Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 EAT8 – naftové kombi v moderním pojetí

Testy
31.01.2023

F T G

Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 EAT8 – naftové kombi v moderním pojetí

Nový Peugeot 308 se nedávno představil nejen jako hatchback, ale také v karosářské variantě kombi. Na první pohled je zřejmé, že ani kombík nepůsobí konvenčním dojmem. Novinka má zaujmout především zájemce o praktický vůz nižší střední třídy s extravagantním designem. Jak se s ním jezdí, jsme zjišťovali, v rámci redakčního testu špičkově vybaveného modelu s úsporným turbodieselem pod kapotou.

Naftové kombíky bývaly v minulosti první volbou pro většinu českých rodin. Právě pro rodinné účely se ale dnes většina výrobců snaží nabízet spíše SUV či velké crossovery. Z tohoto důvodu je nabídka vozů typu kombi stále užší a dvojnásob to platí o modely s konvenční vznětovou motorizací. Především v nižší střední třídě je však na výběr z několika zajímavých novinek a Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi 130 EAT8 je bezesporu jednou z nich.

Extravagantní a praktický

Na první pohled je zřejmé, že se Peugeot 308 SW chlubí výrazně přepracovanou podobou. V rámci korporátní změny loga výrobce se navíc auto chlubí novým emblémem na přední masce chladiče a blatnících. Jako základ pro nový znak Peugeotu posloužil retro stylizovaný lev. Obecně má auto optimalizovanou architekturu, je prostornější a přináší  svým uživatelům další technologie a asistenční systémy řízení poslední generace.  

Konstruktéři nového modelu se však soustředili nejen na design, ale také prostor. Karosérie Peugeotu 308 SW se totiž natáhla na 4366 mm, zajímavostí ale je, že rozvor se oproti předchůdci prakticky nezměnil (2732 mm). Automobil se o pár milimetrů snížil na aktuálních 1442 mm. Díky snižující se zádi se novinka chlubí dynamickým vzhledem.

Součástí testované nejvyšší výbavy GT jsou atraktivní světlomety Full LED s technologií matrix a osmnáctipalcová kola v černém provedení.  Vzadu vůz zdobí sdružené LED svítilny s 3D kresbou lvích drápů. Peugeot 308 SW dostal výrazné blatníky s ostře vyvedenými prolisy nad předním a zadním kolem.

Charakteristická stylová linie protínající záď novinky optimalizuje aerodynamiku, stejně jako splývající linie střechy, která si vyžádala výrazný dlouhý spojler. Prémiový dojem přináší dlouhá přední kapota a v neposlední řadě také úzké zadní světlomety. Ty jsou v kombinaci se svalnatými boky doslova pastvou pro oči. Design nového Peugeotu 308 SW celkově chválíme za nápaditost a nepřehlédnutelný styl. A nutno dodat, že testované provedení v perleťovém červeném laku Elixir, působí doslova jako magnet na oči.

Prémiový interiér s novým i-Cockpit

Po usednutí za volant řidiče doslova obklopí moderně vyvedená přístrojová deska a také spousty kvalitních materiálů. Nový je také i-Cockpit, který si však zachovává původní charakteristické prvky. Těmi jsou především malý volant se zploštělým věncem a v neposlední řadě i vyvýšená přístrojová deska.

Zatímco některým toto uspořádání vyhovuje, jiným zakrývá výhled na digitální přístrojový štít. Kouzlo pochopitelně spočívá v samotném nastavení volantu a sedadla. Problém je však ten, že u některých postav je potřeba posez podřídit výhledu, což má za následek nepřirozené nastavení volantu, případně sedadla. Dobrou zprávou je, že digitální přístrojový panel umístěný v úrovni očí je plně konfigurovatelný a přizpůsobitelný na míru. Má několik režimů zobrazení, které lze upravovat přímo pomocí ovladače na volantu.

Jinak je interiér z ergonomického hlediska naprosto v pořádku a navíc doslova lahodí oku. Sedadla čalouněná příplatkovou kůží Nappa zajistí komfort při dlouhém cestování, k čemuž přispívá i jejich  vícebodová masážní funkce a účinné vyhřívání. Samozřejmostí je rovněž elektrická bederní opěrka a v neposlední řadě i manuálně nastavitelná délka sedáku. Vzadu se sedí poměrně nízko, což zrovna nepotěší osoby vyššího vzrůstu.

Co se týká přístrojové desky, ta dostala nový digitální panel o rozměru deset palců. Je plně konfigurovatelný a přizpůsobitelný na míru. Líbil se nám i nový multimediální systém, který u vyšších verzí doplňuje dotyková lišta tzv. i-Toggles. Ta obsahuje konfigurovatelná softwarová tlačítka, která se díky velkým dotykovým plochám jednoduše ovládají i při jízdě. To přispívá k bezpečnosti jízdy a zároveň toto řešení působí velice moderně. Bravo!

Desetipalcová obrazovka barevného dotykového displeje zaslouží pochvalu za perfektní grafiku, což platí i pro zcela novou mapu navigačního systému. Infotainment hbitě reaguje a nechybí ani bezdrátová funkce pro zrcadlení chytrých telefonů. Aktualizaci systému navíc nově provedete bez kabelového připojení a integrovaný manuál dokonce zahrnuje instruktážní videa. Novinka zaujme i bohatou výbavou. Nechybí luxusní prvky jako je systém nočního vidění, kamerový systém se čtyřmi kamery pro 360 stupňový pohled kolem vozidla či špičkový audiosystém Focal.

Prostoru je uvnitř novinky tak akorát. Vpředu se pohodlně usadí i osoba nadprůměrného vzrůstu,  vzadu je to s místem o něco horší a to hlavně v oblasti nohou a hlavy. Objem zavazadlového prostoru se mezigeneračně téměř nezměnil a činí nadprůměrných 608 litrů. Zájemci o hybridní variantu si musí vystačit se zmenšeným zavazadelníkem na 548 litrů. Praktickou součástí zavazadlového prostoru je dvojitá podlaha.

Jediná naftová motorizace

Nabídka motorů nové modelové řady 308 zahrnuje benzinový tříválec 1.2 PureTech (96 kW) a dvě plug-in hybridní verze se zážehovým čtyřválcem 1.6 PureTech. Pro příznivce nafty je k dispozici pouze testovaný turbodiesel 1.5 BlueHDi. Ten se prodává výhradně v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou, zatímco konvenční varianta s benzinovým čtyřválcem 1.2 PureTech je dostupná i se šestistupňovým manuálem.

Pohonná jednotka 1.5 BlueHDi disponuje nejvyšším výkonem 96 kW při 3750 ot/min. a největším točivým momentem 300 Nm při 1750 ot/min. Tento čtyřválec vychází z pohonné jednotky 1.6 BlueHDI, u které byl zdvihový objem zmenšen zkrácením zdvihu. Dostal samozřejmě i další úpravy, jako například nové turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. Díky těmto parametrům zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min.

V praxi jsme ocenili hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a to díky minimální prodlevě turbodmychadla. Dynamika motoru je pouze průměrná, což naznačuje i výrobcem uváděná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 s. Svůj podíl na tom má i pohotovostní hmotnost vozu, která činí 1475 kilogramů. Předjížděcí manévry tedy vyžadují více obezřetnosti a to především při jízdě s plně naloženým vozem. Pro běžné jízdní tempo je ale výkon motoru dostatečný. Zapracovat by se mohlo na kultivovanosti motoru a také odhlučnění.

Turbodiesel si velmi dobře rozumí s osmistupňovým automatem EAT8 z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Mezi největší přednosti pohonné jednotky patří úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,3 l/100 km, což je perfektní hodnota. Při defenzivní jízdě mimo město se spotřeba pohybuje dokonce pod pětilitrovou hranicí, ve městě se pak jen málokdy přehoupne přes 6,0 l/100 km. Palivová nádrž má objemu 53 litrů, což vozu zajišťuje dojezd přes 1000 kilometrů na jedno natankování.   

Dynamický charakter podvozku

Na rozdíl od úsporného naftového motoru má podvozek testovaného provedení sportovní geny. Svůj podíl na tom samozřejmě má i nastavení hydraulických tlumičů. Dobrou zprávou ale je, že model 308 SW stále poskytuje solidní míru komfortu. To platí i pro námi zkoušené provedení GT vybavené osmnáctipalcovými koly. Přejezd nerovností sice posádka zcela jistě zaznamená, obejde se to však bez výrazných rázů do karosérie.

Palec nahoru zaslouží perfektní stabilita a neutralita a to i při plně naloženém voze. Nedotáčivost se projeví opravu až při razantním zacházení, jinak se kombík drží asfaltu jako přibitý. Podvozek se navíc skvěle projevuje i na rozbitém povrchu, přestože je vybaven pouze jednoduchou torzní příčkou na zadní nápravě. Líbí se nám také odhlučnění vozu, které zajistí pohodlí především při dlouhých dálničních cestách.

Brzdy fungují na jedničku a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují. Posilovač řízení je až příliš účinný, takže mnoho zpětné vazby od předních kol nenabízí. Součástí standardní výbavy GT je tzv. Driver Sport Pack. Ten pomocí ovladače volby jízdního režimu (Normal, Eco, Sport) umožňuje využití specifického nastavení převodovky, posilovače řízení a charakteru plynového pedálu. Při volbě sportovního módu působí model 308 znatelně dynamičtějším dojmem. To doprovází i specifické podsvícení přístrojové desky.

Resumé

Peugeot 308 SW 1.5 BlueHDi EAT8 nabízí zajímavý poměr stylu a praktických vlastností. Má kvalitně provedený interiér, úsporný turbodiesel pod kapotou a skvěle jezdí. Motor sice nemá výkonu na rozdávání, dynamicky naladěný podvozek ale zajistí velmi dobrou stabilitu při jakémkoliv jízdním stylu. Nejvyšší výbava testovaného provedení GT zahrnuje řadu luxusních prvků. Praktickou stránku podtrhuje zavazadelník s dostatečným objemem a dvojitou podlahou. Snad jen na zadních sedadlech není místa na rozdávání. Není divu, že cenovka špičkově vybaveného kombi atakuje hranici jednoho milionu korun.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Peugeot
Model:308 SW
Karosérie:Kombi
Motor:1.5 BlueHDi 130 EAT8
Palivo:nafta
Rok výroby:2022
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1499 ccm
Nejvyšší výkon:96 / 3750 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:208 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:10,9 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 5,0 l, kWh
Velikost zav. prostoru:608 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):53
Pohotovostní hmotnost:1475 Kg
Nosnost:475 Kg
Základní cena:650 000 Kč (Active Pack, 1.2 PureTech 130 MAN6)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:760 000 Kč (Active Pack, 1.5 BlueHDi 130 EAT8)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -