Chcete si zajezdit na svazích připravovaného FIS Mistrovství světa v alpském lyžování 2025? V Saalbachu se podle nedávného rozhodnutí poroty toto zápolení uskuteční ve dnech 4. až 16. února 2025 a příznivci lyžování si tedy mohou již dopředu vyzkoušet lyžařské svahy připravované nejvyšší soutěže v lyžování.
Se Švýcarskem (Crans Montana/Valais), Německem (Garmisch-Partenkirchen) a Rakouskem (Saalbach Hinterglemm) se o pořádání FIS Mistrovství světa v alpském lyžování 2025 celkem ucházeli tři rovnocenní partneři. Nakonec Rakousko se společností Saalbach Hinterglemm získalo tuto prestižní zakázku. Podle slov ředitele společnosti organizátoři nyní udělají vše pro to, aby mistrovství světa bylo skutečnou důstojnou oslavou alpského lyžování. Naše dnešní pozvánka tedy směřuje přímo na lyžařské svahy do prestižního Saalbachu a okolních lyžařských center celé této atraktivní a velmi pohodové lyžařské oblasti rakouských Alp.
Pro motoristy z České republiky cesta do Saalbachu směřuje po dálnici od Mnichova nebo Salzburgu. Dále pokračujeme na Lofer a Saalfelden a odtud přímo do Saalbachu. Pokud pojedete naší doporučenou trasou z Německa, nebudete prakticky potřebovat rakouskou dálniční známku. Lyžaři mají v tomto skiregionu k dispozici hned několik bezplatných parkovišť přímo u lanovek. Vzdálenost ze Saalbachu na páteřní dálnici Mnichov – Salzburg je zhruba 70 kilometrů.
Nezapomeňte na dobrou zimní výbavu a přípravu automobilu, protože právě v této oblasti Alp je nutné počítat s extrémním a často rychle proměnlivým počasím. V Rakousku platí většinou stejné předpisy jako v ostatních evropských zemích. Vyplatí se je dodržovat, pokuty jsou zde vysoké a rakouské radary nově sledují i telefonování za volantem. Nepodceňujte také cestovní pojištění, které by mělo zahrnovat vedle krytí léčebných výloh i odpovědnost za následky škod, které případně můžete způsobit.
Při sportování věnujte pozornost všem bezpečnostním a provozním pravidlům, která zde výstižně nazývají „Desatero na sjezdovce“. Jednou z hlavních zásad je na lyže jen s přilbou. Praxe prokázala, že přilba je jednoduchá a velmi účinná pomůcka pro ochranu zdraví, musí mít správnou velikost a na hlavě dobře sedět.
Dalším pravidlem je nepřeceňovat své schopnosti, před jízdou na sjezdovce se vždy rozhlédnout a vyjet, až když je volno. Důležité je také vždy dodržovat dostatečnou vzdálenost a lyžovat raději bezpečně než rychle. Velkou chybou je zastavovat uprostřed sjezdovky a především v místech, kde vás ostatní lyžaři mohou snadno přehlédnout. Při pádu je nutné se co nejrychleji zvednout a pokud je to možné přemístit se do místa s dobrou viditelnosti ze všech stran. V případě příjezdu k nehodě nabídněte pomoc a v nutnosti přivolejte záchrannou službu. Také se doporučuje označit místo nehody například zkříženými lyžemi pro dobrou viditelnost ostatních lyžařů. Pokud jezdíte na sjezdovce s menšími dětmi, mějte je vždy pod dozorem. Alkohol si rozhodně nechte až po dojetí posledního svahu.
Celý obrovský rakouský lyžařský areál s výstižným názvem Skicirkus Saalbach – Hinterglemm – Leogang - Fieberbrunn leží ve spolkové zemi Salcbursko a od nedávného připojení další oblasti Fieberbrunn částečně i ve spolkové zemi Tyrolsko. Tato oblast s téměř 270 kilometry sjezdovek a desítkami vleků a lanovek patří do Kitzbühlských Alp a je jednou z nejvyhledávanějších a také nejrozsáhlejších středisek zimních sportů a letní turistiky v Rakousku. Na konci zalesněného údolí Glemmtal, kde pramení řeka Saalach, leží sportovní centra Saalbach a Hinterglemm, která jsou hlavními centry celé této lyžařské oblasti. Třetí oblast Leogang v údolí Leoganger Tal je propojená sjezdovkami především díky kabinové lanovce Asitz.
Nedávnou novinkou je další rozšíření tohoto lyžařského komplexu o sousední areál Fieberbrunn. Propojení Saalbachu a Fieberbrunnu s dalšími 43 kilometry sjezdovek zabezpečuje desetimístná lanovka Tirols, která překlenuje údolí mezi vrcholem Reiterkogelu (Saalbach) a svahem Reckmoos (Fieberbrunn). Z obou stran vedou k mezistanici umístěné v nejnižším bodě Hörndlingergraben nové sjezdové tratě. Zvlášť červená trať z Reiterkogelu (Vierstadlalm) je s délkou 3,5 kilometrů a převýšením 780 metrů dalším vítaným sportovním zpestřením tohoto známého a oblíbeného lyžařského centra.
Doporučujeme přímo ze Saalbachu vyjet kabinkovou lanovkou na vrchol Schattberg Ost a sjet zajímavou černou non-stop sjezdovkou Nordabfahrt. Po bezlesém východním svahu Schattbergu vede široká červeno-modře značená a poměrně svižná trať Limberg s několika variantami. Pokud sjedete do údolního Vorderglemmu můžete odtud směřovat na protější, jižně orientované svahy a dále pokračovat až do Leogangu.
V oblasti Schönleiten kolem vrcholu Wildenkarkogel lze například využít klasickou širokou červenou lesní sjezdovku podél horního úseku kabinky a souběžné šestisedačky. Z vrcholu spadají i velmi svižné modré varianty směrem k Leogangu. Hlavnímu vrcholu jižních svahů Kohlmaiskopf vévodí závodní trať z mistrovství světa 1991 (WM-Strecke), která bude využita i pro připravované soutěžení v roce 2025.
V Hinterglemmu po západním svahu Schattberg West klesá v širokých, ostře řezaných serpentinách strmější červená trať Westabfahrt a po severovýchodním svahu Zwölferkogel je široká, strmá a proměnlivá černá Weltcup-Strecke, která od mezistanice níže přechází v červený slalomový svah WM-Abfahrt. Po velmi strmém severním úbočí do Lengau míří legendární černá Zwölferkogel-Nordabfahrt. Pohodovější jsou jižní úbočí nad Lengau, kam stoupá další moderní kabinka. Z vrcholu Reichenkendlkopf lze snadno jet směrem na Reiterkogel, kde se nachází široká, přímá a modře značená sjezdovka Familienabfahrt s osmisedačkou a ze samotného vrcholu Reiterkogel vede točivá a členitá modrá sjezdovka Eibingabfahrt.
Nad Leogangem se hlavní červené, široké a lehce proměnlivé tratě soustředí pod vrcholy Grosser a Kleiner Asitz. Zde lyžaře dopraví další moderní expresní sedačky. Podél horního úseku páteřní kabinky z Leogangu vede široká a svižná modrá trasa, která do údolí pokračuje v červené i černé variantě prakticky až k dolní hlavní stanici tohoto centra. Většina nejdelších tratí dosahuje převýšení okolo 1 000 metrů a uspokojí i ty nejnáročnější lyžaře.
Hlavní tahy tohoto rozsáhlého lyžařského střediska jsou až na výjimky obsloužené expresními, často krytými a nejnověji i vyhřívanými sedačkami. Celou oblast lze pohodlně a prakticky bez sundání lyží projet proti směru hodinových ručiček (Saalbach – Schattberg Ost – Vorderglemm – Leogang – Kohlmaiskopf – Hochalm – Zwölferkogel – Schattberg West – Saalbach). Sjezdovky dojíždějí přímo do stanic lanovek a jediný a krátký přechod silnice je v Saalbachu k sedačce Bernkogel.
Celá oblast dnes nabízí pestrou paletu mimolyžařských aktivit. Zábavu si užijete například na sáňkařských drahách, koná se zde také noční sáňkování na osvětlené trase, nechybí bruslařská dráha a k dispozici je krytý bazén se saunami a soláriem. Do Asitzu v Saalfelden Leogang často míří zájemci o sjíždění lanových skluzavek zvaných Zipline. Právě tudy totiž vede jedna z nejdelších a nejrychlejších skluzavek na světě. Na Zipline dlouhé 1,6 kilometrů můžete zažít prudkou jízdu do údolí o rychlosti až 130 km/h. Na konci údolí Saalbach Hinterglemm se nachází stezka korunami stromů, která je nejvýše položenou trasou tohoto typu v Evropě. V kombinaci s alpským „Golden Gate Bridge“ jde o skutečně ojedinělý velmi zajímavý projekt.
Také nabídka aprés-ski je v oblasti Saalbach Hinterglemm velmi pestrá. Navštívit můžete hospůdky a restaurace, nebo typické horské chaty. Místní kuchyně je poctivá, vydatná a spoléhá se na regionální produkty, protože Salcbursko už roky podporuje bio zemědělství a místní farmáře. Ti vyrábějí třeba výborné sýry, na kterých si můžete pochutnat v kombinaci s tradičními noky a pažitkou, ale do místních restaurací dodávají také lahodné hovězí a jehněčí maso. Zklamaní nebudete ani v případě, že preferujete mezinárodní kuchyni, vyhledáváte lehká či vegetariánská jídla nebo si rádi osladíte život. Kalendář zajímavých akcí připravených na letošní zimní sezónu rozhodně stojí za pozornost a právě zde můžete prožít hodně sportovních zážitků i zábavy. Více na www.saalbach.com.
Tým AUTOiNDEX.cz