DS 4 1.5 BlueHDi 130k EAT8 - prémiový kompakt

Testy
11.10.2022

F T G

DS 4 1.5 BlueHDi 130k EAT8 - prémiový kompakt

Nový model DS 4 reprezentuje kompaktní hatchback s výrazně přepracovaným vzhledem a pokrokovými technologiemi. Avantgardní design se navíc zaměřuje na individualitu. Vždyť v rámci výbavy nechybí například outdoorově zaměřená varianta Cross, kterou jsme podrobili našemu redakčnímu testu.

Po vlajkové limuzíně DS 9 představil francouzský výrobce nového zástupce segmentu C, model DS 4. Ten opět vyznává pořádnou porci extravagance, ale na rozdíl od DS 9 má o něco vyšší světlou výšku podvozku. Geny SUV jsou tedy nepřehlédnutelné, stejně jako několik netradičních detailů. Testovali jsme variantu s turbodieselem 1.5 BlueHDi pod kapotou, který reprezentuje jediný vznětový motor v nabídce.

Nadprůměrné rozměry

Už na první pohled DS 4 překvapí nejen svým atraktivním vzhledem, ale také rozměry. Vedle šířky 183 cm a výrazných devatenáctipalcových kol zaujme testovaný model i svojí celkovou délkou  440 cm a výškou pouhých 147 cm. Při pohledu na přední část novinky je zřejmé, že má poměrně delší čelní kapotu. Technologicky špičkové hlavní světlomety využívají systém DS Matrix LED Vision kombinující matrixová a směrová světla. Ty denní tvoří vertikálně umístěné linky diodového svícení protáhnuté až do spodní části předního nárazníku. Dominantou přední části je i velká maska chladiče s výrazným emblémem značky DS.

Do detailů konstruktéry propracované plochy boků doplňují zapuštěné kliky, díky kterým dostává vůz skutečně neotřelý vzhled. Střecha se v zadní části táhne nízko podél zadního okna a vedle netradičního stylu přispívá i k celkové aerodynamice. Zadní světla mají atraktivní úzké provedení a doslova magnetem pro oči je jejich trojrozměrný efekt.

Zajímavostí je, že DS 4 se nabízí v šesti výbavových verzích. Pouze dvě z nich, Trocadero a vrcholnou Rivoli, lze ale vybavit zmiňovaným paketem Cross. Ten zahrnuje výhradně exteriérové doplňky a sází více na vizuální vzhled SUV. Spodní část nárazníků má matně černý odstín a navíc je zvýrazněna specifickým krytem. To se hodí především při jízdě mimo zpevněnou komunikaci. Celkový dojem dotváří leskle černé horní rámy bočních oken, lesklá černá maska ​​chladiče, výrazné ráfky a střešní nosiče.

Interiér s neobvyklými nápady

Uvnitř vozu automobilka již tradičně použila motiv kosočtverců. Ten se v případě nového modelu DS 4 propsal například do tvaru originálních tlačítek nebo menu multimediálního systému. Ještě více však přitahuje pozornost několik netradičních řešení.

Na středové liště ve tvaru šavle najdeme fyzická tlačítka pro ovládání základních funkcí a především neviditelné výdechy klimatizace DS Air. Jedná se o inovativní ventilační systém s centrálními ventilátory, kdy proud vzduchu oddělený kuželem zaručuje optimální směrování nahoru i dolů. Vše funguje jako běžný ventilátor, s optimální účinností. Díky své vertikální kompaktnosti má nenápadný a střízlivý vzhled, který umožnil vytvořit design palubní desky tak, aby působila esteticky a přehledně.

Zajímavostí je také skutečnost, že přístrojová deska plynule navazuje na výplně dveří. Jejich madla jsou nenápadně integrovaná do koženého čalounění dveří a tvoří s ním jednotný celek. Atraktivním prvkem je také zakomponování středového displeje do přístrojové desky. Displej má hezkou grafiku, přehledné prostřední a solidní rychlost.

Novinkou značky DS je použití tzv. Smart Touch s dotykovým displejem na středovém panelu. Jeho prostřednictvím lze pouhým podržením prstu rychle přistoupit k hlavním položkám v menu infotainmentu nebo vkládat různé zkraty či gesta. Akustiku v interiéru testovaného vozu zajišťuje hi-fi systém Focal Electra o výkonu 690 W se 14-ti reproduktory navíc doplněný akustickými bočními skly.

Za pozornost také stojí digitální přístrojový panel. Ten se chlubí možností různého zobrazení a přehledností. Dojem na nás udělal i head-up displej, který je graficky velice přehledný a poskytuje velké množství informací. Prémiové pojetí se tedy v těchto moderních prvcích rozhodně nezapře!

Námi testované špičkové provedení Rivoli Cross bylo vybaveno velice kvalitním šedým čalouněním s hnědými koženými dekory na palubní desce a výplních dveří. Jedná se o příplatkovou výbavu (+85 tisíc korun), která posunuje dojem z interiéru na vyšší úroveň. Pochvalu zaslouží tvarování sedadel, jež neunaví ani při delší jízdě. Sedadlům navíc nechybí funkce účinného vyhřívání a odvětrávání, ale ani masážní funkce. Komfort elektricky ovládaných předních sedadel zvyšuje pneumatické bederní nastavení.

Co se týká vnitřního prostoru, vpředu je místa dostatek ve všech směrech, na zadních sedadlech je to ale s prostorem o něco horší. Omezené místo je zejména pro nohy a také v oblasti hlavy. Zavazadelník má základní objem 430 litrů a potěší pravidelným tvarem. Samozřejmostí je možnost sklopení zadních opěradel, čímž se objem zvětší na 1240 litrů. Zajímavostí je, že plug-in hybridní verze modelu DS 4 snižuje objem zavazadlového prostoru o 40 litrů. Je to pochopitelně dáno přítomností akumulátorů.  

Úsporný kliďas

Nabídka motorů modelu DS 4  zahrnuje tři benzinové motorizace, jeden plug-in hybrid a testovaný turbodiesel s označením 1.5 BlueHDi 130. Ten je v nabídce pouze v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou EAT8.

Pohonná jednotka 1.5 BlueHDi disponuje nejvyšším výkonem 96 kW při 3750 ot/min a největším točivým momentem 300 Nm při 1750 ot/min. Čtyřválec koncernu PSA vychází z pohonné jednotky 1.6 BlueHDI, u které byl zdvihový objem zmenšen zkrácením zdvihu. Dostal samozřejmě i další úpravy, jako například nové turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. Díky těmto parametrům zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min.

V praxi jsme ocenili hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a to díky minimální prodlevě turbodmychadla. Dynamika vozu je pouze průměrná, což naznačuje i výrobcem uváděná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 s. Svůj podíl na tom má i pohotovostní hmotnost testované DS 4, která činí 1414 kilogramů. Předjížděcí manévry tedy vyžadují více obezřetnosti a to především při jízdě s plně naloženým vozem. Pro běžné jízdní tempo je ale výkon motoru dostatečný, kultivovanost však pouze průměrná.

Turbodiesel si velmi dobře rozumí s osmistupňovým automatem EAT8 z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Mezi největší přednosti pohonné jednotky patří úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,2 l/100 km, což je perfektní hodnota. Při defenzivní jízdě mimo město se spotřeba pohybuje výrazně pod pětilitrovou hranicí, ve městě se pak jen málokdy přehoupne přes 6,0 l/100 km. Palivová nádrž má objemu 53 litrů, což zajistí dojezd kolem 1000 kilometrů na jedno natankování.  

Na silnici

DS 4 využívá upravenou koncernovou platformu EMP 2 obdobně jako například Peugeot 308. Sebejisté chování zajišťuje podvozek s příčnými rameny a vzpěry McPherson vpředu, vzadu se pak nachází vlečná ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Testovaný vůz byl navíc vybaven příplatkovými adaptivními tlumiči po vzoru ostatních modelů prémiového výrobce DS Automobiles.

Této výbavě výrobce říká DS Active Scan Suspension a kromě adaptivních tlumičů využívá sofistikované elektroniky a kamerového systému. Systém v průběhu jízdy vyhodnocuje pomocí kamer povrch před vozidlem a průběžně upravuje odpružení každého z kol a to v rychlosti od 13 do 130 km/h. Díky tomu auto působí pohodlně a to i při přejezdu nerovností. Na kvalitním povrchu si navíc zachovává perfektní stabilitu. Bravo!

Palec nahoru zaslouží také neutrální chování automobilu. Nedotáčivost se projeví opravu až při razantním zacházení, jinak se vůz drží asfaltu jako přibitý. Líbí se nám také odhlučnění vozu, které zajistí pohodlí především při dlouhých dálničních cestách. Brzdy fungují na jedničku a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují. Posilovač řízení je až příliš účinný, takže mnoho zpětné vazby od předních kol nenabízí.

Jízdní charakter vozu lze ještě upravit pomocí ovladače volby jízdních režimů. K dispozici je sedm módů – Normal, Komfort, Sport, Eco, Bláto, Písek a Sníh. Systém umožňuje využití specifického nastavení převodovky, posilovače řízení, charakteru plynového pedálu a kontroly trakce. Přestože má DS 4 pouze přední poháněnou nápravu, díky vyšší světlé výšce podvozku umožňuje opatrnou jízdu mimo zpevněný povrch. Trakční schopnosti jsou ale samozřejmě omezené.  

Resumé

DS 4 1.5 BlueHDi EAT8 je prémiový hatchback s nápaditým designem a kvalitně provedeným interiérem. V rámci nejvyšší výbavy Rivoli nabízí DS 4 bohatou standardní výbavu, designový paket Cross pak outdoorový vzhled. Jediný turbodiesel v nabídce nemá zrovna dynamické geny, ocenili jsme však mimořádně úsporný provoz. Ten vůz doslova předurčuje pro jízdu na delší vzdálenosti. Přestože se cenovka hravě přehoupne přes hranici jednoho milionu korun,  kompaktní DS 4 si ji dokáže snadno obhájit. Vždyť takovou dávku originality a extravagance příliš mnoho hatchbacků nenabízí.  

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:DS
Model:4
Karosérie:Hatchback
Motor:1.5 BlueHDi 130 EAT8
Palivo:nafta
Rok výroby:2022
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný vznětový
Válce:4
Objem motoru:1499 ccm
Nejvyšší výkon:96 / 3750 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300 / 1750 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:203 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:10,9 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 4,8 l, kWh
Velikost zav. prostoru:430 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):53
Pohotovostní hmotnost:1414 Kg
Nosnost:586 Kg
Základní cena:750 000 Kč (Bastille, 1.2 PureTech 130 EAT8)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:825 000 Kč (Bastille+, 1.5 BlueHDi 130 EAT8)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -