V rámci oblíbené modelové řady RAV4 představila Toyota verzi Adventure. Jedná se o outdoorově pojaté SUV, které se zaměřuje především na originální styl. Testovali jsme provedení s klasickým hybridním pohonem, který nabízí optimální provozní atributy.
Toyotu RAV4 patří mezi nejprodávanějším SUV na světě, což potvrzuje před deset miliónů prodaný vozů tohoto modelu. Praktické vlastnosti v kombinaci s tradiční spolehlivostí značky lákají stále více příznivců této kategorie. Pátá generace se navíc povedla i z estetického hlediska a dvojnásob to platí pro testovaný model ve specifikaci Adventure.
Možnost dvoubarevného lakování karosérie nebo širší ochrana podběhů. Speciální design obou nárazníků či devatenáctipalcová kola v černém designu. To jsou hlavní atributy výbavy Adventure, kterou se pyšnil námi zkoušený model. Originální vzhled přináší i černá přední mřížka chladiče a v neposlední řadě také specifické provedení rámečků mlhovek.
Tmavé jsou rovněž spodní části nárazníků nebo kryty vnějších zrcátek. Zajímavostí testované varianty skutečnost, že se logo výrobce přesunulo z náběžné hrany kapoty do střední části masky chladiče. Ze spodní části automobil chrání nové nástavce pod nárazníky v lesklém stříbrném provedení.
Celkově působí auto majestátním dojmem. Karosérie posledního provedení Toyoty RAV4 opravdu narostla. Zejména v porovnání s předchozími modely. Provedení Adventure je dostupné pouze v kombinaci s výkonnějším hybridním pohonem a 4x4, což vozu přidává jistou exkluzivitu. Modelový rok 2022 navíc přinesl nové projektorové LED světlomety či přední LED mlhovky.
V interiéru této verze potěší například šedou čalounění stropu nebo kožené čalounění sedadel se speciálním designem Adventure. Ten charakterizují především kontrastní oranžové švy. Jedinečně působí i vnitřní zpětné zrcátko s digitálním displejem druhé generace.
Po usednutí za volant překvapí prostorný interiér a zejména velice pohodlná přední sedadla. Ani po několikahodinové jízdě jsme z vozu nevystupovali příliš unaveni. Líbily by se nám snad jen o něco delší sedáky a výraznější boční vedení. To stávající v rychle projížděných zatáčkách tělo příliš nepodrží.
Přístrojová deska byla na poměry japonského vozu navržena opravdu originálně. Potěší řada klasických ovladačů, které v poslední době stále častěji nahrazují dotykové displeje. Za zmínku stojí například panel klimatizace s pogumovanými kruhovými ovladači pro regulaci teploty v interiéru. Ty zajišťují intuitivní a především bezpečné ovládání, protože neodvádí pozornost řidiče. V rámci modelového roku 2022 navíc Toyota přidala osvětlení tlačítek na bočních dveří. Nikdo tak už nebude v noci tápat, jak otevřít okno nebo odemknout vůz zevnitř.
Moderním prvkem je digitální přístrojový štít s vynikající přehledností. Samozřejmostí výbavy testovaného vozu bylo například i účinné vyhřívání volantu a sedadel. Nechybí ani bezpečnostní prvky v podobě pre-crash systému, lane asistentu či adaptivního tempomatu. Dominantou středové části přístrojové desky je barevný dotykový displej multimediálního systému. Na jeho stranách je řada hardwarových tlačítek, což usnadňuje ovládání. Ocenili bychom snad jen lepší grafiku displeje. Obecně ale chválíme interiér Toyoty RAV4 za kvalitní zpracování.
Pohodlí posádka nalezne také na zadních sedadlech. Velký úhel otevírání dveří v kombinaci s dostatečným nástupním prostorem, cestování vzadu jen usnadňuje. Trochu zamrzí snad jen poměrně nízko ukotvený sedák zadní lavice. Zavazadlový prostor převeze až 580 litrů nákladu, což je dostatečný objem. Praktické také je, že se pod podlahu vejde rezerva a povinná výbava. Výtku máme snad jen proti pomalému otevírání elektricky ovládaného víka zavazadelníku.
Hybridní pohon testované Toyoty RAV4 se skládá z benzinového čtyřválce o objemu 2,5 l a dvojice elektromotorů. Spalovací motor má přímé i nepřímé vstřikování a nabízí nejvyšší výkon 131 kW při 5700 ot/min. Maximální točivý moment 221 Nm vrcholí v rozmezí 3600 – 5200 ot/min. Větší z dvojice elektromotorů disponuje výkonem 88 kW, druhý, roztáčející zadní kola, pak 40 kW. Celkový přepočtený výkon hybridního systému zkoušeného modelu činí dostatečných 163 kW.
