DS 9 1.6 PureTech 225 EAT8 – reprezentativní sedan s benzinovým motorem

Testy
20.09.2022

F T G

DS 9 1.6 PureTech 225 EAT8 – reprezentativní sedan s benzinovým motorem

Luxusní automobil DS 9 byl v minulém roce uveden na náš trh a nabízí netradiční pojetí komfortu. Bezmála pětimetrová limuzína se chlubí nejen atraktivním vzhledem, ale také jedinečně zpracovaným interiérem. Vysoké jízdní pohodlí je pak samozřejmostí na všech sedadlech.

Modelovou řadu značky DS tak dnes tvoří vozy DS 3 Crossback, DS 4, DS 7 Crossback a v neposlední řadě právě vlajková loď DS 9. S ohledem na přísné emisní požadavky může být vybaven třeba plug-in hybridním pohonem E-Tense, který nabízí jízdu s nulovými emisemi. My jsme však testovali variantu s přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.6 s nejvyšším výkonem 225 koní.

Charismatický vzhled

Již na první pohled karosérie novinky zaujme jemným elegantním vzhledem, kterému však nelze upřít jisté charisma. Dynamiku siluety pak dotváří klesající střecha ve stylu fastbacku. Charakteristická je přední část s maskou DS Wings a mřížkou chladiče s trojrozměrným výbrusem. Světla využívají špičkovou technologii DS Active LED Vision s otáčejícími se moduly o 180 stupňů včetně originálně řešeného denního svícení. Na kapotě také najdeme dekor ve tvaru šavle, který se zatím využíval jen v interiéru značky. Tento tříprostorový sedan tedy navazuje na  typické znaky modelů DS.

Palec nahoru zaslouží malé detaily na karosérii, které potvrzují prémiový charakter vozu. Za zmínku stojí například podélná stříbrná lišta uprostřed přední kapoty. Dalším nadčasovým prvkem jsou také zapuštěné kliky nebo jedinečné provedení C sloupků. Všechny tyto věci propůjčují vozu vlastní tvář. Díky tomu je auto nezaměnitelné a s jiným vozem si DS 9 spletete jen stěží.

Už na první pohled je jasné, že představená novinka reprezentuje současný vrchol nabídky značky DS.  Svojí délkou 4934 mm, šířkou 1933mm a výškou 1460mm pochopitelně překračuje dnešní běžné rozměry. Konstrukčně byla využita nová verze podvozkové platformy EMP2 a díky rozvoru téměř 2895 mm vůz poskytuje dostatek prostoru na zadních sedadlech.

Stylový i uvnitř

Okamžitě po usednutí za volant zaujme použití ušlechtilých materiálů na velkých plochách, palubní deska celá čalouněná kůží nebo důkladné zpracování sedadel s motivem hodinového pásku. To vše jenom svědčí o vysoké péči, která byla věnována tvůrci tohoto modelu téměř každému detailu. Najdeme zde například tlačítka ve formě krystalů, čalounění alcantarou na celém stropě i na slunečních clonách nebo stropní madla a kryt airbagu ve středu volantu ručně potažený kůží.

V aktuální nabídce jsou dvě úrovně výbavy - Performance Line a Rivoli navíc s volitelnými styly interiéru. My jsme testovali provedení v prvním výbavovém stupni Performance Line. Jeho interiér se chlubí sedadly potaženými příjemnou alcantarou navíc s účinným vyhříváním. Za pozornost stojí i středová loketní opěrka v kůži. Vpředu se navíc sedí překvapivě nízko. Sedadla jsou velice komfortní a to samé platí pro zadní řadu. Do zavazadlového prostoru naložíte až 510 litrů nákladu, což je na sedan slušná hodnota.

Interiér je minimalistický a přístrojová deska má jednoduché ovládání s dobrou přehledností. Dominantou je rozměrný displej infotainmentu ve střední části přístrojové desky. Jeho provedení nabízí pěkný design a kombinuje dotykové ovládání s klasickými tlačítky. Zamrzí snad jen horší kvalita rozlišení zpětné kamery a nepříliš intuitivní menu.

Moderní technologie

DS 9 se chlubí řadou špičkových technologií, které dnes úspěšně používají  i ostatní modely tohoto výrobce. Systém DS Safety zahrnuje sedm hlavních funkcí, díky nimž je jízda výrazně bezpečnější: DS Night Vision, DS Driver Attention Monitoring, DS Active LED Vision, sledování mrtvých úhlů, automatické nouzové brzdění, systém čtení dopravních značek s uvedením povolené rychlosti a systém aktivního varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu.  

Další systém DS Drive Assist umožňuje řidiči využívat poloautonomní řízení úrovně 2. V jízdní praxi to znamená překonat velké vzdálenosti v největším pohodlí a optimální bezpečnosti. Rychlost je regulována podle okolí. Systém používá několik čidel a působí na řízení, aby vedl DS 9 v jízdním pruhu, který si řidič zvolí. Tato technologie je použitelná do rychlosti 180 km/h a řídí rychlost a dráhu jízdy pod dohledem řidiče, kterému přináší bezpečí a klid.

Praktická je také funkce DS Park Pilot, která slouží k nalezení místa pro zaparkování.  Stačí jen zvolené místo přejet rychlostí do 30 km/h. Řidič následně na dotykovém displeji označí, že chce zaparkovat a vybere, zda podélně, nebo svisle. Pak stačí stisknout tlačítko Park a nechat vše na systému. Zrychlení, brzdění a směr jízdy se řídí automaticky, a to jak při parkování, tak při výjezdu z parkovacího místa. Nutno dodat, že v praxi tento systém funguje velmi dobře!

Benzinová chlouba PSA a sofistikovaný podvozek

Protože modely DS kompletně směřují k elektrifikaci, testované provedení s přeplňovaným benzinovým čtyřválcem je jedinou DS 9 vybavenou výhradně spalovacím motorem. A představitelé koncernu PSA vybrali to nejlepší z nabídky - přeplňovaný čtyřválec 1.6 PureTech s nejvyšším výkonem 165 kW při 5500 ot/min a největším točivým momentem 300 Nm. Ten vrcholí již při 1900 ot/min.

Motor se skvěle vytáčí a chlubí se charakterní výkonovou špičkou před hranicí 6000 ot/min. V praxi navíc zatahuje již od relativně nízkých 1600 ot/min. Dynamika vozu je tedy na velmi dobré úrovni a zaručuje bezpečnou jízdu prakticky při jakékoliv situaci. Motor má i velmi pěkný zvuk a je příjemně kultivovaný. Otázkou je, zda se motor milující otáčky hodí k luxusně pojaté limuzíně. My jsme si však na toto spojení velmi rychle zvykli. 

Pochvalu také zaslouží spojení benzinového motoru s osmistupňovým automatem EAT8 od japonského Aisinu. Převodovka řadí intuitivně a neváhá pohonnou jednotku pustit do vyšších otáček. Snad jen v jízdním režimu Eco nám občas připadalo, že automat řadí výše přeci jen příliš brzy. Snad jen kabina by mohla být lépe odhlučněné od motorového prostoru. Ve vyšších otáčkách totiž jadrný zvuk šestnáctistovky poněkud výrazně pronikal do interiéru testované limuzíny.

A jak je na tom testovaný vůz se spotřebou pohonných hmot? Při klidné jízdě ukazoval palubní počítač spotřebu 7 l/100 kilometrů, ve městě však počítejte klidně s desetilitrovým průměrem. Na dálnici jsme při běžném cestovním tempu jezdili kolem hranice 8 l/100 km. Je ale zřejmé, že je tento motor poměrně značně závislý na způsobu jízdy. Nádrž má však dostatečný objem 60 litrů.

Za svůj skvělý jízdní komfort vděčí testovaná DS 9 především sofistikovanému systému DS Active Scan Suspension. Ten zahrnuje kameru snímající silnici, čidla světlé výšky, akcelerometry a detektory náprav, které zaznamenávají všechny pohyby a přenášejí je do systému, jenž mění tlumení a odpružení každého kola, aby se zvýšila bezpečnost, pohoda za volantem a výsledkem byl bezkonkurenční komfort.

Tento prediktivní podvozek tedy prostřednictvím kamery na čelním skle skenuje vozovku před autem a neustále přizpůsobuje nastavení podvozku aktuálnímu povrchu. DS 9 tak prakticky neustále mění charakter, podle toho, po čem zrovna s vozem jedete. A funguje to perfektně! Především velké nerovnosti vůz zvládá s přehledem přesně tak, jak se na vůz této kategorie sluší. Jízdní stabilita je rovněž na vysoké úrovni. Automobil se i v rychle projížděných zatáčkách drží asfaltu jako přibitý a i při přejezdu nerovností se neprojevuje houpavým charakterem.   

Resumé

DS 9 1.6 PureTech 225 EAT8 je reprezentativní automobil s originálním pojetím, kterému se daří odlišit se od zavedené konkurence. V některých ohledech DS 9 možná nenabízí tak propracované ovládací prvky, ale jako celek působí unikátním dojmem. Ten navíc ještě může dále akcentovat volba provedení s hybridní technologií E-Tense.

Tým AUTOiNDEX.cz

Základní parametry
Výrobce:DS
Model:9
Karosérie:Sedan
Motor:1.6 PureTech 225 EAT8
Palivo:benzín
Rok výroby:2021
Technické parametry
Typ motoru:Přeplňovaný zážehový
Válce:4
Objem motoru:1598 ccm
Nejvyšší výkon:165/5500 [kW, ot/min]
Největší toč. Moment:300/1900 [Nm, ot/min]
Maximální rychlost:236 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h:8,1 s
Spotřeba – město / mimo město / kombinace:- / - / 6,9 l
Velikost zav. prostoru:510 l
Objem nádrže (l) / Akumulátor (kWh):60
Pohotovostní hmotnost:1615 Kg
Nosnost:535 Kg
Základní cena:1 325 000 Kč (1.6 PureTech 225 EAT8, Performance Line)
Základní cena s testovaným motorem a převodovkou:1 325 000 Kč (1.6 PureTech 225 EAT8, Performance Line)

Fotogalerie

Reklama:
  • Citroen - 100 let -
  • Kvalitní díly.cz -
  • Citroen -
  • Janovapec -
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • Racinglife -
  • Awis -