Přestože se nová generace modelu Ranger zanedlouho objeví i na českých showroomech, Ford přichystal stylovou rozlučku se stávajícím modelem. Představil totiž speciální limitovanou edici se špičkovou výbavou Stormtrak.
Terénní vozy typu pick-up se těší velkému zájmu a už dávno neplatí, že jen na americkém kontinentě. Ačkoliv je tento typ automobilu primárně určen pro práci v drsných podmínkách, většina výrobců je nabízí s bohatou výbavou a skvělými materiály uvnitř. Příkladem je bezesporu originální Ford Ranger Stormtrak.
Exteriér Fordu Ranger Stormtrak je ve standardu vyveden v bílé barvě, avšak pokud se chce zákazník více odlišit, rozhodně zvolí příplatkovou červenou metalízu Rapid nebo modrou Lightning. Obě tyto barvy jsou určeny výhradně pro speciální verzi Stormtrak. Námi zkoušené provedení ve výrazné červené barvě je nepřehlédnutelné a efektně rovněž působí černé polepy na přední kapotě či bocích karosérie. Originální je také velký nápis Ranger na zadním víku nákladového prostoru.
Dalším nepřehlédnutelným prvkem edice Stormtrak je speciální maska chladiče v leskle černém provedení a s originální výplní. Masku dále zdobí červené detaily, které skvěle korespondují s červeným lakem karosérie a navíc odkazují na starší edice legendárního modelu Mustang. Všechny tyto prvky přináší testovanému pick-upu dynamický vzhled a jistou dravost.
Prakticky ze všech stran pak vůz zdobí černé doplňky. Za zmínku například stojí kryty vnějších zrcátek, kliky, střešní nosiče, nástavce prahů a v neposlední řadě i oblouku užitkového prostoru. Standardně je Ford Ranger Stormtrak vybaven osmnáctipalcovými koly obutými do terénních pneumatik o rozměru 265/60 R18. Právě all-terrain pneumatiky Hankook vozu přináší jisté jízdní vlastnosti a to i na nezpevněném povrchu.
Není žádným tajemstvím, že Ford představil dvě limitované edice, spíše prakticky pojatý Wolftrak a luxusně pojatý Stormtrak. Právě tato výbava vychází z nejvyšší výbavy Wildtrak a uvnitř vozu poskytuje posádce maximální komfort. Čalounění kombinuje kůži a vinyl, což působí hodnotným dojmem a zároveň je toto řešení i praktické. Čalouněná je rovněž přístrojová deska, kterou navíc zdobí červené prošívání. Leslklý moderní dekor pak efektně doplňuje integrované logo Stormtrak. To je vyšité i na opěradlech předních sedadel. Při nastupování posádku dokonce přivítají červeně podsvícené prahové lišty s nápisem Ranger.
Čtyřmístné uspořádání Double Cab zaslouží palec nahoru za dostatek místa pro všechny cestující. Ocenili jsme také množství odkládacích prostor včetně rozměrných kapes ve dveřích. Do vozu se příjemně nastupuje, pozice za volantem je pohodlná a sedadla neunaví ani při delší jízdě. Také zadní lavice zajistí dostatek komfortu cestujícím a to včetně dostatečně dimenzovaného prostoru ve všech směrech. Materiály uvnitř jsou kvalitní a posunují původně užitkově pojatý vůz na hodnotné SUV, samozřejmě při zachování veškerých technických vlastností klasického pick-upu.
Přehledná přístrojová deska zahrnuje dvojici menších displejů lemující centrální rychloměr. Ty nabízí mnoho důležitých informací a působí moderním dojmem. Středový panel je stále vybaven klasickými ovladači, takže jejich ovládání neodvádí pozornost a je velice intuitivní. Infotainment SYNC3 potěší konektivitou a jednoduchým ovládáním. Grafika dotykového displeje ale už nepůsobí příliš moderně a rychlost reakcí na pokyny uživatele by se rovněž mohla zvýšit.
Nákladový prostor kryje hliníkový rolovací kryt MountainTop. Ten je elektricky ovladatelný a to jak z kabiny tak dálkově. Součástí nákladového prostoru je také praktická posuvná přepážka, která fixuje náklad, jenž by se na korbě mohl při jízdě nekontrolovatelně pohybovat. Drobnou nevýhodou je však skutečnost, že její vyjmutí chvilku trvá.
Limitovanou edici Ranger Stormtrak pohání stejná pohonná jednotka jako vrcholný Ranger Raptor. Jedná se o dvakrát přeplňovaný vznětový čtyřválec EcoBlue o objemu 1996 ccm. Motor nabízí nejvyšší výkon 157 kW při 3750 ot/min a maximálního točivého momentu 500 Nm dosahuje v rozmezí 1750 – 2000 ot/min. Motor je přímo spojený s desetistupňovou automatickou převodovkou.
Turbodiesel poskytuje modelu Ranger dostatečnou dynamiku, což potvrzuje i hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 9 vteřin. Na pracanta, jako je testovaný pick-up, se jedná o nadprůměrný údaj a nutno dodat, že si z pohledu dynamických vlastností automobil vystačí i na dálnici. Vždyť maximální rychlost vozu činí 180 km/h.
Pohonná jednotka zaslouží pochvalu za lineární zátah od nízkých otáček, přestože jeho zvukový projev není zrovna kultivovaný. Desetistupňová převodovka občas způsobí lehké škubnutí a to zejména při rozjezdech. Jinak ale řadí rychle a díky optimálnímu odstupňovaní zajistí i relativně příznivou spotřebu paliva při dálničním cestování.
V kombinovaném režimu jsme jezdili kolem 8,5 l/100 km, ve městě spotřeba šplhá k desetilitrové hranici. Při snaze o úspornou jízdu pak palubní počítač ukazoval spotřebu začínající sedmičkou. Na dálnici se apetit motoru pohyboval na hranici 9 l na 100 kilometrů. Palivová nádrž o nadprůměrném objemu 80 litrů umožní velmi dobrý dojezd na jedno natankování.
Podvozek testovaného pick-upu pochopitelně ctí tradiční technické prvky, jako je tuhá zadní náprava a žebřinový rám pro lepší průchodnost náročným terénem. Přestože tato nezatížená zadní náprava má obecně tendenci odskakovat, Ford Ranger rozhodně nebyl příliš uskákaný a nepohodlný. Vyšší komfort samozřejmě nabídne až při určitém zatížení. Postačí 200 kilogramů nákladu na korbě a rázem je jízdní pohoda srovnatelná s konvenčními osobními vozy.
Co se týká jízdní stability, pohotovostní hmotnost vozu 2,2 tuny je samozřejmě znát. V kombinaci s offroadovým naladěním podvozku je tedy nutné počítat s většími náklony karosérie a přizpůsobit tomu rychlost jízdy. To platí především při průjezdu zatáčkami. Velkou výhodou dané koncepce je naopak styl, kterým pick-up zdolává velké výmoly a nerovnosti našich silnic. Při jízdě je totiž posádka jen stěží zaznamená. Hlavní zbraní samozřejmě zůstává schopnost vozu vypořádat se s náročným terénem.
Mimo zpevněný povrch jsme ocenili připojitelný pohon všech kol a nechyběla ani redukce či uzávěrka zadního diferenciálu. Tyto prvky Ford Ranger doslova předurčují pro jízdu v opravdovém terénu, pro kterou byl námi testovaný vůz navíc vybaven all-terrain pneumatikami. Ocenili jsme nejen perfektní trakci na blátivém povrchu, ale také dostatečné nájezdové úhly. Schopnost zdolávání prudkých terénních úseků je obrovská a ve sjezdech navíc přijde vhod asistent pro sjíždění svahů. Ten pomocí elektronických systémů pomáhá kontrolovat jízdu ze svahu a zajišťovat optimální brzdný účinek na velmi kluzkém povrchu. Bravo!
Palec nahoru zaslouží i brzdy. Jsou účinné a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Jen vyžadují o něco větší tlak na brzdový pedál. Posilovač řízení má tužší naladění, nečekejte však zpětnou vazbu od předních kol. Řízení u terénního vozu nemá příliš strmý převod, takže manévrování s vozem ve městě vyžaduje více úsilí.
Ford Ranger Stormtrak je stylový pick-up s dlouhým rozvorem a osvědčeným turbodieselem pod kapotou. Vůz nabízí široké možnosti využití - hravě pomůže převést rozměrný náklad, stejně jako se nezalekne ani náročného terénu. Přestože se základní cenovkou nad hranicí 1,5 milionu korun Ranger Stormtrak přibližuje vrcholnému Rangeru Raptor, jeho užitkový potenciál je vyšší. Pro zákazníky preferující univerzálnost se tedy bezesporu jedná o zajímavou alternativu.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Ranger |
Karosérie: | Pick-Up |
Motor: | 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 10AT |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2022 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Nejvyšší výkon: | 157 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 500 / 1750 - 2000 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 9,0 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 8,6 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | N/A l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 80 |
Pohotovostní hmotnost: | 2211 Kg |
Nosnost: | 1059 Kg |
Základní cena: | 1 045 440 Kč (XL, 2.0 EcoBlue 6st man.) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 1 370 930 Kč (Limited, 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 10AT) |