Kromě klasického hybridu se Toyota RAV4 nabízí také v hybridní verzi do zásuvky. Právě tato varianta doslova válcuje konkurenci a to hned v několika ohledech. Testovali jsme špičkovou variantu Selection, která se chlubí bohatou základní výbavou.
Přes deset miliónů prodaných vozů řadí Toyotu RAV4 mezi nejprodávanější SUV na světě. Praktické vlastnosti v kombinaci s tradiční spolehlivostí značky lákají stále více příznivců této kategorie. Pátá generace se navíc povedla i z estetického hlediska, což potvrzuje testovaný model ve variantě Selection.
Plug-in hybridní provedení Toyoty RAV4 vypadá na první pohled stejně, jako konvenční či hybridní varianta. Pečliví pozorovatelé si však všimnou drobných odlišností, které jsou charakteristické právě pro tento automobil. Přední část dostala černou mřížku chladiče a elegantně rovněž působí Bi-LED světlomety, jež mají akcenty vyvedené v tmavém chromu. Spodní kryt zadního nárazníku dostal černé lakování a dekor nad registrační značkou pak imitaci kovu.
Karosérii zdobí několik emblémů označující plug-in hybridní pohon a samozřejmostí je pochopitelně i přítomnost druhého víčka nádrže, které ukrývá nabíjecí zásuvku s konektorem Mennekes. Dvě koncovky výfuků navíc prozrazují, že je v autě i dynamický potenciál. Registrační značka EL pak potvrzuje efektivitu hybridního ústrojí a výrazně zjednoduší uživatelům vozu pohyb ve městech.
Celkově auto působí majestátním dojmem. Karosérie posledního provedení Toyoty RAV4 opravdu narostla. Zejména v porovnání s předchozími modely. Ve standardu výbavy Selection jsou devatenáctipalcová kola z lehkých slitin nebo třeba vyhřívané přední sklo či zpětné zrcátko s displejem. Praktickým prvkem testované výbavy je také panoramatický monitor nebo ovladač pro volbu jízdních režimů.
Námi zkoušené provedení bylo navíc vybaveno VIP paketem, který přidává panoramatickou střechu, ventilovaná přední sedadla, prémiový audiosystém JBL, čalounění přírodní kůží, vyhřívaná zadní sedadla či head-up displej. Po usednutí za volant překvapí prostorný interiér a zejména velice pohodlná přední sedadla. Ani po několikahodinové jízdě jsme z vozu nevystupovali příliš unaveni. Líbily by se nám snad jen o něco delší sedáky a výraznější boční vedení. To stávající v rychle projížděných zatáčkách tělo příliš nepodrží.
Přístrojová deska byla na poměry japonského vozu navržena opravdu originálně. Potěší řada klasických ovladačů, které v poslední době stále častěji nahrazují dotykové displeje. Za zmínku stojí například panel klimatizace s kruhovými ovladači pro regulaci teploty v interiéru. Ty zajišťují intuitivní a především bezpečné ovládání, protože neodvádí pozornost řidiče.
Moderním prvkem je digitální přístrojový štít s vynikající přehledností. Samozřejmostí výbavy testovaného vozu bylo například i účinné vyhřívání volantu a sedadel. Nechybí ani bezpečnostní prvky v podobě pre-crash systému, lane asistentu či adaptivního tempomatu.
Řada tlačítek v interiéru vypadá poměrně zastarale a některé dokonce musíte chvíli hledat. Jakmile si na ně ale zvyknete, oceníte velmi dobrou ovladatelnost. Dominantou středové části přístrojové desky je barevný dotykový displej multimediálního systému. Na jeho stranách je řada hardwarových tlačítek, což usnadňuje ovládání. Ocenili bychom snad jen lepší grafiku displeje. Obecně ale chválíme interiér Toyoty RAV4 za kvalitní zpracování.
Středový panel plug-in hybridní verze dostal nové tlačítka pro ovládání tohoto pohonu. Ten může fungovat v ryze elektrickém módu (EV), hybridním režimu (HV) nebo automatickém Auto HV/EV. Nechybí ani režim pro rychlejší dobíjení baterie během jízdy. Několik novinek plug-in hybridní varianty přibylo také na přístrojovém štítu, samozřejmostí je například ukazatel stavu nabití baterie hybridního systému.
Pohodlí posádka nalezne také na zadních sedadlech. Velký úhel otevírání dveří v kombinaci s dostatečným nástupním prostorem, cestování vzadu jen usnadňuje. Trochu zamrzí snad jen poměrně nízko ukotvený sedák zadní lavice. Zavazadlový prostor se u plug-in hybridní verze zmenšil z původních 580 litrů na 520 litrů. K tomu došlo zvýšením podlahy zavazadelníku o 35 mm s ohledem na zástavbu akumulátoru. Výtku máme snad jen proti pomalému otevírání elektricky ovládaného víka zavazadelníku.
