 500 Kč (2.8 D-4D 6AT, Prado)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 575 500 Kč (2.8 D-4D 6AT, Prado)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -