Kompaktní hatchback s výrazně přepracovaným vzhledem a pokrokovými technologiemi. To je DS 4, který potenciální zájemce dále láká extravagantním designem a širokou možností individualizace. Testovali jsme outdoorově zaměřenou variantu Cross s osvědčeným benzinovým tříválcem 1.2 PureTech pod kapotou.
DS 4 reprezentuje nového zástupce segmentu C, který se chlubí originálním pojetím a v neposlední řadě také podvozkem s vyšší světlou výškou. Geny SUV jsou tedy nepřehlédnutelné, stejně jako několik netradičních detailů. Jak jezdí model vybavený základní motorizací, jsme zjišťovali v rámci našeho redakčního testu.
Na první pohled DS 4 překvapí nejen svým atraktivním vzhledem, ale také rozměry. Vedle šířky 183 cm a výrazných devatenáctipalcových kol zaujme testovaný model i svojí celkovou délkou 440 cm a výškou pouhých 147 cm. Při pohledu na přední část novinky je zřejmé, že má poměrně delší čelní kapotu. Technologicky špičkové hlavní světlomety využívají systém DS Matrix LED Vision kombinující matrixová a směrová světla. Ty denní tvoří vertikálně umístěné linky diodového svícení protáhnuté až do spodní části předního nárazníku. Dominantou přední části je i velká maska chladiče s výrazným emblémem značky DS.
Palec nahoru zaslouží do detailů propracované plochy boků karosérie, které doplňují originálně zapuštěné kliky. Střecha se v zadní části táhne nízko podél zadního okna a vedle netradičního stylu přispívá i k celkové aerodynamice. Zadní světla mají atraktivní úzké provedení a doslova magnetem pro oči je jejich trojrozměrný efekt.
DS 4 se nabízí v šesti výbavových verzích, ze kterých si vybere snad každý. Pouze dvě z nich, Trocadero a vrcholnou Rivoli, lze však vybavit zmiňovaným paketem Cross. Ten zahrnuje výhradně exteriérové doplňky a sází více na vizuální vzhled SUV. Spodní část nárazníků má matně černý odstín a navíc je zvýrazněna specifickým krytem. To se hodí především při jízdě mimo zpevněnou komunikaci. Celkový dojem dotváří leskle černé horní rámy bočních oken, lesklá černá maska chladiče, výrazné ráfky a střešní nosiče.
V rámci vnitřního prostoru vozu automobilka již tradičně použila motiv kosočtverců. Ten se v případě nového modelu DS 4 propsal například do tvaru originálních tlačítek nebo menu multimediálního systému. Ještě více však přitahuje pozornost několik netradičních řešení. Na středové liště ve tvaru šavle najdeme fyzická tlačítka pro ovládání základních funkcí a především neviditelné výdechy klimatizace DS Air.
Jedná se o inovativní ventilační systém s centrálními ventilátory, kdy proud vzduchu oddělený kuželem zaručuje optimální směrování nahoru i dolů. Vše funguje jako běžný ventilátor s optimální účinností. Díky své vertikální kompaktnosti má nenápadný a střízlivý vzhled, který umožnil vytvořit design palubní desky tak, aby působila esteticky a přehledně.
Líbí se nám také skutečnost, že přístrojová deska plynule navazuje na výplně dveří. Jejich madla jsou nenápadně integrovaná do koženého čalounění dveří a tvoří s ním jednotný celek. Atraktivním prvkem je také zakomponování středového displeje do přístrojové desky. Displej má hezkou grafiku, přehledné prostřední a solidní rychlost.
Novinkou značky DS je použití tzv. Smart Touch s dotykovým displejem na středovém panelu. Jeho prostřednictvím lze pouhým podržením prstu rychle přistoupit k hlavním položkám v menu infotainmentu nebo vkládat různé zkraty či gesta. Akustiku audiosoustavy v interiéru lze za příplatek vylepšit hi-fi systémem Focal Electra o výkonu 690 W se 14-ti reproduktory. Avizovaná výbava navíc zahrnuje vrstvená boční skla. Za pozornost také stojí digitální přístrojový panel. Ten se chlubí možností variantního zobrazení a přehledností.
Námi testované špičkové provedení Rivoli Cross bylo vybaveno velice kvalitním šedým čalouněním s hnědými koženými dekory na palubní desce a výplních dveří. Pochvalu zaslouží tvarování sedadel, jež neunaví ani při delší jízdě. Sedadlům navíc nechybí funkce účinného vyhřívání a odvětrávání, ale ani masážní funkce. Komfort elektricky ovládaných předních sedadel zvyšuje pneumatické bederní nastavení.
Co se týká vnitřního prostoru, vpředu je místa dostatek ve všech směrech, na zadních sedadlech je to ale s prostorem o něco horší. Omezené místo je zejména pro nohy a také v oblasti hlavy. Zavazadelník má základní objem 430 litrů a potěší pravidelným tvarem. Samozřejmostí je možnost sklopení zadních opěradel, čímž se objem zvětší na 1240 litrů. Zajímavostí je, že plug-in hybridní verze modelu DS 4 snižuje objem zavazadlového prostoru o 40 litrů. Je to pochopitelně dáno přítomností akumulátorů.
Co se týká nabídky motorizací, potenciální zájemci o DS 4 mají na výběr z trojice benzinových motorů, jedním plug-in hybridem a turbodieselem 1.5 BlueHDi 130. Základ reprezentuje benzinový tříválec o zdvihovém objemu 1199 cm3 s nejvyšším výkonem 96 kW při 5500 ot/min. Největší točivý moment 230 Nm pak vrcholí při 1750 ot/min.
Motor má na volnoběh kultivovaný chod a příjemný zvukový projev. Dynamický potenciál vozu je pouze průměrný, což ovlivňuje i provozní hmotnost přes 1,4 tuny. Zvyknout si řidič také musí na výraznější turboefekt a trochu zamrzí i absence výkonové špičky ve vysokých otáčkách.
Pohonná jednotka se nabízí výhradně ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8, která pochází od výrobce Aisin. Ta si s pohonnou jednotkou velmi dobře rozumí a vyznačuje se především hladkými rozjezdy a intuitivní volbou jednotlivých převodových stupňů. Navíc řadí rychle a má optimální odstupňování jednotlivých rychlostí. Samozřejmostí je také manuální režim. Volby jednotlivých rychlostí pak probíhají prostřednictvím pádel pod volantem. A jak je na tom testovaný model se spotřebou pohonných hmot?
V kombinovaném jízdním režimu jsme jezdili za 7,0 l/100 km, ve městě se pak apetit motoru vyšplhal na 8,0 l na 100 kilometrů. Defenzivní jízdní styl po běžných silnicích znamená hodnoty spotřeby začínající šestkou. Palivová nádrž má slušný objem 52 litrů, který umožňuje solidní dojezd na jedno natankování.
Sebejisté chování modelu DS 4 na silnici zajišťuje podvozek s příčnými rameny a vzpěry McPherson vpředu, vzadu se pak nachází vlečná ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Není žádným tajemstvím, že DS 4 využívá upravenou koncernovou platformu EMP 2 obdobně jako například Peugeot 308. Testovaný vůz byl navíc vybaven příplatkovými adaptivními tlumiči po vzoru ostatních modelů prémiového výrobce DS Automobiles.
Této výbavě výrobce říká DS Active Scan Suspension a kromě adaptivních tlumičů spolupracuje se sofistikovanou elektronickou a kamerovým systémem. Systém v průběhu jízdy vyhodnocuje pomocí kamer povrch před vozidlem a průběžně upravuje odpružení každého z kol a to v rychlosti od 13 do 130 km/h. Díky tomu auto působí pohodlně a to i při přejezdu nerovností. Na kvalitním povrchu si navíc zachovává perfektní stabilitu. Bravo!
Palec nahoru zaslouží také neutrální chování automobilu. Nedotáčivost se projeví opravu až při razantním zacházení, jinak se vůz drží asfaltu jako přibitý. Líbí se nám také odhlučnění vozu, které zajistí pohodlí především při dlouhých dálničních cestách. Brzdy fungují na jedničku a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují. Posilovač řízení je až příliš účinný, takže mnoho zpětné vazby od předních kol nenabízí.
Jízdní charakter vozu lze ještě upravit pomocí ovladače volby jízdních režimů. K dispozici je sedm módů – Normal, Komfort, Sport, Eco, Bláto, Písek a Sníh. Systém umožňuje využití specifického nastavení převodovky, posilovače řízení, charakteru plynového pedálu a kontroly trakce. Přestože má DS 4 pouze přední poháněnou nápravu, díky vyšší světlé výšce podvozku umožňuje opatrnou jízdu mimo zpevněný povrch. Trakční schopnosti jsou ale samozřejmě omezené.
DS 4 1.2 PureTech 130k EAT8 má extravagantní design a originálně zpracovaný interiér. V nejvyšší výbavě Rivoli se navíc chlubí bohatou základní výbavou, která posunuje dojem z vozu ještě o kus dále. Prémiově pojatý hatchback navíc zdobí designový paket Cross, jenž přidává outdoorový vzhled. Přestože základní motorizace vozu poskytuje pouze průměrnou dynamiku, při defenzivní jízdě zajistí příznivou spotřebu pohonných hmot. Není se co divit, že si výrobce za kompaktní DS 4 nechá velmi dobře zaplatit.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | DS |
Model: | 4 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.2 PureTech 130 EAT8 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2022 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový |
Válce: | 3 |
Objem motoru: | 1199 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 5500 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 230 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 210 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,4 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 6,1 – 6,2 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 430 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 52 |
Pohotovostní hmotnost: | 1428 Kg |
Nosnost: | 587 Kg |
Základní cena: | 795 000 Kč (Bastille, 1.2 PureTech 130 EAT8) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 795 000 Kč |