Pohonný systém testované Toyoty RAV4 se podobá klasickému hybridnímu provedení a skládá se z benzinového čtyřválce o objemu 2,5 l a dvojice elektromotorů. Spalovací motor má přímé i nepřímé vstřikování, oproti standardnímu hybridu však nabízí lepší výkonové parametry. Nejvyšší výkon činí 136 kW při 6000 ot/min. Maximální točivý moment 227 Nm pak vrcholí v rozmezí 3200 – 3700 ot/min. Posilu dostal i elektromotor roztáčející přední nápravu. Ten disponuje výkonem 134 kW, a točivým momentem 270 Nm. O pohon zadních kol se stará elektromotor s nejvyšším výkonem 40 kW a největším točivým momentem 121 Nm. Díky těmto úpravám činí celkový přepočtený výkon hybridního systému úctyhodných 225 kW.
Při jízdě jsme si ověřili, že dynamika je opravdu na špičkové úrovni. Hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 6 sekund je na poměry SUV více než dostačující. Škoda jen, že maximální rychlost byla omezena na 180 km/h. Vzhledem k tomu, že plug-in hybridní verze neudržuje stále nabitý akumulátor, zaznamenali jsme, že s klesající kapacitou se zátah vozu pomalu vytrácí. I tak dokáže spalovací čtyřválec poskytnout uspokojivý výkon prakticky ve všech jízdních režimech.
Palec nahoru také zaslouží příjemná zvuková kulisa hybridního systému a minimální vibrace. Díky silnému elektromotoru vpředu je znát, že motor může pracovat v nižších otáčkách. Komfortu cestování nahrávají i akustická skla vpředu. Převodovka e-CVT působí kultivovaným dojmem a poskytuje lineární a hladký projev prakticky v jakémkoliv jízdním režimu.
Pochvalu Toyota zaslouží také za schopnost maximálního využívání elektrické energie. To se týká nejen samotných rozjezdů, ale hlavně jízdy ve vyšších rychlostech. V jízdním režimu eco to navíc platí dvojnásob. Podsvícení kulatého ovladače na středovém panelu právě v tomto režimu změní barvu na zeleno.
Plug-in hybridní Toyota RAV4 dostala lithium-iontovou baterii s dostatečnou kapacitou 18,1 kWh, která vozu poskytuje nadstandardní dojezd výhradně na elektřinu. V kombinovaném režimu se jedná o 75 km (WLTP), v městském režimu má dokonce zajistit energii až pro 98 kilometrů. V praxi jsme si ověřili, že tyto papírové parametry nejsou daleko od reality. S Toyotou RAV4 lze navíc ryze na elektrický pohon uhánět rychlostí až 135 km/h. Bravo!
Díky zachování původního objemu palivové nádrže 55 litrů automobil nabízí solidní dojezd na jedno natankování. Kombinovaná spotřeba pohonných hmot se v hybridním režimu při nabitém akumulátoru pohybuje kolem 1,5 l/100 kilometrů. Vybitý akumulátor pak znamená apetit kolem 6 l/100 km, což není vůbec špatné. Na dálnici je pochopitelně nutné počítat s hodnotou o něco vyšší.
Toyota RAV4 využívá platformu TNGA, která se chlubí velmi tuhou karosérií. Jízdní vlastnosti byly částečně ovlivněny devatenáctipalcovými koly testovaného vozu. I přesto, že je podvozek relativně tuhý a v zatáčkách se RAV4 příliš nenaklání, dokáže filtrovat většinu nerovností našich silnic.
Palec nahoru zaslouží také relativně přesné řízení. Posilovač je samozřejmě hodně účinný a příliš zpětné vazby od předních kol nepropouští. To je ale v tomto segmentu standardem. Brzdy nevadnou ani při opakovaném brzdění a dobře se dávkují.
Zkoušené SUV s pohonem všech kol bylo vybaveno režimem Trail, který lze aktivovat tlačítkem vedle voliče automatické převodovky. Řídící jednotka vyhodnocuje prokluz jednotlivých kol a podle toho řídí trakci. Nově je navíc na přední nápravě nainstalován samosvorný diferenciál, který se právě v režimu Trail automaticky uzavírá. Tím tedy Toyotě RAV4 zajišťuje perfektní průchodnost na povrchu se zhoršenou adhezí. Auto se nezalekne ani středně těžkého terénu a na poměry SUV s hybridním pohonem si vede znamenitě.
Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid je prostorný vůz s elegantním vzhledem a bohatou základní výbavou. Plug-in hybridní systém Toyoty RAV4 opět potvrdil náskok automobilky ve světě hybridních pohonů. Vždyť testovaný model nabízí nadprůměrný dojezd výhradně na elektrickou energii a dokáže efektivně pracovat i v hybridním módu. Palivová nádrž si navíc zachovala původní kapacitu. Stinnou stránkou tedy zůstává snad jen skutečnost, že si Toyota za tento model nechá slušně zaplatit.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | RAV4 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.5 Plug-in Hybrid e-CVT AWD-i |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2022 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový + 2x elektromotor |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 2487 ccm |
Nejvyšší výkon: | 136 / 6000 přepočtený výkon soustavy 225 / - [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 227 / 3200 - 3700 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 6,0 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 1,0 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 520 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 55 |
Pohotovostní hmotnost: | 1910 - 2000 Kg |
Nosnost: | 600 Kg |
Základní cena: | 919 900 Kč (2.0 Valvematic, 6st. man, FWD, Comfort) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | N/A |