Škoda Superb v provedení Scout je atraktivní alternativou k současným SUV. Hlavní výhodou je skutečnost, že si auto stále zachovává nadprůměrný vnitřní prostor, jak jsme u této modelové řady. Testovali jsme variantu s naftovým dvoulitrem s nejvyšším výkonem 147 kW. Samozřejmostí je nejen sedmistupňová převodovka DSG, ale také pohon všech kol.
Pomineme-li výbavu Outdoor, která se kdysi nabízela jako nadstandardní paket pro modely Superb, současná generace je prvním vozem, který lze pořídit v provedení Scout. Tuto specifikaci zatím automobilka vyráběla pouze u modelu Octavia Combi, který se začal prodávat v roce 2007. Díky tomu, že se Superb Combi Scout výhradně nabízí s pohonem 4x4 a o 15 milimetrů zvýšeným podvozkem, lze testované kombi považovat za opravdu multifunkční.
Škoda Superb Scout má jako crossover zaujmout především zájemce o vůz s velkým vnitřním prostorem a dobrou průchodností lehkým terénem. Nutno dodat, že koncepce zvýšených vozů kombi relativně dobře funguje už delší dobu. Za zmínku stojí téměř legendární modely, jako například Audi A6 Allroad nebo Subaru Outback či koncernový Volkswagen Passat Alltrack. Samozřejmostí je výraznější oplastování, které má být nejen efektní, ale také funkční.
Podívejme se ale na hlavní rozdíly oproti standardní verzi této modelové řady. Superb Combi Scout se chlubí výbavou s názvem Paket pro špatné cesty, která zahrnuje ochranné prvky podvozku. Originálním dojmem pak působí výrazný přední spoiler, jenž sahá několik centimetrů před přední nárazník. Nutno ale dodat, že je tento prvek při zdolávání nerovností spíše na škodu. Často se totiž dostává do kontaktu s povrchem a snadno tak dojde k jeho poškrábání. Praktické jsou naopak plastové lemy blatníků, prahů a spodní části dveří.
Moderním výbavou nejen outdoorové varianty Scout jsou pak Full-LED světlomety s vynikající účinností. Poznáte je podle označení Škoda Crystal Lighting. Ty nabízí různé režimy pro odlišné jízdní situace a související světelné podmínky. Samozřejmostí je pak funkce LED Matrix s automatickým přepínáním potkávacích a dálkových světel včetně odstiňování.
Opět chválíme atraktivní sdružené světlomety vzadu, která v rámci poslední modernizace dostaly přepracovanou grafikou. Elegantní vzhled zadní části vozu pak zdůrazňuje stříbrná horizontální lišta. Atraktivně rovněž působí zadní nárazník, jehož spodní část v rámci varianty Scout zdobí ochranný kryt v barvě hliníku.
Reprezentativní vzhled bočních linií karosérie zdůrazňují chromované lišty kolem oken nebo střešní nosiče. Podobný design mají i kryty vnějších zpětných zrcátek. Outdoorovou variantu poznáte i podle emblémů s nápisem Scout na předních blatnících. Standardně se Superb Scout prodává na osmnáctipalcových kolech, za příplatek jsou pak k dispozici kola o rozměru devatenáct palců. Celkově se nám Superb Combi Scout s vyšší světlou výškou velice líbí. Působí reprezentativním dojmem a také robustněji v porovnání s běžným provedením.
V interiéru model Scout odlišují zejména pohodlná sedadla, která kombinují kůži s Alcantarou. Škoda jen, že toto provedení neumožňuje funkci ventilování, jako například perforovaná kůže. Dále varianta Scout přináší už jen detaily v podobě originálních dekorů a několik nápisů této výbavy. Opět musíme vyzdvihnout kvalitu zpracování přístrojové desky, která je na vysoké úrovni. Líbí se nám intuitivní multimediální systém Columbus s opravdu pěknou grafikou. Skleněný displej o velikosti 9,2 palce má dotykové ovládání se softwarovými tlačítky po stranách. Pihou na kráse je snad jen fakt, že je i u testovaného modelu za příplatek. Samozřejmostí je možnost spárování prakticky veškerých chytrých zařízení. Palec nahoru zaslouží i digitální přístrojový štít. Ten je čitelný a nabízí několik režimů zobrazení.
Škoda Superb již tradičně poskytuje nadprůměrně dimenzovaný vnitřní prostor. Zavazadelník o objemu 660 litrů má dvojité dno a skvěle se hodí pro cestování s rodinou. Ale i místo pro cestující je nadprůměrné. Dvojnásob to platí zejména pro zadní sedadla, na kterých si pohodlně natáhnete nohy a to téměř bez ohledu na nastavení sedadla před vámi. Dlouhého cestování se tedy posádka rozhodně obávat nemusí.
Jelikož se Superb Combi Scout řadí mezi nejlépe vybavený vůz dané modelové řady, zákazník si může vybírat pouze mezi dvojící nejsilnějších pohonných jednotek. V nabídce je zážehový čtyřválec 2.0 TSI s nejvyšším výkonem 206 kW nebo naftová alternativa v podobě testovaného motoru 2.0 TDI. Obě motorizace jsou kombinovány s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
My jsme vyzkoušeli osvědčený turbodiesel 2.0 TDI, jehož nejvyšší výkon činí 147 kW při 3600-4100 ot/min. Maximální točivý moment 400 Nm pak vrcholí v sympatickém rozmezí 1750 - 3500 ot/min. Motor nabízí solidní dynamiku a kultivovaný chod. Pohonná jednotka zatahuje pod hranicí 2000 ot/min a její točivý moment poskytuje relativně široké spektrum využitelnosti. Motor si velmi dobře rozumí se sedmistupňovou převodovkou DSG. Automat řadí sebejistě, rychle reaguje na řidičův povel a oproti minulosti se zlepšila i plynulost při rozjezdech. A jak je na tom testovaný Superb Combi Scout se spotřebou pohonných hmot?
V rámci našeho redakčního testu jsme v kombinovaném režimu jezdili za 5,8 l/100 km. S ohledem na pohon 4x4, automatickou převodovku a pohotovostní hmotnost přes 1,6 tuny, považujeme avizovanou hodnotu za perfektní výsledek. Ve městě pak počítejte s odběrem kolem 6,5 l na 100 km. Při klidné jízdě mimo město jsme dokonce dosáhli pětilitrové spotřeby. Bravo!
Při jízdě se testovaný Superb chová velice stabilně a nerozhodí ho ani přejezd větších výmolů. Díky zvýšenému podvozku o 15 milimetrů, oproti běžné verzi, je při rychlém průjezdu zatáčkou méně agilní, ale karosérie se výrazněji nenaklání. To už se ale bavíme o opravdu rychlém jízdním tempu, který se k rodinnému kombíku přeci jen nehodí.
Příplatkové adaptivní tlumiče DCC působí v režimu Normal sebejistě, pro pohodlnější charakter je pak k dispozici mód Comfort. S mimořádně úspornou jízdou pochopitelně nejlépe koresponduje režim Eco a maximální dynamiku zase nabídne Sport. Při jízdě po silnici bychom ocenili zejména lépe odhlučněné podběhy, vždyť koncernový VW Passat je stále akusticky příjemnější. Komfortně naladěný posilovač řízení přijde vhod zejména ve městě, příliš zpětné vazby ale nenabízí. Zato brzdy se perfektně dávkují a nevadnou ani při opakovaném intenzivním brzdění.
Výhodou varianty Scout je samozřejmě schopnost průjezdu lehkým terénem. Právě v těchto podmínkách mu sebevědomí dodává nejen pohon všech kol, ale také zmiňovaná světlá výška podvozku 151 mm. Díky ochrannému krytu pohonné jednotky nehrozí větší poškození od vyčnívajících překážek a lak karosérie pak hlídá oplastování kolem celého vozu.
Právě v terénu se hodí i jízdní režim Offroad, který těmto podmínkám přizpůsobí odezvu plynového pedálu, řízení, převodovku a v neposlední řadě i pohon 4x4. Právě systém pohonu všech kol má na starost mezinápravová vícelamelová spojka Haldex. Ta primárně přenáší více síly na přední kola. Pokud však elektronika zaznamená ztrátu adheze, posílá prostřednictvím vyšších otáček čerpadla 4x4 točivý moment i na kola zadní. Asi není třeba dodávat, že je v režimu Offroad odezva pohonu všech kol citlivější.
Auto se tak nezalekne ani prudkého kopce s blátivým nebo sypkým povrchem. A pokud chcete jezdit mimo zpevněné cesty, rozhodně nepřiplácejte za devatenáctipalcová kola. Obecně chválíme dobrou trakci vozu, která v kombinaci s vyšším podvozkem nabízí solidní průjezdnost terénem. Do nějakých offroadových podmínek vůz pochopitelně není, ale na občasnou jízdu po lesních či polních cestách s prudkými pasážemi rozhodně stačí. A to je právě smyslem vozů této kategorie!
Škoda Superb Combi Scout 2.0 TDI DSG 4x4 je prostorný rodinný vůz s úsporným motorem a dobrou průchodností lehkým terénem. Je fajn, že stále existují povedené alternativy ke standardním SUV, jejichž vlastnictví sebou nese řadu kompromisů. Manažerský kombík na vyvýšeném podvozku představuje lákavou nabídkou pro ty, kteří preferují prostornou kompaktní karosérii a zároveň si nechtějí odepřít komplexní jízdní schopnosti současných SUV. A nutno dodat, že právě díky pohonu všech kol a řadě ochranných prvků, dává Škoda Superb Scout opravdový smysl!
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Superb Combi Scout |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 TDI DSG 4x4 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2022 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1968 ccm |
Nejvyšší výkon: | 147 / 3600-4100 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 400 / 1750-3500 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 223 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 7,3 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 6,1 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 660 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 66 |
Pohotovostní hmotnost: | 1674 Kg |
Nosnost: | 473 Kg |
Základní cena: | 1 150 900 Kč (2.0 TDI 147 kW DSG 4x4, Scout) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 150 900 Kč (2.0 TDI 147 kW DSG 4x4, Scout) |