Lexus RX 300 4x4 – komfortně i bez hybridu

Testy
09.01.2023

F T G

Lexus RX 300 4x4 – komfortně i bez hybridu

Odcházející čtvrtá generace Lexusu RX dělá radost zákazníkům po celém světě a to zejména díky specifickým atributům tohoto výjimečného SUV. A přestože pátá generace modelu RX už klepe na dveře, využili jsme příležitost vyzkoušet předchozí provedení RX 300 s konvenčním zážehovým čtyřválcem pod kapotou. To je navíc k mání za výhodnou cenu!

Lexus RX 300 4x4 ve výbavě Limited Edition byl původně v nabídce za 1,9 milionu korun, nyní na něj český dovozce značky Lexus poskytuje slevu 500 tisíc Kč. Nejedná se však o hybrid, jak jsme u tohoto japonského výrobce zvyklí. O pohon se stará přeplňovaný zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1998 ccm. Jak se s ním jezdí, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.

Elegantní karosérie s prostorným interiérem

Čtvrtá generace modelu RX od Lexusu patří mezi nejlépe prodávané vozy této značky. Model byl představen v roce 2015 a hned po uvedení na trh překvapil poměrně významnou změnou nejen v oblasti designu. V roce 2020 prošel lehkou modernizací, která zachovala dynamickou siluetu a přidala několik technických a funkčních vylepšení.

Karosérie testovaného SUV oplývá elegancí s absencí agresivních prvků. Dominantní částí je přední maska chladiče, která má specifický tvar a rastr. V něm si všímáme zakomponovaného písmene L. Dynamicky pak působí úzké přední LED světlomety s velmi ostrými liniemi. Na první pohled je zřejmé, že se karosérie Lexusu RX chlubí velmi dobrou aerodynamikou.

Při pohledu na zadní část vozu zaujmou sdružené svítilny, které rovněž mají zakomponované motivy písmene L. Díky rozvoru o délce 2790 milimetrů testovaný model nabízí více než dostatek místa v podélném směru, což je znát zejména v druhé řadě sedadel. Základní objem zavazadelníku činí 539 litrů. Pochvalu zaslouží úložný prostor pod podlahou zavazadelníku, kam se vejde spousta věcí. 

Lexus RX 300 ve výbavě Limited Edition hýčká posádku nadstandardně pohodlnými sedadly s koženým čalouněním. Samozřejmostí je elektrické ovládání předních sedadel až v deseti směrech. Pochvalu zaslouží výrazné boční vedení, které perfektně podepře tělo v rychle projížděných zatáčkách. Přední sedadla by mohla být snad jen o něco širší a lépe tedy vyhoví subtilnějším postavám.

Už v rámci poslední modernizace Lexus vyslyšel výtku za poměrně komplikované ovládání multimediálního systému pomocí dotykové plochy na středovém panelu a představil nový infotainment. Dominantou přístrojové desky je tedy displej s úhlopříčkou 12,3 palce, který je posazen blíže posádce a nabízí dotykové ovládání. Ačkoliv je touchpad stále k dispozici, jeho využití je jednodušší a neodvádí tolik pozornost řidiče při jízdě. Zastaralá grafika displeje už bohužel neodpovídá dnešnímu standardu, Lexus tento neduh vyřešil až v rámci přicházející páté generaci RX.  

Potěší naopak široké možnosti konektivity prostřednictvím Apple CarPlay a Android Auto. Nechybí ani hlasové ovládání, jež lze používat i v kombinaci s Apple Siri nebo Google Asistentem. Interiér stále působí spíše tradičním dojmem, což potvrzuje například i přítomností luxusních ručičkových hodin na středovém panelu. Ocenili jsme také ovládání skvěle znějícího audiosystému nebo klimatizace, pomocí standardních tlačítek.

Povedený základ

Přestože označení RX 300 evokuje dojem, že se pod kapotou nachází třílitrový šestiválec, realita je střídmější. Testovaný Lexus pohání zážehový čtyřválec o objemu 1998 ccm přeplňovaný turbodmychadlem. Pohonná jednotka dosahuje nejvyššího výkonu 175 kW při 5600 ot/min a největšího točivého momentu 350 Nm při 5600 ot/min.

Krouticí moment se na silnici přenáší prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Jízda s Lexusem RX 300 je mimořádně kultivovaná s absencí nepříjemného cukání při rozjíždění. Klasický automat navíc nedrží otáčky konstantně vysoko při akceleraci jako je tomu u bezestupňové převodovky CVT hybridní varianty RX 450h. Jízda je tak akusticky daleko příjemnější.

Co se týká dynamických vlastností, moderní přeplňovaný čtyřválec je na tom velice dobře. Bezpečně zvládá předjížděcí manévry a statečně se vypořádá i s plně naloženým vozem. Hlavní výhodou je ale především schopnost nabídnout vynikající jízdní komfort a to i při dálničním cestování. Odhlučnění je navíc bravurní, tak jak jsme u vozů této značky zvyklí. Reakce motoru a převodovky na sešlápnutí plynového pedálu se zlepší aktivováním sportovního módu. I tak se testovaný model nejlépe projevuje při klidné jízdě.

Spotřeba pohonných hmot nepatří mezi silné stránky tohoto motoru a to zejména s ohledem na dnešní standardy. Ve městě je nutné počítat se spotřebou výrazně atakující desetilitrovou hranici na sto kilometrů.  Při dálničním limitu jsme jezdili kolem 10 litrů na 100 km. Na běžných silnicích pak apetit motoru klesá k hodnotě 8 l na 100 km. Je jasné, že hybridní varianta RX 450h bude o kus úspornější. S ohledem na pohotovostní hmotnost vozu 1890 kg a pohon 4x4 se ale nejedná o nikterak extrémní hodnoty. Palivová nádrž má navíc dostatečný objem 72 litrů.

Palec nahoru zaslouží velmi dobré jízdní vlastnosti. Při jízdě se auto dokáže hravě vypořádat prakticky se všemi typy nerovností a rázy se nikterak nepřenáší do interiéru. Karosérie se výrazně nenaklání a dobrá je také stabilita vozu. Dynamická jízda ale pocitově tomuto modelu příliš nesedí a to bez ohledu na sportovní mód. Nejraději jsme tedy volili základní jízdní režim nebo úsporný mód Eco.

Mimo asfalt se Lexus dokáže rovněž prosadit a to především díky vyšší světlé výšce a uzávěrce mezinápravového diferenciálu. Kvůli vyšší hmotnosti však nečekejte zázraky. Řízení je relativně přeposilované, což však koresponduje s charakterem tohoto SUV. Brzdy jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. O bezpečnost se stará řada asistentů. Nechybí systém RCTAB, který sleduje provoz v příčném směru za vozidlem a v případě rizika střetu aktivuje brzdnou funkci. Samozřejmostí je také předkolizní systém využívající palubní kameru nebo dynamický tempomat řízený radarem (DRCC).

Resumé

Lexus RX 300 si stále zachovává moderní vzhled, ačkoliv architektura interiéru vyznává spíše klasické pojetí. S tím skvěle koresponduje i pohon, který má na starost benzinový čtyřválec s absencí jakékoliv elektrifikace. Prostorný interiér posádce poskytuje vysoký jízdní komfort a hýčká především skvělým odhlučněním v kombinaci s vynikajícím audiosystémem. V zimních podmínkách navíc přijde vhod pohon všech čtyř kol, který dodává potřebnou jistotu. Obecně lze říci, že Lexus RX nejlépe funguje při klidném jízdním stylu. Bohatá základní výbava modelu RX 300 Limited Edition v kombinaci s cenovkou 1 399 000 Kč je navíc v dnešní době skvělou nabídkou.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:RX
Karosérie:SUV
Motor:300 4x4
Palivo:benzín
Rok výroby:2022
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:4
Objem motoru:1998 ccm
Nejvyšší výkon:175 / 5600 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:350 / 5600 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:200 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:9,5 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 7,9 l, kWh
Velikost zav. prostoru:539 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):72
Pohotovostní hmotnost:1890 Kg
Nosnost:N/A Kg
Základní cena:1 399 000 Kč (RX 300 4x4, Limited Edition, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 399 000 Kč (RX 300 4x4, Limited Edition, akční cena)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -