Model 308 zaznamenal v rámci minulé generace veliký úspěch. Od roku 2014 totiž Peugeot dokázal prodat přes 7 milionu těchto vozů, a proto s jeho mezigenerační obměnou nespěchal. Na začátku tohoto roku oficiálně uvedl nový model na trh a už na první pohled se mají zákazníci na co těšit.
Peugeot 308 se chlubí výrazně přepracovanou podobou a zajímavostí je dokonce také nové logo výrobce. Auto má zoptimalizovanou architekturu, je prostornější a přináší svým uživatelům další technologie a asistenční systémy řízení poslední generace. Testovali jsme provedení s úsporným vznětovým čtyřválcem 1.5 BlueHDi pod kapotou.
Již na první pohled je zřejmé, že se konstruktéři novinky soustředili nejen na vzhled, ale také na prostor. Karosérie Peugeotu 308 se totiž natáhla na 4367 mm a rozvor se oproti předchůdci prodloužil o 55 milimetrů. Opticky se tak protáhla pohledová silueta ve prospěch prostoru na zadních sedadlech a snížením výšky automobil dostal dynamický vzhled.
Testovaná výbava GT Pack má již ve standardu atraktivní světlomety Full LED s technologií matrix a osmnáctipalcová kola v černém provedení. Vzadu vůz zdobí sdružené LED svítilny s 3D kresbou lvích drápů. Peugeot 308 se také chlubí výraznými blatníky s ostře vyvedenými prolisy nad předním a zadním kolem. Klíčovou změnou je také použití nového loga Peugeotu, kterým je retro stylizovaný lev. Ten se u námi zkoušeného vozu objevuje i na předních blatnících.
Charakteristická stylová linie protínající záď novinky optimalizuje aerodynamiku, stejně jako splývající linie střechy, která si vyžádala výrazný dlouhý spojler. Prémiový dojem přináší dlouhá přední kapota a v neposlední řadě také úzké zadní světlomety. Ty jsou v kombinaci se svalnatými boky doslova pastvou pro oči. Design nového Peugeotu 308 celkově chválíme za nápaditost a nepřehlédnutelný styl. A nutno dodat, že testované provedení v zelené metalíze Olivine, působí doslova jako magnet na oči. Není tedy náhoda, že ji Peugeot využil na propagačních materiálech.
Po usednutí za volant řidiče doslova obklopí moderně vyvedená přístrojová deska a také spousty kvalitních materiálů. Nový je také i-Cockpit, který si však zachovává původní charakteristické prvky. Těmi jsou především malý volant se zploštělým věncem a v neposlední řadě i vyvýšená přístrojová deska.
Zatímco některým toto uspořádání vyhovuje, jiným zakrývá výhled na digitální přístrojový štít. Kouzlo pochopitelně spočívá v samotném nastavení volantu a sedala. Problém je však ten, že u některých postav je potřeba posez podřídit výhledu, což má za následek nepřirozené nastavení volantu, případně sedadla. Dobrou zprávou je, že digitální přístrojový panel umístěný v úrovni očí je plně konfigurovatelný a přizpůsobitelný na míru. Má několik režimů zobrazení, které lze upravovat přímo pomocí ovladače na volantu.
Jinak je interiér z ergonomického hlediska naprosto v pořádku a navíc doslova lahodí oku. Kožená sedadla nejvyšší výbavy GT Pack mají masážní vícebodovou funkci a účinné vyhřívání. Elektricky nastavitelné sedadlo řidiče v deseti směrech se dokonce chlubí zdravotním certifikátem AGR. Samozřejmostí je rovněž elektrická bederní opěrka a v neposlední řadě i manuálně nastavitelná délka sedáku. Vzadu se sedí poměrně nízko, což zrovna nepotěší osoby vyššího vzrůstu.
Co se týká přístrojové desky, ta dostala nový digitální panel o rozměru deset palců. Je plně konfigurovatelný a přizpůsobitelný na míru. Líbil se nám i nový multimediální systém, který u vyšších verzí doplňuje dotyková lišta tzv. i-Toggles. Ta obsahuje konfigurovatelná softwarová tlačítka, která se díky velkým dotykovým plochám jednoduše ovládají i při jízdě. To přispívá k bezpečnosti jízdy a zároveň toto řešení působí velice moderně. Bravo!
Desetipalcová obrazovka barevného dotykového displeje zaslouží pochvalu za perfektní grafiku, což platí i pro zcela novou mapu navigačního systému. Infotainment hbitě reaguje a nechybí ani bezdrátová funkce pro zrcadlení chytrých telefonů. Aktualizaci systému navíc nově provedete bez kabelového připojení a integrovaný manuál dokonce zahrnuje instruktážní videa. Novinka zaujme i bohatou výbavou. Nechybí luxusní prvky jako je systém nočního vidění, kamerový systém se čtyřmi kamery pro 360 stupňový pohled kolem vozidla či špičkový audiosystém Focal.
Prostoru je uvnitř novinky tak akorát. Vpředu se pohodlně usadí i osoba nadprůměrného vzrůstu, vzadu je to s místem o něco horší a to hlavně v oblasti nohou a hlavy. Zavazadelník se mezigeneračně zmenšil na 412 litrů, u hybridu pak jeho objem činí 361 litrů. Velikost zavazadlového prostoru však většinou není u hatchbacku nižší střední třídy tím hlavním kritériem při výběru vozu.
Nabídka motorů nové modelové řady 308 zahrnuje benzinový tříválec 1.2 PureTech (96 kW) a dvě plug-in hybridní verze se zážehovým čtyřválcem 1.6 PureTech. Pro příznivce nafty je k dispozici pouze testovaný turbodiesel 1.5 BlueHDi. Ten se prodává pouze v kombinaci s osmistupňovou automatickou převodovkou, zatímco konvenční varianta s benzinovým čtyřválcem 1.2 PureTech je dostupná i se šestistupňovým manuálem.
Pohonná jednotka 1.5 BlueHDi disponuje nejvyšším výkonem 96 kW při 3750 ot/min. a největším točivým momentem 300 Nm při 1750 ot/min. Tento čtyřválec vychází z pohonné jednotky 1.6 BlueHDI, u které byl zdvihový objem zmenšen zkrácením zdvihu. Dostal samozřejmě i další úpravy, jako například nové turbodmychadlo, sání, písty a vstřikování. Díky těmto parametrům zatahuje prakticky již od volnoběhu a jeho síla nepolevuje až do 4000 ot/min.
V praxi jsme ocenili hbitou reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu a to díky minimální prodlevě turbodmychadla. Dynamika motoru je pouze průměrná, což naznačuje i výrobcem uváděná hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,6 s. Svůj podíl na tom má i pohotovostní hmotnost vozu, která činí 1436 kilogramů. Předjížděcí manévry tedy vyžadují více obezřetnosti a to především při jízdě s plně naloženým vozem. Pro běžné jízdní tempo je ale výkon motoru dostatečný. Kultivovanost motoru je ale pouze průměrná a zapracovat by se mohlo i na lepším odhlučnění.
Turbodiesel si velmi dobře rozumí s osmistupňovým automatem EAT8 z japonské dílny Aisin. Převodovka řadí intuitivně a zaujme i hladkými rozjezdy při popojíždění v zácpách. Mezi největší přednosti pohonné jednotky patří úsporný provoz. My jsme s autem v kombinovaném režimu jezdili kolem hranice 5,0 l/100 km, což je perfektní hodnota. Při defenzivní jízdě mimo město se spotřeba pohybuje výrazně pod pětilitrovou hranicí, ve městě se pak jen málokdy přehoupne přes 6,0 l/100 km. Palivová nádrž má objemu 53 litrů, což Peugeotu 308 poskytuje dojezd přes 1000 kilometrů na jedno natankování.
Na rozdíl od úsporného naftového motoru má podvozek testovaného provedení jasný sportovní charakter. Svůj podíl na tom samozřejmě má i nastavení hydraulických tlumičů. Není se však čeho bát, Peugeot 308 stále poskytuje solidní komfort. To platí i pro námi zkoušené provedení GT Pack vybavené osmnáctipalcovými koly. Přejezd nerovností sice posádka zcela jistě zaznamená, obejde se to však bez výrazných rázů do karosérie.
Při rychlejší jízdě zase potěší perfektní stabilita a neutralita hatchbacku. Nedotáčivost se projeví opravu až při razantním zacházení, jinak se vůz drží asfaltu jako přibitý. Podvozek se navíc skvěle projevuje i na rozbitém povrchu, přestože je vybaven pouze jednoduchou torzní příčkou na zadní nápravě. Líbí se nám také odhlučnění vozu, které zajistí pohodlí především při dlouhých dálničních cestách.
Brzdy fungují na jedničku a nevadnou ani při opakovaném brzdění. Navíc se velmi dobře dávkují. Posilovač řízení je až příliš účinný, takže mnoho zpětné vazby od předních kol nenabízí. Součástí standardní výbavy GT a GT Pack je tzv. Driver Sport Pack. Ten pomocí ovladače volby jízdního režimu (Normal, Eco, Sport) umožňuje využití specifického nastavení převodovky, posilovače řízení a charakteru plynového pedálu. Při volbě sportovního módu působí model 308 znatelně dynamičtějším dojmem. To doprovází i specifické podsvícení přístrojové desky.
Peugeot 308 1.5 BlueHDi EAT8 je extravagantní hatchback s kvalitně provedeným interiérem a osvědčeným turbodieselem pod kapotou. V rámci nejvyšší výbavy GT Pack navíc nabízí bohatou standardní výbavu, takřka prémiový charakter a související vysoký jízdní komfort. Snad jen na zadních sedadlech není místa na rozdávání. Přestože vznětový čtyřválec s dynamicky nastaveným podvozkem příliš nekoresponduje, je mimořádně úsporný a hodí se tak zejména pro jízdu na delší vzdálenosti. Chyběl nám snad jen kultivovanější zvukový projev. Cenovka blížící se hranici jednoho milionu korun je ambiciózní, avšak v dnešní době obhajitelná.
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 308 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.5 BlueHDi 130 EAT8 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2021 |
Technické parametry | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový |
Válce: | 4 |
Objem motoru: | 1499 ccm |
Nejvyšší výkon: | 96 / 3750 [kW, ot/min] |
Největší toč. Moment: | 300 / 1750 [Nm, ot/min] |
Maximální rychlost: | 207 km/h |
Zrychlení 0 - 100 km/h: | 10,6 s |
Spotřeba – město / mimo město / kombinace: | - / - / 4,6 l, kWh |
Velikost zav. prostoru: | 412 l |
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh): | 53 |
Pohotovostní hmotnost: | 1436 Kg |
Nosnost: | 504 Kg |
Základní cena: | 620 000 Kč (Active Pack, 1.2 PureTech 130 MAN6, akční cena) |
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou: | 730 000 Kč (Active Pack, 1.5 BlueHDi 130 EAT8, akční cena) |