Automobil má uspokojivý výkon prakticky ve všech jízdních režimech. Hybridní pohonné ústrojí má ale největší přednosti zejména při běžném jízdním stylu. Přestože auto neohromí dynamikou, je to právě kultivovaný projev, který posádce zajišťuje vysoký cestovní komfort. Ten jsme ocenili nejen při popojíždění po městě, ale i na běžných silnicích či dálnici. Navíc převodovka e-CVT se velmi dobře chová i ve sportovním režimu. Snad jen při kickdownu vyžene motor do otáček, který spustí monotónní hluk. Díky účinnému odhlučnění se ale nejedná o takový rušivý element, jako u starších hybridních modelů s planetovými převodovkami.
Pochvalu Toyota zaslouží také za schopnost maximálního využívání elektrické energie. To se týká nejen samotných rozjezdů, ale hlavně jízdy ve vyšších rychlostech. V jízdním režimu Eco to navíc platí dvojnásob. Kulatý ovladač na středovém panelu právě v tomto režimu dokonce změní barvu na zeleno.
Nikl metal-hybridová baterie byla ukryta pod zadními sedadly, aby nesnižovala objem zavazadelníku. Má kapacitu 1,6 kWh, díky níž umí ujet zhruba dva kilometry ryze na elektřinu. Postačí nabitý akumulátor a aktivace elektrického režimu pomocí tlačítka EV. A jak je na tom Toyota RAV4 Hybrid se spotřebou pohonných hmot?
Při běžném jízdním stylu po běžných silnicích jsme jezdili kolem šestilitrové hranice. Ve městě pak počítejte se spotřebou 5,5 l/100 km. Na dálnici je to o poznání více. Při dodržování rychlostního limitu spotřeba snadno atakuje 8 l/100 km, vyšší rychlost znamená klidně i devět litrů. Právě na dálnici se výhoda hybridního pohonu samozřejmě vytrácí. I tak lze ale na nádrž o objemu 55 litrů urazit necelou tisícovkou kilometrů. Jen nesmí převažovat dálniční provoz.
Toyota RAV4 byla postavena na nové platformě TNGA, která se chlubí velmi tuhou karosérií. Samozřejmostí je optimální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu. Jízdní vlastnosti byly částečně ovlivněny devatenáctipalcovými koly testovaného vozu. I přesto, že je podvozek relativně tuhý, dokáže filtrovat většinu nerovností našich silnic a v zatáčkách se vůz prakticky nenaklání.
Palec nahoru zaslouží relativně přesné řízení, posilovač je samozřejmě hodně účinný a příliš zpětné vazby od předních kol nepropouští. To je ale v tomto segmentu standardem. Brzdy jsou účinné a dobře se dávkují. A to i přes skutečnost, že vozu nechybí funkce rekuperačního brzdění tak, jak je u hybridních pohonů zvykem.
Zkoušený vůz s pohonem všech kol byl vybaven režimem Trail, který lze aktivovat tlačítkem vedle voliče automatické převodovky. Řídící jednotka vyhodnocuje prokluz jednotlivých kol a podle toho řídí trakci. Tím tedy supluje funkci standardního diferenciálu s omezenou svorností. Auto se nezalekne ani středně těžkého terénu a na poměry SUV s hybridním pohonem si vede znamenitě.
Toyota RAV4 2.5 Hybrid e-CVT 4x4 je bytelné SUV s prostorným interiérem a moderním vzhledem. Výbava Adventure navíc přináší zajímavý poměr ceny a výbavy a hlavně se chlubí originálním designem. Hybridní pohonné ústrojí hodnotíme jako povedenou alternativu k naftovému motoru. Toyota RAV4 umí být úsporná ve většině jízdních situací a poskytuje vysoký jízdní komfort. Podvozek s offroadovými geny je v neposlední řadě zárukou mimořádné stability na silnici. Není tedy divu, že kvalitní provedení vozu a celková vyváženost řadí toto středně velké SUV na špičku segmentu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | RAV4 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.5 Hybrid e-CVT 4x4 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2022 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + 2x elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 2487 ccm |
Nejvyšší výkon: | 131 / 5700 přepočtený výkon soustavy 163165 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 221 / 3600 - 5200 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 8,1 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 5,8 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 580 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 55 |
Pohotovostní hmotnost: | 1645 Kg |
Nosnost: | 570 Kg |
Základní cena: | 919 900 Kč (2.0 Valvematic, 6st. man, FWD, Comfort) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 094 900 Kč (2.5 Hybrid e-CVT, AWD, Comfort) |