Lexus LC 500 – Bespoke Build

Testy
17.10.2022

F T G

Lexus LC 500 – Bespoke Build

Lexus LC dostal pro rok 2022 několik vylepšení a představil také limitovanou edici z programu Lexus Bespoke Built, která přináší některé exkluzivní prvky výbavy. Stále však platí, že karosérie modelu LC 500 představuje vrchol současného automobilového designu, s čímž skvěle koresponduje i úchvatný atmosférický osmiválec pod jeho kapotou!

Modernizace Lexusu LC 500 přinesla nové nastavení předního a zadního zavěšení, což má zajistit především vylepšené jízdní vlastnosti a komfort. Upravená soustava zavěšení kol navíc zlepšila zpětnou vazbu od podvozku směrem k řidiči. Auto tedy nyní zprostředkovává ještě lepší dojem z řízení vozu. Samozřejmě stále zůstává zachován cestovně-sportovní charakter tohoto typického zástupce vozů kategorie Grand Turismo.

Vrcholný design

Studie sportovního kupé s označením LF-LC byla odhalena v roce 2012 a naznačila designový směr automobilky Lexus pro další dekádu. Pochopit skutečnost, jak se z konceptu mohl stát sériový automobil vypadající prakticky stejně, je v dnešní době takřka nemožné, ale díky bohu za to!

Obecně jsou pro design karosérie modelu LC 500 charakteristické čisté linie a pohyb, což je v dnešní době prakticky nevídané. Na rozdíl od některých modelů této značky si Lexus odpustil příliš odvážné tvary a překombinované záhyby. Výsledkem je mimořádně povedený exteriér, který budí velký zájem u kolemjdoucích. Rozhodně to ale nejsou pobouřené reakce kvůli majestátnímu stylu vozu s agresivní vizáží. Je to čistý obdiv!

Dominantou vozu jsou miniaturní přední světlomety a také obrovská přední maska chladiče. Šípovitá karosérie, nízká silueta a hojně profilovaná dlouhá přední kapota přidává Lexusu čistý styl, který doslova uklidňuje. S tím skvěle korespondují detaily, jako například zapuštěné kliky či ostře řezaná záď se světlomety s 3D efektem. Zkrátka tohle auto se snad nikdy neokouká a i po těch letech, kdy vznikl související koncept, vypadá kupé LC 500 stále úchvatně.

Limitovaná edice Bespoke Build navíc přidává téměř dvoumetrové, karbonem vyztužené křídlo s aerodynamickými winglety. Je mimořádně líbivé a zároveň pozitivně přispívá k ovladatelnosti vozu a to i bez tvarování, které by sice zlepšovalo přítlak, avšak zvyšovalo odpor. Konstruktéři se inspirovali závodním letadlem, se kterým pilot Moroya vyhrál šampionát Red Bull Air Race. Smyslem bylo zjistit omezující aerodynamické prvky letadla a přenést získané zkušenosti na automobil. Ve větrném tunelu se pak ukázalo, že otočením křídla vzhůru nohama a přidáním wingletů dochází ke zlepšení dynamiky vozu.

Dalším charakteristickým prvkem výbavy je i tmavá přední maska chladiče, která vozu propůjčuje elegantní nádech. Doslova lahůdkou jsou pak černá kovaná kola z lehké slitiny o rozměru 21 palců. Hmotnost a pevnost karosérie dále optimalizuje střecha z karbonových vláken. To vše doplňuje speciální žlutý perleťový lak karosérie, který znamená příplatek nekřesťanských čtvrt milionu korun. Rozruch, jenž takto vyladěný vůz u kolemjdoucích vyvolává, asi nemusíme dále popisovat.

Umělecké dílo

Interiér není tak extravagantní jako design karosérie, zejména v námi testované specifikaci. Černé provedení je sice na jednu stranu relativně konzervativní, přináší však opravdu kvalitní materiály. Celý interiér je kožený a střídá klasickou lesklou kůži s alcantarou. Ta se nachází nejen na střední části sedadel, ale také kapličce budíků, dveřních výplní a stropu.

Naopak velice odvážné je tvarové provedení přístrojové desky s netradičními detaily. Za zmínku například stojí výplně dveří s minimalistickou vnitřní klikou. Právě ta skvěle koresponduje s vysouvací klikou na vnější straně bočních dveří. Panel klimatizace se chlubí hliníkovým designem, stejně jako skvěle vyvedená pádla pod volantem pro manuální řazení desetistupňové převodovky.

Kaplička přístrojové desky zahrnuje velmi přehledný displej včetně analogového otáčkoměru. Ten je přímo uprostřed zorného pole řidiče tak, jak se u luxusně-sportovního kupé sluší. Originálně pak působí dva otočné ovladače trčící ze samotné kapličky. Těmi lze měnit jízdní režimy a ovládat stabilizaci. Uživatele Lexusu tyto ovladače ale nepřekvapí, jsou součástí výbavy i některých dalších modelů této značky.

Za pozornost bezesporu stojí mohutné madlo oddělující prostor řidiče od spolujezdce. To koresponduje s obdobným madlem na dveřích spolujezdce a skvěle se drží. Zejména pokud řidič často využívá výkonový potenciál pětilitrového osmiválce. Námi testovanou verzi pak zdobily karbonové pedály a prahové lišty.  Skoro jako by posádka seděla v karbonovém monokoku. Bravo!

Uprostřed přístrojové desky se nachází barevný displej infotainmentu. Má skvělé rozlišení, rychlou odvezu, ale bohužel jen průměrnou grafiku. Uživatelské prostředí navíc vyžaduje chvíli zvyku. Ovládání prostřednictvím touchpadu není příliš intuitivní a výtku zaslouží hlavně za až moc velkou citlivost. To je ale jediná výtka k interiéru.

Co se týká vnitřního prostoru, na předních sedadlech je dostatek místa ve všech směrech. Sportovní sedadla jsou mimořádně pohodlná a lze je nastavovat v širokém rozsahu, stejně jako volant. Vyhoví tak řidiči jakýchkoliv postav. Pochvalu dáváme dostatečnému bočnímu vedení sedadel, které se hodí zejména při sportovní jízdě.

Přestože výrobce u tohoto kupé uvádí koncepci 2+2, zadní sedadla jsou nouzového charakteru. Dospělý člověk se na ně pohodlně neusadí. Chybí místo nejen v oblasti hlavy, ale také nohou. A jak je na tom zavazadlový prostor? Jeho objem činí sice jen 197 litrů, je ale dobře využitelný a to díky pravidelným tvarům. Nelíbila se nám snad jen vysoká nakládací hrana a menší vstupní otvor. Ale to je daň za design, což je u vozu této kategorie pochopitelné.

Atmosférický osmiválec 5.0 V8

V současnosti je jen málo motorů, které by se výrazně lišily od zaběhlého mainstreamu. Pětilitrový atmosférický vidlicový osmiválec Lexusu je bezesporu jedním z nich! A i přes integrovaný filtr pevných částic se jedná o charakterní motor, který dnes bezesporu patří mezi nejlepší na trhu. Jaké jsou jeho parametry?

Nejvyšší výkon avizované pohonné jednotky činí 341 kW při 7100 ot/min. a největší točivý moment 530 Nm pak vrcholí při 4800 ot/min. Jak již tyto údaje napovídají, pětilitrový osmiválec doslova miluje vysoké otáčky a hlavně sílu demonstruje charismatickým stylem. Nejedná se o nejrychlejší auto a hodnoty zrychlení nelze srovnávat se supersporty. I tak je způsob jakým zrychluje opravdu jedinečný!

Jakmile totiž ručička otáčkoměru překročí hranici 5000 ot/min., motor zatáhne brutální silou a u toho duní způsobem, který je vidlicovým osmiválcům tak blízký. Radost pokazí až omezovač otáček, jenž zasahuje při 7300 ot/min. Zvuk naštěstí není přikrášlen umělými reproduktory, a tak si posádka vychutná syčení sání nebo prskání z výfuku při řazení. Nenechte se ale mýlit, při normální jízdě je akustický komfort uvnitř vozu na vysoké úrovni. Vše zajišťuje sofistikovaný výfukový systém o několika klapkách. Ty se otevírají v závislosti na otáčkách motoru.

Motor přenáší výkon na zadní nápravu přes desetistupňovou automatickou převodovku od společnosti Aisin. V samočinném módu řadí rychle a intuitivně, přesně podle aktuálního jízdního stylu řidiče. Při běžné jízdě navíc zajistí sametovou změnu převodového stupně. Pádla pod volantem jsou rozměrná a řidiči umožní bleskurychlé přeřazení. Převodovka výrazně mění styl řazení podle zvoleného jízdního režimu. K dispozici jsou módy Normal, Comfort, Eco, Sport a Sport +.

Právě režim Normal byl v rámci modernizace upraven, aby poskytoval kultivovanější projev a tím vyšší jízdní pohodlí. Sport+ zase optimalizuje chování odpružení a tím přináší důležitou čitelnosti podvozku a to i při extrémní jízdě. Jedinou výtkou může být absence funkce launch control, která však u vozu GT nedává příliš velký smysl.

Spotřeba se při běžné jízdě pohybuje kolem devítilitrové hodnoty. Při dynamickém jízdním stylu pak  roste výrazně nad 15 l/100 km. Ve městě ukazoval palubní počítač 12,5 l na sto kilometrů. Nádrž má dostatečný objem 82 litrů, který zajistí slušný dojezd bez tankování.

Luxusně sportovní kupé

Nedávné změny na podvozku ještě více přiblížili jízdní vlastnosti k dokonalosti a to bez ohledu na dvoutunovou pohotovostní hmotnost LC 500. Prémiový základ reprezentuje unikátní platforma využívající hliník a materiál s uhlíkovými vlákny kvůli zajištění extrémní tuhosti. Zajímavostí je, že specifické uložení nápravy musí pojmout kola o rozměru 21 palců. Netřeba se však obávat snížení úrovně komfortu.

Auto dokáže skvěle žehlit většinu nerovností našich silnic. V kombinaci s tuhou nápravou a kovanými koly navíc chválíme tuhost podvozku a vynikající jízdní stabilitu. Precizní vedení auta je samozřejmostí a to i přes poměrně účinný posilovač řízení s progresivní funkcí. Námi testovaný vůz byl rovněž vybaven samosvorným diferenciálem Torsen mezi zadními koly. Ten vykouzlí úsměv na tváři snad každému příznivci táhlých driftů. Právě řízení vozu ve smyku je další silnou stránkou Lexusu LC 500!

Zajímavostí je také natáčecí zadní náprava, která relativně dlouhému vozu zajišťuje obratnost a to především ve městě. Při dálniční jízdě se chlubí stabilitou, tichem a komfortem. V zatáčkách se pak LC 500 umí držet asfaltu jako přibitý. Podvozek zkrátka zvládá všechny disciplíny tak, jak by to mělo u patřičně vyladěného GT být.

Resumé

Kupé LC 500 je grandiózní počin automobilky Lexus, který přináší dokonalé ztělesnění komfortu a dynamiky. Nabízí opravdovou radost při za volantem a to při jakémkoliv jízdním stylu. Na takto absolutistické resumé má velký vliv úžasný osmiválec s atmosférickým plněním pod kapotou. Skvěle si rozumí s desetistupňovým automatem a navíc ho prozatím příliš nesvazují přísné emisní normy. Už nyní je však jasné, že se příliš dlouho vyrábět nebude. To limitovanou edici Bespoke Build už bohužel neobjednáte vůbec. Kvóta je beznadějně vyprodána, jedinou možností tak zůstává vůz z druhé ruky. Bespoke Build poskytuje ještě více extravagance a přidává řadu karbonových doplňků včetně funkčního zadního křídla. A kvůli omezené nabídce si navždy uchová svojí jedinečnost. 

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:Lexus
Model:LC
Karosérie:Kupé
Motor:500
Palivo:benzín
Rok výroby:2022
Technické parametry
Typ motoru:Atmosférický zážehový
Válce:8
Objem motoru:4969 ccm
Nejvyšší výkon:341 / 7100 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:530 / 4800 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:270 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:4,7 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 11,6 l, kWh
Velikost zav. prostoru:197 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):82
Pohotovostní hmotnost:1930 Kg
Nosnost:445 Kg
Základní cena:2 790 000 Kč (LC 500, Luxury)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:2 790 000 Kč (LC 500, Luxury)

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -