Škoda Enyaq Coupé RS iV 4x4 – nejvýkonnější škodovka současnosti

Testy
09.11.2022

F T G

Škoda Enyaq Coupé RS iV 4x4 – nejvýkonnější škodovka současnosti

Když automobilka Škoda Auto oznámila, že představí svůj nejvýkonnější model, mnozí se domnívali, že se bude jednat sportovní vůz. Omyl. Nejvyšším výkonem 220 kW a 460 Nm se pochlubilo elektrické SUV se splývavou zádí Enyaq Coupé RS. První elektrické „er-eso“ je vybaveno akumulátorem o kapacitě 82 kWh a samozřejmostí je také pohon všech kol.

Původní plán automobilky byl však představit variantu Enyaq Coupé ještě před klasickým modelem Enyaq. Ten však nakonec dostal přednost, a tak se zájemci o stylovější kupé dočkali až začátkem tohoto roku. Zajímavostí je, že Enyaq Coupé je téměř rok od premiéry stále v nabídce pouze v nejvýkonnějším provedení RS. To, jestli se dočkáme i dalších variant nemůžeme potvrdit, ale jedno je jisté. Provedení RS reprezentuje opravdový vrchol elektromobility této značky.

Stylový ale praktický   

Novinka Enyaq Coupé RS vychází z tradičního Enyaqu, největší designová změna však nastává v zadních partiích. Palec nahoru zaslouží svažující se střecha, která je dokonce po celé své délce prosklená. To dělá impozantní dojem v interiéru na všechny členy posádky. Díky dynamickému tvaru zadní části vozu získal model i lepší aerodynamiku. Hodnota součinitele odporu vzduchu (Cx) totiž činí 0,234, zatímco u standardní verze je to 0,257. Asi není žádným překvapením, že sportovní verze Enyaqu má již ve standardní výbavě řadu doplňků, které posunují design o kus dále.  

V nabídce pro Enyaq Coupé RS jsou dvacetipalcová kola Taurus nebo příplatková kola Vision 21 o velikosti 21 palců, kterými byl vybaven i námi testovaný vůz. Model se dále chlubí sportovnějším předním nárazníkem a řadou detailů v lesklé černé barvě. Jedná se například o ohraničení přední masky, kryty bočních zpětných zrcátek nebo lišty na bocích karosérie. Zadní partie pak zdobí černý nápis Škoda na víku zavazadelníku.

Zajímavostí také je, že Enyaq Coupé RS dostal speciální odstíny karosérie. Jedná se o zelený a oranžový lak karosérie, které běžný Enyaq mít nemůže (mimo přicházející varianty RS). My jsme testovali provedení v bílé metalíze, jenž sice nepůsobí u kolemjdoucích takový rozruch, v kombinaci s černými doplňky však vypadá skvěle. Ve standardní výbavě modelu Enyaq Coupé RS je dále atraktivní prosvětlená maska Crystal Face. Její exkluzivní světelný efekt je viditelný zejména při snížené viditelnosti. V praxi jsme si vyzkoušeli, že tento prvek výbavy budí pozornost prakticky všude, kam s vozem přijedete.

Co se týká další výbavy, za zmínku bezesporu stojí účinné Matrix-LED přední světlomety s ostřikovači, které zajišťují perfektní viditelnost a komfort při jízdě v noci. Zajímavostí také je, že v porovnání s běžným Enyaqem je karosérie Enyaqu Coupé RS o čtyři milimetry delší a jeden milimetr vyšší.

Prostorný interiér se sportovními prvky

Uvnitř dostala varianta Coupé RS alcantarové čalounění se zeleným prošíváním a v neposlední řadě také sportovní volant obšitý kvalitní kůží. Dominantou interiéru jsou robustní sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami a širokými možnostmi nastavení. Jsou příjemně tuhá a poskytují dostatek komfortu i na dlouhých cestách. Navíc dobře drží tělo v zatáčkách.

Výtku zaslouží středový panel, který částečně omezuje prostor pro nohy cestujících vpředu. Týká se to však pouze osob vyššího vzrůstu. Vnitřek vozu efektně prosvětluje již zmiňovaná majestátní skleněná střecha. Dynamický charakter výbavy dále potvrzují hliníkové pedály či ozdobné prahové lišty. Jízdní komfort pak zajistí akustická boční okna.

Architektura přístrojové desky se pochopitelně neliší od běžného Enyaqu. Multimediální základnu reprezentuje dvojice displejů. Menší se nachází přímo před řidičem a poskytuje pouze několik základních informací jako je aktuální rychlost nebo dojezd. Hlavním informačním systémem je obrovský třináctipalcový displej ve střední části přístrojové desky. Klasických tlačítek je tu jen několik a většinu funkcí lze ovládat výhradně prostřednictvím dotykové obrazovky.

Pochválit musíme hezkou grafiku a v neposlední řadě také spoustu zobrazovaných údajů ohledně elektrického pohonu. Palec nahoru zaslouží i hlasové ovládání. Součástí standardní výbavy je také head-up displej s rozšířenou realitou. Ten kromě běžných informací umí zobrazovat různá upozornění na blížící se zatáčku v rámci navigace a další doplňkové informace.

Co se týká vnitřního prostoru, Enyaq Coupé zaujme nadprůměrným místem především v podélném směru. Důležitou zprávou je, že splývavá záď tohoto modelu nemá prakticky žádný negativní vliv na komfort a praktičnost vozu. Protože se střecha svažuje až za zadními sedadly, příliš neovlivňuje komfort cestujících vzadu. Ti si tedy mohou vychutnat dostatek prostor zejména v oblasti nohou. Pohodlí na zadních sedadlech dále zvyšuje absence středového tunelu, což je dáno koncepcí elektromobilu.

Přestože je zavazadelník o něco nižší, základní objem měřený po zadní roletu má objem 570 litrů. To je o pouhých 15 litrů méně, než u konvenční varianty. Snad jen po sklopení zadních opěradel a snaze o maximální využití vnitřního prostoru uvádí výrobce objem 1610 litrů, což je zhruba o sto litrů méně, než nabízí hranatější Enyaq. V praxi však nelze mít proti zavazadelníku kupé výhrady, je skvěle přístupný a má optimální pravidelný tvar.

Dynamické SUV

Škoda Enyaq Coupé RS iV je v současnosti nejsilnějším elektromobilem automobilky Škoda. Dvojice elektromotorů poskytuje nejvyšší kombinovaný výkon 220 kW a čerpá energii z akumulátoru o kapacitě 82 kWh. Využitelných je pak 77 kWh. Varianta Coupé RS je standardně vybavena pohonem obou náprav. Každou z nich pohání jeden z elektromotorů, obdobně jako u běžné verze Enyaq 4x4.

Největší točivý moment testovaného vozu činí díky přítomnosti dvou elektromotorů 460 Nm. Hodnoty maximálního výkonu a točivého momentu jsou však k dispozici pouze za určitých podmínek a to po dobu 30 sekund. Akumulátor totiž musí být nabitý minimálně na 88% a jeho teplota se pohybovat v rozmezí 23 – 50 stupňů. V opačném případě systémový výkon činí „pouze“ 195 kW.

V praxi jsme si potvrdili, že s Enyaqem Coupé RS není problém dosáhnout výrobcem uváděného zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 s. Maximální rychlost je omezena na dostačujících 180 km/h. Pocitově je testovaný enyaq rychlým vozem a to i díky bezprostřední reakci vozu na sešlápnutí pedálu akcelerátoru. Palec nahoru zaslouží lineární zátah, který uvadá až s vyšší rychlostí.

Jízdní projev se nám líbil i díky jemnosti reakcí a hladkosti pohonu. To má bezesporu své kouzlo, přestože emoce rychlých SUV s konvenčními motory automobil pochopitelně nenabídne. Oceňujeme komplexnost novinky, která kromě dynamiky nabízí i mimořádný jízdní komfort. Přesvědčila nás hlavně nízká úroveň hluku v kabině, kterou lze srovnat s daleko dražšími vozy prémiové kategorie se standardními spalovacími motory.

Důležitým parametrem současné elektromobility je samozřejmě i spotřeba energie. V případě námi zkoušeného vozu s pohonem všech kol je třeba zmínit, že se přední náprava v rámci standardního jízdního režimu připojí pouze v případě prokluzu jednoho ze zadních kol. Až v rámci jízdního režimu Sport je nepřetržitě aktivován elektromotor nad předními koly. Spotřeba se tedy poměrně značně liší podle zvoleného jízdního módu.

V kombinovaném režimu jsme se čtyřkolkou dokázali jezdit se spotřebou do 19 kWh na 100 kilometrů. Není překvapující, že na dálnici spotřeba energie vzrůstá k hodnotám kolem 25 kWh při rychlostech kolem 130 km/h. Negativní vliv na spotřebu námi testovaného vozu pochopitelně měly největší kola v nabídce a v neposlední řadě také zimní obutí. Naopak optimální byla teplota vzduchu, která se v rámci našeho redakčního testu pohybovala kolem 15 stupňů.

S autem jsme na jedno nabití dokázali najet kolem 350 kilometrů a to v kombinovaném režimu. Při defenzivní jízdě po běžných komunikacích by tak neměl být problém překonat hranici 400 kilometrů. K úspoře energie přispívá funkce automatické rekuperace, díky které vůz například umí brzdit před zatáčkou a to bez zásahu řidiče. To optimalizuje spotřebu a prodlužuje dojezd.

Novinkou v modelové řadě Enyaq je inovovaný software ME3, který řidiče informuje ohledně nutnosti nabití pro dojezd do předem zvolené destinace v navigačním systému. Systém zároveň optimalizuje cestu přes nejbližší nabíjecí stanice. Co se týká nabíjení u veřejných stanic, Enyaq lze nabíjet výkonem až 135 kWh.

Adaptivní tlumiče a jízdní vlastnosti

Ve standardu má Škoda Enyaq Coupé RS snížený podvozek o 15 mm vpředu a 10 mm vzadu. My jsme testovali verzi vybavenou adaptivními tlumiči (ACC), jejichž charakter lze měnit volbou konkrétního nastavení. K dispozici jsou režimy Normal, Sport a ECO. V běžném módu je auto velice komfortní, přestože jsou občas slyšet přejezdy větších nerovností. To je podle nás dáno především bezhlučným elektromotorem, který akusticky prozradí každý výmol na silnici. Enyaq Coupé RS využívá víceprvkovou nápravu vzadu, což je dobrou zprávou a to především s ohledem na vysokou pohotovostní hmotnost vozu přes dvě tuny.

Ve sportovním nastavení má auto stabilní projev a jeho karosérie se naklání jen minimálně. Navíc se ochotně stáčí do zatáček, avšak stále působí poměrně pohodlně. Zmiňovaný systém volby jízdních režimů kromě charakteru podvozku upravuje i další parametry vozu. Je však nutné si uvědomit, že ani volbou sportovního režimu z testované novinky extrémně rychlé SUV neuděláte.

Těžiště pomáhají optimalizovat do podlahy integrované baterie, což zlepšuje příčnou i podélnou stabilitu relativně těžkého SUV. Pohon zadních kol vozu pomáhá při výjezdu ze zatáček, na kluzkém povrchu se pak velmi rychle připojí přední kola. Zajímavostí také je, že auto není citlivé na vyjeté koleje a to i přes velká kola. Řízení je poměrně přeposilované, líbí se nám ale jeho progresivní charakter. Rejd však není tak dobrý, což trochu znesnadňuje parkování. Brzdy jsou účinné a dobře se dávkují.

Resumé

Na závěr můžeme s klidem říci, že i elektrická Škoda Enyaq Coupé RS iV 4x4  skvěle zapadá do rodiny modelů RS tohoto výrobce. Jedná se o rychlé vozy, nikoliv však ryze sportovní. Palec nahoru novinka zaslouží i za špičkovou výbavu a velmi slušný jízdní komfort. Její praktický interiér vyhoví rodinným účelům, stejně jako pohon všech kol, který se hodí například pro jízdu na hory. Enyaq Coupé RS také skvěle vypadá a prvky výbavy RS posunují jeho jedinečnost o kus dopředu. Není tedy divu, že si za něj automobilka nechá slušně zaplatit.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Škoda
Model:Enyaq Coupé
Karosérie:SUV
Motor:RS iV 4x4
Palivo:elektřina
Rok výroby:2022
Technické parametry
Typ motoru:2x elektromotor
Válce:N/A
Objem motoru:N/A ccm
Nejvyšší výkon:220 / 0 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:460 / 0 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:180 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:6,5 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:17,2 – 18,1 kWh l, kWh
Velikost zav. prostoru:570 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):82 kWh
Pohotovostní hmotnost:2255 - 2367 Kg
Nosnost:448 - 560 Kg
Základní cena:1 644 900 Kč (RS iV 4x4, RS)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 644 900 Kč (RS iV 4x4, RS)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -