Úspěšná Dacia na našem i evropském trhu – značka, která si na nic nehraje

Články
23.12.2022

F T G

Úspěšná Dacia na našem i evropském trhu – značka, která si na nic nehraje

Automobily s tímto názvem jezdí na našich silnicích již desítky let. Značka postupně prošla mnohými obměnami a dnes má velmi slušné zastoupení v celoevropském vozovém parku. Dacia prodala za osmnáct let, kdy se píše její novodobá historie, téměř 7,5 milionu vozů. Nyní je třetí největší značkou v Evropě v prodeji soukromým osobám.

Podle Lionela Jailleta, Product Performance Directora, Dacia v současnosti ztělesňuje novou modernitu, vizi automobilu, kterou podporuje rostoucí počet pragmatických zákazníků. Dacia se mění s dobou, stejně jako se mění image této značky. Také základy jednotlivých produktů jsou stále silnější, aby odpovídaly reálným očekáváním klientů. Tedy všestranná robustní vozidla, stavěná i do terénu, s důmyslnou výbavou a pragmatickým přístupem k cenově dostupným a ekologickým automobilům.

Rostou objemy a podíly na trhu

Růst značky Dacia je způsoben především úspěchem jejich nových výrobků nabízejících nejlepší poměr ceny a hodnoty. V prvním pololetí roku 2022 posiluje Dacia své třetí místo na evropském trhu osobních vozidel v prodeji fyzickým osobám. Pokud se na situaci podíváme podrobně, tak Dacia je na stupních vítězů v prodeji osobních vozidel privátním zákazníkům: v Rumunsku (1. místo), v Portugalsku (1. místo), ve Francii (2. místo), v Itálii (3. místo), v Polsku (3. místo), v Chorvatsku (3. místo), v České republice (3. místo), v Maďarsku (3. místo). Značka je těsně pod stupni vítězů ve Španělsku (4. místo) a v Belgii (4. místo). V Německu si Dacia oproti prvnímu pololetí roku 2021 polepšila o čtyři místa (9. místo) a zaznamenala druhé největší zlepšení na trhu osobních vozidel pro zákazníky z řad fyzických osob. Mimo Evropu udržuje Dacie své prvenství v Maroku.

Kumulované objednávky modelu Dacia Spring a modelů využívajících LPG (ECO-G, až o 10 % emisí CO2 méně) představují přibližně každé druhé vozidlo (48 % objednávek v oblasti prodejů Dacie mimo Maroko). Tento mix si polepšil o 7 procent oproti prvnímu pololetí roku 2021. V České republice zaznamenává značka Dacia nejdynamičtější růst mezi deseti největšími značkami na našem trhu. Na tomto výsledku se podílí téměř celá modelová řada. Například na trhu prodeje soukromým osobám zaujímá Dacia Duster druhé místo (nejprodávanější SUV), zcela nová Dacia Jogger 5. místo a Dacia Sandero jako nejprodávanější malý vůz 6. místo. Dacia Jogger je v současnosti nejdostupnější  sedmimístný rodinný vůz na trhu s více než 2 000 objednávkami jenom za první pololetí 2022.

Nová identita značky

Skupina Renault představila v lednu 2021 nový strategický plán Renaulution, který určuje směr vývoje jednotlivých značek. Cíl, který byl pro značku Dacia definován, byl jasný: stát se lídrem v oblasti dostupné mobility, značkou toho nezbytného, podstatného. Necelé dva roky po představení plánu Renaulution je Dacia na cestě otevřít novou kapitolu své historie. Dacia se rozhodla posílit svou atraktivnost a žádanost. S ohledem na to značka v posledních měsících přijala novou identitu, nové logo, nová dealerství, nový design a nové barvy.

V nadcházejících letech se bude Dacia řídit ve své činnosti a při navrhování nových produktů třemi základními hodnotami vycházejícími z praktických zkušeností minulých let. Pojem a výraz slova "podstatné" se samozřejmě v průběhu času mění. Například klimatizace, která před osmnácti lety nebyla nezbytná, se nyní stala nezbytnou. Proč ale systematicky vybavovat vůz dvěma nebo třemi obrazovkami, když lze do vozu důmyslně integrovat chytrý telefon majitele, jako je tomu v případě systému Media Control společnosti Dacia, a zajistit tak nezbytné základní informační funkce?

Základní totiž neznamená rustikální nebo strohý. Dacia je také důmyslná a kreativní. Například díky novinkám jako Media Control nebo modulárním střešním nosičům, které nahrazují tradiční střešní nosiče prodávané jako příslušenství. Je to pravda i z hlediska designu, má skvělý vzhled a to dokonce bez dalších nákladů! V budoucnu Dacia posune užitečnou kreativitu ještě dál. Pokud jde například o rizika spojená s únavou za volantem, aplikace pro chytré telefony nabídne funkci, která sama navrhne, kdy a kde si udělat přestávku.

Zaměřeno na outdoorové aktivity

Právě spolehlivost a robustnost patří k základům, na kterých Dacia postavila svůj současný úspěch. O tom svědčí i věrnost zákazníků: ve Francii si majitelé značky Dacia ponechávají své vozy v průměru osm let a 60 procent z nich si vůz Dacia koupí znovu.  Úspěšnost vozů Dacia dokládá i to, že zůstatková hodnota vozů Dacia je při dalším prodeji přibližně o 10 bodů vyšší než průměr srovnatelných konkurenčních značek. Díky této robustnosti a spolehlivosti jsou vozy Dacia ideální také pro outdoorové aktivity, kterým se věnuje stále více zákazníků.

V budoucnu bude Dacia tento trend na trhu podporovat ještě více, a to konsolidací nabídky modelů určených speciálně pro jízdu mimo zpevněné cesty. Dacia bude pokračovat v nabídce výbav pro venkovní použití, jako je sada, která bude k dispozici v roce 2023 a která umožní během několika minut instalovat do vozu Jogger skutečné dvoulůžko, přičemž se zachová úložný prostor v zavazadlovém prostoru. Například pro čtyřčlennou rodinu bude možnost ke kabině připojit stan a zvětšit tak obytný prostor.

Ekonomika a ekologie v popředí zájmu

Společnost Dacia chce sladit požadavky každého jednotlivce se zájmy celé společnosti. Například díky použití osvědčených technologií, které jsou proto pro zákazníka ekonomičtější, není třeba provádět nový vývoj na platformě CMF-B. Odstranění nadbytečných prvků v automobilech, ať už technologických nebo kosmetických, snižuje jejich hmotnost, a tím šetří palivo; dobrá zpráva pro peněženky majitelů i pro planetu. Jogger je o 300 kg lehčí než jeho hlavní sedmimístní konkurenti. Rozsáhlé využívání recyklovaných materiálů je pro značku Dacia prioritou. Výsledkem tohoto úsilí je, že 12 procent plastů použitých v modelu Duster pochází z recyklace, což je výrazně nad průměrem nových vozidel na evropském trhu.

V příštím období půjde Dacia v používání recyklovaných plastů u svých modelů ještě dál. Snahou je, aby 20 procent plastů v nové generaci modelu Duster pocházelo z recyklace. Této ambice bude dosaženo použitím recyklovaných plastů, a to nejen pro neviditelné díly, jak je tomu často dnes, ale také pro viditelné vnější díly. Dacia zahájila tento přístup "protiskluzovou deskou" umístěnou pod předním nárazníkem modelu Sandero Stepway a nyní se posune o stupeň výš díky novému materiálu Starkle®, který je vyroben z recyklovaných plastů a je šetrný k životnímu prostředí, robustní a elegantní.

Jednoduchost, spolehlivost a chytrá řešení

Nová kapitola v historii značky Dacia je doprovázena zásadní změnou způsobu, jakým značka komunikuje se svými zákazníky. Základem kompletní přestavby prodejní sítě Dacia, která byla zahájena na jaře, jsou nové showroomy, které jsou navrženy tak, aby byly funkční, maximálně flexibilní, ekologicky odpovědné a ekonomicky přiměřené. Za tímto účelem vyvíjí Dacia kombinaci fyzických a digitálních nástrojů, zejména aplikaci rozšířené reality v chytrých telefonech.

Renesanci Dacie ztělesňuje nové logo a nový znak, symboly jednoduché značky, která se prosazuje. Vlastní logo je hlavní součástí nové vizuální identity a vyvolává na první pohled dojem síly a stability. Kresba písmen je záměrně minimalistická – D je obrácené C – s cílem vizuálně vystihnout střídmého a mazaného ducha značky. Pokud jde o základ loga, tak znak představuje spojení D a C jakožto dvou dílů, které jsou spojeny a které vytvářejí dohromady článek řetězu, symbol pevnosti a spojení. Znak, který je výrazným grafickým prvkem, umožní snadno a  i na dálku rozpoznat značku.

Dacia se převléká do zelené barvy, tedy konkrétně se soustředí kolem zelené khaki, evokuje blízkost s přírodou, která je výrazným orientačním bodem pro zákazníky i terén. Barevný sortiment je doplněn o další  tři další přírodní barvy, tmavou khaki, terracotu a pískovou. Další dvě,  jasně oranžová a jasně zelená doplňují sortiment a přinášejí více technické odstíny. V nabídce se nyní objeví i šedá Megalithe na střešní lišty, prvky předního a zadního nárazníku a vnější zpětná zrcátka u modelů Sandero Stepway a Duster.

Uvedení nové identity značky je pro společnost Dacia také příležitostí uvést do praxe závazek, který skupina Renault přijala na výroční valné hromadě v roce 2021. Dacia se tak stane první značkou skupiny, která postupně omezí maximální rychlost všech svých vozidel na 180 km/h. Na závěr ještě jedna dobrá zpráva od generálního ředitele společnosti Renault Česká republika Zdeňka Grunta: na nový vůz Dacia se díky vyšším dodávkám od výrobce již nečeká šest měsíců, ale jenom tři. A od března příštího roku se dokonce znovu obnoví dodávky na sklad a to je jistě velmi příznivé sdělení pro zájemce o novou Dacii v příštím roce.

Tým AUTOiNDEX.cz

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -