Renault Megane Grandtour Blue dCi 115 EDC – praktické kombi s tradičním pohonem

Testy
05.12.2022

F T G

Renault Megane Grandtour Blue dCi 115 EDC – praktické kombi s tradičním pohonem

V záplavě současných elektrifikovaných aut působí Renault Megane relativně konvenčním dojmem. Dvojnásob to platí pro variantu Grandtour, která svým vnitřním prostorem hravě předčí většinu SUV střední třídy. Testovali jsme Megane Grandtour se vznětovým čtyřválcem v kombinaci s automatickou převodovkou EDC.

Ačkoliv čím dál častěji moderní automobily pohání různé typy hybridních pohonů, většina uživatelů stále preferuje úsporný vznětový motor. Ten se hodí zejména pro rodinné kombíky, se kterými se pak posádka vydává i na delší cestování. Ve spojení s automatickou převodovkou však nabízí dostatečný komfort třeba i při popojíždění ve městě. Často se tak jedná o vůz, který je schopen splnit komplexní nároky svých uživatelů, a proto často bývá jediným autem v rodině. A i to je jeden z hlavních důvodů, proč je segment kombíků nižší střední třídy pro Renault tak důležitý.  

Nestárnoucí design a multimediální interiér

Renault Megane dostal v rámci posledního faceliftu novou masku chladiče s výraznějším charakterem. Moderně působí i přední diodové světlomety s technologií Full LED Pure Vision, které zároveň nabízí perfektní účinnost. Denní svícení je pak vyvedeno v již tradičním tvaru písmene C. Skvělou zprávou je, že se diodovými světlomety chlubí všechny výbavové stupně této modelové řady.

Zadní část karosérie Renaultu Megane Grandtour zdobí výrazný nárazník s elegantními liniemi. Sdružená světla vzadu rovněž využívají výhradně technologii LED a zaujmou hlavně novými lištami s prostorovým efektem. Samozřejmostí jsou i dynamické směrovky vzadu, které zvyšují bezpečnost jízdy.

Renault Megane dostal v rámci faceliftu například podsvícené kliky dveří a elegantní dojem podtrhuje několik chromových prvků karosérie. Z bočního profilu vůz charakterizují jemné linie a dynamický dojem vytvářejí především vystouplé přední blatníky. Rozšířila se také nabídka barev karosérie, ze které si vybere opravdu každý.

Po usednutí za volant si okamžitě všímáme plně digitálního přístrojového štítu s barevným displejem. V prostřední výbavě je sedmipalcový, za příplatek však lze získat větší desetipalcové provedení. V nejvyšší výbavě je samozřejmě ve standardu. Multimediální navigační systém Easy Link má pak v rámci testované prostřední výbavy centrální displej o rozměru 9,3 palce. Velký středový displej systému Easy Link chválíme za přehlednou grafiku a intuitivní ovládání. Samozřejmostí je kompatibilita s Android Auto a Apple CarPlay. U vrcholové verze se navíc zákazníci můžou těšit na špičkovou audiosoustavu Bose s deseti reproduktory.

Renaultu nechybí ani řada bezpečnostních a praktických prvků. Za zmínku například stojí rozpoznávání značek omezujících rychlost nebo varování před opuštěním jízdního pruhu. Samozřejmostí jsou také parkovací čidla a poloautomatická ruční brzda. Nechybí ani systém jízdních režimů Multi-Sense, bezklíčový přístup pomocí karty, diodové mlhovky s funkcí přisvětlování do zatáček  nebo kožený volant.

Praktické je ovládání klimatizace, jejíž nastavená hodnota teploty se zobrazuje přímo uprostřed kruhového ovladače. Jedná se o intuitivní řešení, které neodvádí pozornost od řízení. Ryze efektně pak působí vnitřní bezrámové zpětné zrcátko. Palec nahoru zaslouží příplatkové elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v šesti směrech, které je optimálně tuhé a potěší dostatečným bočním vedením.

Vpředu je dostatek místa ve všech směrech a díky prodlouženému rozvoru (+43 mm) testované varianty Grandtour to platí i pro zadní sedadla. Jejich tvarování navíc zaslouží pochvalu a neunaví ani při delší jízdě. Zavazadlový prostor je dobře přístupný, překvapí však menším objemem 449 l oproti benzinové variantě (521 litrů). Rozdíl přisuzujeme přítomnosti nádržky na AdBlue (16 l).

Naftový čtyřválec s automatem EDC a skvěle naladěný podvozek

Pod kapotou testovaného kombi se nacházel vznětový čtyřválec Blue dCi 115 o zdvihovém objemu 1461 cm3. Jeho nejvyšší výkon činí 85 kW při 3750 ot/min a maximální točivý moment 270 Nm vrcholí už při 1750 ot/min. Testovaný turbodiesel řidiči ocení především při jízdách na delší vzdálenosti. Je totiž velice úsporný a projevuje kultivovaným chodem a tichým projevem. Vznětový motor o sobě dává akusticky vědět až po překročení hranice 3000 ot/min, kam se ale ručička otáčkoměru podívá jen málokdy.

Dynamické schopnosti testovaného auta jsou dostačující, snad jen jízda s plně naloženým vozem vyžaduje od řidiče větší míru předvídavosti a to zejména při předjížděcích manévrech. Pochvalu si zaslouží dvouspojkový sedmistupňový automat EDC, který si s dieselovým motorem Blue dCi 115 velmi dobře rozumí. Převodovka řadí intuitivně a rychle. Snad jen rozjezdy by mohly být plynulejší. Automat se ovládá klasickým ovladačem, zamrzí snad jen absence pádel pod volantem pro manuální mód. K úsporné jízdě přispívá dlouhý sedmý převodový stupeň. Ten jsme ocenili hlavně při dálniční jízdě. Vždyť při dálničním limitu 130 km/h točí motor příznivých 2200 ot/min.

A jak je na tom tedy pohonná jednotka se spotřebou paliva? V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem pětilitrové hranice, při snaze o úspornou jízdu ukazoval dokonce palubní počítač hodnotu spotřeby začínající čtyřkou. Ve městě a při dálničním limitu 130 km/h se spotřeba paliva pohybuje kolem 6 l/100 km. Nádrž o objemu 45 litrů tak zajišťuje velmi slušný dojezd na jedno natankování.

Podvozek testovaného kombi s pohotovostní hmotností 1475 kilogramů potěší velmi dobrou stabilitou a schopností vypořádat se i s nekvalitními silnicemi. Karosérie se v zatáčkách téměř nenaklání a je zřejmé, že limity podvozku jsou mnohem dále, než na co stačí testovaný turbodiesel. Líbí se nám také předvídavé chování auta. Až při opravdu rychlé jízdě se začne projevovat mírná nedotáčivost.  

Řízení je poměrně přeposilované a neposkytuje příliš zpětné vazby. Pro běžnou jízdu a městský provoz je však jeho nastavení optimální. Ani tužší charakter posilovače v rámci sportovního módu systému Multi-Sense ale na komunikativnosti příliš nepřidá. Brzdy zaslouží pochvalu, jsou účinné a nevadnou ani po opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují.

Resumé

Renault Megane Grandtour Blue dCi 115 EDC reprezentuje pohledné kombi s úsporným turbodieselem pod kapotou a prakticky pojatým vnitřním prostorem. Moderní dojem z interiéru navozuje multimediální systém s rozměrným displejem a v neposlední řadě také digitální přístrojový štít. Automatická převodovka si velmi dobře rozumí s kultivovaným turbodieselem, což řidiči zajišťuje jízdní pohodu.

Škoda jen, že se automat v kombinaci s testovaným motorem již nenabízí. Renault totiž nedávno optimalizoval modelovou řadu Megane a právě zkoušená verze z nabídky vypadla. Došlo také k lehké změně výbavy u jednotlivých výbavových stupňů včetně jejich názvů. Nově je k dispozici verze Equilibre, Techno a R.S.Line. Potěší naopak základní cena naftové varianty praktického kombíku v prostředním výbavovém stupni Techno, která se v rámci akční nabídky pohybuje na úrovni 615 tisíc korun.    

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Renault
Model:Megane Grandtour
Karosérie:Kombi
Motor:Blue dCi 115 EDC
Palivo:nafta
Rok výroby:2022
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1461 ccm
Nejvyšší výkon:85 / 3750 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:270 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:191 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:11,4 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 4,7 l
Velikost zav. prostoru:449 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):45
Pohotovostní hmotnost:1475 Kg
Nosnost:462 Kg
Základní cena:496 000 Kč (Equilibre, TCe 140, akční cena)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:615 000 Kč (Techno, Blue dCi 115, akční cena)

Fotogalerie

Reklama:
  • Kvalitní díly.cz -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -