Luxusní SUV, Volvo XC90, si od svého uvedení na trh získalo mnoho příznivců a to nejen z důvodů využití moderních technologií, ale především díky své pověsti nejbezpečnějšího automobilu na světě. Jednou z mála věcí, která modelu XC90 doposud chyběla byl opravdu výkonný agregát, jenž by mohl měřit ....
Jednou z mála věcí, která modelu XC90 doposud chyběla byl opravdu výkonný agregát, jenž by mohl měřit své síly s konkurencí ostatních modelů jakou jsou například BMW X5, VW Touareg nebo Mercedes-Benz ML. To je však již minulostí automobilka Volvo totiž ve spolupráci s Yamahou vyvinula svůj první osmiválcový motor! Krátce po uvedení Volva XC90 V8 na český trh jsme dostali příležitost dokonale prověřit nejen kvality samotného automobilu, ale především nové pohonné jednotky o úctyhodném objemu 4414 cm3. |
Zážehový osmiválec poskytuje nejvyšší výkon 232 kW při 5850 ot./min. a největší točivý moment 440 N.m při 3900 ot./min. |
Hlavní devizou je však průběh točivého momentu, již od 2000 ot./min. je totiž k dispozici neuvěřitelných 370 N.m. Po sešlápnutí plynového pedálu automobil nekompromisně vyráží vpřed. Požitek z jízdy přitom probíhá za kultivovaného chodu pohonné jednotky a naprostého ticha uvnitř automobilu. Výhodou je také čistota spalování pohonných hmot a to díky použití čtyř katalyzátorů. Zajímavostí a zároveň odměnou může být splnění emisních normy Euro 5 a severoamerické ULEV II. Kompaktní motor je velmi úzký a to zejména z důvodů příčného umístění pod kapotou. |
Při jízdě překvapí vynikající akcelerace, vůz pokoří stokilometrovou rychlost za 7,3 s a umí se rozjet až na 210 km/h. |
Avizovaný model XC90 s vidlicovým osmiválcem se vyrábí pouze v kombinaci s šestistupňovou samočinnou převodovkou s možností ručního řazení. V rámci využití manuálního režimu bychom však ocenili rychlejší reakci převodovky na řidičův pokyn při změně jednotlivých rychlostních stupňů. Oproti ostatním modelům se varianta V8 standardně nabízí s osmnáctiplacovými koly, dalším odlišovacím prvkem je i maska chladiče s chromovaným rámečkem. |
Interiér poskytuje posádce opravdu vynikající komfort, ocenili jsme elektricky nastavitelná přední sedadla, která neunaví ani při delším cestování. |
Jako balzám na duši působí audiosouprava se systémem Dolby surround, jejíž perfektní zvuk subjektivně řadíme mezi špičku na současném trhu automobilových audiosystémů. Nové Volvo jsme rovněž vyzkoušeli i v terénu. Mimo zpevněné komunikace je zapotřebí brát v úvahu omezenou světlou výšku vozu a s ní úzce související omezené křížení náprav. S vozem jsme však nejezdili pouze na polních cestách, ale také v náročnějším terénu, kde nás nikdy nepřivedl do nesnází. |
Pohon všech kol je zajišťován elektronicky pomocí spojky Haldex, přenos točivého momentu na jednotlivá kola probíhá velmi plynule a řidič ho prakticky nemá možnost zaznamenat. |
Zajímavou informací je bezesporu spotřeba pohonných hmot, jejíž kombinovaná hodnota se po týdenním testování ustálila na 13,8 l/100 kilometrů. Volvo XC90 V8 potvrdilo své kvality zejména vynikajícím zpracování, výkonným motorem a v neposlední řadě také jistou dávkou severské originality.
Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Volvo XC90 V8 |
Motor |
Zážehový osmiválec o zdvihovém objemu 4414 ccm. Nejvyšší výkon 232 kW při 5850/min. Největší točivý moment 440 N.m při 3900/min. |
Převodné ústrojí |
Pohon všech kol – spojka Haldex. Šestistupňová samočinná převodovka. |
Karoserie |
Samonosná. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 210 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,3 s. Kombinovaná spotřeba paliva 13,3 l/100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 285,7 cm. Celkové vnější rozměry 479,8/189,8,4/178,1 cm. Palivová nádrž 80 l. |
Základní cena |
1 997 000 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | XC90 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 4.4 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2005 |
Technické parametry |