Japonská automobilová značka Subaru dnes slaví hned několik zajímavých úspěchů. Především 50 let AWD, tedy použití progresivního systému pohonu všech kol, ale také již 25 let existence Forestra nebo 10 let od uvedení dalšího úspěšného modelu XV na trh.
Subaru dodalo zákazníkům téměř 21 miliónů vozů s pohonem AWD, které jsou synonymem bezpečnosti, zábavy a spolehlivých jízdních výkonů. V těchto dnech přichází na český trh další novinka tohoto výrobce – plně elektrické Subaru Solterra, která má splnit aktuální požadavky na užívání automobilů v příštím období.
První plně elektrické SUV Solterra od Subaru vzniklo ve spolupráci se spřízněnou Toyotou. Technologie budou obě firmy sdílet i u dalších elektrických a hybridních modelů a vývojářům této prestižní značky jde také i o to, aby jeho výrobky byly dostatečně osobité. Na rozdíl od Toyoty se tento nový model bude v Evropě prodávat výhradně ve verzi s pohonem všech kol, jehož ladění má Subaru právě na starosti. Novinka představuje velký hatchback s délkou 4,7 metrů, který je postaven na zbrusu nové elektrické platformě. Svými rozměry se Solterra blíží modelu Forester, má ale jiné proporce. Je sice o 65 mm delší (4690 mm), její šířka je 1860 mm, je o 45 mm větší a vůz je současně o 170 mm nižší (1650 mm), minimální světlá výška tohoto vozu je 210 mm. Z hlediska jízdních vlastností je zásadní především o 180 mm delší rozvor s rozměrem 2850 mm.
Novinka má sportovnější postoj a větší prostor v interiéru daný menšími prostorovými nároky vlastního elektrického pohonu. Při pohledu zvenčí hladce do přední části integrovaná šestiúhelníková maska má vyjadřovat hospodárnost elektrických vozů. Vedle horizontálně orientované masky začínají výrazné a dynamicky navržené blatníky, které svým provedením zvýrazňují robustnost obvyklou u vozů SUV. Pro prostorný interiér je charakteristická nízká palubní deska s hlavními přístroji, které jsou poprvé u Subaru umístěné vysoko na ní a viditelné při pohledu přes volant. Objemnou kabinu pro posádku pomáhá zvětšovat také poloha hlavní část palubní desky či dopředu posunutý spodní okraj čelního skla. Prostor pro zavazadla má v základním uspořádání objem 464 litrů a lze ho variabilně měnit podle individuální potřeby z hlediska různých přeprav.
Vlastní pohon zabezpečuje dvojice synchronních střídavých elektromotorů (80kW), jeden pro přední nápravu, druhý pro zadní nápravu. Výrobce uvádí výkon 160 kW, maximální točivý moment 168,5 Nm, největší jízdní rychlost 160 km/h a zrychlení na 100 km se zajímavou hodnotou 6,9 s. Uprostřed vozu v podlaze je umístěná baterie s kapacitou 71.4 kWh zabezpečující velmi slušný dojezd 460 kilometrů. Dvojce elektromotorů zajištuje specificky naladěný pohon všech kol. Spolu se zvýšenou světlou výškou 210 mm novinka vhodně zapadá do stylu SUV modelů Subaru a je navržena i pro jízdy mimo zpevněné silnice.
Solterra přichází s vlastním naladěním podvozku a řízením, ale současně přidává i sportovní režim Power a je vybavena páčkami na volantu pro možnost změny intenzity rekuperace. Navíc u svého prvního velkosériového elektromobilu umožňuje zcela vypnout stabilizační systém a nabídnout tak zejména na nezpevněném povrchu více jízdních možností a způsobů vlastního ovládání i v nestandartním provozu mimo běžné komunikace.
Subaru se u Solterry opět zaměřilo na vysoký standard bezpečnosti. V tomto případě nepoužívá svůj kamerový systém EyeSight, ale spoléhá se na konvenčnější řešení od Toyoty. Přesto budou k dispozici systémy jako adaptivní tempomat, udržování jízdního pruhu nebo vyspělejší funkce chránící třeba před srážkou s chodcem na křižovatce. Mezi zcela nové funkce patří například upozornění při vystupování na vozy přijíždějící zezadu nebo 360 stupňový kamerový systém.
Nejnovější generace multimediálního systému s trvalým připojením je určena mimo jiné k propojení s novou aplikací Subaru Care. Stejně jako je tomu o ostatních SUV modelů Subaru je také Solterra opět vybavena systémem X-MODE, který přináší více kontroly při jízdě na nezpevněných površích. Další zlepšení jízdního projevu dodává nová funkce Grip Control, která umožňuje stabilní jízdu konstantní rychlostí v rozdílných provozních podmínkách.
Zatím jsme na začátku doby elektrické a tak před uživateli je i hodně otazníků. Dobrou zprávou je, že již nyní je první generace těchto vozů s odlišným pohonem v praxi plně použitelná a bezpečná. Elektrické motory jsou efektivnější a snadno se ovládají prakticky podobně jako běžný automobil s automatickou převodovkou. Solterra nabízí možnost zapnout funkci S-Pedal, který zvýší brzdný účinek (rekuperaci) elektromotorů po puštění plynového pedálu a tím prodloužit vlastní dojezd. Pro nabíjení se již dnes nabízí řada možností od klasické jedno nebo třífázové zásuvky v rodinném domě, až po nabíjecí stanice s výkonem až 150 kW, které jsou dostupné také v rámci naší silniční a dálniční sítě.
Nové Subaru Solterra je v prodeji v České republice od listopadu 2022. V konfiguraci vždy s pohonem všech kol se aktuálně nabízí tři úrovně výbavy Comfort, Executive a Executive+. Již v základní specifikaci Comfort je k dispozici kompletní bezpečnostní výbava, vyšší specifikace pak představuje například větší 20 palcová kola, kožený interiér, audio Harman/kardon nebo panoramatickou střechu.
Pořizovací ceny zcela nové typové řady Subaru odrážejí nově použitou techniku pohonu a podvozkové platformy, novou verzi bezpečnostních systémů i vysoký stupeň výbavových prvků. Základní verzi Subaru Soltera Comfort dnes pořídíte za 158 0000 Kč včetně DPH, model v nejvyšší výbavě Solterra Executive+ potom za 170 0000 Kč včetně DPH. Další technické informace a poznatky z vlastního provozu přineseme v našem redakčním testu.
Tým AUTOiNDEX.cz